eArşiv@Adu

İlköğretim velilerine göre okul aile işbirliği

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisor Sarpkaya, Ruhi
dc.contributor.author Çatalkaya, Ebru
dc.date.accessioned 2021-11-26T12:17:01Z
dc.date.available 2021-11-26T12:17:01Z
dc.date.issued 2021-11-09
dc.date.submitted 2021-06-05
dc.identifier.citation Çatalkaya, E. (2021) İlköğretim velilerine göre okul aile işbirliği (yayınlanmamış yüksek lisans tezi) Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın tr_TR
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11607/4568
dc.description.abstract Bu araştırmanın amacı, ilköğretim 1.kademede çocuğu bulunan velilerin okul aile işbirliğine ilişkin durumlarını araştırmaktır. Araştırmanın evreni, 2019-2020 eğitim-öğretim yılında Aydın ili Nazilli ilçesinde bulunan 13 ilköğretim devlet okullarında kayıtlı öğrencilerin velileri, örneklemi ise küme yöntemiyle seçilen 266 veli oluşturmaktadır. Araştırmanın veri toplanmasında; araştırmacı tarafından geliştirilen “İlköğretimde Okul ve Aile İşbirliği Ölçeği” kullanılmıştır. Ölçek altı alt boyutta (‘Okul Yönetimine Katılım’, ‘Öğretmenle İletişim’, ‘Yönetimle İletişim’, ‘Diğer Velilerle İletişim’, ‘Okul Etkinliklerine Katılım’, ‘Finansman’) değerlendirilmiştir. Verilerin çözümlenmesi için SPSS 23 (Statistical Package Program for Social Sciences) programı kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde frekans, yüzde, aritmetik ortalama, t-testi, One Way Anova testi, Scheffe, Tukey, LSD çoklu karşılaştırma testleri kullanılmıştır. Anlamlılık testlerinin hepsinde alfa değeri α=. 05düzeyinde kabul edilmiştir. Araştırmanın sonucunda velilerin görüşlerine göre, “İlköğretimde Okul ve Aile İşbirliği Ölçeği” nin alt boyutlarından biri olan “Öğretmenle İletişim” düzeyinin diğer alt boyutlara oranla yüksek düzeyde algılandığı, “Okul Etkinliklerine Katılım” düzeyinin ise diğer alt boyutlara oranla daha düşük düzeyde algılandığı sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmada cinsiyete ve yaşa göre velilerin okul-aile işbirliği düzeylerinde anlamlı bir farklılık göstermemiştir. Fakat gelir durumu, eğitim durumu ve sahip olduğu çocuk sayısına göre anlamlı bir farklılık göstermiştir. Farklılık gösteren bu değişkenlerin ailelerin sosyo ekonomik düzeyleriyle paralellik gösterdiği söylenebilir. Ekonomik düzeyi iyi olan, sahip olduğu çocuk sayısı az olan, eğitim durumu yüksek olan velilerin, çocuklarının eğitimine katkı sağlamada da yüksek düzeyde olduğu görülmektedir. Sosyo-ekonomik ve diğer alanlarda okula katkı sağlamada yetersiz olan ailelerin tespit edilmesi ve okuldaki tüm paydaşların üzerine düşen görev ve sorumlulukları yapması gerektiğinin ve böylece okul aile işbirliğinin arttırılmasında etkili olacağı önerilmektedir. tr_TR
dc.description.abstract The main purpose of the study is to investigate the state of parents whose children are the primary school students by regarding the school-family cooperation. The population of the research are composed of parents whose children have been enrolled in 13 primary public schools in Nazilli, the district of Aydın Province in the 2019-2020 Academic Year while the sample is made up of 266 parents chosen by proportional cluster method. “School and Family Cooperation in Primary Education Scale”, developed by the researcher was used throughout the data collection of the research. The Scale was evaluated in six sub-dimensions. (‘Participation in School Management’, ‘Communication with Teacher’, Communication with Management’, Communication with Other Parents’, ‘Participation in School Activities’, Financing’.) SPSS 23 (Statistical Package Program for Social Sciences) program was used to analyze the data. Frequency, percentage, arithmetic mean, t-test, One Way Anova test, Scheffe, Tukey, LSD Multiple Comparison Tests wer used so as to analyze the data. Alpha value is accepted as α=. 05 through all of the significance tests. As a result of the research, according to parents’ opinions, it was concluded that the level of Communication with Teacher”, which is one of the sub-dimensions of ‘School and Family Cooperation in Primary Education Scale’ was perceived at a higher level when it is to be compared to other sub-dimensions, and the level of ‘Participation in School Activities’ was perceived at a lower level compared to other sub-dimensions. To the research result, there was no significant difference between the levels of age and gender of parents’ school-family cooperation. However, it revealed a significant difference according to income statues, education level and the number of children that parents have. vii It can be concluded that these different variables are in line with the socio-economic levels of families. It is crucial to identify families who are inadequate to contribute to school in socio-economic and other fields and make all stakeholders in the school have to fulfill their duties and responsibilities. Thus It is suggested that they will be effective in increasing school-family cooperation. tr_TR
dc.description.tableofcontents İÇİNDEKİLER KABUL VE ONAY SAYFASI..............................................................................................iii BİLİMSEL ETİK BİLDİRİM SAYFASI...............................................................................iv ÖZET....................................................................................................................................... v ABSTRACT ...........................................................................................................................vi ÖNSÖZ.................................................................................................................................viii SİMGELER DİZİNİ.............................................................................................................xiii ŞEKİLLER DİZİNİ..............................................................................................................xiv TABLOLAR DİZİNİ............................................................................................................. xv EKLER DİZİNİ...................................................................................................................xvii KISALTMALAR DİZİNİ ..................................................................................................xviii GİRİŞ....................................................................................................................................... 1 1. BÖLÜM.............................................................................................................................. 7 1. KAVRAMSAL ÇERÇEVE................................................................................................. 7 1.1. Okul ............................................................................................................................. 7 1.2. Okulun Görevleri ......................................................................................................... 8 1.3. Okul-Çevre İlişkileri.................................................................................................... 9 1.4. Aile ve Ailenin Görevleri .......................................................................................... 12 1.5. Okul ile Aile Arasındaki İlişkiler............................................................................... 13 1.6. Okul-Aile İşbirliği...................................................................................................... 14 1.6.1. Okul-Aile Birlikleri ......................................................................................... 16 1.6.1.1. Okul Aile Birliklerinin Yapısı ve İşleyişi ......................................... 17 1.6.1.2. Okul Aile Birliklerinin Üyeleri ve Çalışma Kurulları ...................... 17 1.6.1.3.Genel Kurul Toplantısı ve Görevleri ................................................. 17 1.6.1.4. Yönetim Kurulu ve Görevleri ........................................................... 18 1.6.1.5. Denetleme Kurulu ve Görevleri........................................................ 19 1.6.1.6. Okul Müdürünün Sorumluluğu......................................................... 19 x 1.6.2. Veli Okul Öğrenci Sözleşmesi......................................................................... 19 1.7. İlköğretimde Okul Aile İşbirliği ................................................................................ 22 1.8. Okul Aile Birliklerinin Okul İşleyişine Katkıları ...................................................... 23 1.8.1. Okul Aile Birliklerinin İletişim Olarak Katkıları ............................................ 24 1.8.2. Okul Aile Birliklerinin Sosyal Olarak Katkıları.............................................. 24 1.8.3. Okul Aile Birliklerinin Eğitim Olarak Katkıları.............................................. 25 1.8.4. Okul Aile Birliklerinin Ekonomik Olarak Katkıları........................................ 25 1.8.5. Okul Aile Birlikleri ve TEFBİS....................................................................... 26 1.9. Okul Aile Birliklerinin Tarihsel Gelişimi.................................................................. 27 1.9.1. Dünya’da Okul Aile Birliklerinin Gelişimi ..................................................... 27 1.9.1.1. Kanada’da okul-veli ilişkileri.............................................................. 27 1.9.1.2. Amerika Birleşik Devletlerinde okul-veli ilişkileri............................. 28 1.9.1.3. Güney Kore’de okul veli ilişkileri....................................................... 29 1.9.1.4. Almanya’da okul veli ilişkileri............................................................ 30 1.9.1.5. Fransa’da okul veli ilişkileri................................................................ 31 1.9.1.6. İsveç’te okul veli ilişkileri................................................................... 31 1.9.1.7. İngiltere’de okul veli ilişkileri............................................................. 32 1.9.1.8. Hindistan’da okul aile ilişkileri........................................................... 33 1.9.1.9. İtalya’da okul aile ilişkileri ................................................................. 34 1.9.2. Ülkemizde Okul Aile Birliklerinin Gelişimi ................................................... 35 1.10. Okul Aile İşbirliğini Gerektiren Nedenler............................................................... 37 1.11. Okul Aile İşbirliğinin Engelleri ............................................................................... 38 1.12. Okul-Aile İşbirliğinin İlkeleri.................................................................................. 41 1.13. Okul Aile İşbirliğinde Uyulması Gerekenler........................................................... 42 1.14. Okul-Aile İşbirliğini Sağlama Yolları ..................................................................... 43 1.14.1. Görüşme......................................................................................................... 44 1.14.1.1. Bireysel (yüz yüze) görüşme............................................................. 44 xi 1.14.1.2. Üçlü görüşme .................................................................................... 46 1.14.1.3. Telefon, Sosyal medya aracılığıyla görüşme .................................... 46 1.14.2. Yazışma ......................................................................................................... 47 1.14.3. Veli Toplantıları............................................................................................. 48 1.14.1.1. Okul veli toplantıları ......................................................................... 48 1.14.1.2. Sınıf veli toplantıları.......................................................................... 48 1.14.4. Karşılıklı Ziyaretler ....................................................................................... 49 1.14.5. Veli Ziyaretleri............................................................................................... 49 1.14.6. Ev Ziyaretleri................................................................................................. 50 1.14.7. Bilgilenme ve Bilgilendirme.......................................................................... 50 1.14.8. Aile Eğitimi ................................................................................................... 52 1.14.9. Portfolyo Çalışmaları..................................................................................... 52 1.14.10. Sosyo-Ekonomik Etkinlikler ....................................................................... 53 1.15. Okul-Aile İşbirliğinin Çocuklar Üzerinde Etkileri .................................................. 53 1.16. Okul-Aile İşbirliğinin Aileler Üzerinde Etkileri...................................................... 54 1.17. Okul-Aile İşbirliğinin Eğitimciler Üzerinde Etkileri............................................... 56 2. BÖLÜM............................................................................................................................ 57 2. İLGİLİ ARAŞTIRMALAR............................................................................................... 57 2.1. Yurt İçinde Yapılan Araştırmalar .............................................................................. 57 2.1.1. Okul-Aile İşbirliğine İlişkin Araştırmalar................................................................... 57 2.2. Yurtdışında Yapılan Araştırmalar.............................................................................. 65 3. BÖLÜM............................................................................................................................ 73 3. YÖNTEM.......................................................................................................................... 73 3.1. Araştırmanın Modeli.................................................................................................. 73 3.2. Araştırmanın Evreni................................................................................................... 73 3.3. Örneklem ................................................................................................................... 74 3.3.1.Örneklem Grubunun Özellikleri....................................................................... 75 xii 3.4. Verilerin Toplanması ................................................................................................. 77 3.5. Veri Toplama Araçları............................................................................................... 77 3.6. Verilerin Analizi ........................................................................................................ 89 4. BÖLÜM............................................................................................................................ 91 4. BULGULAR VE YORUMLAR ....................................................................................... 91 4.1. Birinci Alt Probleme İlişkin Bulgular ve Yorumlar: ................................................. 91 4.2. İkinci Alt Probleme İlişkin Bulgular ve Yorumlar:................................................... 97 4.2.1. Velilerin İlköğretimde Okul Aile İşbirliğine İlişkin Görüşlerinin Cinsiyete Göre Karşılaştırılması ...................................................................................... 98 4.2.2. Velilerin İlköğretimde Okul Aile İşbirliğine İlişkin Görüşlerinin Yaşa Göre Karşılaştırılması ............................................................................................... 99 4.2.3. Velilerin İlköğretimde Okul Aile İşbirliğine İlişkin Görüşlerinin Eğitim Durumlarına Göre Karşılaştırılması............................................................... 100 4.2.4. Velilerin İlköğretimde Okul Aile İşbirliğine İlişkin Görüşlerinin Gelir Durumlarına Göre Karşılaştırılması............................................................... 103 4.2.5.Velilerin İlköğretimde Okul Aile İşbirliğine İlişkin Görüşlerinin Çocuk Sayısına Göre Karşılaştırılması...................................................................... 104 5. SONUÇ VE ÖNERİLER .............................................................................................. 106 6. KAYNAKLAR............................................................................................................... 111 7. EKLER........................................................................................................................ 129 ÖZGEÇMİŞ ....................................................................................................................... 133 tr_TR
dc.language.iso tur tr_TR
dc.publisher Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess tr_TR
dc.subject İlköğretim, Okul Aile Birliği, Okul, Veli tr_TR
dc.subject Primary Education, Parent-Teacher Association, School, Parent tr_TR
dc.title İlköğretim velilerine göre okul aile işbirliği tr_TR
dc.title.alternative Coopeartion between school and primary school parents tr_TR
dc.type masterThesis tr_TR
dc.contributor.department Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı tr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster