Bu araştırma, çocukların öz düzenleme beceri düzeyi ile sahip oldukları bilişsel
tempo boyutu arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma ilişkisel tarama
modelinde gerçekleştirilmiştir.
Araştırmanın örneklemine, oransız kademeli örnekleme yöntemiyle belirlenen 2018-
2019 eğitim öğretim yılında Uşak ili merkez ilçesine bağlı ilkokulların anasınıflarında
eğitim alan 124, özel anaokulunda eğitim alan 91, resmi anaokullarında eğitim alan 137
okul öncesi dönem çocuğu olmak üzere toplam da 352 çocuk dahil edilmiştir.
Çalışmada veri toplama aracı olarak Wright (1971) tarafından geliştirilen Kansas
Okul öncesi Çocuklar İçin Düşünsellik-İçtepisellik Ölçeği A formu ve Smith Donalt vd.
(2007) tarafından geliştirilen Okul Öncesi Öz Düzenleme Ölçeği kullanılmıştır.
Verilerin analizinde, SPSS 25.0 paket programı kullanılmıştır. Ölçeklerden elde
edilen değerlere ait normallik analizleri yapıldıktan sonra iki gruplu karşılaştırmalarda
İlişkisiz Örneklemler İçin t-Testi ve Mann Whitney U testi, üç ve daha fazla gruplu
karşılaştırmalarda ise Anova ve Kruskal Wallis testi kullanılmıştır. Öz düzenleme becerisi
ve bilişsel tempo arasındaki ilişkiyi incelemek için İkili Lojistik Regresyon Analizi
kullanılmıştır. Araştırma sonucunda; öz düzenleme becerisi ile bilişsel tempo arasında
pozitif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Çocukların öz düzenleme beceri düzeylerindeki
artışla birlikte reflektif olma olasılıkları artarken impulsif olma olasılıklarının azalmakta
olduğu saptanmıştır.
The aim of the study was to examine the relationship between the self-regulation
levels of children and the conceptual tempo dimension they had. The study was conducted
as a relational survey model.
The sample of the study included 352 preschool children who were determined with
disproportionate stratified sampling method and who had education in the 2018-2019
academic year in the kindergartens of the primary schools (n=124), private kindergartens
(n=91), and official kindergartens (n=137) in the central district of Uşak, Turkey.
The Kansas Reflection-Impulsivity Scale for Preschool Children-Form A developed
by Wright (1971) and the Preschool Self-Regulation Assessment developed by Smith
Donalt et al. (2007) were used as data collection tools in the study.
Data were analyzed using SPSS 25.0 package program. After conducting the
normality analyses for the values obtained from the scales, t-test for unrelated samples and
Mann-Whitney U test were used in two-group comparisons while Anova and Kruskal
Wallis tests were used for the comparison between three or more groups. Binary Logistic
Regression Analysis was used to examine the relationship between self-regulation skills and
conceptual tempo. The study found a positive significant correlation between self-regulation
skills and conceptual tempo. It has been found that with the increase in the children's self regulation skills, the possibility of them being reflective increases while the possibility of
them being impulsive decreases