eArşiv@Adu

Düzenli egzersizin bireylerin öz-yeterlik düzeyleri ile stresle başa çıkma tarzlarına etkisi

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisor Ergin, Esin
dc.contributor.author Yalınpala, Nilüfer
dc.date.accessioned 2022-03-14T11:36:47Z
dc.date.available 2022-03-14T11:36:47Z
dc.date.issued 2021
dc.date.submitted 2021
dc.identifier.citation Yalınpala, N. (2021). Düzenli egzersizin bireylerin öz-yeterlik düzeyleri ile stresle başa çıkma tarzlarına etkisi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Aydın. tr_TR
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11607/4629
dc.description.abstract Amaç:Bu çalışmanın amacı, Düzenli Egzersizin Bireylerin Öz-Yeterlı̇k Düzeyleri İle Stresle Başa Çıkma Tarzlarına Etkisi’nin belirlenmesidir. Bu çalışmada bireylerin özyeterlik ve stresle başa çıkma tarzlarının cinsiyet ve düzenli egzersiz yapma durumları açısından farklılık gösterip göstermediğinin ve bireylerin öz-yeterlik ve stresle başa çıkma tarzları arasında ilişki olup olmadığının tespit edilmesi amaçlanmıştır. Gerekçe ve Yöntem: Araştırmaya 443 kadın (208 düzenli egzersiz yapan kadın/235 egzersiz yapmayan kadın) ve 484 erkek (311 düzenli egzersiz yapan erkek /173 egzersiz yapmayan erkek) olmak üzere 927 birey dahil edilmiştir. Araştırmada veriler Kişisel Bilgi Formu, Genel Öz-yeterlik Ölçeği ve Stresle Başa Çıkma Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Elde edilen verilerin analizinde tanımlayıcı istatistikler, Pearson Momentler Çarpım Korelasyonu ve bağımsız gruplarda T testi kullanılmıştır. Bulgular: Çalışma sonucunda elde edilen bulgulara göre, egzersiz yapan bireylerin egzersiz yapmayan bireylerden daha yüksek öz-yeterlik puanına sahip oldukları ve erkeklerin kadınlardan daha yüksek öz-yeterlilik puanına sahip oldukları sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca bireylerin öz-yeterlik puanları, egzersiz yapma ve cinsiyet değişkenleri açısından incelendiğinde anlamlı farklılık olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bireylerin stresle başa çıkma puanları incelendiğinde, egzersiz yapan bireylerin sosyal destek alt ölçek ve problem odaklı başa çıkma alt ölçek puanları daha yüksek iken, egzersiz yapmayan bireylerin sosyal destek alt ölçek ve kaçınma alt ölçeği puanlarının daha yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca bireylerin stresle başa çıkma alt ölçeği puanları, egzersiz yapma ve cinsiyet değişkenleri açısından incelendiğinde anlamlı farklılık olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Sonuç: Egzersiz yapan bireylerin öz-yeterlik puanları ile sosyal destek alt ölçek ve problem odaklı başa çıkma alt ölçek puanları arasında anlamlı pozitif ilişki bulunurken, egzersiz yapmayan bireylerin öz-yeterlik puanları ile sosyal destek alt ölçek puanı arasında anlamlı pozitif ilişki, kaçınma alt ölçeği arasında anlamlı negatif ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır. tr_TR
dc.description.abstract Objective: The aim of this study is to determine the Effect of Regular Exercise on Individuals' Self-Efficacy Levels and Styles of Coping with Stress. In this study, it was aimed to determine whether individuals' self-efficacy and styles of coping with stress differ in terms of gender and regular exercise status, and whether there is a relationship between individuals' self-efficacy and styles of coping with stress. Meterial and Methods: A total of 927 individuals, including 443 women (208 regularly exercising women/235 non-exercising women) and 484 men (311 regularly exercising men/173 non-exercising men), were included in the study. In the study, data were collected using Personal Information Form, General Self-Efficacy Scale and Coping with Stress Scale. In the analysis of the data obtained, descriptive statistics, Pearson Product Moments Correlation and independent groups T test were used. Results: According to the findings obtained as a result of the study, it was concluded that individuals who exercise had higher self-efficacy scores than individuals who did not exercise, and men had higher self-efficacy scores than women. In addition, when the selfefficacy scores of individuals were examined in terms of exercise and gender variables, it was concluded that there was a significant difference. When the stress-coping scores of the individuals were examined, it was concluded that while the social support subscale and problem-focused coping subscale scores of the individuals who exercised were higher, the social support subscale and avoidance subscale scores of the individuals who did not exercise were higher. In addition, when the stress-coping subscale scores of the individuals were examined in terms of exercise and gender variables, it was concluded that there was a significant difference. Conclusion: While there was a significant positive relationship between the self-efficacy scores of the individuals who exercised and the social support subscale and problem-focused coping subscale scores, a significant positive relationship was found between the self-efficacy scores of the individuals who did not exercise and the social support subscale scores and a significantly negative relationship between the avoidance subscale. It was concluded that there is a relationship. tr_TR
dc.description.tableofcontents İÇİNDEKİLER KABUL VE ONAY ............................................................................................................... i TEŞEKKÜR .......................................................................................................................... ii SİMGELER VE KISALTMALAR DİZİNİ.......................................................................... v ŞEKİLLER DİZİNİ.............................................................................................................. vi TABLOLAR DİZİNİ........................................................................................................... vii ÖZET..................................................................................................................................viii ABSTRACT .......................................................................................................................... x 1. GİRİŞ................................................................................................................................. 1 1. Problemin Tanımı ve Önemi ............................................................................................. 1 1.1. Araştırmanın Amacı ....................................................................................................... 3 1.2. Araştırmanın Problem Durumu ...................................................................................... 3 1.3. Araştırmanın Alt Problemleri......................................................................................... 4 1.4. Araştırmanın Varsayımları ............................................................................................. 4 1.6. Araştırmanın Sınırlılıkları............................................................................................... 5 2. GENEL BİLGİLER........................................................................................................... 6 2.1. Egzersiz .......................................................................................................................... 6 2.2. Öz-yeterlik...................................................................................................................... 7 2.2.1. Öz- yeterlik Kaynakları ............................................................................................... 8 2.2.1.1. Performans Başarıları ............................................................................................... 8 2.2.1.2. Dolaylı Deneyimler .................................................................................................. 8 2.2.1.3. Sözlü İkna................................................................................................................. 9 2.2.1.4. Fizyolojik / Psikolojik Durumlar.............................................................................. 9 2.3. Stres................................................................................................................................ 9 2.3.1. Stresle Başa Çıkma................................................................................................... 2.3.2. Stresle Başa Çıkma Türleri........................................................................................ 11 2.4. Öz-yeterlik ve Stresle Başa Çıkma Arasındaki İlişki ................................................... 12 3. GEREÇ VE YÖNTEM.................................................................................................... 14 3.1. Araştırmanın Evren ve Örneklemi................................................................................ 14 3.2. Veri Toplama Araçları.................................................................................................. 14 3.2.1. Kişisel Bilgi Formu ................................................................................................... 15 3.2.2. Genel Öz-yeterlik Ölçeği........................................................................................... 15 3.2.3. Stresle Başa Çıkma Ölçeği (SBÇÖ).......................................................................... 16 3.3. Verilerin Analizi........................................................................................................... 16 4. BULGULAR ................................................................................................................... 17 5. TARTIŞMA..................................................................................................................... 22 6. SONUÇ VE ÖNERİLER ................................................................................................ 27 KAYNAKLAR.................................................................................................................... 29 EKLER ................................................................................................................................ 37 Ek 1: Etik Kurul Raporu...................................................................................................... 37 EK 2. Çalışma İzin Yazısı ................................................................................................... 39 EK 3. Bilgilendirilmiş Onam Formu ................................................................................... 40 EK 4. Kişisel Bilgi Formu ................................................................................................... 41 EK 5. Genel Öz-yeterlik Ölçeği .......................................................................................... 42 EK 6. Stresle Başa Çıkma Ölçeği........................................................................................ 43 BİLİMSEL ETİK BEYANI................................................................................................. 44 ÖZ GEÇMİŞ........................................................................................................................ 45 tr_TR
dc.language.iso tur tr_TR
dc.publisher Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess tr_TR
dc.subject Egzersiz, Öz-yeterlik, Stresle Başa Çıkma. tr_TR
dc.subject Coping with Stress, Exercise, Self-efficacy. tr_TR
dc.title Düzenli egzersizin bireylerin öz-yeterlik düzeyleri ile stresle başa çıkma tarzlarına etkisi tr_TR
dc.title.alternative Effect of regular exercise on individuals’ self efficacy levels and style of coping with stress tr_TR
dc.type masterThesis tr_TR
dc.contributor.department Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Eğitimi tr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster