eArşiv@Adu

Ebeveynlerin çocuk kavramına yükledikleri anlamlar bağlamında çocuk haklarına yönelik tutumları ve çocuklarının öz düzenleme beceri düzeyleri

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisor Koçyiğit, Sezai
dc.contributor.author Ün, Burcu
dc.date.accessioned 2021-11-26T07:53:33Z
dc.date.available 2021-11-26T07:53:33Z
dc.date.issued 2021-11-04
dc.date.submitted 2021-09-15
dc.identifier.citation Ün, B. (2021) Ebeveynlerin çocuk kavramına yükledikleri anlamlar bağlamında çocuk haklarına yönelik tutumları ve çocuklarının öz düzenleme beceri düzeyleri (yayınlanmamış yüksek lisans tezi) Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın tr_TR
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11607/4510
dc.description.abstract Bu araştırma, ebeveynlerin çocuk kavramına yüklediği anlamları belirlemek ve çocuğa yüklenen anlam bağlamında ebeveynlerin çocuk haklarına yönelik tutumları ile çocuklarının öz düzenleme beceri düzeylerini incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma “Tamamen Karma Sıralı Eşit Statülü Tasarım” isimli karma yöntem deseniyle gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubuna maksimum çeşitlilik örnekleme yöntemiyle belirlenen 2020-2021 eğitim öğretim yılında Aydın ili Efeler ilçesine bağlı özel ve/veya devlet anasınıfı/anaokullarında 60-72 aylık çocuğu olan 297 anne dahil edilmiştir. Çalışmada veri toplama aracı olarak 4-6 Yaş Çocuklarına Yönelik Öz-Düzenleme Becerileri Ölçeği (Anne Formu), Ebeveyn Çocuk Hakları Tutum Ölçeği ve yapılandırılmış görüşme soruları kullanılmıştır. Ebeveynlerin çocuk kavramına yüklediği anlama ilişkin nitel veriler betimsel analiz aracılığıyla incelenmiştir. Ebeveynlerin çocuk haklarına yönelik tutumlarına ve çocuklarının öz düzenleme becerilerine ilişkin nicel veriler ile bu değişkenlerin çocuk kavramına yüklenen anlam bağlamında incelenmesi ise SPSS.21 paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmanın sonucunda çocukların sırasıyla yatırım aracı, gelişim, mülkiyet, haklarıyla birey ve masum olarak anlamlandırıldıkları; literatürde yer alan küçük yetişkin, günahkâr, Allah emaneti ve yansıtıcı kategorilerinin ise çocuklara yüklenen anlamlar arasında bulunmadığı belirlenmiştir. Çocuğa yükledikleri anlam bağlamında ebeveynlerin çocuk haklarına yönelik tutumlarına bakıldığında, çocuğa yüklenen anlamdan bağımsız olarak bakım ve korunma tutumlarının yüksek, devlet desteği ve güvencesi tutumlarının ise orta düzeyde olduğu belirlenmiştir. Kendi kendine karar verme tutumlarının ise çocuğa yüklenen anlama göre farklılık gösterdiği belirlenmiştir. Çocuklarını yatırım aracı, mülkiyet ve haklarıyla birey olarak anlamlandıran annelerin kendi kendine karar verme tutum puanlarının yüksek, gelişim ve masum olarak anlamlandıran vi annelerin ise orta düzeyde olduğu belirlenmiştir. Çocuğa yüklenen anlam bağlamında çocukların öz düzenleme becerilerine bakıldığında, yalnızca yatırım aracı olarak anlamlandırılan çocukların öz düzenleme becerilerinin yüksek, gelişim, mülkiyet, birey ve masum olarak anlamlandırılan çocukların ise orta düzeyde olduğu belirlenmiştir. tr_TR
dc.description.abstract This research is conducted to determine the meanings that parents attribute to the concept of the child and examine parents’ attitudes towards children’s rights and children’s self-regulation skill levels concerning the meaning attributed to the child. A mixed-method design, namely, “Fully Mixed Concurrent Equal Status Design,” is adopted in this regard. The examined study group included 297 mothers with 60 to 72 months old children who go to private and/or public kindergartens in Aydın province Efeler district in the 2020-2021 academic year based on the maximum variation sampling method. For the data collection, the techniques of Instrument for Measuring Self-Regulation Skills of 4-6 Years Old Children (Mother Form), Parental Attitudes Scale for Children’s Rights, and structured interviews were used. The qualitative data on the meaning that parents attribute to the concept of the child were analyzed through the descriptive analysis method. The quantitative data on parents’ attitudes towards children’s rights and their children’s self regulation skills and the analysis of these variables in the context of the meaning attributed to the concept of the child were analyzed using the SPSS.21 software. Results of this research indicate that children are regarded as investment, development, property, individual with rights, and innocent, respectively. However, in this study, categories of the small adult, piacular, relic of the creator, and reflective are not among the observed meanings attributed to children, although they can be found in the literature. Considering parents’ attitudes towards children’s rights in the context of the meaning they attribute to the child, it is found that, regardless of the meaning attributed to the child, the attitudes of care and protection are high. In contrast, the attitudes of state support and assurance are moderate. It is also reported that the self-decision-making attitudes differ with the change in the meaning attributed to the child. The self-decision-making attitude scores of the mothers who considered their viii children as an investment tool, property, or individual with rights were high, whereas it was moderate for the mothers who consider their children as development or innocent. When children’s self-regulation skills are examined in the context of the meaning attributed to the child, it has been found that the self-regulation skills of children who are only regarded as an investment tool are high. On the other hand, the children considered to be a development, property, individual, or innocent are moderate. tr_TR
dc.description.tableofcontents İÇİNDEKİLER KABUL VE ONAY SAYFASI..............................................................................................iii BİLİMSEL ETİK BİLDİRİM SAYFASI...............................................................................iv ÖZET....................................................................................................................................... v ABSTRACT ..........................................................................................................................vii ÖNSÖZ...................................................................................................................................ix TABLOLAR DİZİNİ............................................................................................................. xv EKLER DİZİNİ....................................................................................................................xvi KISALTMALAR DİZİNİ ...................................................................................................xvii GİRİŞ....................................................................................................................................... 1 1. BÖLÜM............................................................................................................................ 14 1. LİTERATÜR TARAMASI VE İLGİLİ ARAŞTIRMALAR ........................................... 14 1.1. Öz Düzenleme............................................................................................................ 14 1.1.1. Öz Düzenlemenin Tanımı................................................................................ 14 1.1.2. Öz Düzenlemenin Alt Boyutları ...................................................................... 16 1.1.2.1. Yürütücü işlev ..................................................................................... 17 1.1.3. Öz Düzenlemenin Gelişim Süreci ve Sürece Dair Görüşler............................ 25 1.1.4. Öz Düzenlemenin Getirileri............................................................................. 43 1.1.5. Öz Düzenlemeyi Etkileyen Faktörler .............................................................. 47 1.2. Çocuk Kavramı ve Çocuk Kavramına Yüklenen Anlam........................................... 52 1.2.1. Algı ve Çocuk.................................................................................................. 52 1.2.2. Çocuk ile Çocukluğun Tanımı ve Ele Alınışı.................................................. 55 1.2.3. Çocuğa Yüklenen Anlam................................................................................. 57 1.2.4. Çocuğa Yüklenen Anlamı Etkileyen Faktörler................................................ 59 1.2.5. Geçmişten Günümüze Çeşitli Filozof ve Araştırmacıların Çocuğa İlişkin Görüşleri........................................................................................................... 61 1.2.6. Çocukluğun Tarihsel Gelişimi ve Çocuk Hukuku Konusunda Atılan Adımlar............................................................................................................. 63 xii 1.2.7. Çocuğa Yüklenen Anlamın Kategorilendirilmesi ........................................... 70 1.2.7.1. Küçük yetişkin..................................................................................... 70 1.2.7.2. Günahkâr............................................................................................. 71 1.2.7.3. Mülkiyet .............................................................................................. 72 1.2.7.4. Yatırım aracı........................................................................................ 73 1.2.7.5. Haklarıyla birey................................................................................... 73 1.2.7.6. Masum................................................................................................. 74 1.2.7.7. Allah emaneti ...................................................................................... 74 1.2.7.8. Yansıtıcı .............................................................................................. 75 1.2.7.9. Gelişen çocuk-gelişim......................................................................... 76 1.2.8. Ebeveynlerin Çocuk Kavramına Yüklediği Anlamın Rolü ve Önemi ............ 76 1.3. Çocuk Hakları ve Çocuk Haklarına Yönelik Tutum ................................................. 79 1.3.1. Hak ve Hak Sahibi Olmak ............................................................................... 79 1.3.2. İnsan Haklarının Tarihsel Gelişimi ve Çocuk Haklarıyla İlişkisi.................... 80 1.3.3. Türkiye’de Çocuk Haklarının Tarihsel Gelişimi ............................................. 85 1.3.4. Birleşmiş Milletler Çocuk Hakları Sözleşmesi, Amacı, Kapsamı ve Maddeleri ......................................................................................................... 87 1.3.5. Hak İhlali, Çocuk Hakları İhlalleri ve Çocukların Katılım Haklarının İhlallerine İlişkin Görüşleri .............................................................................. 92 1.3.6. Çocuk Haklarına Yönelik Tutum Türleri: Bakım ve Korunma ile Kendi Kendine Karar Verme ...................................................................................... 97 1.3.6.1. Bakım ve korunma .............................................................................. 98 1.3.6.2. Kendi kendine karar verme ................................................................. 99 1.3.7. Ebeveynin Çocuk Haklarına Yönelik Tutumunun Önemi............................. 102 1.4. İlgili Araştırmalar .................................................................................................... 104 1.4.1. Öz Düzenleme Becerisi ile İlgili Araştırmalar .............................................. 104 1.4.2. Çocuk Kavramına Yüklenen Anlama Yönelik İlgili Araştırmalar................ 115 1.4.3. Ebeveyn Çocuk Hakları Tutumuna Yönelik İlgili Araştırmalar.................... 129 xiii 2. BÖLÜM.......................................................................................................................... 141 2. YÖNTEM........................................................................................................................ 141 2.1. Araştırmanın Modeli................................................................................................ 141 2.2. Evren Örneklem....................................................................................................... 142 2.3. Veri Toplama Araçları............................................................................................. 144 2.3.1. Kişisel Bilgi Formu........................................................................................ 144 2.3.2. 4-6 Yaş Çocuklarına Yönelik Öz-Düzenleme Becerileri Ölçeği (Anne Formu)............................................................................................................ 144 2.3.3. Ebeveyn Çocuk Hakları Tutum Ölçeği.......................................................... 145 2.3.4. Ebeveynlerin Çocuk Kavramına Yüklediği Anlama Yönelik Görüşme Soruları........................................................................................................... 146 2.4. Verilerin Toplanması ............................................................................................... 149 2.4.1. Ebeveynlerin Çocuk Kavramına Yüklediği Anlama İlişkin Verilerin Toplanması..................................................................................................... 150 2.4.2. Ebeveynlerin Çocuk Haklarına Yönelik Tutumuna İlişkin Verilerin Toplanması..................................................................................................... 150 2.4.3. Çocukların Öz Düzenleme Becerilerine İlişkin Verilerin Toplanması.......... 151 2.5. Verilerin Analizi ...................................................................................................... 152 2.5.1. Nitel Verilerin Analizi ................................................................................... 153 2.5.2. Nicel Verilerin Analizi .................................................................................. 157 3. BÖLÜM.......................................................................................................................... 161 3. BULGULAR ................................................................................................................... 161 3.1. Ebeveynlerin Çocuk Kavramına Yüklediği Anlamlara Dair Bulgular.................... 161 3.2. Ebeveynlerin Çocuk Kavramına Yüklediği Anlamlar Bağlamında Çocuk Haklarına Yönelik Tutumlarına Dair Bulgular ..................................................... 169 3.3. Ebeveynlerin Çocuk Kavramına Yüklediği Anlamlar Bağlamında Çocuklarının Öz Düzenleme Becerilerine Dair Bulgular ........................................................... 172 4. SONUÇ, TARTIŞMA VE ÖNERİLER....................................................................... 177 4.1. Sonuç ve Tartışma ................................................................................................... 177 4.1.1. Çocuk Kavramına Yüklenen Anlamlar ......................................................... 177 xiv 4.1.1.1. Ebeveynlerin çocuk kavramına yüklediği anlamlar: Yatırım aracı... 178 4.1.1.2. Ebeveynlerin çocuk kavramına yüklediği anlamlar: Gelişim ........... 181 4.1.1.3. Ebeveynlerin çocuk kavramına yüklediği anlamlar: Mülkiyet ......... 183 4.1.1.4. Ebeveynlerin çocuk kavramına yüklediği anlamlar: Haklarıyla birey185 4.1.1.5. Ebeveynlerin çocuk kavramına yüklediği anlamlar: Masum............ 187 4.1.1.6. Ebeveynlerin çocuk kavramına yüklediği anlamlar: Kategori harici ifadeler .................................................................................................. 189 4.1.2. Ebeveynlerin Çocuk Kavramına Yüklediği Anlamlar Bağlamında Çocuk Haklarına Yönelik Tutumları ......................................................................... 193 4.1.2.1. Ebeveynlerin bakım ve korunma alt boyutuna ilişkin tutumları ....... 193 4.1.2.2. Ebeveynlerin devlet güvencesi ve desteği alt boyutuna ilişkin tutumları................................................................................................ 196 4.1.2.3. Ebeveynlerin kendi kendine karar verme alt boyutuna ilişkin tutumları................................................................................................ 197 4.1.3. Ebeveynlerin Çocuk Kavramına Yüklediği Anlamlar Bağlamında Çocuklarının Öz Düzenleme Becerileri ......................................................... 201 4.1.3.1. Çocuğu yatırım aracı olarak anlamlandıran ebeveyn çocuklarının öz düzenleme becerileri............................................................................. 202 4.1.3.2. Çocuğu gelişim olarak anlamlandıran ebeveyn çocuklarının öz düzenleme becerileri............................................................................. 204 4.1.3.3. Çocuğu mülkiyet olarak anlamlandıran ebeveyn çocuklarının öz düzenleme becerileri............................................................................. 205 4.1.3.4. Çocuğu birey olarak anlamlandıran ebeveyn çocuklarının öz düzenleme becerileri............................................................................. 206 4.1.3.5. Çocuğu masum olarak anlamlandıran ebeveyn çocuklarının öz düzenleme becerileri............................................................................. 207 4.2. Öneriler.................................................................................................................... 207 5. KAYNAKLAR............................................................................................................... 209 6. EKLER ........................................................................................................................... 229 ÖZGEÇMİŞ ....................................................................................................................... 237 tr_TR
dc.language.iso tur tr_TR
dc.publisher Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess tr_TR
dc.subject Ebeveyn, Çocuk Kavramı, Çocuk Hakları, Öz Düzenleme, Karma Yöntem tr_TR
dc.subject Parents, Concept of the Child, Children’s Rights, Self-Regulation, Mixed-Method Design tr_TR
dc.title Ebeveynlerin çocuk kavramına yükledikleri anlamlar bağlamında çocuk haklarına yönelik tutumları ve çocuklarının öz düzenleme beceri düzeyleri tr_TR
dc.title.alternative Parents’ attitudes towards children’s rights and children’s self-regulation skill levels concerning the meaning parents attribute to the concept of child tr_TR
dc.type masterThesis tr_TR
dc.contributor.department Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Temel Eğitim Ana Bilim Dalı tr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster