Bu araştırma, Aydın İl Mili Eğitim Müdürlüğü’ne bağlı Bilim ve Sanat Merkezlerinde
(BİLSEM) kayıtlı olan ilkokul ve ortaokul düzeyindeki üstün yetenekli öğrencilerin çevreye
yönelik bilgi ve tutumlarının belirlenmesine yönelik kesitsel tipte planlanmış bir çalışmadır.
Araştırma, 2020-2021 eğitim-öğretim yıllarında güz ve bahar dönemlerinde
öğrenimine devam eden öğrenciler ile yürütülmüştür. Araştırmanın evrenini toplam 707
öğrenci oluşturmuştur. G-power programı kullanılarak örneklem hacmi hesaplanmıştır.
Çalışmanın örneklemini 192 öğrenci oluşturmuştur.Bu öğrenciler araştırmanın örneklemini
oluşturmuştur. Verilerin elde edilmesi için sosyo demografik özellikler veri formu, Çevre
Tutum Ölçeği ve Çevreye Bilgi Testi kullanılmıştır. Çalışmanın yapılabilmesi için Aydın
Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Girişimsel Olmayan Klinik
Araştırmalar Etik Kurulundan ve Aydın il Milli Eğitim müdürlüğünden gerekli izinler
alınmıştır. Veriler SPSS 25.0 paket programında değerlendirilmiştir. Araştırmada
katılımcıların %55,2’si kız, %44,8’i erkek öğrencilerdir. Öğrencilerin yaş ortalamasının 10,67
±1,21 olduğu bulunmuştur. BİLSEM’in yanısıra başka yerlerden derslerle ilgili yardım alıp
almadıkları incelendiğinde öğrencilerin %19.3’nün destek aldığı ve %80,7’sinin hiçbir şekilde
yardım almadıkları görülmüştür. Ayrıca araştırmadaki katılımcıların çevre bilgi testi toplam
puan ortalaması 89,96±7,30, Çevre tutum ölçeği toplam puan ortalaması 116,93±8,29 olduğu
belirlenmiştir. Öğrencilerin cinsiyetleri, sınıf düzeyleri, ailelerinin yaşadığı yer, ebeveynlerın
This research is is a cross-sectional type scheduled study intended for determining the
environmental knowledge and attitudes of gifted students at primary and secondary school
level registered in Science and Art Centers (BİLSEM) affiliated to Aydın Provincial
Directorate of National Education.
The research was carried out with students who continue their education in the fall and
spring semesters of the 2020-2021 academic years. The universe of the research consisted of
707 students in total. The sample size was calculated using the G-power program. The sample
of the study consisted of 192 students. These students formed the sample of the research. Data
Form; socio-demographic characteristics data form, Environmental Attitude Scale and
Environmental Knowledge Test were used. In order to carry out the study, necessary
permissions were obtained from Aydın Adnan Menderes University Health Sciences Institute
Non-Interventional Clinical Research Ethics Committee and Aydın Provincial Directorate of
National Education. The data were evaluated in the SPSS 25.0 package program. In the study,
55.2% of the participants were female students and 44.8% were male students. The average
age of the students was found to be 10.67 ± 1.21. When it was examined whether they
received help from other places besides BİLSEM, it was seen that 19.3% of the students
received support and 80.7% of them did not receive any help in any way. In addition, the
environmental knowledge test total score average of the participants in the study was
xi
determined as 89.96±7.30, and the environmental attitude scale total score average was
determined as 116.93±8.29. No statistical difference was found between the students' gender,
grade level, family residence, parents' graduation status, and the total scores of the
Environmental Attitude Scale and the Environmental Knowledge Test.
In our study, it was observed that gifted students had high scores on the Environmental
Attitude Scale and the Environmental Knowledge Test. However, there was no statistical
difference between sociodemographic characteristics and the total scores of Environmental
Attitude Scale and Environmental Knowledge Test. It is thought that the difference can be
determined if it is studied in larger samples. In addition, it is expected that highly-gifted
students will determine their knowledge and attitudes towards the environment,
environmental education will come to the fore in the fight against environmental problems,
they will participate more actively in the process of solving environmental problems and the
process will accelerate.