eArşiv@Adu

Taekwondo sporcularının öz yeterlilik ve duygusal zeka düzeylerinin incelenmesi

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisor Yıldız, Yasin
dc.contributor.author Koçak, Osman Uğur
dc.date.accessioned 2021-11-26T07:42:15Z
dc.date.available 2021-11-26T07:42:15Z
dc.date.issued 2021-11-04
dc.date.submitted 2021-09-04
dc.identifier.citation Koçak, O.U. (2021) Taekwondo sporcularının öz yeterlilik ve duygusal zeka düzeylerinin incelenmesi (yayınlanmamış yüksek lisans tezi) Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın tr_TR
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11607/4506
dc.description.abstract Bu araştırmada Taekwondo sporcularının öz yeterlilik ve duygusal zeka düzeylerinin incelenmiştir. Bu araştırmanın çalışma grubunu 2020-2021 yılı Antalya ilinde lisanslı olarak Taekwondo sporu yapan 18 yaş üstü sporcular oluşturmuştur. Yaklaşık evren büyüklüğü bilgisine, Antalya Gençlik Hizmetleri ve Spor İl Müdürlüğü Bilgi Yönetim Sisteminin veri tabanı araştırılarak ulaşılacak olup örneklem büyüklüğü hesaplamasında bu çalışmanın 0,95 güvenirlik ve 0,05 örneklem hatası ile temsil yeterlilikleri ölçülmüştür. Veriler atılımcılara yüzyüze ulaştırılacak ve gönüllü olarak araştırmaya katılımı esas alınacaktır. Araştırmada ilgili verilerin toplanması için kullanılan anket üç bölümden oluşturmuştur. Birinci bölümde demografik bilgiler, ikinci bölümde Sherer ve arkadaşları (1982) tarafından geliştirilen, Yıldırım ve İlhan (2010) tarafından Türkçeye uyarlanan, 17 maddeden oluşan Genel Özyeterlilik ölçeği ve üçüncü bölümde Shutte ve diğ. (1998) tarafından geliştirilen Lane vd. (2009) tarafından revise edilen Türk kültürüne uyarlaması Adiloğulları ve Görgülü (2015) tarafından yapılan Duygusal zeka ölçeği kullanılmıştır. Elde edilen veriler SPSS 25.0 paket programı kullanılarak istatistiksel analiz yapılmıştır. İkili değişkenler için Mann Whitney U testi testi, ikiden fazla değişkenler içi Kruskal Wallis H testi yapılmıştır. Elde edilen bulgular istatistiksel olarak p<0,05 düzeyinde anlamlılık düzeyi ile test edilmiştir. Katılımcıların Duygusal Zekâ düzeyleri ve Genel Öz yeterlilik düzeylerinin ölçek toplamlarında ve alt boyutlrında genel olarak yüksek olduğu görülmektedir Ayrıca duygusal zeka ve tüm alt boyutları ile genel öz yeterlilik ve tüm alt boyutları arasında 0.01 düzeyinde anlamlı ve pozitif ilişki bulunmaktadır. Araştırma sonucu cinsiyet değişkeninde, başkalarının duygularını değerlendirme ve ölçek toplamında, Genel öz yeterlilik ölçek toplam puan ve tüm alt boyutlarında, yaş vi değişkeninde hem duygusal zeka, hem de genel öz yeterlilik ölçek toplam puan ve tüm alt boyutlarında, eğitim durumu değişkeninde hem duygusal zeka hem de genel öz yeterlilik ölçek toplam puanları ve tüm alt boyutlarında, medeni durum değişkeninde duygusal zeka toplam puanı, sosyal beceriler ve duyguların kullanımı ve genel öz yeterlilik ölçeğinin Sürdürme Çabası-Israr alt boyutunda, spor geçmişinde duygusal zeka ölçeği başkalarının duygularını değerlendirme alt boyutu harici, hem duygusal zeka hem de genel öz yeterlilik ölçek toplam puanları ve tüm alt boyutlarında, lisanslı olma geçmişinde duygusal zeka toplam puanı, duyguları düzenleme, sosyal beceriler ve duyguların kullanımı alt boyutları, genel öz yeterlilik ölçeği yılmama alt boyutunda, haftalık spor yapma sıklığı değişkeninde genel öz yeterlilik ölçek toplam puanı ve başlama alt boyutunda, istatistiksel olarak anlamlı farklılık olmadığı görülmektedir. (p<0.05) tr_TR
dc.description.abstract In this study, the self-efficacy and emotional intelligence levels of Taekwondo athletes were examined. The working group of this research consisted of athletes over the age of 18 who are licensed and engaged in active Taekwondo sports in the city of Antalya in 2020-2021. Approximate population size information will be obtained by researching the database of Antalya Youth Services and Sports Provincial Directorate Information Management System, and in calculating the sample size, the representation competencies of this study were measured with a reliability of 0.95 and a sample error of 0.05. The data will be delivered to the participants face to face and their voluntary participation in the research will be taken as a basis. The questionnaire used to collect relevant data in the study consists of three parts. In the first part, demographic information, in the second part, the General Self-Efficacy scale ,which consists of 17 entries, developed by Sherer and others(1992) and translated into Turkish by Yıldırım and İlhan(2010) in the third part emotional intelligence scale developed by Shutte and others (1998) and revised by Lane and others, adapted to Turkish culture by Adiloğulları and Görgülü (2015), was used. The obtained data were statistically analyzed with the SPSS 25.0 package program. Mann Whitney U test was used for binary variables whereas Kruskal Wallis H test was used for more than two variables. The obtained data were statistically tested with a significance level of p <0.05. It is observed that emotional Intelligence and General Self-efficacy levels of the participants are generally high in scale totals and sub-dimensions. Moreover, there is a significant and positive relationship at the 0.01 level between emotional intelligence and all its sub dimensions, general self-efficacy and all sub-dimensions. The result of the research is in the gender variable, the evaluation of the emotions of others viii and the total of the scale, in the general self-efficacy scale total score and all its sub dimensions, in the age variable, both emotional intelligence and general self-efficacy in the total score and all sub-dimensions, in the educational status variable, both emotional intelligence and General self-efficacy scale total scores and in all sub-dimensions, emotional intelligence total score in marital status variable, use of social skills and emotions, and in the persistence sub-dimension of the general self-efficacy scale, the emotional intelligence scale in sports history, except for the evaluation of others' emotions sub-dimension, both emotional intelligence and general self-efficacy scale total scores and all sub-dimensions, emotional intelligence total score in licensed history, emotion regulation, social skills and use of emotions sub-dimensions, general self-efficacy scale in the sub-dimension of not giving up, in weekly exercise frequency variable, general self-efficacy scale total score and starting sub-dimension, there is no statistically significant difference. (p <0.05) tr_TR
dc.description.tableofcontents İÇİNDEKİLER KABUL VE ONAY SAYFASI.................................................................................................iii BİLİMSEL ETİK BİLDİRİM SAYFASI..................................................................................iv ÖZET..........................................................................................................................................v ABSTRACT .............................................................................................................................vii ÖNSÖZ......................................................................................................................................ix TABLOLAR DİZİNİ................................................................................................................xii EKLER DİZİNİ.......................................................................................................................xiii GİRİŞ..........................................................................................................................................1 1. BÖLÜM.................................................................................................................................4 1. Taekvando ..............................................................................................................................4 1.1. Taekvandonun Tanımı ....................................................................................................4 1.2. Taekwondonun Tarihsel Gelişimi...................................................................................4 1.3. Taekvandonun İçeriği ve Genel Bilgiler.........................................................................6 1.4. Duygu ve Zeka Tanımı ...................................................................................................7 1.4.1. Duygusal Zeka ........................................................................................................8 1.4.2. Duygusal Zeka Modelleri........................................................................................8 1.4.2.1. Goleman Modeli..............................................................................................8 1.4.2.2. Mayer ve Salovey Modeli ...............................................................................9 1.4.2.3. Bar-On Modeli ..............................................................................................10 1.4.2.4. Cooper ve Sawaf Modeli...............................................................................10 1.4.3. Duygusal Zeka ve Spor.........................................................................................10 1.5. Öz Yeterlilik Kavramı ..................................................................................................11 1.5.1. Öz Yeterliliğin Süreçleri .......................................................................................12 1.5.1.1. Bilişsel Süreç.................................................................................................12 1.5.1.2. Motivasyonel Süreç.......................................................................................12 xi 1.5.1.3.Duyuşsal Süreç ...............................................................................................13 1.5.1.4. Seçimsel Süreç ..............................................................................................13 1.5.2. Öz-Yeterlik ve Spor İlişkisi ..................................................................................13 2. BÖLÜM...............................................................................................................................15 2. Taekwando Sporcularının Öz Yeterlilik ve Duygusal Zeka Düzeylerinin İncelenmesi..................15 2.1. Araştırma Modeli..........................................................................................................15 2.2. Evren ve Örneklem.......................................................................................................15 2.3. Verilerin Toplanması ....................................................................................................15 2.4. Veri Toplama Aracı ......................................................................................................15 2.5. Verilerin Analizi ...........................................................................................................17 2.6. Hipotezler......................................................................................................................17 2.7. Sayıltılar........................................................................................................................18 2.8. Sınırlılıklar....................................................................................................................18 3. BÖLÜM...............................................................................................................................19 4. TARTIŞMA VE SONUÇ...................................................................................................32 5. KAYNAKÇA.......................................................................................................................40 6. EKLER ................................................................................................................................47 7. ÖZGEÇMİŞ ........................................................................................................................51 tr_TR
dc.language.iso tur tr_TR
dc.publisher Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess tr_TR
dc.subject Taekwondo, Özyeterlilik, Duygusal Zeka tr_TR
dc.subject Taekwando, Self-Efficacy, Emotional İntelligence tr_TR
dc.title Taekwondo sporcularının öz yeterlilik ve duygusal zeka düzeylerinin incelenmesi tr_TR
dc.title.alternative Examination of self-efficacy and emotional intelligence levels of taekwondo athletes tr_TR
dc.type masterThesis tr_TR
dc.contributor.department Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Ana Bilim Dalı tr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster