Amaç: Bu çalışmanın amacı sorgulamaya dayalı olarak işlenen bilim tarihi örnekleri ile
desteklenmiş hücre konusu öğretiminin 7. sınıf öğrencilerinin bilimsel sorgulamaya yönelik
görüşlerine etkisinin belirlenmesidir.
Materyal ve Yöntem: Eylem araştırması modeli ile yapılan çalışmada hücre konusu
öğretimi; deney grubunda bilim tarihi örneklerinin yer aldığı, bilimsel sorgulamaya dayalı
olarak hazırlanmış ders planı ile gerçekleştirilirken kontrol grubunda ise öğretim programı
akışına uygun olarak gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın örneklemini Aydın İli Efeler İlçesi’nde
bulunan bir ortaokulda öğrenim gören 36 7. sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırma için
veri toplama aracı olarak; 7 açık uçlu sorudan oluşan Bilimsel Sorgulamaya Yönelik Görüş
Ölçeği-İlköğretim (VOSI-E; Views of Scientific Inquiry-Elementary), Bilimsel Bilgiye
Yönelik Görüş Ölçeği ve ders planı kapsamında araştırmacı tarafından geliştirilen çalışma
kâğıtları kullanılmıştır. Verilerin analizinde Bağımlı örneklerler T-testi, bağımsız
örneklermler T-testi ve betimsel analiz kullanılmıştır.
Bulgular: Araştırmada elde edilen bulgular incelendiğinde öğrencilerin bilimsel bilgiye
yönelik görüş ölçeğinden aldıkları puanlarda; deney grubu ve kontrol grubu ön test puanları (t
(34) =-0,364 p> 0.05), kontrol grubu ön test - son test puanları arasında anlamlı (t (17) =-5,845,
p> 0.05) fark bulunmadığı görülmüştür. Deney ve kontrol grupları son test puanları arasında (t
(34) = 25,235, p <0.05) , deney grubu ön test-son test puanları arasında (t (46) = 1,649, p <0.05).)
anlamlı fark bulunduğu tespit edilmiştir. Bilimsel sorgulamaya yönelik görüşler
incelendiğinde ise bir bileşen hariç diğer bileşenlerde verilen cevaplarda bilinçsiz görüşlerin
azalıp bilinçli ve eklektik görüşlerde artış olduğu sonucuna varılmıştır.
xi
Sonuç:
Uygulama sonrasında deney grubu öğrencileri ve kontrol grubu öğrencilerinin bilimsel bilgiye
yönelik görüş ölçeğine verdikleri cevaplarda anlamlı farklılık olduğu göze çarpmaktadır.
Deney grubunda yer alan öğrencilerin bilimsel sorgulamaya yönelik görüşlerinde artış olduğu
kontrol grubu öğrencilerinin ise görüşlerinde beklendiği gibi artış olmadığı görülmüştür. Bu
durumda öğretim sürecinin etkinliğini saptamaktadır.
Material and Methods: This study was conducted using action research model, convenience
sampling method was adopted. The application of the research will be carried out with 36 7th
grade students studying in a secondary school in Aydın province Efeler district. As a data
collection tool for research; Lederman et al. It consists of 7 open-ended questions. scientific
inquiry-Primary (VOSI-E; Views of scientific inquiry-Elementary), scientific knowledge
scale and the scope of the lesson plan developed by the working papers developed by the
researcher were used. Dependent samples t-test, independent samples t-test and descriptive
analysis were used in the given analysis.
Results: The findings of the study are examined, scientific knowledge scale; the experimental
group and the control group pre-test scores (t (34) =-0,364 p> 0.05) of the control group pre test and post-test scores between significant (t (17) =-5,845, p> 0.05) has discussed the lack of
difference. Test scores between the experimental and control groups (t (34) = 25,235, p <0.05)
and between pre test post test scores of the experimental group (t (46) = 1,649, p <0.05).) it
was found that there was a significant difference. When opinions about scientific inquiry were
examined, it was observed that unconscious opinions decreased and conscious and eclectic
opinions increased in responses given in other components except one component.
Conclusion: After the application, it is noticeable that there are significant differences in the
responses of experimental group Students and control group students to the scale of opinion
on scientific knowledge. It was observed that the students in the experimental group had an
increase in their views on scientific inquiry, while the students in the control group did not
xiii
increase their views as expected. In this case, it determines the effectiveness of the teaching
process