dc.contributor.advisor |
Bakkalcı, Ahmet Can |
|
dc.contributor.author |
Arslan, Taşkın |
|
dc.date.accessioned |
2021-12-22T10:08:46Z |
|
dc.date.available |
2021-12-22T10:08:46Z |
|
dc.date.issued |
2021-12-22 |
|
dc.date.submitted |
2021-11-22 |
|
dc.identifier.citation |
Arslan, T. (2021) Evrimsel rasyonellik kategorisi bağlamında homoeconomicus kavramı (yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın |
tr_TR |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11607/4574 |
|
dc.description.abstract |
Adam Smith, İskoç Aydınlanmasının en büyük filozoflarından biriydi. İktisadın bir
bilim olarak kabul edilmesi alanındaki en önemli eseri 1776 yılında yayınladığı "Ulusların
Zenginliği" iledir. Modern ekonominin kurucusu olmasının yanı sıra İskoç Aydınlanması ve
Ahlâkî Duyguculuğun da en önemli savunucusu olarak kabul edilmektedir.
Klasik İktisadın temel kavramı olan homoeconomicus, neoklasik iktisadın temelini
oluştursa da homoeconomicus kavramının sosyalist iktisat, Keynesyen iktisat ve Monoterist
İktisattaki yansımasını da görebiliriz. Homoeconomicus kavramının bireysel akılcılıkla ilgili
olması, bireylerin genel yasalar karşısında akılcı davrandıkları anlamına gelmeyebilir. Çünkü
rasyonellik kültüre, çevreye ve çağa göre değişen bir sorun haline gelmiştir. Bu ekonomik
hareketlerde ekonomik insan kavramına itirazlar olsa da bu itirazlar psikolojik, duygusal veya
genel yönleri yansıtmayabilir.
Bu çalışmada Adam Smith'in homoeconomicus kavramının uygulanabilirliği ve Aydın
ili Efeler ilçesinde yaşayan bireylerin rasyonel yönelimleri incelenmiştir. Bu çerçevede
292.716 birey dikkate alındığında bu anket için gerekli örneklem büyüklüğü 384 olarak
belirlenmiştir. Ayrıca çalışmada güven aralığı %95 ve hata payı %5 olarak kabul edilmiştir. |
tr_TR |
dc.description.abstract |
Adam Smith was one of the greatest philosophers of the Scottish Enlightenment. His
most important work in the field of economics being accepted as a science is "The Wealth of
Nations" published in 1776. In addition to being the founder of modern economics, he is
considered the most important advocate of the Scottish Enlightenment and Moral
Emotionalism.
Although homoeconomicus, one of the basic concepts of classical economics, forms the
basis of neoclassical economics; The reflection of the concept of homoeconomicus in socialist
economics, Keynesian economics and Monoterist Economics is also seen.
The fact that the concept of homoeconomicus is related to individual rationality may
not mean that individuals act rationally in the face of general laws. Because rationality has
become a problem that changes according to culture, environment and era. Although there are
objections to the concept of economic man in these economic movements, these objections
may not reflect psychological, emotional or general aspects.
In this context, considering the 292,716 individuals subject to the study, the required
sample size for the survey was determined as 384 people. In addition, the confidence interval
was accepted as 95% and the margin of error was 5% in the study. |
tr_TR |
dc.description.tableofcontents |
İÇİNDEKİLER
ÖZET ................................................................................................................................... İV
ABSTRACT...........................................................................................................................V
ÖNSÖZ ................................................................................................................................ Vİ
TABLOLAR DİZİNİ.......................................................................................................... İX
ŞEKİLLER DİZİNİ..............................................................................................................X
GİRİŞ......................................................................................................................................1
BİRİNCİ BÖLÜM .................................................................................................................3
1.KLASİK FİLOZOFLARIN BİREYE YAKLAŞIMLARI..............................................3
1.1. İNSAN KAVRAMI...................................................................................................6
1.2. STOACILIK VE BİREY...........................................................................................9
1.3. ORTA ÇAĞ VE YENİÇAĞ AVRUPA’SINDA BİREY VE BİREY HAKLARI ..12
1.4. LİBERALİZM VE İNSANA YAKLAŞIM (TOPLUMSAL SÖZLEŞMELER)....17
1.4.1. Hobbes'un İnsana Yaklaşımı............................................................................18
1.4.2. Lock'un İnsana Yaklaşımı................................................................................20
1.4.3. Rousseau'nun İnsana Yaklaşımı ......................................................................22
İKİNCİ BÖLÜM..................................................................................................................27
2.İKTİSAT BİLİMİ VE HOMOECONOMICUS KAVRAMI.......................................27
2.1. İKTİSAT BİLİM ÇEVRESİ....................................................................................27
2.2. HOMOECONOMICUS..........................................................................................31
2.2.1. HOMOECONOMICUSUN KÖKENİ ..............................................................33
2.3. OKULLARA GÖRE HOMOCONOMICUS KAVRAMINA YAKLAŞIM ..........34
2.3.1. KLASİK İKTİSAT VE HOMOECONOMICUS ................................................35
2.3.1.1. Adam Smith’in Homoeconomicus’a Yaklaşımı................................................35
2.3.1.2. Jean-Baptiste Say’in Homoeconomicus’a Yaklaşımı ......................................36
2.3.1.3. David Ricardo’in Homoeconomicus’a Yaklaşımı ...........................................37
2.3.1.4. Thomas R. Malthus’in Homoeconomicus’a Yaklaşımı....................................38
2.3.2. SOSYALİZM VE HOMOECONOMICUS ........................................................39
2.3.3. NEOKLASİK OKUL VE HOMOECONOMICUS............................................39
2.3.3.1. Faydacılık ........................................................................................................40
2.3.3.2. Yöntemsel Bireycilik ........................................................................................40
2.3.3.3. Marjinalizm......................................................................................................40
2.3.4. NEOKLASİK İKTASADIN HOMOECONOMICUSA YAKLAŞIMI.................40
2.3.5. KEYNESYEN İKTİSADIN HOMOECONOMICUSA YAKLAŞIMI .................41
2.3.6. NEO-KEYNESYEN İKTİSAT OKULU VE HOMOECONOMICUS................42
viii
2.3.7. MONETARİST İKTİSAT VE HOMOECONOMICUS .....................................43
2.4. ADAM SMITH’IN YAŞAMI VE ÇEVRESİ..........................................................44
2.4.1. İSKOÇ AYDINLANMASI.................................................................................45
2.4.1.1. Henry Home’un İskoç Aydınlanmasındaki Yeri ..............................................48
2.4.1.2. David Hume’un İskoç Aydınlanmasındaki Yeri...............................................49
2.4.1.3. Francis Hutcheson’ın İskoç Aydınlanmasındaki Yeri .....................................52
2.4.1.4. Thomas Reid’ın İskoç Aydınlanmasındaki Yeri...............................................55
2.4.1.5. Adam Smith’ın İskoç Aydınlanmasındaki Yeri ................................................57
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM..............................................................................................................60
3.ANALİTİK İNCELEME VE DEĞERLENDİRMELER .............................................60
3.1. EVRİMSEL RASYONELLİĞİN AYDIN İLİ EFELER İLÇESİNDE
İNCELENMESİ.................................................................................................................61
3.1.1. Araştırmanın Amacı.........................................................................................62
3.1.2. Araştırmanın Yöntemi......................................................................................62
3.1.3. Analiz ve Sonuçlar...........................................................................................62
SONUÇ .................................................................................................................................80
KAYNAKÇA........................................................................................................................84 |
tr_TR |
dc.language.iso |
tur |
tr_TR |
dc.publisher |
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü |
tr_TR |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
tr_TR |
dc.subject |
Homoeconomicus, Davranışsal İktisat, Evrimsel Rasyonellik, İskoç Aydınlanması |
tr_TR |
dc.subject |
Homoeconomicus, Behavioral Economics, Evolutionary Rationalism, Scottish Enlightenment |
tr_TR |
dc.title |
Evrimsel rasyonellik kategorisi bağlamında homoeconomicus kavramı |
tr_TR |
dc.title.alternative |
Homoeconomicus notion in the context of evolotionary rationalism |
tr_TR |
dc.type |
masterThesis |
tr_TR |
dc.contributor.department |
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İktisat Ana Bilim Dalı |
tr_TR |