dc.contributor.advisor |
Sarpkaya, Ruhi |
|
dc.contributor.author |
Çatalkaya, Ebru |
|
dc.date.accessioned |
2021-11-26T12:17:01Z |
|
dc.date.available |
2021-11-26T12:17:01Z |
|
dc.date.issued |
2021-11-09 |
|
dc.date.submitted |
2021-06-05 |
|
dc.identifier.citation |
Çatalkaya, E. (2021) İlköğretim velilerine göre okul aile işbirliği (yayınlanmamış yüksek lisans tezi) Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın |
tr_TR |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11607/4568 |
|
dc.description.abstract |
Bu araştırmanın amacı, ilköğretim 1.kademede çocuğu bulunan velilerin okul aile
işbirliğine ilişkin durumlarını araştırmaktır. Araştırmanın evreni, 2019-2020 eğitim-öğretim
yılında Aydın ili Nazilli ilçesinde bulunan 13 ilköğretim devlet okullarında kayıtlı
öğrencilerin velileri, örneklemi ise küme yöntemiyle seçilen 266 veli oluşturmaktadır.
Araştırmanın veri toplanmasında; araştırmacı tarafından geliştirilen “İlköğretimde
Okul ve Aile İşbirliği Ölçeği” kullanılmıştır. Ölçek altı alt boyutta (‘Okul Yönetimine
Katılım’, ‘Öğretmenle İletişim’, ‘Yönetimle İletişim’, ‘Diğer Velilerle İletişim’, ‘Okul
Etkinliklerine Katılım’, ‘Finansman’) değerlendirilmiştir. Verilerin çözümlenmesi için SPSS
23 (Statistical Package Program for Social Sciences) programı kullanılmıştır. Verilerin
çözümlenmesinde frekans, yüzde, aritmetik ortalama, t-testi, One Way Anova testi, Scheffe,
Tukey, LSD çoklu karşılaştırma testleri kullanılmıştır. Anlamlılık testlerinin hepsinde alfa
değeri α=. 05düzeyinde kabul edilmiştir.
Araştırmanın sonucunda velilerin görüşlerine göre, “İlköğretimde Okul ve Aile
İşbirliği Ölçeği” nin alt boyutlarından biri olan “Öğretmenle İletişim” düzeyinin diğer alt
boyutlara oranla yüksek düzeyde algılandığı, “Okul Etkinliklerine Katılım” düzeyinin ise
diğer alt boyutlara oranla daha düşük düzeyde algılandığı sonucuna ulaşılmıştır.
Araştırmada cinsiyete ve yaşa göre velilerin okul-aile işbirliği düzeylerinde anlamlı bir
farklılık göstermemiştir. Fakat gelir durumu, eğitim durumu ve sahip olduğu çocuk sayısına
göre anlamlı bir farklılık göstermiştir. Farklılık gösteren bu değişkenlerin ailelerin sosyo ekonomik düzeyleriyle paralellik gösterdiği söylenebilir. Ekonomik düzeyi iyi olan, sahip
olduğu çocuk sayısı az olan, eğitim durumu yüksek olan velilerin, çocuklarının eğitimine
katkı sağlamada da yüksek düzeyde olduğu görülmektedir. Sosyo-ekonomik ve diğer
alanlarda okula katkı sağlamada yetersiz olan ailelerin tespit edilmesi ve okuldaki tüm
paydaşların üzerine düşen görev ve sorumlulukları yapması gerektiğinin ve böylece okul aile işbirliğinin arttırılmasında etkili olacağı önerilmektedir. |
tr_TR |
dc.description.abstract |
The main purpose of the study is to investigate the state of parents whose children
are the primary school students by regarding the school-family cooperation. The population
of the research are composed of parents whose children have been enrolled in 13 primary
public schools in Nazilli, the district of Aydın Province in the 2019-2020 Academic Year
while the sample is made up of 266 parents chosen by proportional cluster method.
“School and Family Cooperation in Primary Education Scale”, developed by the
researcher was used throughout the data collection of the research. The Scale was evaluated
in six sub-dimensions. (‘Participation in School Management’, ‘Communication with
Teacher’, Communication with Management’, Communication with Other Parents’,
‘Participation in School Activities’, Financing’.) SPSS 23 (Statistical Package Program for
Social Sciences) program was used to analyze the data. Frequency, percentage, arithmetic
mean, t-test, One Way Anova test, Scheffe, Tukey, LSD Multiple Comparison Tests wer
used so as to analyze the data. Alpha value is accepted as α=. 05 through all of the
significance tests.
As a result of the research, according to parents’ opinions, it was concluded that the
level of Communication with Teacher”, which is one of the sub-dimensions of ‘School and
Family Cooperation in Primary Education Scale’ was perceived at a higher level when it is
to be compared to other sub-dimensions, and the level of ‘Participation in School Activities’
was perceived at a lower level compared to other sub-dimensions.
To the research result, there was no significant difference between the levels of age
and gender of parents’ school-family cooperation. However, it revealed a significant
difference according to income statues, education level and the number of children that
parents have.
vii
It can be concluded that these different variables are in line with the socio-economic
levels of families. It is crucial to identify families who are inadequate to contribute to school
in socio-economic and other fields and make all stakeholders in the school have to fulfill
their duties and responsibilities. Thus It is suggested that they will be effective in increasing
school-family cooperation. |
tr_TR |
dc.description.tableofcontents |
İÇİNDEKİLER
KABUL VE ONAY SAYFASI..............................................................................................iii
BİLİMSEL ETİK BİLDİRİM SAYFASI...............................................................................iv
ÖZET....................................................................................................................................... v
ABSTRACT ...........................................................................................................................vi
ÖNSÖZ.................................................................................................................................viii
SİMGELER DİZİNİ.............................................................................................................xiii
ŞEKİLLER DİZİNİ..............................................................................................................xiv
TABLOLAR DİZİNİ............................................................................................................. xv
EKLER DİZİNİ...................................................................................................................xvii
KISALTMALAR DİZİNİ ..................................................................................................xviii
GİRİŞ....................................................................................................................................... 1
1. BÖLÜM.............................................................................................................................. 7
1. KAVRAMSAL ÇERÇEVE................................................................................................. 7
1.1. Okul ............................................................................................................................. 7
1.2. Okulun Görevleri ......................................................................................................... 8
1.3. Okul-Çevre İlişkileri.................................................................................................... 9
1.4. Aile ve Ailenin Görevleri .......................................................................................... 12
1.5. Okul ile Aile Arasındaki İlişkiler............................................................................... 13
1.6. Okul-Aile İşbirliği...................................................................................................... 14
1.6.1. Okul-Aile Birlikleri ......................................................................................... 16
1.6.1.1. Okul Aile Birliklerinin Yapısı ve İşleyişi ......................................... 17
1.6.1.2. Okul Aile Birliklerinin Üyeleri ve Çalışma Kurulları ...................... 17
1.6.1.3.Genel Kurul Toplantısı ve Görevleri ................................................. 17
1.6.1.4. Yönetim Kurulu ve Görevleri ........................................................... 18
1.6.1.5. Denetleme Kurulu ve Görevleri........................................................ 19
1.6.1.6. Okul Müdürünün Sorumluluğu......................................................... 19
x
1.6.2. Veli Okul Öğrenci Sözleşmesi......................................................................... 19
1.7. İlköğretimde Okul Aile İşbirliği ................................................................................ 22
1.8. Okul Aile Birliklerinin Okul İşleyişine Katkıları ...................................................... 23
1.8.1. Okul Aile Birliklerinin İletişim Olarak Katkıları ............................................ 24
1.8.2. Okul Aile Birliklerinin Sosyal Olarak Katkıları.............................................. 24
1.8.3. Okul Aile Birliklerinin Eğitim Olarak Katkıları.............................................. 25
1.8.4. Okul Aile Birliklerinin Ekonomik Olarak Katkıları........................................ 25
1.8.5. Okul Aile Birlikleri ve TEFBİS....................................................................... 26
1.9. Okul Aile Birliklerinin Tarihsel Gelişimi.................................................................. 27
1.9.1. Dünya’da Okul Aile Birliklerinin Gelişimi ..................................................... 27
1.9.1.1. Kanada’da okul-veli ilişkileri.............................................................. 27
1.9.1.2. Amerika Birleşik Devletlerinde okul-veli ilişkileri............................. 28
1.9.1.3. Güney Kore’de okul veli ilişkileri....................................................... 29
1.9.1.4. Almanya’da okul veli ilişkileri............................................................ 30
1.9.1.5. Fransa’da okul veli ilişkileri................................................................ 31
1.9.1.6. İsveç’te okul veli ilişkileri................................................................... 31
1.9.1.7. İngiltere’de okul veli ilişkileri............................................................. 32
1.9.1.8. Hindistan’da okul aile ilişkileri........................................................... 33
1.9.1.9. İtalya’da okul aile ilişkileri ................................................................. 34
1.9.2. Ülkemizde Okul Aile Birliklerinin Gelişimi ................................................... 35
1.10. Okul Aile İşbirliğini Gerektiren Nedenler............................................................... 37
1.11. Okul Aile İşbirliğinin Engelleri ............................................................................... 38
1.12. Okul-Aile İşbirliğinin İlkeleri.................................................................................. 41
1.13. Okul Aile İşbirliğinde Uyulması Gerekenler........................................................... 42
1.14. Okul-Aile İşbirliğini Sağlama Yolları ..................................................................... 43
1.14.1. Görüşme......................................................................................................... 44
1.14.1.1. Bireysel (yüz yüze) görüşme............................................................. 44
xi
1.14.1.2. Üçlü görüşme .................................................................................... 46
1.14.1.3. Telefon, Sosyal medya aracılığıyla görüşme .................................... 46
1.14.2. Yazışma ......................................................................................................... 47
1.14.3. Veli Toplantıları............................................................................................. 48
1.14.1.1. Okul veli toplantıları ......................................................................... 48
1.14.1.2. Sınıf veli toplantıları.......................................................................... 48
1.14.4. Karşılıklı Ziyaretler ....................................................................................... 49
1.14.5. Veli Ziyaretleri............................................................................................... 49
1.14.6. Ev Ziyaretleri................................................................................................. 50
1.14.7. Bilgilenme ve Bilgilendirme.......................................................................... 50
1.14.8. Aile Eğitimi ................................................................................................... 52
1.14.9. Portfolyo Çalışmaları..................................................................................... 52
1.14.10. Sosyo-Ekonomik Etkinlikler ....................................................................... 53
1.15. Okul-Aile İşbirliğinin Çocuklar Üzerinde Etkileri .................................................. 53
1.16. Okul-Aile İşbirliğinin Aileler Üzerinde Etkileri...................................................... 54
1.17. Okul-Aile İşbirliğinin Eğitimciler Üzerinde Etkileri............................................... 56
2. BÖLÜM............................................................................................................................ 57
2. İLGİLİ ARAŞTIRMALAR............................................................................................... 57
2.1. Yurt İçinde Yapılan Araştırmalar .............................................................................. 57
2.1.1. Okul-Aile İşbirliğine İlişkin Araştırmalar................................................................... 57
2.2. Yurtdışında Yapılan Araştırmalar.............................................................................. 65
3. BÖLÜM............................................................................................................................ 73
3. YÖNTEM.......................................................................................................................... 73
3.1. Araştırmanın Modeli.................................................................................................. 73
3.2. Araştırmanın Evreni................................................................................................... 73
3.3. Örneklem ................................................................................................................... 74
3.3.1.Örneklem Grubunun Özellikleri....................................................................... 75
xii
3.4. Verilerin Toplanması ................................................................................................. 77
3.5. Veri Toplama Araçları............................................................................................... 77
3.6. Verilerin Analizi ........................................................................................................ 89
4. BÖLÜM............................................................................................................................ 91
4. BULGULAR VE YORUMLAR ....................................................................................... 91
4.1. Birinci Alt Probleme İlişkin Bulgular ve Yorumlar: ................................................. 91
4.2. İkinci Alt Probleme İlişkin Bulgular ve Yorumlar:................................................... 97
4.2.1. Velilerin İlköğretimde Okul Aile İşbirliğine İlişkin Görüşlerinin Cinsiyete
Göre Karşılaştırılması ...................................................................................... 98
4.2.2. Velilerin İlköğretimde Okul Aile İşbirliğine İlişkin Görüşlerinin Yaşa Göre
Karşılaştırılması ............................................................................................... 99
4.2.3. Velilerin İlköğretimde Okul Aile İşbirliğine İlişkin Görüşlerinin Eğitim
Durumlarına Göre Karşılaştırılması............................................................... 100
4.2.4. Velilerin İlköğretimde Okul Aile İşbirliğine İlişkin Görüşlerinin Gelir
Durumlarına Göre Karşılaştırılması............................................................... 103
4.2.5.Velilerin İlköğretimde Okul Aile İşbirliğine İlişkin Görüşlerinin Çocuk
Sayısına Göre Karşılaştırılması...................................................................... 104
5. SONUÇ VE ÖNERİLER .............................................................................................. 106
6. KAYNAKLAR............................................................................................................... 111
7. EKLER........................................................................................................................ 129
ÖZGEÇMİŞ ....................................................................................................................... 133 |
tr_TR |
dc.language.iso |
tur |
tr_TR |
dc.publisher |
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü |
tr_TR |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
tr_TR |
dc.subject |
İlköğretim, Okul Aile Birliği, Okul, Veli |
tr_TR |
dc.subject |
Primary Education, Parent-Teacher Association, School, Parent |
tr_TR |
dc.title |
İlköğretim velilerine göre okul aile işbirliği |
tr_TR |
dc.title.alternative |
Coopeartion between school and primary school parents |
tr_TR |
dc.type |
masterThesis |
tr_TR |
dc.contributor.department |
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı |
tr_TR |