Amaç: Bu tez çalışmasında havalandırma delikleri olmayan düşü şaftının sayısal
modellemesi yapılarak hız değerleri incelenmiş ve Zhang vd. (2018) sonuçlarıyla
karşılaştırılmıştır.
Materyal ve Yöntem: ANSYS FLUENT yazılımı kullanılarak iki boyutlu (2D) ve üç
boyutlu (3D) sayısal modellemeler yapılmıştır. RNG k - ε türbülans modeliyle
benzeştirmeler yapılmıştır. Hava - su iki fazlı akım koşulu olduğundan Akışkan Hacimleri
Yöntemi (Volume of Fluid - VOF) türbülans modeli kullanılmıştır.
Bulgular: Yapılan sayısal çalışma ile kararlı akım koşullarında iki boyutlu (2D) ve üç
boyutlu (3D) çözüm ağı için sonuçlar elde edilmiştir. Buna göre, RNG k - ε türbülans
modelinin ve VOF modelinin düşürme şaft yapılarında oluşan akım koşullarının
benzeştirilmesinde başarılı yöntemler olduğu görülmüştür. Yapılan benzeşimler sonucunda
elde edilen hız değerlerinin literatürdeki deneysel sonuçlarla karşılaştırması yapılmıştır.
Buna bağlı olarak, 3D çözüm ağının akım alanını daha doğru bir şekilde benzeştirdiği
belirlenmiştir.
Sonuç: Bu çalışmada RNG k - ε türbülans modeliyle yapılan analizlerde düşü yapısının
akım özelliklerini yeterli bir şekilde benzeştirdiği görülmüştür. Hava - su akış ara yüzünü
izlemek için yaygın olarak kullanılan Akışkan Hacimleri Yöntemi (Volume of Fluid - VOF)
türbülans modelinin yeterli olduğu görülmüştür.
Objective: In this study, numerical modelling of the drop shaft without ventilation holes
was considered and velocity values were examined comparing with Zhang et al. (2018)’s
results.
Material and Methods: Two-dimensional (2D) and three-dimensional (3D) numerical
models were made using ANSYS FLUENT software. Comparisons are made with the RNG
k - ε turbulence model. Volume of Fluid (VOF) turbulence model was considered because
of air - water two-phase flow condition.
Results: In this study, two dimensional (2D) and three dimensional (3D) steady simulations
were performed. According to the obtained results, it is found that the RNG k - ε turbulence
model and VOF model are applicable in simulating of flow in drop shaft structures. The
obtained velocity results were compared with the experimental results taken by literature.
As a result, it is obtained that 3D mesh is more successful to be able to simulate the flow
structure.
Conclusion: In this study, it was obtained that the RNG k - ε turbulence model was
successful to simulate the flow in drop shaft structures. Moreover, the VOF model was
chosen in the analysis of the flow in drop shafts. According to the results, Volume of Fluid
(VOF) turbulence model was achieved to model the flow area in drop shaft structures.