dc.contributor.advisor |
Çondur, Funda |
|
dc.contributor.author |
Cennet, Selahattin Melih |
|
dc.date.accessioned |
2021-11-25T13:18:06Z |
|
dc.date.available |
2021-11-25T13:18:06Z |
|
dc.date.issued |
2021-11-22 |
|
dc.date.submitted |
2021-02-23 |
|
dc.identifier.citation |
Cennet, S. M. (2021) Makroekonomik değişkenlerdeki değişimin tüketici davranışları üzerine etkisi (yayınlanmamış yüksek lisans tezi) Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın |
tr_TR |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11607/4480 |
|
dc.description.abstract |
Ekonomi, tüketicilerin yaşamına doğrudan yön veren önemli faktörlerden biridir.
Makroekonomik göstergeler ise ekonomiyi şekillendiren temel bileşenlerdir.
Makroekonomik göstergelerdeki değişim, farklı sosyo-ekonomik ve demografik özelliklere
sahip tüketicileri, refah düzeylerinden yaşam şekillerine kadar birçok alanda farklı
etkileyebilmektedir. Ancak söz konusu bu etkilenme yalnızca ekonomik boyutun değil, sosyal
ve psikolojik boyutlarında etkisiyle gerçekleşebilmektedir. Bu nedenle tüm bu boyutların
etkilerinin nasıl ve hangi ölçütte olduğunun irdelenmesi de bir o kadar önemlidir.
Bu çalışmanın amacı, makroekonomik değişkenler ile tüketici davranışları arasındaki
mutlak ilişki hipotezini test etmektir. Çalışmada temel makro-ekonomik değişkenlerin,
tüketicilerin gelir ve harcama ilişkilerine etkisi, iktisadi açıdan incelenirken aynı zamanda
sosyolojik ve psikolojik açıdan da ele alınması amaçlanmıştır. Bu etkinin analiz edilebilmesi
için anket çalışması yapılmış ve anket çalışmasının evreni olarak Türkiye geneli, anket
kısıtlaması olaraksa on sekiz yaş ve üstü gelir sahibi olan bireyler hedeflenmiştir. Anket
çalışması neticesinde yapılan analizler sonucunda, makroekonomik değişkenlerdeki
değişimin büyük oranda tüketici davranışlarını etkilediği, bunun yanı sıra farklı psiko-sosyal
etkilerinde beklenen sonuçları çeşitli süreçlerde doğruladığı sonucuna varılmıştır. |
tr_TR |
dc.description.abstract |
The economy is one of the key factors that directly guide the lives of consumers.
Macroeconomic indicators are the main components that shape the economy. The change in
macroeconomic indicators can effect consumers with different socio-economic and
demographic characteristics in many areas such as their level of welfare and their way of life
in different way. However, this effect can be occurred not only with the economic dimension
but also with social and psychological dimensions. Therefore, it is equally important to
examine how and what criteria the effects of all these dimensions are on.
The purpose of this study is to test the absolute relationship hypothesis between
macroeconomic variables and consumer behavior. In this study, it is aimed to consider the
effects of basic macroeconomic variables on consumers' income and expenditure relations
from sociological and psychological aspects while analyzing it according to economic point
of view. In order to being able to analyze the effect, a survey study has been done; Turkey is
aimed to be the survey universe as the individuals who are eighteen years old and older are
aimed to be the survey limitation. As a result of the analyses that have been made according
to the survey, it has been concluded that the change in macroeconomic variables greatly
influences consumer behavior, as well as different psycho-social effects affirms the expected
results in various processes. |
tr_TR |
dc.description.tableofcontents |
İÇİNDEKİLER
KABUL ONAY SAYFASI....................................................................................................iii
BİLİMSEL ETİK BİLDİRİM SAYFASI...............................................................................iv
ÖZET....................................................................................................................................... v
ABSTRACT ...........................................................................................................................vi
ÖNSÖZ..................................................................................................................................vii
ŞEKİLLER DİZİNİ................................................................................................................xi
TABLOLAR DİZİNİ.............................................................................................................xii
GRAFİKLER DİZİNİ ..........................................................................................................xiii
EKLER DİZİNİ....................................................................................................................xiv
KISALTMALAR DİZİNİ ..................................................................................................... xv
GİRİŞ....................................................................................................................................... 1
1. BÖLÜM.............................................................................................................................. 2
1. DAVRANIŞSAL EKONOMİ ÇERÇEVESİNDE TÜKETİM VE TÜKETİCİ
DAVRANIŞLARI .............................................................................................................. 2
1.1. Kavramsal Çerçevede Tüketim ve Tüketici................................................................. 2
1.1.1. İhtiyaç ve İstek ................................................................................................ 2
1.1.2. Tüketim ........................................................................................................... 5
1.1.3. Tüketici............................................................................................................ 6
1.2. Tüketici Davranışları ................................................................................................... 7
1.2.1. Tüketici Davranışlarının Özellikleri................................................................ 7
1.3. Tüketici Davranışı Modelleri..................................................................................... 10
1.3.1. Genel Tüketici Davranışı Modeli.................................................................. 11
1.3.2. Açıklayıcı (Klasik) Davranış Modelleri........................................................ 12
1.3.2.1. Marshall’ın ekonomik modeli ........................................................ 12
1.3.2.2. Pavlov’un koşullandırılmış öğrenme modeli.................................. 13
ix
1.3.2.3. Freud’un psiko analitik modeli....................................................... 15
1.3.2.4. Veblen’in sosyo-psikolojik modeli................................................. 16
1.3.2.5. Duesenberry’nin sosyo ekonomik modeli ...................................... 17
1.3.3. Tanımlayıcı (Çağdaş) Tüketici Davranış Modelleri........................................ 18
1.3.3.1. Nicosia modeli................................................................................ 18
1.3.3.2. Howard-Sheth modeli..................................................................... 20
1.3.3.3. Engel-Kollat-Blackwell (EKB) modeli .......................................... 22
1.3.3.4. Lazarsfeld modeli ........................................................................... 23
1.3.3.5. Katona’nın psiko-ekonomik modeli............................................... 23
1.4. Tüketici Davranışını Etkileyen Faktörler .................................................................. 24
1.4.1. Tüketici Davranışlarını Etkileyen Kültürel Faktörler ................................... 25
1.4.1.1. Kültür.............................................................................................. 25
1.4.1.2. Alt kültür ........................................................................................ 25
1.4.1.3. Sosyal sınıf ..................................................................................... 26
1.4.2. Tüketici Davranışlarını Etkileyen Sosyal Faktörler...................................... 27
1.4.2.1. Referans grupları ............................................................................ 27
1.4.2.2. Aile ................................................................................................. 28
1.4.2.3. Rol ve statüler................................................................................. 28
1.4.3. Tüketici Davranışlarını Etkileyen Psikolojik Faktörler................................. 29
1.4.3.1. Güdülenme ..................................................................................... 29
1.4.3.2. Algılama ......................................................................................... 30
1.4.3.3. Tutum ve inançlar........................................................................... 31
1.4.3.4. Kişilik ............................................................................................. 32
1.4.4. Tüketici Davranışlarını Etkileyen Kişisel Faktörler...................................... 33
1.4.4.1. Yaş ve cinsiyet................................................................................ 33
1.4.4.2. Medeni durum ................................................................................ 33
1.4.4.3. Eğitim, meslek ve gelir düzeyi ....................................................... 34
x
2. BÖLÜM............................................................................................................................ 35
2. MAKROEKONOMİK DEĞİŞKENLER-TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI İLİŞKİSİ....... 35
2.1. Ekonomi Kavramı...................................................................................................... 35
2.2. Makroekonomik Değişkenler .................................................................................... 35
2.2.1. GSYH ve Büyüme ........................................................................................... 36
2.2.2. Enflasyon ......................................................................................................... 42
2.2.3. Faiz Oranları .................................................................................................... 45
2.2.4. Cari İşlemler Dengesi ...................................................................................... 48
2.2.5. İstihdam ve Ücretler ........................................................................................ 50
3. BÖLÜM............................................................................................................................ 54
3. MAKROEKONOMİK DEĞİŞKENLERDEKİ DEĞİŞİMİN TÜKETİCİ
DAVRANIŞLARI ÜZERİNE ETKİSİNİN ARAŞTIRILMASI...................................... 54
3.1. Literatür Özeti............................................................................................................ 54
3.2. Araştırmanın Amacı................................................................................................... 60
3.3. Araştırmanın Yöntemi ve Sınırları ............................................................................ 61
3.4. Araştırmanın Örneklemi ............................................................................................ 61
3.5. Araştırmanın Hipotezi................................................................................................ 62
3.6. Araştırmanın Analizi ve Sonuçları ............................................................................ 62
3.6.1. Güvenilirlik Analizi....................................................................................... 63
3.6.2. Katılımcıların Demografik Özellikleri ve Tercihleri..................................... 63
3.6.3. Faktör Analizi Sonuçları ............................................................................... 76
3.6.4. Non-Parametrik Test Analizi Sonuçları ........................................................ 80
4. TARTIŞMA ve SONUÇ.................................................................................................. 95
5. KAYNAKLAR............................................................................................................... 101
6. EKLER ........................................................................................................................... 111
ÖZGEÇMİŞ ....................................................................................................................... 121 |
tr_TR |
dc.language.iso |
tur |
tr_TR |
dc.publisher |
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü |
tr_TR |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
tr_TR |
dc.subject |
Makroekonomik Değişkenler, Tüketici Davranışları, Davranışsal Ekonomi |
tr_TR |
dc.subject |
Macroeconomic Variables, Consumer Behavior, Behavioral Economics |
tr_TR |
dc.title |
Makroekonomik değişkenlerdeki değişimin tüketici davranışları üzerine etkisi |
tr_TR |
dc.title.alternative |
The effect of change in macroeconomic variables on consumer behavior |
tr_TR |
dc.type |
masterThesis |
tr_TR |
dc.contributor.department |
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Ana Bilim Dalı |
tr_TR |