dc.contributor.advisor |
Aktamış, Hilal |
|
dc.contributor.advisor |
Bildiren, Ahmet |
|
dc.contributor.author |
Özdeniz, Yeşim |
|
dc.date.accessioned |
2021-11-26T10:57:17Z |
|
dc.date.available |
2021-11-26T10:57:17Z |
|
dc.date.issued |
2021-11-08 |
|
dc.date.submitted |
2021-07-16 |
|
dc.identifier.citation |
Özdeniz, Y. (2021) Harmanlanmış öğrenme ortamında bütünleştirilmiş müfredat modeline göre tasarlanan fen modülünün uygulamasının üstün yetenekli öğrencilerin bilimsel muhakeme ve bilimsel süreç becerilerine etkisi (yayınlanmamış yüksek lisans tezi) Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Aydın |
tr_TR |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11607/4546 |
|
dc.description.abstract |
Amaç: Bu çalışma, Bütünleştirilmiş Müfredat Modeli temel alınarak probleme dayalı
öğrenme yöntemine göre tasarlanan ve harmanlanmış öğrenme ortamında uygulanan fen
bilimleri modülünün üstün yetenekli öğrencilerin bilimsel muhakeme becerilerine ve bilimsel
süreç becerilerine etkisini incelemek amacıyla gerçekleştirilmiştir.
Materyal ve Yöntem: Çalışma 2020-2021 eğitim öğretim yılının bahar yarıyılında Ege
Bölgesi’nde bulunan bir Bilim ve Sanat Merkezine devam eden 5. sınıf seviyesindeki 13
öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada durum çalışması yöntemi kullanılmıştır. 8 hafta
süren çalışmada Bütünleştirilmiş Müfredat Modeli temel alınarak probleme dayalı öğrenme
yöntemine göre bir fen bilimleri modülü tasarlanmış ve harmanlanmış öğrenme ortamında
uygulanmıştır. Öğretim tasarımına ve öğrenme sürecine ilişkin nitel veriler, yansıtıcı
günlükler, yarı yapılandırılmış görüşme formu ve araştırmacı gözlem notları ile elde edilmiş,
verilerin analizinde betimsel analiz ve içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Nicel verilerin
elde edilmesinde tek grup ön-test son-test deneysel deseni kullanılmış, veriler Bilimsel Süreç
Becerileri Testi ve Lawson Bilimsel Muhakeme Testi kullanılarak elde edilmiş ve bir istatistik
programı ile çözümlenmiştir.
Bulgular: Araştırma bulgularında Bilimsel Süreç Becerileri ve Bilimsel Muhakeme becerileri
ön-test son-test puanlarında son test lehine anlamlı fark olduğu, nitel verilerden elde edilen
bulgularda ise öğretim tasarımına ve öğrenme sürecine ilişkin olumlu değerlendirmeler
yapıldığı görülmüştür.
xi
Sonuç: Araştırmadan elde edilen bulgular doğrultusunda çalışmada kullanılan fen öğretim
tasarımının öğrencilerin bilimsel muhakeme ve bilimsel süreç becerilerinin gelişimine katkı
sağladığı ve üstün yetenekli öğrencilerin eğitiminde benzer içerikler kullanılmasının faydalı
olacağı söylenebilir. |
tr_TR |
dc.description.abstract |
Objective: This study was carried out to examine the effect of the science module, which was
designed according to the problem-based learning method based on the Integrated Curriculum
Model and applied in the blended learning environment, on the scientific reasoning skills and
scientific process skills of gifted students.
Material and Methods: The study was carried out with 13 5th grade students attending a
Science and Art Center in the Aegean Region in the spring semester of the 2020-2021
academic year. Case study method was used in the research. In the 8-week study, a science
module was designed according to the problem-based learning method based on the
Integrated Curriculum Model and implemented in a blended learning environment.
Qualitative data on instructional design and learning process were obtained with reflective
diaries, semi-structured interview form and researcher observation notes, and descriptive
analysis and content analysis methods were used in the analysis of the data. A single group
pre-test post-test experimental design was used to obtain quantitative data, the data were
obtained using the Scientific Process Skills Test and the Lawson Scientific Reasoning Test
and analyzed with a statistical program.
Results: In the research findings, it was seen that there was a significant difference in favor of
the post-test in the pre-test post-test scores of Scientific Process Skills and Scientific
Reasoning skills, and positive evaluations were made regarding the instructional design and
learning process in the findings obtained from the qualitative data.
Conclusion: In line with the findings obtained from the research, it can be said that the
science instructional design used in the study contributes to the development of students'
scientific reasoning and scientific process skills, and that it would be beneficial to use similar
content in the education of gifted students. |
tr_TR |
dc.description.tableofcontents |
İÇİNDEKİLER
KABUL VE ONAY ............................................................................................................... i
TEŞEKKÜR….. .................................................................................................................... ii
İÇİNDEKİLER….................................................................................................................iii
SİMGELER VE KISALTMALAR DİZİNİ….................................................................... vii
ŞEKİLLER DİZİNİ….. ...................................................................................................... viii
TABLOLAR DİZİNİ…........................................................................................................ ix
ÖZET…................................................................................................................................. x
ABSTRACT ........................................................................................................................ xii
1. GİRİŞ…............................................................................................................................. 1
1.1. Problem Durumu ............................................................................................................ 1
1.2. Araştırmanın Amacı ....................................................................................................... 3
1.3. Araştırmanın Önemi ....................................................................................................... 4
1.4. Problem Cümlesi ............................................................................................................ 6
1.4.1. Alt Problemler ............................................................................................................. 6
1.5. Varsayımlar .................................................................................................................... 7
1.6. Sınırlılıklar...................................................................................................................... 7
1.7. Tanımlar ......................................................................................................................... 7
1.8. Kavramsal Çerçeve......................................................................................................... 8
1.8.1. Üstün Yeteneklilik Kavramı........................................................................................ 8
1.8.2. Üstün Yetenekli Çocukların Özellikleri ve İhtiyaçları.............................................. 10
1.8.3. Üstün Yetenekli Çocukların Eğitimi ..........................................................................13
1.8.3.1. Üstün Yeteneklilerin Eğitiminde Farklılaştırma..................................................... 16
iv
1.8.3.2. Üstün Yetenekli Öğrenciler İçin Eğitim Uygulamaları.......................................... 18
1.8.3.3. Üstün Yeteneklilere Yönelik Eğitim Programı Modelleri...................................... 20
1.8.3.3.1. Otonom Öğrenme Modeli.................................................................................... 20
1.8.3.3.2. Paralel Müfredat Modeli...................................................................................... 21
1.8.3.3.3. Renzulli Okul Geneli Zenginleştirme Modeli ..................................................... 22
1.8.3.3.4. Purdue Üç Aşamalı Zenginleştirme Modeli ........................................................ 22
1.8.3.3.5. Maker Müfredat Modeli ...................................................................................... 23
1.8.3.3.6. Bütünleştirilmiş Müfredat Modeli....................................................................... 24
1.8.3.4. Üstün Yeteneklilerin Fen Eğitimi........................................................................... 25
1.8.4. Probleme Dayalı Öğrenme ........................................................................................ 28
1.8.5. Harmanlanmış Öğrenme Ortamı ............................................................................... 31
1.8.6. Bilimsel Süreç Becerileri................................................................................................... 33
1.8.7. Bilimsel Muhakeme Becerisi..................................................................................... 35
2. KAYNAK ÖZETLERİ.................................................................................................... 38
3. MATERYAL VE YÖNTEM........................................................................................... 44
3.1. Araştırma Modeli.......................................................................................................... 44
3.2. Çalışma Grubu.............................................................................................................. 45
3.3. Veri Toplama Araçları.................................................................................................. 46
3.3.1. Bilimsel Süreç Becerileri Testi.................................................................................. 46
3.3.2. Lawson Bilimsel Muhakeme Testi............................................................................ 47
3.3.3. Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu....................................................................... 49
3.3.4. Yansıtıcı Günlük........................................................................................................ 49
3.3.5. Araştırmacı Notları.................................................................................................... 50
3.4. Öğretim Tasarımının Oluşturulması ve Uygulama Süreci ........................................... 50
v
3.5. Araştırmacının Rolü ..................................................................................................... 62
3.6. Verilerin Analizi........................................................................................................... 62
3.7. Araştırmanın Geçerlik ve Güvenirliği .......................................................................... 63
4 . BULGULAR .................................................................................................................. 65
4.1. Birinci Alt Probleme İlişkin Bulgular .......................................................................... 65
4.1.1. Lawson Bilimsel Muhakeme Testinden Elde Edilen Bulgular ................................. 65
4.1.2. Bilimsel Süreç Becerileri Testinden Elde Edilen Bulgular ....................................... 67
4.2. İkinci Alt Probleme İlişkin Bulgular ............................................................................ 68
4.2.1. Yansıtıcı Günlüklere İlişkin Bulgular........................................................................ 69
4.2.2. Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formuna İlişkin Bulgular......................................... 73
4.2.2.1. Öğretim Tasarımının Temasına İlişkin Bulgular.................................................... 74
4.2.2.2. Etkinliklerin Zorluk Düzeyine İlişkin Bulgular...................................................... 75
4.2.2.3. Probleme Dayalı Senaryolara İlişkin Bulgular....................................................... 76
4.2.2.4. Çalışmanın Günlük Yaşama Katkısına İlişkin Bulgular ........................................ 77
4.2.2.5. Çalışmanın Bilimsel Süreç Becerilerine Katkısına İlişkin Bulgular ...................... 77
4.2.2.6. Çalışmanın Akıl Yürütme Becerilerine Katkısına İlişkin Bulgular........................ 78
4.2.2.7. Grup Çalışmasına İlişkin Bulgular ......................................................................... 79
4.2.2.8. Harmanlanmış Öğrenme Ortamına İlişkin Bulgular .............................................. 80
4.3. Üçüncü Alt Probleme İlişkin Bulgular......................................................................... 82
5. TARTIŞMA..................................................................................................................... 85
5.1. Birinci Alt Probleme İlişkin Tartışma .......................................................................... 85
5.2. İkinci Alt Probleme İlişkin Tartışma ............................................................................ 86
5.3. Üçüncü Alt Probleme İlişkin Tartışma......................................................................... 88
6. SONUÇ VE ÖNERİLER ................................................................................................ 90
vi
6.1. Sonuçlar........................................................................................................................ 90
6.2. Öneriler......................................................................................................................... 92
KAYNAKLAR.................................................................................................................... 94
EKLER .............................................................................................................................. 104
Ek 1 Etik Kurul Onay Bildirimi ........................................................................................ 104
Ek 2 Araştırma İzni............................................................................................................ 105
Ek 3 Ölçek Kullanım İzinleri............................................................................................. 106
Ek 4 Lawson Bilimsel Muhakeme Testi ........................................................................... 107
Ek 5 Bilimsel Süreç Becerileri Testi ................................................................................. 114
Ek 6 Yarı Yapılandırılmış Görüşme Soruları.................................................................... 123
Ek 7 Modül Planı............................................................................................................... 125
Ek 8 Öğrenci Etkinlik Kağıdı Örneği................................................................................ 139
Ek 9 Çevrim İçi Öğrenme Ortamındaki Uygulama Görselleri.......................................... 141
Ek 10 Yüz Yüze Öğrenme Ortamındaki Uygulama Görselleri......................................... 142
Ek 11 Öğrenci Çalışmalarına İlişkin Görseller.................................................................. 144
BİLİMSEL ETİK BEYANI .............................................................................................. 145
ÖZ GEÇMİŞ...................................................................................................................... 146 |
tr_TR |
dc.language.iso |
tur |
tr_TR |
dc.publisher |
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü |
tr_TR |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
tr_TR |
dc.subject |
Bütünleştirilmiş Müfredat Modeli, Üstün Yetenekli Öğrenci, Harmanlanmış Öğrenme, Bilimsel Muhakeme, Bilimsel Süreç Becerileri |
tr_TR |
dc.subject |
Integrated Curriculum Model, Gifted Student, Blended Learning, Scientific Reasoning, Scientific Process Skills |
tr_TR |
dc.title |
Harmanlanmış öğrenme ortamında bütünleştirilmiş müfredat modeline göre tasarlanan fen modülünün uygulamasının üstün yetenekli öğrencilerin bilimsel muhakeme ve bilimsel süreç becerilerine etkisi |
tr_TR |
dc.title.alternative |
The effect of application of science module designed according to integrated curriculum model in blended learning environment on scientific reasoning and scientific process skills of gifted students |
tr_TR |
dc.type |
masterThesis |
tr_TR |
dc.contributor.department |
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Ana Bilim Dalı |
tr_TR |