eArşiv@Adu

Stratejik maliyet yönetimi kapsamında hedef maliyetleme yönteminin analizi ve bir üretim işletmesinde uygulama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisor Köroğlu, Çağrı
dc.contributor.author Koçak, Ufuk
dc.date.accessioned 2021-11-26T10:52:27Z
dc.date.available 2021-11-26T10:52:27Z
dc.date.issued 2021-11-08
dc.date.submitted 2021-06-08
dc.identifier.citation Koçak, U. (2021) Stratejik maliyet yönetimi kapsamında hedef maliyetleme yönteminin analizi ve bir üretim işletmesinde uygulama (yayınlanmamış yüksek lisans tezi) Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın tr_TR
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11607/4545
dc.description.abstract “Stratejik Maliyet Yönetimi Kapsamında Hedef Maliyetleme Yönteminin Analizi ve Bir Üretim İşletmesinde Uygulama” adlı bu tez çalışmasının uygulama bölümünde, Aydın ilinde faaliyetine devam eden bir kuru incir üretim işletmesi incelenmiştir. Çalışmadaki amaç, kuru incirin üretimine bağlı olarak, firmanın iş yoğunluğunun yüksek olduğu Eylül ayı verileri baz alınarak, ismi verilmeyen kuru incir üretim işletmesinde, Hedef Maliyetleme analizlerinin yapılması ve geleneksel yöntemlere göre farklarını saptamaktır. Belirtilen amaçlar ışığında önce geleneksel maliyet muhasebesine ilişkin genel esaslar ve stratejik maliyet yönetimine geçiş, ardından stratejik maliyet yönetimi kapsamında hedef maliyetleme yöntemi gerekli literatür araştırması ile ele alınmıştır. Hedef maliyetleme yönteminin geleneksel yöntemlere göre daha faydalı olduğu ve doğru bilgiyi sağladığı, bu tez çalışmasında ana hipotez olarak kabul edilmektedir ve bu hipotezin analizi, belirlenen kuru incir üretim işletmesinde yapılmıştır. Çalışmada birincil ve ikincil veriler kullanılmış olup, niyete uyumluluğu açısından, gerekmekte olan verilerin doğruluğu ve güvenirliği istemiyle, yöntem olarak örnek olay uygulanmıştır. Birincil verilere, işletmede gerçekleştirilen gözlemler, görüşmeler ve incelemelerin neticesinde ulaşılmıştır. Yerli ve yabancı kaynakların yer aldığı literatür verileri de ikincil verileri meydana getirmektedir. tr_TR
dc.description.abstract In the application part of this thesis study titled “Analysis of Target Costing Method Within The Scope of Strategic Cost Management and A Practıce In Production Busıness”, a dried fig production enterprise that continues its activities in Aydın province has been examined. The aim of the study is to make Target Costing analysis and determine the differences according to traditional methods in the unnamed dried fig production establishment, based on the data of the firm, based on the September data, where the work intensity is high, depending on the production of dried figs. In the light of the stated objectives, firstly, the general principles of traditional cost accounting and the transition to strategic cost management, then the target costing method within the scope of strategic cost management has been discussed with the necessary literature research. It is accepted as the main hypothesis in this thesis study that the target costing method is more beneficial than the traditional methods and provides the correct information, and the analysis of this hypothesis was made in the determined dried fig production establishment. In the study, primary and secondary data were used and a case study was applied as a method in terms of accuracy, reliability demand and intent compatibility. Primary data were obtained as a result of the observations, interviews and examinations made in the enterprise. Literature data that includes domestic and foreign sources are secondary data. tr_TR
dc.description.tableofcontents İÇİNDEKİLER ÖZET ......................................................................................................................................V ABSTRACT ..........................................................................................................................Vİ ÖNSÖZ................................................................................................................................ Vİİ ŞEKİLLER DİZİNİ ............................................................................................................Xİİİ TABLOLAR DİZİNİ..........................................................................................................XİV KISALTMALAR DİZİNİ ................................................................................................... XV GİRİŞ.......................................................................................................................................1 1.BÖLÜM ...............................................................................................................................3 1. GELENEKSEL MALİYET MUHASEBESİNE İLİŞKİN GENEL ESASLAR VE STRATEJİK MALİYET YÖNETİMİNE GEÇİŞ................................................................3 1.1. Geleneksel Maliyet Muhasebesinin Tanımı ve Amaçları .........................................3 1.1.1. Tanımı.................................................................................................................3 1.1.2. Amaçları .............................................................................................................3 1.2. Geleneksel Maliyet Muhasebesinde Temel Kavramlar.............................................4 1.2.1. Varlık Kavramı ...................................................................................................4 1.2.2. Maliyet Kavramı.................................................................................................5 1.2.2.1. Muhasebe Maliyeti.......................................................................................5 1.2.2.2. Fırsat Maliyeti..............................................................................................5 1.2.3. Gider Kavramı ....................................................................................................5 1.2.3.1. Maliyet Gideri..............................................................................................5 1.2.3.2. Faaliyet Gideri..............................................................................................6 1.2.4. Harcama Kavramı...............................................................................................7 1.2.5. Gelir, Hasılat, Kazanç ve Kar Kavramları..........................................................7 1.2.6. Zarar Kavramı.....................................................................................................8 1.3. Maliyet Muhasebesi Sistemleri .................................................................................8 1.3.1. Maliyetlerin İlgili Olduğu Zamana Göre Maliyet Muhasebesi Yöntemi ...........8 ix 1.3.1.1. Gerçekleşmiş (fiilen) Verilerle Oluşan Yöntem ..........................................8 1.3.1.2. Öngörüye Dayalı Verilerle Oluşan Yöntem.................................................9 1.3.2. Maliyetlerin Kapsamına Göre Maliyet Muhasebesi Yöntemi............................9 1.3.3. Üretim Faaliyetlerinin Niteliğine Göre Maliyet Muhasebesi Yöntemi ..............9 1.3.3.1. Sipariş Maliyet ...........................................................................................10 1.3.3.2. Safha Maliyet .............................................................................................10 1.3.4. Geleneksel Maliyet Muhasebesinin Eksik Yönleri...........................................10 1.4. Maliyet Yönetimi ....................................................................................................10 1.4.1 Tanımı................................................................................................................11 1.4.2. Amaç ve Önemi ................................................................................................11 1.4.3. Maliyet Yönetim Sistemi..................................................................................12 1.4.3.1. Sistemin Amaçları......................................................................................12 1.4.3.2. Sistemin Faydaları......................................................................................13 1.4.4. Maliyet Yönetiminden Stratejik Maliyet Yönetimine Geçiş Süreci.................13 1.5. Stratejik Maliyet Yönetimi......................................................................................14 1.5.1. Tanımı...............................................................................................................14 1.5.2. Önemi ...............................................................................................................15 1.5.3. Temel Özellikleri..............................................................................................15 1.5.4. Stratejik Maliyet Yönetiminde Kullanılan Teknikler.......................................16 1.5.4.1. Değer Zinciri Analizi .................................................................................16 1.5.4.2. Stratejik Konumlandırma Analizi ..............................................................17 1.5.4.3. Maliyet Etkenleri Analizi...........................................................................19 1.5.5. Stratejik Maliyet Yönetimi Yaklaşımları..........................................................20 1.5.5.1. Mamul Yaşam Seyri Maliyetleme .............................................................22 1.5.5.2. Kaizen Maliyetleme ...................................................................................25 1.5.5.3. Geriye Dönük Maliyetleme........................................................................26 1.5.5.4. Faaliyet Tabanlı Maliyetleme ....................................................................26 x 1.5.5.5. Hedef Maliyetleme.....................................................................................27 2. BÖLÜM ............................................................................................................................29 2. HEDEF MALİYETLEME KAVRAMINA İLİŞKİN GENEL ESASLAR....................29 2.1. Hedef Maliyetleme Sisteminin Tarihsel Gelişimi ve Genel Kavramlar..................29 2.1.1. Hedef Maliyetlemenin Tanımı ve Kapsamı......................................................29 2.1.2. Hedef Maliyetlemenin Amaçları ve Özellikleri ...............................................31 2.1.3. Hedef Maliyetlemenin Tarihsel Gelişimi .........................................................34 2.1.4. Hedef Maliyetlemenin Uygulanmasında Karşılaşılan Sorunlar .......................35 2.1.5. Hedef Maliyetleme Sisteminin Başarısını Etkileyen Faktörler ........................36 2.1.5.1. Tedarik Sağlayıcıların Katılması ...............................................................36 2.1.5.2. Aynı Zamanda Tasarım..............................................................................37 2.1.5.3. Alıcı İstekleri..............................................................................................37 2.1.5.4. Tasarımsal Basitlik ve Ölçüm....................................................................37 2.1.5.5. Hedef Maliyetleme Takımı ........................................................................38 2.1.5.6. Örgütün Kültürü.........................................................................................38 2.1.5.7. Diğer Yöntemlerden Faydalanma ..............................................................38 2.1.6. Hedef Maliyetlemenin Avantaj ve Dezavantajları ...........................................39 2.1.7. Hedef Maliyetleme ile Geleneksel Yöntemlerin Ayrıldığı Noktalar................40 2.2. Sisteme Ait Temel İlkeler........................................................................................42 2.2.1. Fiyata Göre Maliyetleme ..................................................................................43 2.2.2. Müşteri Odaklılık..............................................................................................44 2.2.3. Tasarım Odaklılık .............................................................................................44 2.2.4. Çapraz Fonksiyonlu Takımlar ..........................................................................45 2.2.5. Yaşam Dönemine Odaklılık .............................................................................46 2.2.6. Değer Zinciri İlişkisi.........................................................................................46 2.3. Hedef Maliyetleme Sürecinin Aşamaları ................................................................47 2.3.1. Uzun Vadede Amaçları Saptama......................................................................47 xi 2.3.2. Hedeflenen Satış Fiyatını Saptama...................................................................48 2.3.3. Hedeflenen Kar Marjını Saptama .....................................................................50 2.3.4. Hedeflenen Maliyeti Saptama...........................................................................52 2.3.5. Hedeflenen Maliyetin Ayrımlanması ...............................................................53 2.3.5.1. Mamullerin Fonksiyon Tespiti...................................................................54 2.3.5.2. Fonksiyonların Ayrı Ayrı Önem Tespiti....................................................54 2.3.5.3. Mamulleri Meydana Getirecek Olan Parçaların Tespiti ............................55 2.3.5.4. Parçaların Ayrı Ayrı Maliyet Tespiti .........................................................55 2.3.5.5. Parçaların Ayrı Ayrı Önem Tespiti............................................................55 2.3.5.6. Parçalarda Hedeflenen Maliyetlere İlişkin Endeksin Oluşumu .................56 2.3.5.7. Endeksin Optimizasyonunun Sağlanması..................................................57 2.3.5.8. Diğer Maliyet Azaltma Çabaları................................................................57 2.4. Hedef Maliyetleme Sistemine İlişkin Temel Bileşenler..........................................58 2.4.1. Değer Mühendisliği ..........................................................................................59 2.4.2. Kalite Fonksiyon Göçerimi...............................................................................60 2.4.3. Dış Kaynak Kullanımı (Outsourcing)...............................................................60 2.4.4. Demontaj Analizi..............................................................................................61 2.4.5. Benchmarking (Kıyaslama)..............................................................................61 2.4.6. Üretim ve Montaj Tasarımı ..............................................................................62 2.4.7. Maliyet Tabloları ..............................................................................................63 2.4.8. Eş Zamanlı Maliyetleme...................................................................................63 2.4.9. Tam Zamanında Üretim....................................................................................64 2.4.10. Değişim Mühendisliği ....................................................................................65 2.4.11. Faaliyet Tabanlı Maliyetleme .........................................................................66 2.4.12. Kaizen Maliyetleme........................................................................................67 3. BÖLÜM ............................................................................................................................68 xii 3. STRATEJİK MALİYET YÖNETİMİ KAPSAMINDA HEDEF MALİYETLEME YÖNTEMİNİN ANALİZİ VE X KURU İNCİR ÜRETİM İŞLETMESİNDE UYGULAMA ....................................................................................................................68 3.1. Araştırmadaki Amaç................................................................................................68 3.2. Araştırmada Yöntem ...............................................................................................68 3.3. X Kuru İncir Üretim İşletmesine Ait Bilgiler ve İşletmenin Uzun Vadede Amaçları ........................................................................................................................................69 3.4. Firmada Kuru İncir Satış Fiyatı ve Maliyet Hesaplamaları ....................................69 3.5. HM Kapsamında Kuru İncir Fiyat ve Maliyet Hesaplamaları ................................70 3.6. Hedeflenen Maliyetin Ayrımlanması ......................................................................71 3.6.1. Kuru İncire İlişkin Fonksiyon Tespiti...............................................................71 3.6.2. Kuru İncire İlişkin Fonksiyonların Ayrı Ayrı Önem Tespiti............................71 3.6.3. Kuru İnciri Meydana Getiren Parçaların ve Maliyetlerinin Ayrı Ayrı Tespiti.72 3.6.4. Kuru İnciri Meydana Getiren Parçaların Ayrı Ayrı Önem Tespiti ve Fonksiyonlarla İlişkisi ................................................................................................73 3.6.5. Kuru İnciri Meydana Getiren Parçaların Hedef Maliyet Endeksi ....................75 4. TARTIŞMA VE SONUÇ ................................................................................................77 5. KAYNAKLAR .................................................................................................................79 ÖZGEÇMİŞ .........................................................................................................................92 tr_TR
dc.language.iso tur tr_TR
dc.publisher Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess tr_TR
dc.subject Stratejik Maliyet Yönetimi, Hedef Maliyetleme, Üretim İşletmesi, Maliyet tr_TR
dc.subject Strategic Cost Management, Target Costing, Production Facility, Cost tr_TR
dc.title Stratejik maliyet yönetimi kapsamında hedef maliyetleme yönteminin analizi ve bir üretim işletmesinde uygulama tr_TR
dc.title.alternative Analysis of target costing method within the scope of strategic cost management and a practice in production business tr_TR
dc.type masterThesis tr_TR
dc.contributor.department Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Ana Bilim Dalı tr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster