dc.contributor.advisor |
Şen, Hanife Can |
|
dc.contributor.author |
Uyanık, Sümeyye |
|
dc.date.accessioned |
2021-11-26T07:58:36Z |
|
dc.date.available |
2021-11-26T07:58:36Z |
|
dc.date.issued |
2021-11-05 |
|
dc.date.submitted |
2021-08-11 |
|
dc.identifier.citation |
Uyanık, S. (2021) Fen bilgisi ve sosyal bilgiler öğretmen adaylarının sürdürülebilir çevre ile ilgili tutumlarının incelenmesi (yayınlanmamış yüksek lisans tezi) Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Aydın |
tr_TR |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11607/4512 |
|
dc.description.abstract |
Amaç: Bu çalışmanın amacı, Fen Bilgisi ve Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının
sürdürülebilir çevre ile ilgili tutumlarının sosyo-demografik durumlarına göre farklılaşıp
farklılaşmadığını tespit etmektir.
Materyal Yöntem: Araştırmanın amacına uygun olarak çalışmada nedensel karşılaştırmalı
ilişkisel araştırma modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma evrenini, 2018-2019 ve 2019-
2020 eğitim öğretim döneminde eğitim görmekte olan Fen Bilgisi ve Sosyal Bilgiler
öğretmen adayları; örneklemini ise bu evrenden “Tabakalı ve Uygun Örnekleme”
yöntemiyle seçilmiş olan 23 üniversiteden 1., 2., 3. ve 4. sınıf Fen Bilgisi ve Sosyal Bilgiler
öğretmen adayları oluşturmuştur.
Bulgular: Anket uygulaması çerçevesinde 18 üniversiteye erişilebilmiş ve araştırmanın
nihai verileri toplam 4278 katılımcının sosyo-demografik bilgilerden ve 5’li Likert esasına
dayalı Yıldız (2011) tarafından geliştirilen ve 27 maddeden oluşan Sürdürülebilir Çevre
Tutum Ölçeği’ni içeren anket sorularına sınıf ortamında verdikleri yanıtlardan oluşmuştur.
Öğretmen adaylarından elde edilen veriler SPSS 22 istatistik paket programında analiz
edilmiştir. Sürdürülebilir çevre tutumu ölçeğinin güvenirlik oranı 27 madde için 0,91 olarak
hesaplanmıştır. Kaiser-Meyer-Olkin (KMO) sonucu ise 0,948 değerini vermiştir.
Katılımcıların sosyo-demografik özelliklerine göre tutumlarındaki farklılaşma durumu tek
yönlü ANOVA ve Kruskal Wallis ile test edilmiştir.
Sonuç: Araştırmanın sonuçlarına göre araştırma örneklemini oluşturan öğretmen
adaylarının sahip olduğu puanlar itibarıyla görece yüksek sürdürülebilir çevre tutumu
olduğunu söylemek mümkündür. Araştırma sonucunda erişilen diğer bulgulara göre
katılımcıların cinsiyet, öğrenim gördükleri üniversite, öğrenim gördükleri bölüm, sınıf
düzeyi ve çevre bilimi dersi alıp almadıkları istatistiksel olarak anlamlı farklılık gösterirken
yaşadıkları yer ise anlamlı farklılık göstermemiştir. Elde edilen bulgular literatürde yer alan
araştırmalar ışığında tartışılarak bazı öneriler geliştirilmiştir. |
tr_TR |
dc.description.abstract |
Goal: The aim of this study is to determine whether pre-service Science and Social Studies
teachers’ attitudes towards sustainable environment and socio-demographic characteristics
differ in terms of sustainable environmental attitude.
Material Method: In accordance with the purpose of the research, causal comparative
relational research model was used in the study.The population of the research, Science and
Social Studies teacher candidates studying in 2018-2019 and 2019-2020 academic year; The
sample consisted of 1st, 2nd, 3rd and 4th grade Science and Social Studies teacher
candidates from 23 universities selected with the “Stratified and convenient sampling”
method from this population.
Results: Within the framework of the survey application, 18 universities were accessed and
the final data of the research consisted of socio-demographic information of 4278
participants and the answers they gave in the classroom environment to the Sustainable
Environmental Attitude Scale, which was developed by Yıldız (2011) based on a 5-point
Likert basis (2011). Data obtained from pre-service teachers were analyzed in SPSS 22
statistical package program. The reliability ratio of the sustainable environmental attitude
scale was calculated as 0.91 for 27 statements. The Kaiser-Meyer-Olkin (KMO) result gave
a value of 0.948. Differences in students' attitudes towards socio-demographic education
were tested with one-way ANOVA and Kruskal Wallis.
Conclusion: According to the results of the study, it is possible to say that teacher
candidates who constitute the research sample have relatively high sustainable
environmental attitude in terms of their scores. According to the other findings obtained at
the end of the research, the gender of the participants, the university they studied, the
department they studied, their class level and whether they took environmental science
courses showed statistically significant differences, while the place they lived did not differ
significantly. Some suggestions were developed by discussing the obtained findings in the
light of the researches in the literature. |
tr_TR |
dc.description.tableofcontents |
İÇİNDEKİLER
KABUL VE ONAY SAYFASI..............................................................................................iii
ÖNSÖZ................................................................................................................................... iv
KISALTMALAR DİZİNİ ....................................................................................................viii
ŞEKİLLER DİZİNİ................................................................................................................. x
ÇİZELGELER DİZİNİ..........................................................................................................xii
EKLER DİZİNİ...................................................................................................................xxii
ÖZET..................................................................................................................................xxiii
ABSTRACT ....................................................................................................................... xxiv
1. GİRİŞ................................................................................................................................... 1
1.1. Araştırmanın Amacı ve Önemi......................................................................................... 4
1.2. Araştırmanın Problemleri ve Hipotezleri ......................................................................... 5
1.3. Araştırmanın Sayıltıları .................................................................................................... 7
1.4. Araştırmanın Sınırlılıkları ................................................................................................ 7
2. KAVRAMSAL ÇERÇEVE................................................................................................. 8
2.1. Çevre Kavramı.................................................................................................................. 8
2.1.1. Çevrenin Tanımı............................................................................................................ 8
2.1.2. Çevre ve İnsan İlişkisi ................................................................................................. 13
2.1.3. Çevre Sorunları............................................................................................................ 15
2.1.3.1. Çevre Sorunlarının Nedenleri................................................................................... 22
2.1.3.2. Çevre Sorunlarının Çözüm Yolları........................................................................... 24
2.2. Sürdürülebilir Çevre ....................................................................................................... 31
2.2.1. Sürdürülebilirlik, Sürdürülebilir Kalkınma ve Sürdürülebilir Çevre........................... 32
2.2.2. Sürdürülebilir Çevre Bilinci ........................................................................................ 37
vi
2.2.3. Sürdürülebilir Çevre Tutumu....................................................................................... 39
2.3. Sürdürülebilir Çevre Tutumunun Oluşumunda Çevre Eğitimi....................................... 41
2.3.1. Dünyada Çevre Eğitimi ............................................................................................... 43
2.3.2. Türkiye’de Çevre Eğitimi............................................................................................ 47
2.3.2.1. Örgün Eğitimde Çevre Eğitimi................................................................................. 50
2.3.2.2. Fen Bilgisi ve Çevre Eğitimi .................................................................................... 51
2.3.2.3. Sosyal Bilgiler ve Çevre Eğitimi.............................................................................. 55
2.3.2.4. Öğretmenlik Eğitiminde Çevre Eğitimi.................................................................... 57
3. KAYNAK ÖZETLERİ...................................................................................................... 60
4. YÖNTEM.......................................................................................................................... 65
4.1. Araştırmada Kullanılan Yöntem..................................................................................... 65
4.2. Araştırmanın Evreni ve Örneklemi................................................................................. 66
4.3. Araştırmanın Veri Toplama Aracı.................................................................................. 71
4.3.1. Araştırma Ölçeğinin Güvenirlik ve Geçerlik Analizi.................................................. 71
4.4 Veri Analizi ..................................................................................................................... 76
4.5. Araştırma Prosedürü....................................................................................................... 77
5. BULGULAR ..................................................................................................................... 80
5.1. Kayıp Veri Analizi.......................................................................................................... 80
5.2. Betimsel İstatistikler....................................................................................................... 81
5.3. Yordayıcı İstatistik ......................................................................................................... 85
5.3.1. Tek Yönlü ANOVA Bulguları .................................................................................... 86
5.3.1.1. Cinsiyetin Sürdürülebilir Çevre Tutumuna Etkisi.................................................... 86
5.3.1.2. Üniversitenin Sürdürülebilir Çevre Tutumuna Etkisi............................................... 95
5.3.1.3. Bölümlerin Sürdürülebilir Çevre Tutumuna Etkisi ................................................ 123
5.3.1.4. Sınıf Düzeylerinin Sürdürülebilir Çevre Tutumuna Etkisi..................................... 131
5.3.1.5. Yaşanılan Yerin Sürdürülebilir Çevre Tutumuna Etkisi ........................................ 141
vii
5.3.1.6. Ders Alma Durumunun Sürdürülebilir Çevre Tutumuna Etkisi............................. 149
5.3.1.7. Coğrafi Bölgelerin Sürdürülebilir Çevre Tutumuna Etkisi .................................... 159
5.3.1.8. Aile Gelirlerinin Sürdürülebilir Çevre Tutumuna Etkisi........................................ 173
5.3.1.9. Bilinen Çevre Kuruluşu Sayısı Sürdürülebilir Çevre Tutumuna Etkisi ................. 187
5.3.2. Kruskal Wallis- H Testi Bulguları............................................................................. 201
5.3.2.1. Cinsiyetin Sürdürülebilir Çevre Tutumuna Etkisi.................................................. 201
5.3.2.2. Üniversite Sürdürülebilir Çevre Tutumuna Etkisi.................................................. 202
5.3.2.3. Bölümlerin Sürdürülebilir Çevre Tutumuna Etkisi ................................................ 223
5.3.2.4. Sınıf Düzeylerinin Sürdürülebilir Çevre Tutumuna Etkisi..................................... 224
5.3.2.5. Yaşanılan Yer Sürdürülebilir Çevre Tutumuna Etkisi ........................................... 227
5.3.2.6. Ders Alma Durumu Sürdürülebilir Çevre Tutumuna Etkisi................................... 228
5.3.2.7. Coğrafi Bölgelerin Sürdürülebilir Çevre Tutumuna Etkisi .................................... 229
5.3.2.8. Aile Gelirlerinin Sürdürülebilir Çevre Tutumuna Etkisi........................................ 236
5.3.2.9. Bilinen Çevre Kuruluşu Sayısı Sürdürülebilir Çevre Tutumuna Etkisi ................. 239
5.4. Bulguların Özeti ........................................................................................................... 244
6. TARTIŞMA VE SONUÇ................................................................................................ 245
KAYNAKLAR.................................................................................................................... 258
EKLER ................................................................................................................................ 286
BİLİMSEL ETİK BEYANI ................................................................................................ 367
ÖZGEÇMİŞ......................................................................................................................... 368 |
tr_TR |
dc.language.iso |
tur |
tr_TR |
dc.publisher |
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü |
tr_TR |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
tr_TR |
dc.subject |
Fen Bilgisi öğretmen adayları, Sosyal Bilgiler öğretmen adayları, Sürdürülebilir çevre, Tutum |
tr_TR |
dc.subject |
Attitude, Science teacher candidates, Social studies teacher candidates, Sustainable, environment |
tr_TR |
dc.title |
Fen bilgisi ve sosyal bilgiler öğretmen adaylarının sürdürülebilir çevre ile ilgili tutumlarının incelenmesi |
tr_TR |
dc.title.alternative |
Investigation ofthesustainableenvironmental attitude of scientific and social sciences teacher candidates |
tr_TR |
dc.type |
masterThesis |
tr_TR |
dc.contributor.department |
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi fen Bilimleri Enstitüsü Fen Bilgisi Eğitimi Ana Bilim Dalı |
tr_TR |