Gelişen telekomünikasyon teknolojileri, özellikle de internet ve ona bağlı sosyal
ağların gelişimi ile birlikte bireylerin gündelik yaşamında ve toplumların yapısında kimi
değişiklikler ortaya çıkmıştır. Sosyal medya ağları bireylerin bilgi ve içerik paylaşımlarını
her geçen gün değişmiştir. Kullanıcıların her anına dokunan sosyal medya ağlarıyla yeni bir
reklamcılık türü olan sosyal medya reklamcılığı da ortaya çıkmıştır. Sosyal medya ağları
içerisinde görsel paylaşım üzerine kurulu olan ve kullanıcılarına fotoğraf paylaşımları ile
benliklerini sunabilecekleri, hashtag ve keşfet kısmı gibi özellikleriyle de etkileşim
yaratarak takipçilerini arttırabilecekleri bir alan sunan Instagram sosyal mecraların en
popülerlerindendir. Kullanıcılarına ve bir sosyal medya ünlüsü olabilecekleri algısını
yaratan Instagram’ da belirli bir takipçi sayısına ulaşmış olan kullanıcılar ‘ınfluencer’ ya da
etkileyici kişi gibi tanımlarla anılmaktadır. Bu kişiler, gündelik yaşam fotoğrafları ile
yapmış oldukları paylaşımlarla binlerce, milyonlarca kişiye etkili bir şekilde
ulaşabilmektedirler. Dolayısıyla ınfluencerlar da bir reklam ve pazarlama alanı olarak
markaların dikkatini çekmektedirler. Bu noktada, çalışmanın amacı belirli bir takipçi
sayısına ulaşmış olan ınfluencerların, aile bireyleri, özel alanları ve hayatlarının her anını
kapsayacak şekilde günlük hayat fotoğrafları ile yapmış oldukları paylaşımlar aracılığıyla,
Instagram hesaplarını marka sunumu, reklam ve ticaret alanına çevirme nedenlerinin
açıklanmasıdır. Bu amaca erişmek için, nitel araştırma deseni ile tasarlanan bir araştırma
süreci yürütülmüştür. Gündelik hayat fotoğrafları ile marka sunumu ve ürün reklamı yapan
15 kullanıcıya ulaşılmış ve önceden hazırlanmış olan 29 soru, yarı yapılandırılmış görüşme
formu aracılığıyla sorulmuştur. Sorulan sorular betimsel analiz yöntemi kullanılarak
yorumlanmıştır. Çalışma sonucunda öne çıkan bulgulara ise Instagram hesaplarını günlük
hayat fotoğrafları ile marka sunumu, ürün reklamı yapma amacıyla kullanan ınfluencerların,
Instagram kullanım oranlarının bu amaç doğrultusunda arttığı saptanmıştır. Aynı şekilde
ınfluencerların, Instagram hesaplarından ürün reklamı ve marka sunumu yapabilmek için,
özel yaşam alanı paylaşımlarının sıklığının, takipçi sayılarına verdikleri önem ve
paylaşımlarına gelen beğeni ve yorumların öneminin de arttığı saptanmıştır. Influencerların
yapmış olduğu paylaşımlardan mahremiyet algısının ve özel yaşam alanı ile kamusal yaşam
alanı ayrımın değiştiğine ulaşılmıştır. Influencerların Instagram hesaplarından günlük hayat
fotoğrafları ile marka sunumu ve ürün reklamı yapma amaçlarının ise maddi kazanç elde
etmek ve ücretsiz ürün sahibi olmak olduğu saptanmıştır. Sosyal medya uygulaması olan
vi
Instagram’ın kullanıcılar tarafından markaların sunum alanı ve reklam stratejileri ile
pazarlama sahasına dönüştürüldüğü söylenebilir.
Some changes have appeared on daily life of individuals and the structure of societies
with developing telecommunication technologies especially as internet and social networks
connected to it. Social networks have changed data sharing of individuals day by day. Social
media advertising a new round of advertising with social media networks that touch every
moment of users has emerged. İnstagram, which is based on visual sharing offers users an
opportunity to present their self with photo sharing and to increase their followers by
interacting with features like ‘‘hashtag and discover’’ part, is the most popular one among
the social media network. Instagram, which creates the sense that they can become a social
media celebrity, is also referred to as the definition like ınfluencer. These people can reach
effectively thousands of, millions of people by sharing their life photos. Therefore,
ınfluencers attract the attention brands as afield of advertising and marketing. At that point ,
the aim of the study is, Influencers that have reached a certain of number of followers, to
explain of the reasons of transforming into advertisement and marketing and brand
presentation of teir Instagram accounts via family members through private areas and daily
life photos to cover every moment of their life to reach this aim, a research process designed
with qualitative research design was implemented.15 users, engaged in brand presentation
and product advertising with daily life photos, were reached and pre-prepored 29 questions
were asked through a semi-structured interview form. Those (asked) questions were
commented (interpreted) by using descriptive analysis method. As a result of the study, it
was found that İnstagram usage rates of ınfluencers used for advertising of brand
presentation product with daily life photos were increased in line with this purpose. In the
same way, it was determined, that frequency of the private life sharing to the number of
followers and the importance of the shares and the comments were increased, in order to
make product advertisement and brand presentation from the İnstagram accounts of
ınfluencers. It was stated that the perception of privacy and the distinction of private living
space and public living space has changed, from the ınfluencers sharing. It was found that
ınfluencers share the daily life photos with brand presentation and product advertisement
from their İnstagram accounts to earn money and to have new products without paying
money. It can be said that İnstagram has been transformed by users into marketing areas
with brand presentation area and advertisement strategies.