eArşiv@Adu

Danışmanlık tedbir kararı olan ergenlerin aile ilişkileri ve sosyal destek algılarının incelenmesi

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisor Saçan, Selvinaz
dc.contributor.author Günaydın, Hümeyra
dc.date.accessioned 2022-03-14T05:17:01Z
dc.date.available 2022-03-14T05:17:01Z
dc.date.issued 2022
dc.date.submitted 2022
dc.identifier.citation Günaydın, H. (2022). Danışmanlık tedbir kararı olan ergenlerin aile ilişkileri ve sosyal destek algılarının incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Aydın Adnan Menderes Üniversitesi: Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Aydın. tr_TR
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11607/4628
dc.description.abstract Amaç: Bu araştırma danışmanlık tedbiri olan ergenlerin aile ilişkileri ve sosyal destek algılarının incelenmesi amacı ile yapılmıştır. Gereç ve Yöntem: Araştırma, analitik ve kesitsel olarak, Mart-Haziran 2021 tarihleri arasında, Burdur İl Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı ortaokul ve liselerde öğrenim gören hakkında danışmanlık tedbir kararı verilmiş 40 ergenle yürütülmüştür. Araştırma verileri, Çocuk Tanıtıcı Bilgi Formu”, “Aile Değerlendirme Ölçeği”, “Çocuk ve Ergenler İçin Sosyal Destek Değerlendirme Ölçeği” ile toplanmıştır. Araştırmadaki verilerin analizinde tanımlayıcı istatistikler sürekli değişkenlerde ortalama ve standart sapma ile birlikte, sınıflandırılmış verilerde sayı ve yüzde şeklinde verilmiştir. İki bağımsız grubun karşılaştırılmasında t-testi ve ikiden fazla bağımsız grubun karşılaştırılmasında varyans analizi ve Tukey testleri kullanılmıştır. Bulgular: Araştırmada ergenlerin, Aile Değerlendirme Ölçeği toplam puan ortalamaları (x̅=2,32), Çocuk ve Ergenler İçin Sosyal Destek Ölçeği toplam puan ortalamaları (x̅=147,60) olarak saptanmıştır. Araştırmadaki ergenlerin aile işlevlerinin sağlıksızlığa doğru gittiği ve ergenlerin sosyal destek ölçeği alt boyutu olan arkadaştan alınan destek puan ortalamasının (x̅=68,53), aile (x̅=43,15) ve öğretmenden (x̅=35,93) alınan sosyal destek puan ortalamasından fazla olduğu görülmüştür. Ayrıca, ergenlerin aile ilişkileri ile ailelerinden, arkadaşlarından ve öğretmenlerinden almış oldukları sosyal destek arasında negatif yönde anlamlı ilişki bulunmuştur. Sonuç: Bu çalışmada danışmanlık tedbir kararı bulunan ergenlerin genel olarak aile ilişkilerinin olumsuz olduğu, arkadaşlarından aldıkları sosyal desteğin iyi düzeyde olduğu ve aile ilişkileri iyi olan ergenlerin, ailelerinden, arkadaşlarından ve öğretmenlerinden almış oldukları sosyal desteğinde olumlu yönde arttığı sonuçlarına ulaşılmıştır. Anahtar Kelimeler: Aile, Danışmanlık Tedbiri, Ergen, Sosyal Destek. tr_TR
dc.description.abstract Objective: This research was carried out with the aim of examining the family relations and social support perceptions of adolescents with counseling measures. Material and Methods: The research was conducted analytically and cross-sectionally with 40 adolescents, who were educated in secondary and high schools affiliated to the Burdur Provincial Directorate of National Education, between March and June 2021, for whom a counseling order was given. Research data were collected with the "Child Descriptive Information Form", "Family Evaluation Scale", "Social Support Evaluation for Children and Adolescents" scale. In the analysis of the data in the study, descriptive statistics were mean and std. are given as numbers and percentages in the classified data, with deviation. The t-test was used to compare two independent groups, and the analysis of variance was used together with Tukey tests to compare more than two independent groups. Results: In the study, the total mean score of the Family Assessment Scale (x̅=2.32) and the Social Support Scale for Children and Adolescents mean score (x̅ = 147.60) were determined. It was found that the family functions of the adolescents in the study went towards unhealthy and the social support scale sub-dimension of the adolescents was higher than the average score of support from friends (x̅ = 68.53), family (x̅ = 43.15) and teachers (x̅ = 35.93). was found to be. In addition, a negative significant relationship was found between the family relationships of the adolescents and the social support they received from their families, friends and teachers. Conclusion: In this study, it was concluded that adolescents with counseling injunctions generally have poor family relations, good social support from their friends, and adolescents with good family relations have positive social support from their families, friends and teachers. tr_TR
dc.description.tableofcontents KABUL VE ONAY i TEŞEKKÜR i İÇİNDEKİLER iii SİMGELER VE KISALTMALAR DİZİNİ vi ŞEKİLLER DİZİNİ vii TABLOLAR DİZİNİ viii ÖZET viii ABSTRACT x 1. GİRİŞ 1 1.1. Problemin Tanımı ve Önemi 1 1.2. Araştırmanın Amacı 3 1.3. Araştırmanın Hipotezleri 3 2. GENEL BİLGİLER 4 2.1. Çocuk Hakları 4 2.2. Ergenlik Dönemi 8 2.2.1. Ergenlik Döneminde Fiziksel Büyüme ve Gelişim 8 2.2.1.1. Ergenlik Döneminin Genel Olarak Fiziksel Belirtileri 9 2.2.1.2. Ergenlik Döneminde Beyin Gelişimi Özellikleri 10 2.2.2. Ergenlik Döneminde Bilişsel Gelişim 12 2.2.3. Ergenlik Döneminde Duygusal Gelişim 12 2.2.4. Ergenlik Döneminde Ahlak Gelişimi 12 2.2.5. Ergenlik Döneminde Sosyal Gelişim 15 2.3. Ergenlik Döneminde Sosyal Bağlamlar 17 2.3.1. Ergenlik Döneminde Aile İlişkileri 17 2.3.2. Ergenlik Döneminde Akran İlişkileri 20 2.3.2.1. Akran Baskısı 21 2.3.3. Ergenlik Döneminde Okul 22 2.4. Ergenlik Döneminde Yaşanan Sorunlar 22 2.5. Çocuk Koruma Kanunu 25 2.5.1. Danışmanlık Tedbiri 27 2.6. Sosyal Destek 29 2.6.1. Algılanan Sosyal Destek 29 2.6.2. Ergenlerde Sosyal Destek 30 3. GEREÇ VE YÖNTEM 32 3.1. Araştırmanın Modeli 32 3.2. Araştırmanın Yapıldığı Yer 32 3.3. Araştırmanın Zamanı 32 3.4. Araştırmanın Evreni ve Örneklemi 33 3.5. Araştırmaya Alınma ve Araştırmadan Dışlanma Kriterleri 33 3.5.1 Araştırmaya Dâhil Olma Kriterleri 33 3.5.2. Araştırmadan Dışlanma Kriterleri 33 3.6. Veri Toplama Araçları 33 3.6.1. Çocuk Tanıtıcı Bilgi Formu 33 3.6.2. Aile Değerlendirme Ölçeği (ADÖ) 34 3.6.3. Çocuk ve Ergenler İçin Sosyal Destek Ölçeği 34 3.7. Verilerin Toplanma Süreci 35 3.8. Verilerin Analizi 36 3.9. Araştırma Sırasında Karşılaşılan Güçlükler 36 3.10 Araştırmanın Etik Yönü 37 4. BULGULAR 38 4.1. Danışmanlık Tedbir Kararı Olan Ergenlerin Demografik Özelliklerine İlişkin Bulgular 38 4.2. Danışmanlık Tedbir Kararı Olan Ergenlerin Danışmanlık Tedbir Kararı Sürecine İlişkin Bulgular 41 4.3. Aile Değerlendirme Ölçeği (ADÖ) ve Sosyal Destek Değerlendirme Ölçeğine (SDÖ) İlişkin Bulgular 42 4.4. Danışmanlık Tedbir Kararı Olan Ergenlerin Demografik Özelliklerine Göre Aile Değerlendirme Ölçeği (ADÖ)’ünün Puan Ortalamalarının Karşılaştırılması 44 4.5. Danışmanlık Tedbir Kararı Olan Ergenlerin Demografik Özelliklerine Göre Sosyal Destek Değerlendirme Ölçeği (SDÖ) Puan Ortalamalarının Karşılaştırılması 47 5. TARTIŞMA 49 5.1. Danışmanlık Tedbir Kararı Olan Ergenlerin Demografik Özelliklerine Göre Aile Değerlendirme Ölçeği (ADÖ)’ünün Puanlarına İlişkin Yorumlar 56 5.2. Danışmanlık Tedbir Kararı Olan Ergenlerin Demografik Özelliklerine Göre Sosyal Destek Değerlendirme Ölçeği (SDÖ)’ünün Puanlarına İlişkin Yorumlar 59 5.3 Aile Değerlendirme Ölçeği ile Sosyal Destek Değerlendirme Ölçeği Arasındaki İlişkiye Yönelik Yorumlar 60 6. SONUÇ VE ÖNERİLER 62 6.1. Sonuçlar 62 6.2. Öneriler 63 KAYNAKLAR 65 EKLER 79 Ek 1. Çocuk Tanıtıcı Bilgi Formu 79 EK 2. Çocuk ve Ergenler İçin Sosyal Destek Değerlendirme Ölçeği 83 EK 3. Aile Değerlendirme Ölçeği 86 EK 4. Sosyal Destek Değerlendirme Ölçeği (SDÖ) İzin Yazısı 89 EK 5. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Girişimsel Olmayan Klinik Araştırmalar Etik Kurul Sonuç Onayı 90 EK 6. Burdur İl Milli Eğitim Müdürlüğü İzin Yazısı 91 BİLİMSEL ETİK BEYANI 92 ÖZ GEÇMİŞ 93 tr_TR
dc.language.iso tur tr_TR
dc.publisher Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess tr_TR
dc.subject Aile, Danışmanlık Tedbiri, Ergen, Sosyal Destek. tr_TR
dc.subject Adolescent, Counseling Measure, Family, Social Support tr_TR
dc.title Danışmanlık tedbir kararı olan ergenlerin aile ilişkileri ve sosyal destek algılarının incelenmesi tr_TR
dc.title.alternative Examination of family relationship and social support perceptions of adolescents with counseling precaution decision tr_TR
dc.type masterThesis tr_TR
dc.contributor.department Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Çocuk Gelişimi Bölümü tr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster