eArşiv@Adu

Çokkültürlü kent örneğinde Mardin: sosyolojik bir değerlendirme

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisor Demir, Gülsen
dc.contributor.author Aydemir, Vehbi
dc.date.accessioned 2021-12-22T10:29:08Z
dc.date.available 2021-12-22T10:29:08Z
dc.date.issued 2021-12-22
dc.date.submitted 2021-11-05
dc.identifier.citation Aydemir, V. (2021) Çokkültürlü kent örneğinde Mardin: sosyolojik bir değerlendirme (yayınlanmamış yüksek lisans tezi) Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın tr_TR
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11607/4580
dc.description.abstract Bu araştırma, Mardin İl Merkezi’nde bir arada yaşayan farklı etno-dinsel kültürlerarası kültür-kimlik ilişkisi ve 20. yüzyılın ortalarından itibaren “kültür” söz konusu olduğunda sıkça tartışılan bir kavram olan “kültür endüstrisi”nin, bu etno-dinsel kültürlere ne şekilde etki ettiğini incelemeyi amaç edinmiştir. Kültür-kimlik ilişkisinin bir sonucu olarak; farklı etno-dinsel kültürler arasında ortaya çıkan sınır ve ayrımların neler olduğu ve kültür endüstrisinin “tektipleştirme” gayesinin bu sınır ve ayrımlar üzerinde ne şekilde etki ettiğini kavramaya çalışmaktadır. Kültür-kimlik ilişkisi ve kültür endüstrisinin bu farklı etno-dinsel kültürler açısından avantaj ve dezavantajlarını değerlendirmektir. Araştırmanın verileri Mardin İl Merkezi’nde yaşayan farklı etno-dinsel kültürlerden olan 20 görüşmeci ile gerçekleştirilen derinlemesine görüşmelere dayanmaktadır. Örneklem grubunu oluşturan kişiler, araştırma sahasındaki ilk izlenim ve çalışmalar sonucu belirlenen kanaat önderleri ve kartopu örnekleme tekniği kullanılarak seçilen kişilerden oluşmaktadır. Araştırmanın içeriğini ise; kültür kavramının açıklanmaya çalışıldığı ilk bölüm, çokkültürlü kavramının açıklandığı ikinci bölüm, araştırma bölgesinin, konusunun, amacının ve öneminin anlatıldığı üçüncü bölüm, araştırma sahasından elde edilen bilgilerin değerlendirildiği dördüncü bölüm ve sonuç değerlendirmesinin yapıldığı beşinci bölümden oluşturmaktadır. tr_TR
dc.description.abstract This research aims to examine how the different ethno-religious intercultural culture identity relations living together in Mardin City Center and the "culture industry", which has been a frequently discussed concept since the middle of the 20th century, affect these ethno religious cultures. As a result of the culture-identity relationship; It tries to comprehend what the boundaries and distinctions between different ethno-religious cultures are and how the "standardization" goal of the culture industry affects these boundaries and distinctions. It questions the culture-identity relationship and the advantages and disadvantages of the culture industry in terms of these different ethno-religious cultures. The data of the research is based on in-depth interviews with 20 interviewees from different ethno-religious cultures living in Mardin City Center. The people who make up the sample group consist of opinion leaders determined as a result of first impressions and studies in the research area and people selected using the snowball sampling technique. The content of the research is; The first part in which the concept of culture is tried to be explained, the second part in which the concept of multicultural is explained, the third part in which the research area, subject, purpose and importance are explained, the fourth part in which the information obtained from the research field is evaluated, and the fifth part in which the result evaluation is made. tr_TR
dc.description.tableofcontents İÇİNDEKİLER KABUL VE ONAY SAYFASI..............................................................................................iii BİLİMSEL ETİK BİLDİRİM SAYFASI...............................................................................iv ÖZET....................................................................................................................................... v ABSTRACT ...........................................................................................................................vi ÖNSÖZ..................................................................................................................................vii GİRİŞ....................................................................................................................................... 1 1. BÖLÜM............................................................................................................................... 3 1. KAVRAMSAL TEMEL: KÜLTÜR KAVRAMINA İLİŞKİN AÇIKLAMALAR ........... 3 1.1. Kültürün Etimolojisi......................................................................................................... 9 1.2. Maddi ve Manevi Kültür: Giriftleşmeye/Birbirinin İçine Girmeye Başlayan İki Kavram ............................................................................................................................................... 10 1.3. Kültür ile Birlikte Ele Alınan Diğer Kavramlar............................................................. 12 1.3.1. Kültürleme: Yeni Kuşakların Entegrasyon Süreci ...................................................... 12 1.3.2. Kültürlenme: Kırsaldan Kente Uyum Aşaması........................................................... 13 1.3.3. Kültürleşme: “Trans Kültürasyon” ve “Asimilasyon” Öncesi Son Sınır .................... 14 1.3.4. Emperyalizmin Son Hedefi Olarak Kültür: Kültür Emperyalizmi.............................. 15 1.3.5. Kültürel Asimilasyon: Yok Edilen Kültürler .............................................................. 16 1.3.6. “Öteki”ne Tahammülsüzlüğün En iyi Örneği: Etnosentrizm...................................... 16 1.3.7. Kültür Endüstrisi: Kültürel Çoğulculuktan, Kültürel Tektipleşmeye.......................... 17 1.3.8. Tüketim Kültürü: Sınırlı Kaynaklar, Sınırsız İhtiyaçlar.............................................. 22 1.4. Kültür Çeşitleri ............................................................................................................... 24 1.4.1. “Alt Kültür”, “Karşı Kültür”, “Baskın Kültür” ........................................................... 24 1.4.2. “Kitle Kültürü” ve “Popüler Kültür” Karşılaştırması.................................................. 26 1.5. Küreselleşme ve Kültür İlişkisi ...................................................................................... 29 1.6. Kültür-Kimlik İlişkisi: Sınır ve Ayrımların İnşası ......................................................... 31 ix 2. BÖLÜM............................................................................................................................. 38 2. ÇOKKÜLTÜRLÜLÜK..................................................................................................... 38 2.1. Postmodernite ve Çokkültürlülük: “Çoğulcu Toplum” Anlayışı ................................... 43 2.2. Küreselleşme ve Çokkültürlülük: Kültürel Çoğulculuk mu? Kültürel Aynılaşma mı?.. 43 2.3. Türkiye’de Çokkültürlülük............................................................................................. 45 3. BÖLÜM............................................................................................................................. 48 3. ARAŞTIRMA.................................................................................................................... 48 3.1. Araştırmanın Konusu, Amacı ve Önemi ........................................................................ 48 3.2. Araştırmanın Evreni, Örneklemi ve Veri Toplama Teknikleri....................................... 49 3.3. Alanda Karşılaşılan Güçlükler ....................................................................................... 51 3.4. Araştırma Bölgesi Olarak Mardin .................................................................................. 52 3.4.1. Mardin Tarihçesi: Bugünü Anlamak Adına Dünü Bilmek.......................................... 53 3.4.2. Mardin Kent Merkezi’nde Yaşayan Etno-dinsel Gruplar............................................ 54 3.4.2.1. Süryaniler ................................................................................................................. 55 3.4.2.2. Ermeniler.................................................................................................................. 59 3.4.2.3. Keldaniler ................................................................................................................. 59 3.4.2.4. Kürtler....................................................................................................................... 59 3.4.2.5. Araplar...................................................................................................................... 60 4. BÖLÜM............................................................................................................................. 61 4. BULGULARIN DEĞERLENDİRİLMESİ....................................................................... 61 4.1. Kimliği Tanımlamak: Sınırların Oluşumu...................................................................... 61 4.2. Kültürlerarası İletişim: Ayrım ve Sınırların Belirginleşmesi ......................................... 73 4.3. Meşrulaştırılan “Ötekileştirme”: Hoşgörü-Tahammül İkilemi....................................... 83 4.4. Kültürel Farkların Oluşumu ........................................................................................... 91 4.5. Mardin’de Kültür Endüstrisi: Sınır ve Ayrımların Görünürlüğünü Kaybetmesi ........... 99 4.6. Medyada Yer Alan Mardin Üzerine Değerlendirmeler................................................ 105 x 4.7. Turizm’in Sosyo-Ekonomik Yaşam Üzerindeki Etkileri ............................................. 108 5. SONUÇ............................................................................................................................ 111 KAYNAKÇA ...................................................................................................................... 116 EKLER ................................................................................................................................ 124 EK 1. FOTOĞRAFLAR...................................................................................................... 124 ÖZGEÇMİŞ......................................................................................................................... 132 tr_TR
dc.language.iso tur tr_TR
dc.publisher Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess tr_TR
dc.subject Çok kültürlülük, Kimlik, Kültür Endüstrisi, Kültür, Mardin tr_TR
dc.subject Culture, Identity, Mardin, Multiculturalism, Cultural Industry tr_TR
dc.title Çokkültürlü kent örneğinde Mardin: sosyolojik bir değerlendirme tr_TR
dc.title.alternative Mardin in a case of the multicultural city: a sociological evaluation tr_TR
dc.type masterThesis tr_TR
dc.contributor.department Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyoloji Ana Bilim Dalı tr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster