Ekonomi, tüketicilerin yaşamına doğrudan yön veren önemli faktörlerden biridir.
Makroekonomik göstergeler ise ekonomiyi şekillendiren temel bileşenlerdir.
Makroekonomik göstergelerdeki değişim, farklı sosyo-ekonomik ve demografik özelliklere
sahip tüketicileri, refah düzeylerinden yaşam şekillerine kadar birçok alanda farklı
etkileyebilmektedir. Ancak söz konusu bu etkilenme yalnızca ekonomik boyutun değil, sosyal
ve psikolojik boyutlarında etkisiyle gerçekleşebilmektedir. Bu nedenle tüm bu boyutların
etkilerinin nasıl ve hangi ölçütte olduğunun irdelenmesi de bir o kadar önemlidir.
Bu çalışmanın amacı, makroekonomik değişkenler ile tüketici davranışları arasındaki
mutlak ilişki hipotezini test etmektir. Çalışmada temel makro-ekonomik değişkenlerin,
tüketicilerin gelir ve harcama ilişkilerine etkisi, iktisadi açıdan incelenirken aynı zamanda
sosyolojik ve psikolojik açıdan da ele alınması amaçlanmıştır. Bu etkinin analiz edilebilmesi
için anket çalışması yapılmış ve anket çalışmasının evreni olarak Türkiye geneli, anket
kısıtlaması olaraksa on sekiz yaş ve üstü gelir sahibi olan bireyler hedeflenmiştir. Anket
çalışması neticesinde yapılan analizler sonucunda, makroekonomik değişkenlerdeki
değişimin büyük oranda tüketici davranışlarını etkilediği, bunun yanı sıra farklı psiko-sosyal
etkilerinde beklenen sonuçları çeşitli süreçlerde doğruladığı sonucuna varılmıştır.
The economy is one of the key factors that directly guide the lives of consumers.
Macroeconomic indicators are the main components that shape the economy. The change in
macroeconomic indicators can effect consumers with different socio-economic and
demographic characteristics in many areas such as their level of welfare and their way of life
in different way. However, this effect can be occurred not only with the economic dimension
but also with social and psychological dimensions. Therefore, it is equally important to
examine how and what criteria the effects of all these dimensions are on.
The purpose of this study is to test the absolute relationship hypothesis between
macroeconomic variables and consumer behavior. In this study, it is aimed to consider the
effects of basic macroeconomic variables on consumers' income and expenditure relations
from sociological and psychological aspects while analyzing it according to economic point
of view. In order to being able to analyze the effect, a survey study has been done; Turkey is
aimed to be the survey universe as the individuals who are eighteen years old and older are
aimed to be the survey limitation. As a result of the analyses that have been made according
to the survey, it has been concluded that the change in macroeconomic variables greatly
influences consumer behavior, as well as different psycho-social effects affirms the expected
results in various processes.