dc.contributor.advisor |
Bildiren, Ahmet |
|
dc.contributor.author |
Sevinç Zeynep, Kavruk |
|
dc.date.accessioned |
2021-12-22T12:33:24Z |
|
dc.date.available |
2021-12-22T12:33:24Z |
|
dc.date.issued |
2021 |
|
dc.date.submitted |
2021-11-25 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11607/4596 |
|
dc.description.abstract |
Bu araştırmada, Jack Naglieri tarafından geliştirilen Naglieri Sözel Olmayan Zeka Testinin (NNAT-I); 5-9 yaş grubu çocuklar için sınanması ve bu aracın psikometrik özelliklerinin saptanması amaçlanmıştır. Araştırma genel tarama modelinde düzenlenmiştir. İlçelerin sosyoekonomik gelişmişlik sıralaması baz alınarak her sosyoekonomik gelişmişlik bölgesinden 1 ilçe seçkisiz atama ile seçilmiştir. Çalışma 4 farklı sosyoekonomik gelişmişlik bölgesinden toplam 753 çocuk ile yapılmıştır. Verilerin toplanmasında; Naglieri Sözel Olmayan Zeka Testi (NNAT-I), Sözel Olmayan Zeka Testi -3 (TONI-3), Renkli Progresif Matrisler Testi (RPM) ve Denver II Gelişimsel Tarama Testi kullanılmıştır. NNAT-I güvenirlik analizlerinde Cronbach alfa güvenirliği, test-tekrar test güvenirliği ve paralel form güvenirliği hesaplanmıştır. Geçerlik analizleri için NNAT-I ile TONI-3 ve RPM testleri arasında ilişki düzeyi Pearson Momentler Çarpımı formülüyle saptanmıştır. NNAT-I ile Denver II gelişimsel tarama testi arasında fark olup olmadığı anova testi ile hesaplanmıştır. NNAT-I, 0,88 ortalama güvenilirlik katsayısı ile yüksek güvenilirliğe sahip olduğu bulunmuştur. NNAT-I’ın A formu ile B formu arasında (r=0,93) ve test tekrar test analizlerinde (0,87, 0,88) yüksek korelasyon bulunmuştur. NNAT-I puanları ile sınıf düzeyi ve yaş grubu arasında anlamlı bir fark bulunduğu belirlenirken, cinsiyet göre anlamlı bir fark bulunmamıştır. NNAT-I ve RPM arasında yüksek düzeyde, pozitif ve anlamlı bir ilişki (r=0,84, p<0,01), NNAT-I ve TONI-3 arasında orta düzeyde, pozitif ve anlamlı bir ilişki (r=0,52, p<0,01) olduğu saptanmıştır. NNAT puanlarında gözlenen varyansın yaklaşık %13’ünün gelişimsel değerlendirme sonuçları ile bağlılık gösterdiği saptanmıştır. Bulgular, NNAT-I’ın psikometrik olarak genel zihinsel yeteneği ölçmede ve muhakeme becerilerini değerlendirmede geçerli ve güvenilir bir zeka testi olduğunu göstermektedir. |
tr_TR |
dc.description.sponsorship |
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Birimi / EĞF-21002 |
tr_TR |
dc.description.tableofcontents |
KABUL VE ONAY i
TEŞEKKÜR ii
SİMGELER VE KISALTMALAR DİZİNİ vii
ŞEKİLLER DİZİNİ viii
TABLOLAR DİZİNİ ix
ÖZET x
ABSTRACT xii
1. GİRİŞ 1
1.1. Araştırma Soruları 3
2. GENEL BİLGİLER 4
2.1. Zeka 4
2.2. Zeka Kuramları 8
2.2.1. Spearman Çift Faktör Kuramı 8
2.2.2. Thorndike Çok Faktör Kuramı 8
2.2.3. Thurstone Grup Faktörleri Kuramı 9
2.2.4. Akışkan ve Kristalize Zeka Kuramı 10
2.2.5. Çoklu Zeka Kuramı 11
2.2.6. Başarılı (Üçlü ) Zeka Kuramı 12
2.2.7. Cattell-Horn-Carroll (CHC) Bilişsel Yetenekler Kuramı 14
2.3. Zeka Düzeyinin Belirlenmesi 15
2.4. Zeka Testleri 16
2.4.1. Dünyada Kullanılan Zeka Testleri 16
2.4.1.1. Goodenough Harris Bir İnsan Çiz Testi 16
2.4.1.2. Sözel Olmayan Zeka Testi (TONI) 17
2.4.1.3. Leiter Uluslararası Performans Ölçeği-Revize [Leiter International Performance Scale-Revised (Leiter-R)] 18
2.4.1.4. Peabody Resim Kelime Testi 19
2.4.1.5. Raven Progresif Matrisler Testi 19
2.4.1.6. Bilişsel Yetenekler Testi (CogAT) 20
2.4.1.7. Wechsler Çocuklar için Zeka Testi (WISC) 22
2.4.1.8. Stanford-Binet Zeka Testi 23
2.4.1.9. Evrensel Sözel Olmayan Zeka Testi [Universal Nonverbal Intelligence Test (UNIT)] 24
2.4.1.10. Naglieri Sözel Olmayan Zeka Testi [(Naglieri Nonverbal Ability Tests (NNAT)] 25
2.4.2. Türkiyede Kullanılan Zeka Testleri 26
2.4.2.1. Wechsler Çocuklar için Zeka Testleri 26
2.4.2.2. Raven Progresif Matrisler Testleri 27
2.4.2.3. Sözel Olmayan Zeka Testi -3 [Test of Nonverbal Intelligence- 3 (TONI-3)] 27
2.4.2.4. Anadolu Sak Zekâ Ölçeği (ASİS) 28
2.4.2.5. Bildiren Sözel Olmayan Zeka Testi / Bildiren Nonverbal Ability Test (BNV) 28
2.5. Sözel Olmayan Zeka Testleri 29
2.6. NNAT-I İle İlgili Yapılan Çalışmalar 31
2.6.1. NNAT-I İle İlgili Türkiye’de Yapılan Çalışmalar 31
2.6.2. NNAT-I İle İlgili Diğer Ülkelerde Yapılan Çalışmalar 31
3. GEREÇ VE YÖNTEM 37
3.1. Araştırmanın Modeli 37
3.2. Araştırmanın Evren ve Örneklemi 37
3.2.1. Araştırmaya Dahil Edilme Kriterleri 39
3.2.2. Araştırmaya Dahil Edilmeme Kriterleri 39
3.2.3. Araştırmanın Zamanı 39
3.3. Veri Toplama Araçları 40
3.3.1. Naglieri Sözel Olmayan Zeka Testi (NNAT-I): 40
3.3.2. Sözel Olmayan Zeka Testi -3 (TONI-3): 46
3.3.3. Renkli Progresif Matrisler Testi (RPM) 47
3.3.4. Denver II Gelişimsel Tarama Testi 48
3.4. Verilerin Toplanması 48
3.5. İstatistiksel Değerlendirme 49
3.6. Araştırmanın Güçlükleri 50
3.7. Araştırmanın Etik Yönü 50
4. BULGULAR 51
4.1. Güvenirlik Analizlerine İlişkin Bulgular 51
4.2. Geçerlilik Analizlerine İlişkin Bulgular 52
5. TARTIŞMA 58
6. SONUÇ VE ÖNERİLER 65
6.1. Sonuç 65
6.2. Öneriler 65
KAYNAKLAR 67
EKLER 77
Ek 1. Multi-Health Systems Inc. (MHS) Alınan Belge 77
Ek 2. Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Girişimsel Olmayan Klinik Araştırmalar Etik Kurul Onayı. 78
Ek 3. Aydın İl Milli Eğitim Müdürlüğünden Alınan 2020-2021 Eğitim Öğretim Yılına Yönelik İzin Belgesi 79
Ek 4. Aydın İl Milli Eğitim Müdürlüğünden Alınan 2021-2022 Eğitim Öğretim Yılına Yönelik İzin Belgesi 80
BİLİMSEL ETİK BEYANI 81
ÖZ GEÇMİŞ |
tr_TR |
dc.language.iso |
tur |
tr_TR |
dc.publisher |
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü |
tr_TR |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/embargoedAccess |
tr_TR |
dc.subject |
NNAT-I, Norm, Standardizasyon. |
tr_TR |
dc.title |
Naglieri sözel olmayan zeka testinin (NNAT-I), 5-9 yaş örneklemi norm ve standardizasyon çalışması |
tr_TR |
dc.type |
masterThesis |
tr_TR |
dc.contributor.department |
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi, Çocuk Gelişimi Bölümü |
tr_TR |