Abstract:
Amaç: Bu çalışma, diyabet okulu eğitimlerinin diyabetli bireylerin öz etkililik düzeylerine etkisini incelemek amacıyla yapılmıştır.
Gereç ve Yöntem: Araştırma, analitik-kesitsel olarak, diyabet okulunun eğitim verdiği Ocak 2018- Mart 2020 tarihleri aralığında, İzmir Urla Devlet Hastanesi’nde Diyabet Okulu’na katılan ve katılmayan 100 diyabetli birey ile gerçekleştirilmiştir. Veriler, araştırmacı tarafından hazırlanan 26 soruluk anket formu ve 20 soruluk Tip 2 Diyabetlilerde Öz-Etkililik Ölçeği ile toplanmıştır. Güç analizinde G-Power kullanılmış ve verilerin analizinde Independent-Samples t Test, Kruskal Wallis, Mann Whitney-U testleri ve Pearson, Yates ve Likelihood Korelasyon Analizleri yapılmıştır.
Bulgular: Gruplar arasında bireylerin diyabet süreleri istatistiksel olarak anlamlı bir farka sahiptir (p<0,05). Kontrol grubunda ailesinde diyabet hastalığı olmasına rağmen diyabetli bireylerin diyabet okuluna katılmaması, çalışma grubunda ise ailesinde diyabet hastalığı olmamasına rağmen bireyin diyabet okuluna katılım göstermesi istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur (p<0,05). Diyabet okuluna katılım ile kan şekerini bireyin kendisi kontrol etmesi arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark olduğu görülmüştür (p<0,05). Çalışma grubundaki bireylerin %74’ünün kan şekerini kendi kontrol edebildiği, kontrol grubundaki bireylerin %72’sinin ise kan şekerinin kendi kontrol edemediği saptanmıştır. Çalışma grubunda kontrol grubuna göre diyet+ayak kontrolü, tıbbi tedavi ve ölçek toplam puanları istatistiksel olarak anlamlı derecede yüksektir (p<0,05). Diyetinde kompleks karbonhidratları tercih eden bireylerin, tercih etmeyen bireylere göre öz-etkililik düzeyi anlamlı olarak daha yüksektir (p<0,05).
Sonuç: Bu çalışmada diyabet okulunun Tip 2 diyabetli bireylerin öz-etkililik düzeylerini etkileyebileceği gösterilmiştir.