Bu çalışmada argümantasyon temelli uygulamaların sekizinci sınıf öğrencilerinin
sosyobilimsel konulara yönelik görüşlerine ve düşünme becerilerine etkisinin incelenmesi
amaçlanmaktadır. Araştırmanın çalışma grubunu Aydın ilinde Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı
bir devlet okulunda öğrenim görmekte olan deney grubunda 32 ve kontrol grubunda 31 olmak
üzere toplam 63 sekizinci sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Katılımcılar uygun örnekleme
yöntemi ile belirlenmiştir. Deney ve kontrol grupları şubeler arasından rastgele atanmıştır.
Araştırma nitel ve nicel verilerin birlikte kullanıldığı karma yönteme göre sürdürülmüştür.
Çalışmanın nicel kısmında öntest-sontest yarı deneysel desen kullanılmıştır. Nitel kısmında
ise yarı yapılandırılmış mülakatlar, sınıf içi tartışma, video kayıtları, öğrencilerin yazılı olarak
sundukları çalışma kâğıtları kullanılmıştır. Deney grubu öğrencileriyle argümantasyon
senaryolarına dayalı etkinlikler üzerinde, kontrol grubu öğrencileriyle ise ders sunumları ve
sınıf içi etkinlikler üzerinde çalışılmıştır. Araştırmanın nicel verilerinin toplanmasında Topçu
(2010) tarafından geliştirilen sosyobilimsel konulara bakış ölçeği, Yıldırım (2012) tarafından
geliştirilen yansıtıcı düşünme ölçeği, Görücü (2014) tarafından geliştirilen eleştirel düşünme
ölçeği kullanılmıştır. Araştırmanın nitel verilerinin toplanmasında ise sınıf içi argümantasyon
etkinlikleri video ile kaydedilmiş, öğrencilerle yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmış ve
öğrencilerden yazılı dokümanlar toplanmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen nicel veriler
istatistik programı kullanılarak analiz edilmiş, nitel verilerin analizinde ise Sadler ve Fowler
(2006) tarafından geliştirilen argümantasyon değerlendirme rubriği kullanılmıştır. Çalışma
sonunda sosyobilimsel konuların argümantasyon yöntemiyle işlenmesinin öğrencilerin
sosyobilimsel konulara bakışlarını, eleştirel düşünme becerilerini ve yansıtıcı düşünme
becerilerini olumlu etkilediği tespit edilmiştir. Bu nedenle sosyobilimsel argümantasyonun
sınıf ortamında yaygınlaştırılmasının öğrencilere faydalı olacağı söylenebilir.
In this study, it is aimed to examine the effect of argumentation-based implementatıons
on eighth grade students' views on socioscientıfic issues and thinking skills. The study group
of the research consists of a total of 63 eighth grade students, 32 in the experimental group
and 31 in the control group, studying at a public school affiliated to the Ministry of National
Education in Aydın. Participants were selected by convenient sampling method. Experimental
and control groups were randomly assigned. Mixed method design guided the present study.
In the quantitative part of the study, a pretest-posttest quasi-experimental design was used. In
the qualitative part, semi-structured interviews, in-class discussions, video recordings, and
students’ written expressions were used. The students in the experimental group worked on
activities based on argumentation scenarios, and the students in the control group worked on
lecture presentations and in-class activities. perspective on socioscientific issues scale
developed by Topçu (2010), the reflective thinking scale developed by Yıldırım (2012), and
the critical thinking scale developed by Görücü (2014) were used as quantitative data
collection tools students’ video records of the in-class argumentation activities , semi structured interviews and written reports were used as qualitative data collection tools. . A
statistical program was used to analyze quantitative data and the argumentation evaluation
rubric developed by Sadler and Fowler (2006) was used in the analysis of qualitative data. As
a result, implementation of socioscientific issues with the method of argumentation positively
affects students' perspectives on socioscientific issues, critical thinking skills and reflective
thinking skills. For this reason, it can be said that disseminating socioscientific argumentation
in the classroom environment will be beneficial for students.