Bu araştırmada Spor Lisesinde Öğrenim Gören Öğrencilerinin Zorbalık Eğilimleri ve
Zorbalık ile Baş Etmede Sporun Rolünün incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmanın evrenini
2019-2020 eğitim-öğretim yılında, İncirliova Spor Lisesi’nde öğrenim gören 440
öğrenciden oluşmaktadır. (N=440) Örneklemini ise evreni bilinen örneklem yöntemi ile
hesaplanmış olup (N=206) oluşturmuştur. Çalışmanın yürütüleceği okul seçiminde tipik
durum örnekleme yönteminden yararlanılmıştır. Araştırmanın örneklemini seçkisiz
örnekleme yöntemlerinden basit seçkisiz örnekleme yöntemi ile belirlenmiş bireyler
oluşturmuştur.
Anket uygulamaları Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü
Girişimsel Olmayan Araştırmalar Etik Kurulu’ndan onay alındıktan ve ilgili kurumlardan
izinler alındıktan sonra uygulanmıştır. Anket uygulamaları katılımcılara Google Formlar
üzerinden ulaştırılmış olup araştırmaya katılımda gönüllük esas alınmıştır. Toplamda 233
kişiye ulaşılmış olup eksik ya da hatalı görülen 17 form ve aykırı uç değerler analizi
sonucu 2 form değerlendirmeye alınmamış ve toplamda 214 form değerlendirmeye
alınmıştır. Veri toplama aracı olarak, birinci kısımda araştırmacı tarafından oluşturulan
kişisel bilgiler, ikinci kısımda Dölek (2002) tarafından geliştirilen Zorbalık Eğilimi Ölçeği
ve üçüncü bölümde Dölek (2002) tarafından geliştirilen Zorbalıkla Baş etme Ölçeği
kullanılmıştır.
Bu çalışmada araştırma bulguları, katılımcılardan elde edilen veriler üzerinde
doğrultusunda SPSS 25,0 paket programı ile yapılmıştır. Katılımcıların kişisel bilgilerini
tespit etmeye yönelik tanımlayıcı istatistikler ve frekans dağılımları hesaplanmıştır.
Verilerin normal dağılım göstermediğini belirlemeye yönelik yapılan Kolmogrov Smirnov
vii
testi sonucu parametrik test varsayımlarının sağlanmadığı bunun sonucunda ikili
değişkenler için Mann Whitney U ikiden fazla değişkenler için Kruskal Wallis H testi
uygulanmıştır. Ayrıca öğrencilerin Zorbalık Eğilimleri ve Zorbalık ile Baş Etme ilişkisi
olup olmadığı spearman korelasyon katsayısından (r) yararlanılmıştır. Ayrıca akademik öz
yeterlilik ile spora yönelik tutumları arasındaki ilişki Spearman’ın sıralı bağıntısı (rho) ile
sınanmıştır.
Katılımcıların zorbalık eğilimleri ile cinsiyet, yaş, sınıf, spor yapma sıklığı, spor deneyimi
arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık olmadığı görülmektedir (p>0.05). Zorbalıkla
baş etme ile cinsiyet değişkenleri arasında yapılan Man Witney U testi sonucu zorbalığa
karşı durma, zorbalığı bildirme bilinci ve tepkisiz kalmama bilinci alt boyutlarında
istatistiksel olarak anlamlı farklılık olduğu (p<0.05); zorbalık eğilimi düzeyleri ile yaş
değişkeni arasında yapılan Man Witney U testi sonucu sadece zorbalığa karşı durma, alt
boyutunda istatistiksel olarak anlamlı farklılık olduğu (p<0.05), zorbalık eğilimi düzeyleri
ile sınıf değişkenleri arasında yapılan Kruskal Wallis H testi sonucu sadece zorbalığı
bildirme bilinci alt boyutunda istatistiksel olarak anlamlı farklılık olduğu (p<0.05);
zorbalık eğilimi düzeyleri ile spor yapma sıklığı değişkenleri arasında yapılan Kruskal
Wallis H testi sonucu tepkisiz kalmama bilinci ve savunma bilinci alt boyutlarında
istatistiksel olarak anlamlı farklılık olduğu (p<0.05); zorbalıkla baş etme düzeyleri ile spor
geçmişleri arasında yapılan Kruskal Wallis H testi sonucu ölçek toplam ve tüm alt
boyutlarda istatistiksel olarak anlamlı farklılık olmadığı görülmektedir (p>0.05).
Sonuç olarak öğrencilerin Zorbalık Eğilim Düzeyleri toplam puanları çok yüksek düzeyde
olduğu, Zorbalıkla Baş etme toplam puanlarının ise düşük düzeyde olduğu görülmektedir.
It has been aimed in this study to examine the bullying tendencies of students attending
sports high school and the role of sports in coping with bullying. The population of the
study consists of 440 students studying at İncirliova Sports High School in the 2019-2020
academic year (N=440). The sample, on the other hand, has been calculated with the
known sampling method and consists of 206 students (N=206). Typical case sampling
method was used in the selection of the school where the study will be conducted. The
sample of the study consisted of individuals determined by the simple random sampling
method, which is one of the random sampling methods. Survey forms were conducted
upon approval from Aydın Adnan Menderes University Institute of Health Sciences Non Interventional Research Ethics Committee and obtaining permission from the relevant
institutions. Survey applications were delivered to the participants via Google Forms and
participation in the study was based on voluntariness. The forms were delivered to a total
of 233 people and 17 forms that were found to be incomplete or incorrect, and 2 forms
were not evaluated as a result of outlier extreme values analysis, a total of 214 forms were
evaluated. The personal information scale created by the researcher was used in the first
part, the Bullying Tendency Scale developed by Dölek (2002) was used in the second part
and the t Bullying Coping Scale developed by Dölek (2002) was used in the third part as a
data collection tool.
The research findings in this study were carried out using the SPSS 25.0 package software
ix
in line with the data obtained from the participants. Descriptive statistics and frequency
distributions were calculated to determine the personal information of the participants. It
was determined that the parametric test assumptions were not met as a result of the
Kolmogrov Smirnov test, which was conducted in order to determine whether the data
showed a normal distribution and in conclusion Mann Whitney U test was applied for
binary variables and Kruskal Wallis H test was applied for more than two variables. In
addition, Spearman correlation coefficient (r) was used to determine whether there is a
relationship between students' Bullying Tendencies and Coping with Bullying. Moreover,
the relationship between academic self-efficacy and attitudes towards sports was tested
with Spearman's ordinal relation (rho).
It is seen that there is no statistically significant difference between the bullying tendencies
of the participants and gender, age, class, frequency of doing sports, and sports experience
(p>0.05). As a result of the Man Whitney U test performed between coping with bullying
and gender variable, it is seen that there is a statistically significant difference in the sub dimensions of resistance to bullying awareness of reporting bullying and awareness of not
being unresponsive (p<0.05); there is a statistically significant difference only in the sub dimension of resistance to bullying (p<0.05) as a result of the Man Whitney U test
performed between the level of bullying tendency and the age variable; there is a
statistically significant difference only in the sub-dimension of reporting bullying (p<0.05)
as a result of Kruskal Wallis H test performed between bullying tendency levels and class
variables; there is a statistically significant difference in the sub-dimensions of non responsiveness and defensiveness (p<0.05) as a result of the Kruskal Wallis H test
performed between the variables of bullying tendency and the frequency of doing sports;
there is no statistically significant difference in the total and all sub-dimensions of the scale
(p>0.05) as a result of the Kruskal Wallis H test performed between the levels of coping
with bullying and their sports history. As a result, it is seen that the total scores of the
students' Bullying Tendency Levels are very high, and the total scores of Coping with
Bullying are at a low level.