dc.contributor.advisor |
İyem, Cemal |
|
dc.contributor.author |
Erbay, Yılmaz |
|
dc.date.accessioned |
2021-11-26T12:01:38Z |
|
dc.date.available |
2021-11-26T12:01:38Z |
|
dc.date.issued |
2021-11-08 |
|
dc.date.submitted |
2021-06-03 |
|
dc.identifier.citation |
Erbay, Y. (2021) Genel kolluk kuvveti olarak Türk jandarmasının sahip olduğu değerler üzerine bir araştırma: Aydın İl Jandarma Komutanlığı örneği (yayınlanmamış yüksek lisans tezi) Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın |
tr_TR |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11607/4565 |
|
dc.description.abstract |
Bu çalışma; karışık araştırma metodolojisi ile literatür taraması yapılarak; değerin ve
mesleki değerlerin kavramsal boyutunun anlaşılması, Türk Jandarma Teşkilatının mesleki
değerleri ile kişisel değerler arasındaki benzer yönlerinin ortaya koyulması, anket
uygulaması yapılarak jandarma personelinin değer durumunu ve etkileyen faktörlerin
belirlenmesi amacıyla Kasım 2019-Şubat 2020 tarihleri arasında, Aydın İl Jandarma
Komutanlığında görevli personel ile tanımlayıcı olarak yapılmıştır. Veriler “Personel Bilgi
Formu” ve “Portre Değerler Anketi (PDA)” kullanılarak, online anket yöntemi ile
toplanmıştır. Katılımcıların %96,6’sı erkek, %58,4’ü 19-29 yaş arasında, %61,2’si evli,
%57,4’ü normal vücut kütle indeksine sahip, %32,4’ü lise ve altı mezunu, %56,3’ü 0-60
aydır meslekte çalışmakta, %35,7’si “vatan sevgisi”, %24,6’sı “jandarma mesleğine olan
ilgi”, %22,0’ının mesleğin saygınlığı” sebeple mesleği seçmiştir. Araştırmaya katılan
jandarma personelinin, PDA “güç” alt boyutu puan ortalamasının 3,87±0,90, “başarı” alt
boyutu puan ortalamasının 4,66±0,97, “hazcılık” alt boyutu puan ortalamasının 4,36±1,08,
“uyarılım” alt boyutu puan ortalamasının 4,40±0,98, “öz yönelim” alt boyutu puan
ortalamasının 5,06±0,66, “evrenselcilik” alt boyutu puan ortalamasının 5,43±0,51,
“iyilikseverlik” alt boyutu puan ortalamasının 5,25±0,59, geleneksellik alt boyutu puan
ortalamasının 4,94±0,68, “uyma” alt boyutu puan ortalamasının 5,41±0,60, “güvenlik” alt
boyutu puan ortalamasının 5,44±0,48 ve tüm ölçek ortalamasının 4,97±0,45 olduğu;
“özgenişletim” boyutu puan ortalamasının 4,30±0,80, “yeniliğe açıklık” boyutu puan
ortalamasının 4,73±0,72, “öz aşkınlık” boyutu puan ortalamasının ve “muhafazacılık”
boyutu puan ortalamasının 5,26±0,46 olduğu; sırasıyla en çok “güvenlik”, “evrenselcilik”,
“uyma”, “iyilikseverlik” ve “özyönelim” değerlerine ve “özaşkınlık” ve “muhafazacılık”
boyutlarına yöneldiği bulunmuştur. PDA sonuçlarına göre cinsiyet ve meslek öncesi başka
bir işte çalışma durumunun arasında anlamlı bir farklılık olmadığı (p>0,05); yaş, VKİ,
viii
medeni durum, eğitim durumu, meslekte çalışma süresi, statü, mevcut görev, mesleği seçme
nedeni, görev başında yaralanma durumu, idari/disiplin cezası alma durumu, adli ceza alma
durumu, ay başına düşen alınan takdirname sayısı ve ay başına düşen alınan özel ödül sayısı
durumları ile anlamlı bir farklılık olduğu (p<0,05) görülmüştür. Sonuç olarak; değerlerin
önemli bir kavram olduğu, jandarma teşkilatı işleyişinde önemsendiği, jandarma
personelinin değer yönelimlerinin olması gereken niteliklere yakın olduğu, bireysel
farklılıklar görülse de toplumsal bir benzerlik gösterdiği ve bazı faktörlerin değer
yönelimlerinin etkileyebildiği anlaşılmıştır. Jandarma personelinin değer yönelimlerinin göz
önünde bulundurulması ve işe alım sürecinde mesleğe uygunluğunun değerlendirilmesi
Jandarma Teşkilatının sağlam işleyişi ve hizmet kalitesi için faydalı olabilir. |
tr_TR |
dc.description.abstract |
This descriptive research was conducted to determine values and affecting factors of
the Turkish gendarmerie personnel with a survey investigating to understand the conceptual
dimension of value and professional values, to reveal the similarities between Turkish
Gendarmerie work values and personal values between November 2019 and February 2020.
The survey questions were replied by the gendarmeries working in the Aydın Provincial
Gendarmerie Command. The data were collected by using the “Personnel Information
Form” and “Portrait Values Questionnaire (PVQ)” with the online survey method. 58.4% of
the representatives are between 19-29 years old, 61.2% are married, 57.4% have normal
body mass index, 32.4% high school or elementary school graduate, 56.3% have been
working in the profession for 0-60 months and furthermore 35.7% of the participant chose a
profession in the army for the patriotic feeling they have to their motherland, 24.6% of the
participant chose this profession since it was their carrier goals and 22.0% of the participant
chose being gendarmerie as a profession since it is seen as a respected profession in the
society. The security (5.44±0.48), universalism (5.43±0.51) and conformity (5.41±0.60)
are seen as the most important factors, Among gendarmeries participating PVQ survey have
tendency towards kindness (5.06±0.66), self- direction (5.26±0.46) , self-transcendence and
conversation (4.66±0.97) , accomplishment (4.36±1.08), hedonism (4.40±0.98), stimulation
(4.30±0.80), self-enhancement (4.73±0.72) , openness to change (4,94±0,68) , conservatism
(4,94±0,68) and power (3,87±0,90) According to PVQ results, there is no statistically
significant relation between gender and working condition (p>0,05) but age, VKİ,
education degree, status, work experience, readily work the reasons in choosing this
profession having injuries during the working hours, administrational conditions and
judicial penalties , the number of the appreciation letters and awards have also statistical
significance role in changing values (p<0,05). As a result; It is seen that values are
x
important concepts , they are considered important in the gendarmerie organization, the
values of the gendarmeries are close to the qualities they should have, they show a social
similarity even if individual differences are observed and some factors may affect their
value orientation. Considering the values of the gendarmeries and evaluating their suitability
to the profession during the recruitment process can be beneficial for the functioning and
service quality of the Gendarmerie Organization. |
tr_TR |
dc.description.tableofcontents |
İÇİNDEKİLER
KABUL VE ONAY SAYFASI..............................................................................................iii
BİLİMSEL ETİK BİLDİRİM SAYFASI................................................................................ v
ÖZET.....................................................................................................................................vii
ABSTRACT ...........................................................................................................................ix
ÖNSÖZ...................................................................................................................................xi
ŞEKİLLER DİZİNİ.............................................................................................................xvii
TABLOLAR DİZİNİ............................................................................................................xix
RESİMLER DİZİNİ.............................................................................................................xxi
EKLER DİZİNİ..................................................................................................................xxiii
KISALTMALAR DİZİNİ ................................................................................................... xxv
GİRİŞ....................................................................................................................................... 1
1. BÖLÜM............................................................................................................................ 25
1. DEĞER KAVRAMI.......................................................................................................... 25
1.1. Felsefe ve Değer ........................................................................................................ 25
1.1.1. Değerin Yapısı................................................................................................. 27
1.1.2. Değerin Tipleri................................................................................................. 28
1.1.3. Değerin Ölçüsü ................................................................................................ 29
1.1.4. Değerin Metafizik Statüsü ............................................................................... 30
1.2. Sosyoloji ve Değer..................................................................................................... 32
1.2.1. Değerin Tanımı................................................................................................ 32
1.2.2. Değerlerin Sınıflandırılması ............................................................................ 34
1.2.3. Değerin İşlevleri .............................................................................................. 35
1.2.4. Değerin Kaynakları.......................................................................................... 37
1.2.5. Değer ve İlişkili Kavramlar ............................................................................. 38
1.2.5.1. Toplumsal yapı.................................................................................... 38
1.2.5.2. Kültür ve değer.................................................................................... 39
xiv
1.2.5.3. Kurum ve değer................................................................................... 41
1.2.5.4. Norm, toplumsal kontrol ve değer ...................................................... 42
1.3. Psikoloji ve Değer ..................................................................................................... 47
1.3.1. Değerin Özellikleri.......................................................................................... 47
1.3.2. Değerlerin İşlevleri.......................................................................................... 48
1.3.3. Değer Sınıflaması............................................................................................ 49
1.3.3.1. Bireysel değer ..................................................................................... 52
1.3.3.2. Mesleki değer...................................................................................... 53
1.3.4. Değer Kuramları.............................................................................................. 59
1.3.4.1. Maslow’un değer kuramı .................................................................... 59
1.3.4.2. Geert Hofstede değer kuramı.............................................................. 62
1.3.4.3. Rokeach değer kuramı ........................................................................ 64
1.3.4.4. Schwartz değer kuramı ....................................................................... 65
1.3.4.4.1. Schwartz değer yaklaşımı ve çalışma değerleri ................... 67
2. BÖLÜM............................................................................................................................ 70
2. KOLLUK KAVRAMI VE TÜRK JANDARMASI ......................................................... 70
2.1. Güvenlik ve Kolluk Kavramı .................................................................................... 70
2.1.1. Güvenlik ve Modern Çağda Savaş.................................................................. 71
2.1.2. Kolluk Kavramı............................................................................................... 94
2.1.3. Türk Jandarması ............................................................................................ 103
2.1.4. Türk Jandarmasının Kurum Kültürü ve Mesleki Değerleri........................... 117
2.1.5. Türk Jandarmasının Değerlerinin Evrensel Değerlerdeki Yeri..................... 194
2.1.6. Kişisel Değerler ile Jandarma Mesleki Değerlerinin Benzerlikleri............... 203
2.1.7. Türk Jandarması Değerlerinin Hukuki Boyutu ve Bağlayıcılığı................... 239
3. BÖLÜM.......................................................................................................................... 295
3. GEREÇ VE YÖNTEM ................................................................................................... 295
3.1. Araştırmanın Amacı ve Tipi.................................................................................... 295
xv
3.2. Araştırmanın Yapıldığı Yer ..................................................................................... 295
3.3. Araştırmanın Evreni................................................................................................. 295
3.4. Araştırmanın Örneklemi .......................................................................................... 297
3.5. Araştırmaya Dahil Edilme Kriterleri ....................................................................... 298
3.6. Araştırmaya Dahil Edilmeme Kriterleri .................................................................. 298
3.7. Araştırmanın Değişkenleri....................................................................................... 298
3.8. Verilerin Toplanması ............................................................................................... 299
3.8.1. Veri Toplama Yöntemi.................................................................................. 299
3.8.2. Veri Toplama Araçları................................................................................... 299
3.8.2.1. Personel Bilgi Formu ........................................................................ 299
3.8.2.2. Portre Değerler Anketi (PDA)........................................................... 299
3.8.2.2.1. Ölçek güvenirliği................................................................ 301
3.9. Veri Toplama Araçlarının Uygulanması ve Çalışmanın Yürütülme Süreci............ 302
3.10. Verilerin Analizi .................................................................................................... 303
3.11. Araştırmanın Etik Yönü......................................................................................... 303
3.12. Araştırmanın Sınırlılıkları...................................................................................... 303
4. BÖLÜM.......................................................................................................................... 304
4. BULGULAR ................................................................................................................... 304
4.1. Jandarma Personelini Tanımlayıcı Bulgular............................................................ 304
4.2. Jandarma Personelinin Değer Yönelimine İlişkin Bulgular .................................... 306
4.2.1. Jandarma Personelinin Değer Yönelimi Durumu.......................................... 306
4.2.2. Jandarma Personelinin Ölçek Maddelerine Göre Tanımlayıcı Bulguları...... 308
4.2.3. Jandarma Personelinin Değer Yöneliminin Bazı Özelliklerine Göre
İncelenmesi..................................................................................................... 310
5. TARTIŞMA VE SONUÇ.............................................................................................. 339
5.1. Tartışma ................................................................................................................... 339
5.2. Sonuç ve Değerlendirme.......................................................................................... 347
6. KAYNAKLAR............................................................................................................... 371
xvi
7. EKLER........................................................................................................................... 401
ÖZGEÇMİŞ....................................................................................................................... 409 |
tr_TR |
dc.language.iso |
tur |
tr_TR |
dc.publisher |
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü |
tr_TR |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
tr_TR |
dc.subject |
Değerler, İş/Meslek Değerleri, Türk Silahlı Kuvvetleri (TSK), Genel Kolluk, Türk Jandarması (JGNK), Schwartz PDA(PVQ) |
tr_TR |
dc.subject |
Values, Professionnal Values, Turkish Armed Forces (TSK), Law Enforcement, Turkish Gendarmerie (JGNK), Schwartz PDA(PVQ) |
tr_TR |
dc.title |
Genel kolluk kuvveti olarak Türk jandarmasının sahip olduğu değerler üzerine bir araştırma: Aydın İl Jandarma Komutanlığı örneği |
tr_TR |
dc.title.alternative |
A research on the values of Turkish gendarmerie as general law enforcement agency: example of Aydin Provincial Gendarmerie Command |
tr_TR |
dc.type |
masterThesis |
tr_TR |
dc.contributor.department |
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İnsan Kaynakları Yönetimi Ana Bilim Dalı |
tr_TR |