eArşiv@Adu

1990 sonrası Japon anime sinemasında distopik gelecek tasvirleri

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisor Tüysüz, Dilan
dc.contributor.author Yılmaz, Ezgi
dc.date.accessioned 2021-11-25T13:41:55Z
dc.date.available 2021-11-25T13:41:55Z
dc.date.issued 2021-11-03
dc.date.submitted 2021-08-24
dc.identifier.citation Yılmaz, E. (2021) 1990 sonrası Japon anime sinemasında distopik gelecek tasvirleri (yayınlanmamış yüksek lisans tezi) Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın tr_TR
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11607/4487
dc.description.abstract Kinetoskop ve sinematografi gibi cihazların icadı ile ortaya çıkan sinema, ilk günden itibaren ilgi çekmiş, farklı türlerde hikâyeleri izleyici ile buluşturarak, en sevilen sanatlardan biri haline gelmiştir. Edebi eserler, toplumsal olaylar, mitolojik öyküler ise filmlerin yaratılmasındaki dayanak noktalarından olmuştur. Ütopyaların antitezi olan distopyalar da, öncelikle edebiyat ürünü olarak ortaya çıkmış, daha sonra bilimkurgu türüne eklemlenerek beyazperdeye taşınmıştır. Tezin ana konusu distopik öykülerin, geçmişten bugüne yaşadığı trajedilere rağmen güçlü bir ulus devlet olmayı başarmış Japon anime sinemasına yansımasıdır. Bu çerçevede öncelikle edebiyat ürünü olarak ütopya ve distopya kavramları ele alınmış, daha sonra bilimkurgu ve siberpunk türlerinin tanımı yapılarak distopik kurgular incelenmiştir. Kendine has kültürüyle dikkat çeken Japonya’nın tarihi, mitolojisi ve kimliğinin sanat yapıtlarına yansımasına bakılmış, bu doğrultuda örnek filmlerin analiziyle, 1990 sonrası distopik animelerinin olay örgülerinin oluşmasında, Japonya’nın geçmişinin etkileri araştırılmıştır. tr_TR
dc.description.abstract Cinema, which emerged with the invention of devices such as kinetoscope and cinematography, has attracted attention since the day it was first invented, and it has become one of the most popular arts by bringing together different kinds of stories with the audience. Literary works, social events, and mythological stories have been the mainstay in the creation of films. Dystopias, which are the antithesis of utopias, first emerged as a literary product, and later moved to the silver screen by being articulated with the genre of science fiction. The main subject of the thesis is the reflection of dystopian stories to the Japanese anime cinema, which has managed to become a strong nation state despite the tragedies it has experienced from the past to the present. In this framework, first of all, the concepts of utopia and dystopia as literary products were discussed, then the definitions of science fiction and cyberpunk genres were made and dystopian fictions were examined. The reflection of the history, mythology and identity of Japan, which draws attention with its unique culture, on the works of art was examined, and in this direction, the effects of Japan's past on the formation of the plots of the dystopian animes after 1990 were investigated by analyzing the sample films. tr_TR
dc.description.tableofcontents İÇİNDEKİLER KABUL VE ONAY SAYFASI..............................................................................................iii BİLİMSEL ETİK BİLDİRİM SAYFASI...............................................................................iv ÖZET .......................................................................................................................................v ABSTRACT ...........................................................................................................................vi ÖNSÖZ..................................................................................................................................vii GİRİŞ.......................................................................................................................................1 I.BÖLÜM: GELECEK KURGUSU OLARAK ÜTOPYA VE DİSTOPYA KAVRAMLARI .................................................................................................................................................5 1.1. Ütopya Kavramı ve Tarihsel Gelişimi..............................................................................5 1.1.1. Ütopik Kurgularda Devlet Anlayışı...............................................................................9 1.1.2. Ütopik Kurgularda Mekân ve Zaman ..........................................................................13 1.1.3. Ütopik Kurgularda Eşitlik ve Özgürlük.......................................................................15 1.2. Distopya Kavramı ve Tarihsel Gelişimi .........................................................................20 1.2.1. Distopik Kurgularda Devlet Anlayışı ..........................................................................24 1.2.2. Distopik Kurgularda Mekân ve Zaman .......................................................................31 1.2.3. Distopik Kurgularda Makine ve İnsan İlişkisi.............................................................33 1.2.4. Toplumsal Gözetleme ve Panoptikon Kavramı...........................................................35 II. BÖLÜM: JAPON ANİME SİNEMASINDA DİSTOPYA ..............................................40 2.1. Bilimkurgu Sineması ve Siberpunk Çerçevesinde Distopya ..........................................40 2.1.1. Bilimkurgu Sinemasının Gelişimi ve Özellikleri ........................................................40 2.1.2. Siberpunk Kavramı ve Tarihsel Gelişimi ....................................................................62 2.1.3. Bilimkurgu Sinemasında Distopik ve Post-apokaliptik Temalar: Amerika, Avrupa, Japonya Sineması Örnekleri ..................................................................................................78 2.2. Japon Anime Sineması .................................................................................................105 2.2.1. Anime Sinemasının Tarihsel Gelişimi.......................................................................105 2.2.2. Anime Sineması ve Yerel Kimlik İlişkisi..................................................................114 ix 2.2.3. Anime Sineması ve Mitoloji İlişkisi..........................................................................123 III. BÖLÜM: ÖRNEK İÇERİK İNCELEMELERİ.............................................................138 3.1. Araştırmanın Amacı ve Önemi.....................................................................................138 3.2. Araştırma Sınırlılıkları..................................................................................................138 3.3. Araştırma Yöntemi ......................................................................................................139 3.4. Örnek Filmlerin Analizi................................................................................................139 3.4.1. Akira ..........................................................................................................................139 3.4.1.1. Film Künyesi ..........................................................................................................139 3.4.1.2. Özet.........................................................................................................................139 3.4.1.3. Akira Filmi Çözümlemesi.......................................................................................140 3.4.2. Alita: Battle Angel.....................................................................................................151 3.4.2.1. Film Künyesi ..........................................................................................................151 3.4.2.2. Özet.........................................................................................................................151 3.4.2.3. Alita: Battle Angel Filmi Çözümlemesi .................................................................152 3.4.3. Ghost In The Shell.....................................................................................................158 3.4.3.1. Film Künyesi ..........................................................................................................158 3.4.3.2. Özet.........................................................................................................................158 3.4.3.3. Ghost In The Shell Filmleri Çözümlemesi .............................................................160 3.4.4. Metropolis..................................................................................................................173 3.4.4.1. Film Künyesi ..........................................................................................................173 3.4.4.2. Özet.........................................................................................................................173 3.4.4.3. Metropolis Filmi Çözümlemesi ..............................................................................174 3.4.5. Genocidal Organ........................................................................................................183 3.4.5.1. Film Künyesi ..........................................................................................................183 3.4.5.2. Özet.........................................................................................................................183 3.4.5.3. Genocidal Organ Filmi Çözümlemesi ....................................................................184 SONUÇ................................................................................................................................193 x KAYNAKLAR....................................................................................................................199 ÖZGEÇMİŞ.........................................................................................................................211 tr_TR
dc.language.iso tur tr_TR
dc.publisher Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess tr_TR
dc.subject Anime, Ütopya, Distopya, Bilimkurgu, Siberpunk tr_TR
dc.subject Anime, Utopia, Dystopia, Science Fiction, Cyberpunk tr_TR
dc.title 1990 sonrası Japon anime sinemasında distopik gelecek tasvirleri tr_TR
dc.title.alternative Distopic future descriptions in after 1990 Japanese anime cinema tr_TR
dc.type masterThesis tr_TR
dc.contributor.department Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Radyo Televizyon Ana Bilim Dalı tr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster