dc.contributor.advisor |
Demir, Gülsen |
|
dc.contributor.author |
Aydemir, Vehbi |
|
dc.date.accessioned |
2021-12-22T10:29:08Z |
|
dc.date.available |
2021-12-22T10:29:08Z |
|
dc.date.issued |
2021-12-22 |
|
dc.date.submitted |
2021-11-05 |
|
dc.identifier.citation |
Aydemir, V. (2021) Çokkültürlü kent örneğinde Mardin: sosyolojik bir değerlendirme (yayınlanmamış yüksek lisans tezi) Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın |
tr_TR |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11607/4580 |
|
dc.description.abstract |
Bu araştırma, Mardin İl Merkezi’nde bir arada yaşayan farklı etno-dinsel
kültürlerarası kültür-kimlik ilişkisi ve 20. yüzyılın ortalarından itibaren “kültür” söz konusu
olduğunda sıkça tartışılan bir kavram olan “kültür endüstrisi”nin, bu etno-dinsel kültürlere ne
şekilde etki ettiğini incelemeyi amaç edinmiştir. Kültür-kimlik ilişkisinin bir sonucu olarak;
farklı etno-dinsel kültürler arasında ortaya çıkan sınır ve ayrımların neler olduğu ve kültür
endüstrisinin “tektipleştirme” gayesinin bu sınır ve ayrımlar üzerinde ne şekilde etki ettiğini
kavramaya çalışmaktadır. Kültür-kimlik ilişkisi ve kültür endüstrisinin bu farklı etno-dinsel
kültürler açısından avantaj ve dezavantajlarını değerlendirmektir.
Araştırmanın verileri Mardin İl Merkezi’nde yaşayan farklı etno-dinsel kültürlerden
olan 20 görüşmeci ile gerçekleştirilen derinlemesine görüşmelere dayanmaktadır. Örneklem
grubunu oluşturan kişiler, araştırma sahasındaki ilk izlenim ve çalışmalar sonucu belirlenen
kanaat önderleri ve kartopu örnekleme tekniği kullanılarak seçilen kişilerden oluşmaktadır.
Araştırmanın içeriğini ise; kültür kavramının açıklanmaya çalışıldığı ilk bölüm, çokkültürlü
kavramının açıklandığı ikinci bölüm, araştırma bölgesinin, konusunun, amacının ve öneminin
anlatıldığı üçüncü bölüm, araştırma sahasından elde edilen bilgilerin değerlendirildiği
dördüncü bölüm ve sonuç değerlendirmesinin yapıldığı beşinci bölümden oluşturmaktadır. |
tr_TR |
dc.description.abstract |
This research aims to examine how the different ethno-religious intercultural culture identity relations living together in Mardin City Center and the "culture industry", which has
been a frequently discussed concept since the middle of the 20th century, affect these ethno religious cultures. As a result of the culture-identity relationship; It tries to comprehend what
the boundaries and distinctions between different ethno-religious cultures are and how the
"standardization" goal of the culture industry affects these boundaries and distinctions. It
questions the culture-identity relationship and the advantages and disadvantages of the culture
industry in terms of these different ethno-religious cultures.
The data of the research is based on in-depth interviews with 20 interviewees from
different ethno-religious cultures living in Mardin City Center. The people who make up the
sample group consist of opinion leaders determined as a result of first impressions and studies
in the research area and people selected using the snowball sampling technique. The content
of the research is; The first part in which the concept of culture is tried to be explained, the
second part in which the concept of multicultural is explained, the third part in which the
research area, subject, purpose and importance are explained, the fourth part in which the
information obtained from the research field is evaluated, and the fifth part in which the result
evaluation is made. |
tr_TR |
dc.description.tableofcontents |
İÇİNDEKİLER
KABUL VE ONAY SAYFASI..............................................................................................iii
BİLİMSEL ETİK BİLDİRİM SAYFASI...............................................................................iv
ÖZET....................................................................................................................................... v
ABSTRACT ...........................................................................................................................vi
ÖNSÖZ..................................................................................................................................vii
GİRİŞ....................................................................................................................................... 1
1. BÖLÜM............................................................................................................................... 3
1. KAVRAMSAL TEMEL: KÜLTÜR KAVRAMINA İLİŞKİN AÇIKLAMALAR ........... 3
1.1. Kültürün Etimolojisi......................................................................................................... 9
1.2. Maddi ve Manevi Kültür: Giriftleşmeye/Birbirinin İçine Girmeye Başlayan İki Kavram
............................................................................................................................................... 10
1.3. Kültür ile Birlikte Ele Alınan Diğer Kavramlar............................................................. 12
1.3.1. Kültürleme: Yeni Kuşakların Entegrasyon Süreci ...................................................... 12
1.3.2. Kültürlenme: Kırsaldan Kente Uyum Aşaması........................................................... 13
1.3.3. Kültürleşme: “Trans Kültürasyon” ve “Asimilasyon” Öncesi Son Sınır .................... 14
1.3.4. Emperyalizmin Son Hedefi Olarak Kültür: Kültür Emperyalizmi.............................. 15
1.3.5. Kültürel Asimilasyon: Yok Edilen Kültürler .............................................................. 16
1.3.6. “Öteki”ne Tahammülsüzlüğün En iyi Örneği: Etnosentrizm...................................... 16
1.3.7. Kültür Endüstrisi: Kültürel Çoğulculuktan, Kültürel Tektipleşmeye.......................... 17
1.3.8. Tüketim Kültürü: Sınırlı Kaynaklar, Sınırsız İhtiyaçlar.............................................. 22
1.4. Kültür Çeşitleri ............................................................................................................... 24
1.4.1. “Alt Kültür”, “Karşı Kültür”, “Baskın Kültür” ........................................................... 24
1.4.2. “Kitle Kültürü” ve “Popüler Kültür” Karşılaştırması.................................................. 26
1.5. Küreselleşme ve Kültür İlişkisi ...................................................................................... 29
1.6. Kültür-Kimlik İlişkisi: Sınır ve Ayrımların İnşası ......................................................... 31
ix
2. BÖLÜM............................................................................................................................. 38
2. ÇOKKÜLTÜRLÜLÜK..................................................................................................... 38
2.1. Postmodernite ve Çokkültürlülük: “Çoğulcu Toplum” Anlayışı ................................... 43
2.2. Küreselleşme ve Çokkültürlülük: Kültürel Çoğulculuk mu? Kültürel Aynılaşma mı?.. 43
2.3. Türkiye’de Çokkültürlülük............................................................................................. 45
3. BÖLÜM............................................................................................................................. 48
3. ARAŞTIRMA.................................................................................................................... 48
3.1. Araştırmanın Konusu, Amacı ve Önemi ........................................................................ 48
3.2. Araştırmanın Evreni, Örneklemi ve Veri Toplama Teknikleri....................................... 49
3.3. Alanda Karşılaşılan Güçlükler ....................................................................................... 51
3.4. Araştırma Bölgesi Olarak Mardin .................................................................................. 52
3.4.1. Mardin Tarihçesi: Bugünü Anlamak Adına Dünü Bilmek.......................................... 53
3.4.2. Mardin Kent Merkezi’nde Yaşayan Etno-dinsel Gruplar............................................ 54
3.4.2.1. Süryaniler ................................................................................................................. 55
3.4.2.2. Ermeniler.................................................................................................................. 59
3.4.2.3. Keldaniler ................................................................................................................. 59
3.4.2.4. Kürtler....................................................................................................................... 59
3.4.2.5. Araplar...................................................................................................................... 60
4. BÖLÜM............................................................................................................................. 61
4. BULGULARIN DEĞERLENDİRİLMESİ....................................................................... 61
4.1. Kimliği Tanımlamak: Sınırların Oluşumu...................................................................... 61
4.2. Kültürlerarası İletişim: Ayrım ve Sınırların Belirginleşmesi ......................................... 73
4.3. Meşrulaştırılan “Ötekileştirme”: Hoşgörü-Tahammül İkilemi....................................... 83
4.4. Kültürel Farkların Oluşumu ........................................................................................... 91
4.5. Mardin’de Kültür Endüstrisi: Sınır ve Ayrımların Görünürlüğünü Kaybetmesi ........... 99
4.6. Medyada Yer Alan Mardin Üzerine Değerlendirmeler................................................ 105
x
4.7. Turizm’in Sosyo-Ekonomik Yaşam Üzerindeki Etkileri ............................................. 108
5. SONUÇ............................................................................................................................ 111
KAYNAKÇA ...................................................................................................................... 116
EKLER ................................................................................................................................ 124
EK 1. FOTOĞRAFLAR...................................................................................................... 124
ÖZGEÇMİŞ......................................................................................................................... 132 |
tr_TR |
dc.language.iso |
tur |
tr_TR |
dc.publisher |
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü |
tr_TR |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
tr_TR |
dc.subject |
Çok kültürlülük, Kimlik, Kültür Endüstrisi, Kültür, Mardin |
tr_TR |
dc.subject |
Culture, Identity, Mardin, Multiculturalism, Cultural Industry |
tr_TR |
dc.title |
Çokkültürlü kent örneğinde Mardin: sosyolojik bir değerlendirme |
tr_TR |
dc.title.alternative |
Mardin in a case of the multicultural city: a sociological evaluation |
tr_TR |
dc.type |
masterThesis |
tr_TR |
dc.contributor.department |
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyoloji Ana Bilim Dalı |
tr_TR |