eArşiv@Adu

Hemşirelik öğrencilerinde kolostomi torbası deneyiminin empatik yaklaşım ve bilinçli farkındalık üzerine etkisi: nitel ve nicel bir çalışma

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisor Özkan, Sultan
dc.contributor.author Kalaycı, Halil
dc.date.accessioned 2022-02-10T13:16:19Z
dc.date.available 2022-02-10T13:16:19Z
dc.date.issued 2022-02-10
dc.date.submitted 2022-01-07
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11607/4623
dc.description.abstract Amaç: Bu araştırmada kolostomi torbası deneyiminin hemşirelik son sınıf öğrencilerinin empati düzeylerine ve bilinçli farkındalıklarına etkisini incelemek amacıyla yapıldı. Gereç ve Yöntem: Araştırma, yarı deneysel karma desen olarak, Kasım 2019 ve Haziran 2020 arasında, Erciyes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesinde 45 hemşirelik öğrencisiyle yürütüldü. Deney aşamasında basit rasgele seçilen öğrencilere ön test olarak araştırmacı tarafından kişisel tanıtım formu, HÖİJEÖ ve BİFÖ doldurtuldu. Stoma torbası takma eğitimi verildikten sonra öğrencilere uygulamayı yapmaları için çizelge verilerek 4 günlük kolostomi deneyimi sunuldu. Deneyin son kısmında tekrar HÖİJEÖ ve BİFÖ öğrencilere verilerek doldurmaları sağlandı. Grubunun içinden basit rasgele olarak seçilen odak gruptaki bireylerle teker teker görüşme yapıldı. Görüşmede yapılandırılmış görüşme formu araştırmacı tarafından dolduruldu. Toplanan verilerin nicel analizinde tanımlayıcı istatistikler, bağımsız örneklem t, Man Whitney U analizi, varyans analizi, Kruskal Wallis analizi, bağımlı örneklem t testi ve Pearson korelasyon yapıldı. Nitel kısmı için doygunluğa ulaşıncaya kadar alınan veriler araştırmacı tarafından yazıya geçirildi. Yazılı metinler uygun kod, alt tema ve temalara ayrılarak incelendi. Bulgular: Öğrencilerin yaşadıkları deneyim sonucu empati ortalama puanlarının 106,24’ten 110,64’e çıktığı saptanmıştır (t= -4,637, p<0,05). Bilinçli farkındalıktaysa ön test ile son test arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark elde edilse bile değişimin negatif yönde olması çalışmadan istenen sonuçlar ile ters düşmüştür. Yapılan korelasyon testinde bilinçli farkındalık ile empati arasında istatistiksel olarak ilişki yoktur (ön test r=0,017 ve son test r= 0,101). Öğrencilerle yapılan görüşmelerden alınan sonuçlardaysa öğrencilerin kolostomi hastalarının durumlarını anladıklarına ilişkin ifadeler bulunmaktadır. Sonuç: Öğrenci hemşirelere yapılan kolostomi deneyiminin empatiyi arttırması yönünden etkili olduğu yapılan nicel ölçümlerle görüldü. Görüşmelerde öğrencilerin kurduğu empatik ifadelerin de nicel veriyi destekler şekilde olduğu belirlendi. tr_TR
dc.description.abstract Objective: This research was conducted to examine the effect of colostomy bag experience on the empathy levels and mindfulness of senior nursing students. Material and Methods: The research was conducted as a quasi-experimental mixed design with 45 nursing students at Erciyes University Faculty of Health Sciences between November 2019 and June 2020. For the experiment, students were chosen at simple random. In the pre-test phase, personal identification form, Turkish Version of Jefferson Scale of Empathy for Nursing Students (JSENS) and Turkish Version of Mindful Attention Awareness Scale (MAAS) were used to collect data. After the stoma bag insertion training was given, the students were given a schedule to do the application. A 4-day colostomy experience was presented. In the post-test part of the experiment, JSENS and MAAS were used again to collect data. Individuals in the focus group selected randomly from the group were interviewed one by one. A semi-structured interview form was filled by the researcher during the interview. For the qualitative part, the data obtained until saturation was reached by the researcher. Written texts were analyzed by dividing appropriate codes, sub-themes and themes. Result: As a result of the experiences of the students, it was determined that the average empathy scores of the students increased from 106.24 to 110.64 (t= -4.637, p<0.05). In conscious mindfulness, even if a statistically significant difference was obtained between the pre-test and the post-test, the negative aspect of the change contradicted the desired results from the study. In the correlation test, there was no statistical relationship between mindfulness and empathy (pre-test r=0.017 and post-test r=0.101). In the results obtained from the interviews with the students, there are statements that the students understand the situation of colostomy patients. Conclusion: The research was seen with quantitative measurements that the colostomy experience performed on student nurses was effective in terms of increasing empathy. The empathic expressions made by the students in the interviews support the quantitative data. tr_TR
dc.description.tableofcontents İÇİNDEKİLER KABUL VE ONAY i TEŞEKKÜR ii İÇİNDEKİLER iii SİMGELER VE KISALTMALAR vi ŞEKİLLER DİZİNİ vii TABLOLAR DİZİNİ viii ÖZET x ABSTRACT xii 1.GİRİŞ 1 1.1. Problemin Tanımı ve Önemi 1 1.2. Araştırmanın Amacı 3 1.3. Araştırma Soruları ve Hipotezleri 4 2. GENEL BİLGİLER 5 2.1. Stoma 5 2.1.1. Anatomik Yerine Göre İntestinal Stomalar 6 2.1.1.1 İlesotomi 6 2.1.1.2 Kolostomi 7 2.1.1.2.2 Dışkı Akımını Saptırıcı (Diverting) Kolostomi 8 2.1.2. İntestinal Stoma Komplikasyonları 9 2.1.2.1. Çok Erken Komplikasyonlar 9 2.1.2.2. Erken Komplikasyonlar 10 2.1.2.3. Geç Komplikasyonlar 12 2.1.3. İntestinal Stoma Bakımı ve Torbanın/Adaptörün Değiştirilmesi 16 2.1.3.1 Stoma Torbasının/Adaptörünün Değiştirilmesi 17 2.1.4. İntestinal Stomalı Bireylerin Yaşadığı Problemler 19 2.1.4.1. İntestinal Stomalı Bireylerin Fiziksel Problemleri 19 2.1.4.2. İntestinal Stomalı Bireylerin Psikososyal Problemleri 20 2.2. Empati 23 2.2.1 Biyolojik Olarak Empati 24 2.2.1.1.Ayna Nöron 25 2.2.1.2.Ayna Nöronların Empatiyle İlişkileri 25 2.2.2. Empatiye İlişkin Kuramlar 26 2.2.2.1. Çıkarsama Kuramı 26 2.2.2.2. Rol Oynama Kuramı 27 2.2.2.3. Heyecan Yayılımı Kuramı 27 2.2.3. Empati ve Hemşirelik 28 2.2.4. Empatinin Basamakları 29 2.2.4.1. Onlar Basamağı 29 2.2.4.2. Ben Basamağı 29 2.2.4.3. Sen Basamağı 29 2.3. Bilinçli Farkındalık 30 2.3.1. Bilinçli Farkındalık Tutumları 31 2.3.1.1. Anda Kalabilme 31 2.3.1.2. Yargıları Fark Etme 31 2.3.1.3. Kabul 32 2.3.1.4. Sabır 32 2.3.1.5. Şefkat 32 2.3.1.6. Akışına Bırakmak 33 2.3.1.7. Başlangıç Ruhu 33 3. GEREÇ VE YÖNTEM 34 3.1. Araştırmanın Şekli 34 3.2.Araştırmanın Yapıldığı Yer ve Özellikleri 34 3.3. Araştırmanın Evren ve Örneklemi 34 3.3.1. Araştırmaya Dahil Edilme Kriterleri 35 3.3.2.Araştırmadan Dışlanma Kriterleri 35 3.4. Veri Toplama Araçları 35 3.4.1. Kişisel Tanıtım Formu 36 3.4.2. Yapılandırılmış Görüşme Formu 36 3.4.3. Bilinçli Farkındalık Ölçeği (BİFÖ) 36 3.4.4. Hemşirelik Öğrencileri İçin Jefferson Empati Ölçeği (HÖİJEÖ) 37 3.5. Veri Toplama Süreci 38 3.5.1. Yarı Deneysel Aşama: Girişimin Uygulanması 38 3.5.2. Nitel Aşama: Girişim Sonrası Deneyimlerin Belirlenmesi 42 3.6. Çalışmanın Etik Boyutu 43 3.7. İstatistiksel Değerlendirme 43 4. BULGULAR 45 4.1. Tanımlayıcı Özellikler, Empati Düzeyi ve Bilinçli Farkındalık 45 4.2. Hemşirelik Öğrencilerinin Stoma Deneyimleri 69 4.2.1. Hemşirelik Öğrencilerinin Stoma Deneyiminin İncelenmesi 69 4.2.2. Hemşirelik Öğrencilerinin Kolostomi Deneyimi Sonrası Empati ve Bilinçli Farkındalık İfadelerinin İncelenmesi 86 5. TARTIŞMA 91 6. SONUÇ VE ÖNERİLER 100 KAYNAKLAR 102 EKLER 115 Ek 1. Kişisel Tanıtım Formu 115 Ek 2. Yapılandırılmış Görüşme Formu 117 Ek 3. Bilinçli Farkındalık Ölçeği (BİFÖ) 120 Ek 4. Hemşirelik Öğrencileri İçin Jefferson Empati Ölçeği (HÖİJEÖ) 121 Ek 5. Bilgilendirilmiş Onam Formu (Form 3) 122 Ek 6. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Girişimsel Olmayan Klinik Araştırmalar Etik Kurul İzni 127 Ek 7. Erciyes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi’nden Yazılı Çalışma İzni 128 Ek 8. Bilinçli Farkındalık Ölçeği Kullanım İzni 130 Ek 9. Hemşirelik Öğrencileri İçin Jefferson Empati Ölçeği Kullanım İzni 130 Ek 10. Eğitim Sunumu 131 BİLİMSEL ETİK BEYANI 142 ÖZGEÇMİŞ 143 tr_TR
dc.language.iso tur tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/embargoedAccess tr_TR
dc.subject Kolostomi, Hemşirelik Öğrencisi, Empati, Farkındalık. tr_TR
dc.subject Research Subject Categories::INTERDISCIPLINARY RESEARCH AREAS::Caring sciences::Nursing tr_TR
dc.title Hemşirelik öğrencilerinde kolostomi torbası deneyiminin empatik yaklaşım ve bilinçli farkındalık üzerine etkisi: nitel ve nicel bir çalışma tr_TR
dc.title.alternative The effect of colostomy bag experience on empathic approach and conscious awareness in nursing students: a qualitative and quantitative study tr_TR
dc.type masterThesis tr_TR
dc.contributor.authorID 282497 tr_TR
dc.contributor.department Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Hemşirelik Fakültesi Cerrahi Hastalıklar Hemşireliği tr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster