dc.contributor.advisor |
Ergin, Esin |
|
dc.contributor.author |
Yalınpala, Nilüfer |
|
dc.date.accessioned |
2022-03-14T11:36:47Z |
|
dc.date.available |
2022-03-14T11:36:47Z |
|
dc.date.issued |
2021 |
|
dc.date.submitted |
2021 |
|
dc.identifier.citation |
Yalınpala, N. (2021). Düzenli egzersizin bireylerin öz-yeterlik düzeyleri ile stresle başa çıkma tarzlarına etkisi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Aydın. |
tr_TR |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11607/4629 |
|
dc.description.abstract |
Amaç:Bu çalışmanın amacı, Düzenli Egzersizin Bireylerin Öz-Yeterlı̇k Düzeyleri İle
Stresle Başa Çıkma Tarzlarına Etkisi’nin belirlenmesidir. Bu çalışmada bireylerin özyeterlik ve stresle başa çıkma tarzlarının cinsiyet ve düzenli egzersiz yapma durumları
açısından farklılık gösterip göstermediğinin ve bireylerin öz-yeterlik ve stresle başa çıkma
tarzları arasında ilişki olup olmadığının tespit edilmesi amaçlanmıştır.
Gerekçe ve Yöntem: Araştırmaya 443 kadın (208 düzenli egzersiz yapan kadın/235
egzersiz yapmayan kadın) ve 484 erkek (311 düzenli egzersiz yapan erkek /173 egzersiz
yapmayan erkek) olmak üzere 927 birey dahil edilmiştir. Araştırmada veriler Kişisel Bilgi
Formu, Genel Öz-yeterlik Ölçeği ve Stresle Başa Çıkma Ölçeği kullanılarak toplanmıştır.
Elde edilen verilerin analizinde tanımlayıcı istatistikler, Pearson Momentler Çarpım
Korelasyonu ve bağımsız gruplarda T testi kullanılmıştır.
Bulgular: Çalışma sonucunda elde edilen bulgulara göre, egzersiz yapan bireylerin egzersiz
yapmayan bireylerden daha yüksek öz-yeterlik puanına sahip oldukları ve erkeklerin
kadınlardan daha yüksek öz-yeterlilik puanına sahip oldukları sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca
bireylerin öz-yeterlik puanları, egzersiz yapma ve cinsiyet değişkenleri açısından
incelendiğinde anlamlı farklılık olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bireylerin stresle başa çıkma
puanları incelendiğinde, egzersiz yapan bireylerin sosyal destek alt ölçek ve problem odaklı
başa çıkma alt ölçek puanları daha yüksek iken, egzersiz yapmayan bireylerin sosyal destek
alt ölçek ve kaçınma alt ölçeği puanlarının daha yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Ayrıca bireylerin stresle başa çıkma alt ölçeği puanları, egzersiz yapma ve cinsiyet
değişkenleri açısından incelendiğinde anlamlı farklılık olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Sonuç: Egzersiz yapan bireylerin öz-yeterlik puanları ile sosyal destek alt ölçek ve problem odaklı başa çıkma alt ölçek puanları arasında anlamlı pozitif ilişki bulunurken, egzersiz yapmayan bireylerin öz-yeterlik puanları ile sosyal destek alt ölçek puanı arasında anlamlı pozitif ilişki, kaçınma alt ölçeği arasında anlamlı negatif ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır. |
tr_TR |
dc.description.abstract |
Objective: The aim of this study is to determine the Effect of Regular Exercise on
Individuals' Self-Efficacy Levels and Styles of Coping with Stress. In this study, it was
aimed to determine whether individuals' self-efficacy and styles of coping with stress differ
in terms of gender and regular exercise status, and whether there is a relationship between
individuals' self-efficacy and styles of coping with stress.
Meterial and Methods: A total of 927 individuals, including 443 women (208 regularly
exercising women/235 non-exercising women) and 484 men (311 regularly exercising
men/173 non-exercising men), were included in the study. In the study, data were collected
using Personal Information Form, General Self-Efficacy Scale and Coping with Stress
Scale. In the analysis of the data obtained, descriptive statistics, Pearson Product Moments
Correlation and independent groups T test were used.
Results: According to the findings obtained as a result of the study, it was concluded that
individuals who exercise had higher self-efficacy scores than individuals who did not
exercise, and men had higher self-efficacy scores than women. In addition, when the selfefficacy scores of individuals were examined in terms of exercise and gender variables, it
was concluded that there was a significant difference. When the stress-coping scores of the
individuals were examined, it was concluded that while the social support subscale and
problem-focused coping subscale scores of the individuals who exercised were higher, the
social support subscale and avoidance subscale scores of the individuals who did not
exercise were higher. In addition, when the stress-coping subscale scores of the individuals
were examined in terms of exercise and gender variables, it was concluded that there was a significant difference.
Conclusion: While there was a significant positive relationship between the self-efficacy
scores of the individuals who exercised and the social support subscale and problem-focused coping subscale scores, a significant positive relationship was found between the
self-efficacy scores of the individuals who did not exercise and the social support subscale
scores and a significantly negative relationship between the avoidance subscale. It was
concluded that there is a relationship. |
tr_TR |
dc.description.tableofcontents |
İÇİNDEKİLER
KABUL VE ONAY ............................................................................................................... i
TEŞEKKÜR .......................................................................................................................... ii
SİMGELER VE KISALTMALAR DİZİNİ.......................................................................... v
ŞEKİLLER DİZİNİ.............................................................................................................. vi
TABLOLAR DİZİNİ........................................................................................................... vii
ÖZET..................................................................................................................................viii
ABSTRACT .......................................................................................................................... x
1. GİRİŞ................................................................................................................................. 1
1. Problemin Tanımı ve Önemi ............................................................................................. 1
1.1. Araştırmanın Amacı ....................................................................................................... 3
1.2. Araştırmanın Problem Durumu ...................................................................................... 3
1.3. Araştırmanın Alt Problemleri......................................................................................... 4
1.4. Araştırmanın Varsayımları ............................................................................................. 4
1.6. Araştırmanın Sınırlılıkları............................................................................................... 5
2. GENEL BİLGİLER........................................................................................................... 6
2.1. Egzersiz .......................................................................................................................... 6
2.2. Öz-yeterlik...................................................................................................................... 7
2.2.1. Öz- yeterlik Kaynakları ............................................................................................... 8
2.2.1.1. Performans Başarıları ............................................................................................... 8
2.2.1.2. Dolaylı Deneyimler .................................................................................................. 8
2.2.1.3. Sözlü İkna................................................................................................................. 9
2.2.1.4. Fizyolojik / Psikolojik Durumlar.............................................................................. 9
2.3. Stres................................................................................................................................ 9
2.3.1. Stresle Başa Çıkma...................................................................................................
2.3.2. Stresle Başa Çıkma Türleri........................................................................................ 11
2.4. Öz-yeterlik ve Stresle Başa Çıkma Arasındaki İlişki ................................................... 12
3. GEREÇ VE YÖNTEM.................................................................................................... 14
3.1. Araştırmanın Evren ve Örneklemi................................................................................ 14
3.2. Veri Toplama Araçları.................................................................................................. 14
3.2.1. Kişisel Bilgi Formu ................................................................................................... 15
3.2.2. Genel Öz-yeterlik Ölçeği........................................................................................... 15
3.2.3. Stresle Başa Çıkma Ölçeği (SBÇÖ).......................................................................... 16
3.3. Verilerin Analizi........................................................................................................... 16
4. BULGULAR ................................................................................................................... 17
5. TARTIŞMA..................................................................................................................... 22
6. SONUÇ VE ÖNERİLER ................................................................................................ 27
KAYNAKLAR.................................................................................................................... 29
EKLER ................................................................................................................................ 37
Ek 1: Etik Kurul Raporu...................................................................................................... 37
EK 2. Çalışma İzin Yazısı ................................................................................................... 39
EK 3. Bilgilendirilmiş Onam Formu ................................................................................... 40
EK 4. Kişisel Bilgi Formu ................................................................................................... 41
EK 5. Genel Öz-yeterlik Ölçeği .......................................................................................... 42
EK 6. Stresle Başa Çıkma Ölçeği........................................................................................ 43
BİLİMSEL ETİK BEYANI................................................................................................. 44
ÖZ GEÇMİŞ........................................................................................................................ 45 |
tr_TR |
dc.language.iso |
tur |
tr_TR |
dc.publisher |
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü |
tr_TR |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
tr_TR |
dc.subject |
Egzersiz, Öz-yeterlik, Stresle Başa Çıkma. |
tr_TR |
dc.subject |
Coping with Stress, Exercise, Self-efficacy. |
tr_TR |
dc.title |
Düzenli egzersizin bireylerin öz-yeterlik düzeyleri ile stresle başa çıkma tarzlarına etkisi |
tr_TR |
dc.title.alternative |
Effect of regular exercise on individuals’ self efficacy levels and style of coping with stress |
tr_TR |
dc.type |
masterThesis |
tr_TR |
dc.contributor.department |
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Eğitimi |
tr_TR |