Bu araştırmada 2000-2020 yılları arasında yenileşme ve değişme kavramları ile ilgili
Türkiye’de eğitim yönetimi alanında yapılmış olan lisansüstü tezlerin bazı değişkenlere göre
dağılımlarının incelenerek genel eğilimlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma nitel
araştırma yaklaşımlarından doküman incelemesi yoluyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın
evrenini YÖK Ulusal Tez Merkezi’nde bulunan 2000-2020 yılları arasında eğitim yönetimi
alanında yenileşme ve değişme kavramlarıyla ilgili hazırlanmış olan izinli 106 lisansüstü tez
oluşturmaktadır. Araştırmada, evrenin tamamının ulaşılabilir olması dolayısıyla örneklem
alma yoluna gidilmeyerek evrende yer alan lisansüstü tezlerin tamamı araştırmaya dahil
edilmiştir. Araştırmada doküman incelemesinin aşamalarına uygun ulaşılan tezlerin
analizinde içerik analizi uygulanmıştır. Veri analizi sonucunda incelenen 106 tezin 96’sının
yüksek lisans, 10’unun doktora türünde olduğu; 2019 yılında 26 tez ile en fazla tezin
hazırlanmış olduğu; tezlerin araştırma yöntemlerinin %93,4 oranında nicel olduğu, nitel
(%3,8) ve karma (%2,8) yöntemlerin oranının oldukça az olduğu; tarama araştırma
deseninin %93,4 oranıyla en fazla kullanılan desen olduğu; veri toplama aracı olarak %55,6
oranıyla en fazla ölçek, %1,3 oranıyla en az doküman inceleme ve gözlemin kullanıldığı
elde edilmiştir.
Araştırma sonuçlarına göre Eğitim Yönetimi alanında yenileşme ve değişme
kavramları ile ilgili hazırlanan lisansüstü tezlerin çoğunluğunun yüksek lisans düzeyinde
hazırlanmış olduğu, yine çoğunluğunun nicel yöntemle hazırlandığı ve tarama deseninin en
çok kullanılan araştırma deseni olduğu; en fazla çalışılan örneklem türünün öğretmenler
olduğu; ilgili olabilecek kavramlardan en fazla değişime direnç gösterme kavramının yer
aldığı tespit edilmiştir. Araştırmadan elde edilen sonuçlar doğrultusunda yenileşme ve
değişme kavramlarıyla ilgili ölçek geliştirme çalışmalarının yapılabileceğine, nitel veya
karma çalışmalara daha fazla yer verilerek araştırma yöntem çeşitliliği ile veri çeşitliliğinin
artırılabileceğine, okul yöneticilerinin yenilik ve değişim yönetimi yeterlikleriyle ilgili
vi
araştırmacılara ve uygulayıcılara önerilerde bulunulmuştur.
In this research, it is aimed to determine the general tendencies of the postgraduate
theses made in the field of educational administration in Turkey between the years 2000-
2020 on the concepts of innovation and change by examining the distribution according to
some variables. The research was carried out through document analysis, one of the
qualitative research approaches. The universe of the research consists of 106 licensed
graduate theses, which were prepared between the years 2000-2020 in the YÖK National
Thesis Center on the concepts of innovation and change in the field of education
administration. In the study, all of the postgraduate theses in the universe were included in
the study, not taking the way of sampling due to the accessibility of the entire universe.
Content analysis was applied in the analysis of the theses reached in accordance with the
stages of document review in the research. As a result of the data analysis, 96 of the 106
theses examined were in the type of master's and 10 of them were in the doctorate type; In
2019, with 26 theses, the most theses were prepared; The research methods of the theses are
93.4% quantitative, the rate of qualitative (3.8%) and mixed (2.8%) methods is quite low;
the survey research design was the most used design with a rate of 93.4%; As a data
collection tool, it was obtained that scale was used the most with 55.6%, and document
According to the results of the research, the majority of the postgraduate theses
prepared on the concepts of innovation and change in the field of Educational
Administration were prepared at the master's level, the majority of them were prepared with
the quantitative method and the survey design was the most used research design; the most
studied sample type was teachers; It has been determined that the concept of resistance to
change is the most relevant concept. In line with the results obtained from the research,
suggestions were made to researchers and practitioners related to the innovation and change
management competencies of school administrators that scale development studies could be
carried out on the concepts of innovation and change, that qualitative or mixed studies could
viii
be given more space, and that the diversity of research methods and data could be increased.