dc.contributor.advisor |
Özenoğlu, Hatice |
|
dc.contributor.author |
Coşkun, Ayşe |
|
dc.date.accessioned |
2021-11-26T08:26:21Z |
|
dc.date.available |
2021-11-26T08:26:21Z |
|
dc.date.issued |
2021-11-04 |
|
dc.date.submitted |
2021-08-24 |
|
dc.identifier.citation |
Coşkun, A. (2021) Bilim tarihi örnekleri ile destekli sorgulamaya dayalı hücre konusu öğretiminin 7. Sınıf öğrencilerinin bilimsel sorgulamaya yönelik görüşlerine ve fen başarılarına etkisi (yayınlanmamış yüksek lisans tezi) Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Aydın |
tr_TR |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11607/4520 |
|
dc.description.abstract |
Amaç: Bu çalışmanın amacı sorgulamaya dayalı olarak işlenen bilim tarihi örnekleri ile
desteklenmiş hücre konusu öğretiminin 7. sınıf öğrencilerinin bilimsel sorgulamaya yönelik
görüşlerine etkisinin belirlenmesidir.
Materyal ve Yöntem: Eylem araştırması modeli ile yapılan çalışmada hücre konusu
öğretimi; deney grubunda bilim tarihi örneklerinin yer aldığı, bilimsel sorgulamaya dayalı
olarak hazırlanmış ders planı ile gerçekleştirilirken kontrol grubunda ise öğretim programı
akışına uygun olarak gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın örneklemini Aydın İli Efeler İlçesi’nde
bulunan bir ortaokulda öğrenim gören 36 7. sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırma için
veri toplama aracı olarak; 7 açık uçlu sorudan oluşan Bilimsel Sorgulamaya Yönelik Görüş
Ölçeği-İlköğretim (VOSI-E; Views of Scientific Inquiry-Elementary), Bilimsel Bilgiye
Yönelik Görüş Ölçeği ve ders planı kapsamında araştırmacı tarafından geliştirilen çalışma
kâğıtları kullanılmıştır. Verilerin analizinde Bağımlı örneklerler T-testi, bağımsız
örneklermler T-testi ve betimsel analiz kullanılmıştır.
Bulgular: Araştırmada elde edilen bulgular incelendiğinde öğrencilerin bilimsel bilgiye
yönelik görüş ölçeğinden aldıkları puanlarda; deney grubu ve kontrol grubu ön test puanları (t
(34) =-0,364 p> 0.05), kontrol grubu ön test - son test puanları arasında anlamlı (t (17) =-5,845,
p> 0.05) fark bulunmadığı görülmüştür. Deney ve kontrol grupları son test puanları arasında (t
(34) = 25,235, p <0.05) , deney grubu ön test-son test puanları arasında (t (46) = 1,649, p <0.05).)
anlamlı fark bulunduğu tespit edilmiştir. Bilimsel sorgulamaya yönelik görüşler
incelendiğinde ise bir bileşen hariç diğer bileşenlerde verilen cevaplarda bilinçsiz görüşlerin
azalıp bilinçli ve eklektik görüşlerde artış olduğu sonucuna varılmıştır.
xi
Sonuç:
Uygulama sonrasında deney grubu öğrencileri ve kontrol grubu öğrencilerinin bilimsel bilgiye
yönelik görüş ölçeğine verdikleri cevaplarda anlamlı farklılık olduğu göze çarpmaktadır.
Deney grubunda yer alan öğrencilerin bilimsel sorgulamaya yönelik görüşlerinde artış olduğu
kontrol grubu öğrencilerinin ise görüşlerinde beklendiği gibi artış olmadığı görülmüştür. Bu
durumda öğretim sürecinin etkinliğini saptamaktadır. |
tr_TR |
dc.description.abstract |
Material and Methods: This study was conducted using action research model, convenience
sampling method was adopted. The application of the research will be carried out with 36 7th
grade students studying in a secondary school in Aydın province Efeler district. As a data
collection tool for research; Lederman et al. It consists of 7 open-ended questions. scientific
inquiry-Primary (VOSI-E; Views of scientific inquiry-Elementary), scientific knowledge
scale and the scope of the lesson plan developed by the working papers developed by the
researcher were used. Dependent samples t-test, independent samples t-test and descriptive
analysis were used in the given analysis.
Results: The findings of the study are examined, scientific knowledge scale; the experimental
group and the control group pre-test scores (t (34) =-0,364 p> 0.05) of the control group pre test and post-test scores between significant (t (17) =-5,845, p> 0.05) has discussed the lack of
difference. Test scores between the experimental and control groups (t (34) = 25,235, p <0.05)
and between pre test post test scores of the experimental group (t (46) = 1,649, p <0.05).) it
was found that there was a significant difference. When opinions about scientific inquiry were
examined, it was observed that unconscious opinions decreased and conscious and eclectic
opinions increased in responses given in other components except one component.
Conclusion: After the application, it is noticeable that there are significant differences in the
responses of experimental group Students and control group students to the scale of opinion
on scientific knowledge. It was observed that the students in the experimental group had an
increase in their views on scientific inquiry, while the students in the control group did not
xiii
increase their views as expected. In this case, it determines the effectiveness of the teaching
process |
tr_TR |
dc.description.tableofcontents |
İÇİNDEKİLER
KABUL VE ONAY.....................................................................................................................i
TEŞEKKÜR ...............................................................................................................................ii
İÇİNDEKİLER..........................................................................................................................iii
SİMGELER VE KISALTMALAR DİZİNİ..............................................................................vi
ŞEKİLLER DİZİNİ..................................................................................................................vii
ÇİZELGELER DİZİNİ............................................................................................................viii
ÖZET..........................................................................................................................................x
ABSTRACT .............................................................................................................................xii
1. GİRİŞ......................................................................................................................................1
1.1. Sorgulamaya Dayalı Öğrenme Yaklaşımı ...........................................................................3
1.2. Bilimsel Okuryazarlık..........................................................................................................4
1.3. Bilimin Doğası.....................................................................................................................6
1.3.1. Bilimin Doğası Öğretiminde Kullanılan Yaklaşımlar....................................................10
1.3.2. Bilim Doğası Öğretiminde Bağlamsal Açıdan Yaklaşımlar........................................... 12
1.4. Bilimsel Sorgulama ...........................................................................................................15
1.4.1. Bilimsel Sorgulamanın Doğası ......................................................................................17
1.5. Fen Eğitiminde Bilim Tarihinden Yararlanılması.............................................................20
1.6. Araştırmanın Problem Cümlesi .........................................................................................27
2. KAYNAK ÖZETLERİ.........................................................................................................29
2.1. Bilimsel Sorgulama ve Bilimsel Sorgulamanın Doğası ....................................................29
2.2. Bilim Tarihinin Fen Öğretiminde Kullanılması ................................................................33
2.3. Bilimin Doğasının Fen Öğretiminde Kullanılması............................................................38
iv
3. MATERYAL VE YÖNTEM................................................................................................46
3.1. Araştırmanın Modeli..........................................................................................................46
3.2. Çalışma Grubu...................................................................................................................47
3.3. Veri Toplama Araçları.......................................................................................................48
3.4. Araştırmanın Uygulanması................................................................................................50
3.5. Deney Grubunda Uygulamanın İşlem Basamakları .........................................................51
3.6. Verilerin analizi .................................................................................................................53
4. BULGULAR ........................................................................................................................56
4.1. Araştırmanın Birinci Alt Problemine Ait Bulgular ...........................................................56
4.2. Araştırmanın İkinci Alt Problemine Ait Bulgular.............................................................57
4.3. Araştırmanın Üçüncü Alt Problemine Ait Bulgular..........................................................57
4.4. Araştırmanın Dördüncü Alt Problemine Ait Bulgular ......................................................58
4.5. Araştırmanın Beşinci Alt Problemine Ait Bulgular ..........................................................58
4.6. Araştırmanın Altınca Alt Problemine Ait Bulgular...........................................................61
4.7. Araştırmanın Yedinci Alt Problemine Ait Bulgular..........................................................63
5. TARTIŞMA..........................................................................................................................65
5.1.Tartışma ve Sonuçlar..........................................................................................................65
5.1.1 Araştırmanın Birinci Alt Problemine Ait Sonuçlar.........................................................65
5.1.2. Araştırmanın İkinci Alt Problemine Ait Sonuçlar..........................................................65
5.1.3. Araştırmanın Üçüncü Alt Problemine Ait Sonuçlar.......................................................66
5.1.4. Araştırmanın Dördüncü Alt Problemine Ait Sonuçlar ...................................................66
5.1.5. Araştırmanın Beşinci ve Altıncı Alt Problemine Ait Sonuçlar ......................................67
5.1.6. Araştırmanın Yedinci Alt Problemine Ait Sonuçlar.......................................................68
6. SONUÇ VE ÖNERİLER .....................................................................................................70
6.1. Sonuç ................................................................................................................................70
6.2. Öneriler .............................................................................................................................70
v
KAYNAKLAR.........................................................................................................................71
EKLER .....................................................................................................................................86
Ek 1. Araştrıma İzin Yazısı ......................................................................................................86
Ek 2. Bilimsel Sorgulama Süreci Hakkında Görüşler (VOSI-E) .............................................88
Ek 3. Çalışma Kâğıtları ve Vee diyagramı..............................................................................93
Ek 4. Çalışma Kağıtlarına Yönelik Yönergeler......................................................................108
Ek 5. Bilimsel Bilgiye Yönelik Görüş Ölçeği .............................................................................112
Ek 6. Çalışmanın uygulamasından fotoğraflar .......................................................................113
BİLİMSEL ETİK BEYANI....................................................................................................115
ÖZ GEÇMİŞ...........................................................................................................................117 |
tr_TR |
dc.language.iso |
tur |
tr_TR |
dc.publisher |
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü |
tr_TR |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
tr_TR |
dc.subject |
Bilimsel Sorgulama, Bilimsel Sorgulamanın Doğası, Bilim Tarihi, Fen Eğitimi |
tr_TR |
dc.subject |
Scientific Inquiry, Nature of Scientific Inquiry, History of Science, Science Education |
tr_TR |
dc.title |
Bilim tarihi örnekleri ile destekli sorgulamaya dayalı hücre konusu öğretiminin 7. Sınıf öğrencilerinin bilimsel sorgulamaya yönelik görüşlerine ve fen başarılarına etkisi |
tr_TR |
dc.title.alternative |
Examples of science history and its scientific inquiry opinions and science achievements of 7th grade students of investigation-based cell subject teaching |
tr_TR |
dc.type |
masterThesis |
tr_TR |
dc.contributor.department |
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Fen ve Matematik Alanlar Eğitimi Ana Bilim Dalı |
tr_TR |