dc.contributor.advisor |
Tüysüz, Dilan |
|
dc.contributor.author |
Yılmaz, Ezgi |
|
dc.date.accessioned |
2021-11-25T13:41:55Z |
|
dc.date.available |
2021-11-25T13:41:55Z |
|
dc.date.issued |
2021-11-03 |
|
dc.date.submitted |
2021-08-24 |
|
dc.identifier.citation |
Yılmaz, E. (2021) 1990 sonrası Japon anime sinemasında distopik gelecek tasvirleri (yayınlanmamış yüksek lisans tezi) Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın |
tr_TR |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11607/4487 |
|
dc.description.abstract |
Kinetoskop ve sinematografi gibi cihazların icadı ile ortaya çıkan sinema, ilk günden
itibaren ilgi çekmiş, farklı türlerde hikâyeleri izleyici ile buluşturarak, en sevilen sanatlardan
biri haline gelmiştir. Edebi eserler, toplumsal olaylar, mitolojik öyküler ise filmlerin
yaratılmasındaki dayanak noktalarından olmuştur. Ütopyaların antitezi olan distopyalar da,
öncelikle edebiyat ürünü olarak ortaya çıkmış, daha sonra bilimkurgu türüne eklemlenerek
beyazperdeye taşınmıştır. Tezin ana konusu distopik öykülerin, geçmişten bugüne yaşadığı
trajedilere rağmen güçlü bir ulus devlet olmayı başarmış Japon anime sinemasına
yansımasıdır. Bu çerçevede öncelikle edebiyat ürünü olarak ütopya ve distopya kavramları
ele alınmış, daha sonra bilimkurgu ve siberpunk türlerinin tanımı yapılarak distopik
kurgular incelenmiştir. Kendine has kültürüyle dikkat çeken Japonya’nın tarihi, mitolojisi ve
kimliğinin sanat yapıtlarına yansımasına bakılmış, bu doğrultuda örnek filmlerin analiziyle,
1990 sonrası distopik animelerinin olay örgülerinin oluşmasında, Japonya’nın geçmişinin
etkileri araştırılmıştır. |
tr_TR |
dc.description.abstract |
Cinema, which emerged with the invention of devices such as kinetoscope and
cinematography, has attracted attention since the day it was first invented, and it has become
one of the most popular arts by bringing together different kinds of stories with the
audience. Literary works, social events, and mythological stories have been the mainstay in
the creation of films. Dystopias, which are the antithesis of utopias, first emerged as a
literary product, and later moved to the silver screen by being articulated with the genre of
science fiction. The main subject of the thesis is the reflection of dystopian stories to the
Japanese anime cinema, which has managed to become a strong nation state despite the
tragedies it has experienced from the past to the present. In this framework, first of all, the
concepts of utopia and dystopia as literary products were discussed, then the definitions of
science fiction and cyberpunk genres were made and dystopian fictions were examined. The
reflection of the history, mythology and identity of Japan, which draws attention with its
unique culture, on the works of art was examined, and in this direction, the effects of Japan's
past on the formation of the plots of the dystopian animes after 1990 were investigated by
analyzing the sample films. |
tr_TR |
dc.description.tableofcontents |
İÇİNDEKİLER
KABUL VE ONAY SAYFASI..............................................................................................iii
BİLİMSEL ETİK BİLDİRİM SAYFASI...............................................................................iv
ÖZET .......................................................................................................................................v
ABSTRACT ...........................................................................................................................vi
ÖNSÖZ..................................................................................................................................vii
GİRİŞ.......................................................................................................................................1
I.BÖLÜM: GELECEK KURGUSU OLARAK ÜTOPYA VE DİSTOPYA KAVRAMLARI
.................................................................................................................................................5
1.1. Ütopya Kavramı ve Tarihsel Gelişimi..............................................................................5
1.1.1. Ütopik Kurgularda Devlet Anlayışı...............................................................................9
1.1.2. Ütopik Kurgularda Mekân ve Zaman ..........................................................................13
1.1.3. Ütopik Kurgularda Eşitlik ve Özgürlük.......................................................................15
1.2. Distopya Kavramı ve Tarihsel Gelişimi .........................................................................20
1.2.1. Distopik Kurgularda Devlet Anlayışı ..........................................................................24
1.2.2. Distopik Kurgularda Mekân ve Zaman .......................................................................31
1.2.3. Distopik Kurgularda Makine ve İnsan İlişkisi.............................................................33
1.2.4. Toplumsal Gözetleme ve Panoptikon Kavramı...........................................................35
II. BÖLÜM: JAPON ANİME SİNEMASINDA DİSTOPYA ..............................................40
2.1. Bilimkurgu Sineması ve Siberpunk Çerçevesinde Distopya ..........................................40
2.1.1. Bilimkurgu Sinemasının Gelişimi ve Özellikleri ........................................................40
2.1.2. Siberpunk Kavramı ve Tarihsel Gelişimi ....................................................................62
2.1.3. Bilimkurgu Sinemasında Distopik ve Post-apokaliptik Temalar: Amerika, Avrupa,
Japonya Sineması Örnekleri ..................................................................................................78
2.2. Japon Anime Sineması .................................................................................................105
2.2.1. Anime Sinemasının Tarihsel Gelişimi.......................................................................105
2.2.2. Anime Sineması ve Yerel Kimlik İlişkisi..................................................................114
ix
2.2.3. Anime Sineması ve Mitoloji İlişkisi..........................................................................123
III. BÖLÜM: ÖRNEK İÇERİK İNCELEMELERİ.............................................................138
3.1. Araştırmanın Amacı ve Önemi.....................................................................................138
3.2. Araştırma Sınırlılıkları..................................................................................................138
3.3. Araştırma Yöntemi ......................................................................................................139
3.4. Örnek Filmlerin Analizi................................................................................................139
3.4.1. Akira ..........................................................................................................................139
3.4.1.1. Film Künyesi ..........................................................................................................139
3.4.1.2. Özet.........................................................................................................................139
3.4.1.3. Akira Filmi Çözümlemesi.......................................................................................140
3.4.2. Alita: Battle Angel.....................................................................................................151
3.4.2.1. Film Künyesi ..........................................................................................................151
3.4.2.2. Özet.........................................................................................................................151
3.4.2.3. Alita: Battle Angel Filmi Çözümlemesi .................................................................152
3.4.3. Ghost In The Shell.....................................................................................................158
3.4.3.1. Film Künyesi ..........................................................................................................158
3.4.3.2. Özet.........................................................................................................................158
3.4.3.3. Ghost In The Shell Filmleri Çözümlemesi .............................................................160
3.4.4. Metropolis..................................................................................................................173
3.4.4.1. Film Künyesi ..........................................................................................................173
3.4.4.2. Özet.........................................................................................................................173
3.4.4.3. Metropolis Filmi Çözümlemesi ..............................................................................174
3.4.5. Genocidal Organ........................................................................................................183
3.4.5.1. Film Künyesi ..........................................................................................................183
3.4.5.2. Özet.........................................................................................................................183
3.4.5.3. Genocidal Organ Filmi Çözümlemesi ....................................................................184
SONUÇ................................................................................................................................193
x
KAYNAKLAR....................................................................................................................199
ÖZGEÇMİŞ.........................................................................................................................211 |
tr_TR |
dc.language.iso |
tur |
tr_TR |
dc.publisher |
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü |
tr_TR |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
tr_TR |
dc.subject |
Anime, Ütopya, Distopya, Bilimkurgu, Siberpunk |
tr_TR |
dc.subject |
Anime, Utopia, Dystopia, Science Fiction, Cyberpunk |
tr_TR |
dc.title |
1990 sonrası Japon anime sinemasında distopik gelecek tasvirleri |
tr_TR |
dc.title.alternative |
Distopic future descriptions in after 1990 Japanese anime cinema |
tr_TR |
dc.type |
masterThesis |
tr_TR |
dc.contributor.department |
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Radyo Televizyon Ana Bilim Dalı |
tr_TR |