dc.contributor.advisor |
Zeren, Halim Emre |
|
dc.contributor.author |
Çubuk, Fatih |
|
dc.date.accessioned |
2021-11-25T13:15:29Z |
|
dc.date.available |
2021-11-25T13:15:29Z |
|
dc.date.issued |
2021-11-22 |
|
dc.date.submitted |
2021-02-12 |
|
dc.identifier.citation |
Çubuk, F. (2021) Örgütsel sinizmin işten ayrılma niyetine etkisinde sendikalaşmanın aracı rolü: Ege Bölgesi örneği (yayınlanmamış yüksek lisans tezi) Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın |
tr_TR |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11607/4479 |
|
dc.description.abstract |
Yönetim ve organizasyon alanındaki güncel çalışmalar, çalışanların genel bir işten
ayrılma niyeti sorunuyla karşı karşıya kaldığını göstermektedir. İşi bırakma eğilimi
sorununun başlıca nedenlerinden biri de çalışanların örgütlerine karşı benimsediği kinik
tutumlardır. Bu çalışmada, Ege Bölgesi’nde hazır giyim perakende sektöründe istihdam
edilen çalışanların işten ayrılma niyetlerinde örgütsel sinizmin etkisi sendikalaşmanın aracı
rolü bağlamında araştırılmıştır. Araştırma kapsamında, 412 perakende çalışanıyla anket
uygulaması yapılmıştır. Araştırmada verilerinin toplanması için Brandes, Dharwadkar ve
Dean’in (1999) “Örgütsel Sinizm Ölçeği”, Michigan Örgütsel Değerlendirme Anketinden
(Michigan Organizational Assessment Questionnaire) alınan “İşten Ayrılma Niyeti Ölçeği”
ve Balcı (2017) tarafından hazırlanan “Sendika ve Sendikacılığa Bakış Ölçeği”
kullanılmıştır. Çalışma sonucunda, örgütsel sinizmin çalışanların işten ayrılma niyetine
anlamlı ve pozitif yönde bir etkisi olduğu tespit edilmiş; ancak değişkenler arasında
sendikalaşmanın herhangi bir aracı rolünün olmadığı gözlemlenmiştir. Konu, güncelliği ve
gündemdeki tartışmaların esas öznelerinin nasıl algılandığını yansıtması bakımından büyük
önem taşımaktadır. Aynı zamanda, yapısal, hukuki ve davranışsal dönüşüme zorlanan
perakende şirketleri ve takip eden çalışmalar için rehber oluşturması bakımından alana katkı
vermesi beklenmektedir. |
tr_TR |
dc.description.abstract |
The recent studies of management and organization have indicated that employees
generally have the problem of the intention to quit. One of the main reasons for the tendency
to leave the job is the cynical attitudes of the employees towards their organizations. This
study has explored the effect of organizational cynicism on the intention to leave of the
retail workers in the Aegean Region, Turkey via the mediating role of unionization. The
data has been derived from 412 employee surveys that consist of the “Organizational
Cynicism Scale” of Dharwadkar and Dean (1999), the “Organizational Assessment
Questionnaire” taken from the Michigan Organizational Assessment Questionnaire and the
“Union and Unionism Scale” developed by Balcı (2017). The results of the study reveal that
organizational cynicism has a significant and positive effect on employees' intention to quit,
however, unionization does not have any mediator role among the variables. The subject is
of great importance in its currency and reflections of how the discussions on the agenda are
perceived. The study is also expected to contribute to the field as a guide for retail
companies that are forced to structural, legal and behavioral transformation as well as for
subsequent studies. |
tr_TR |
dc.description.tableofcontents |
İÇİNDEKİLER
KABUL VE ONAY SAYFASI..............................................................................................iii
BİLİMSEL ETİK BİLDİRİM SAYFASI...............................................................................iv
ÖZET....................................................................................................................................... v
ABSTRACT ...........................................................................................................................vi
ÖNSÖZ..................................................................................................................................vii
ŞEKİLLER DİZİNİ................................................................................................................ix
TABLOLAR DİZİNİ............................................................................................................... x
EKLER DİZİNİ......................................................................................................................xi
KISALTMALAR DİZİNİ .....................................................................................................xii
GİRİŞ....................................................................................................................................... 1
1. BÖLÜM.............................................................................................................................. 3
1. KAVRAMSAL ÇERÇEVE................................................................................................. 3
1.1. Örgütsel Sinizm ........................................................................................................... 3
1.1.1. Örgütsel Sinizmin Boyutları .............................................................................. 7
1.1.2. Örgütsel Sinizmin Öncülleri .............................................................................. 8
1.1.3. Örgütsel Sinizmin Sonuçları............................................................................ 10
1.2. İşten Ayrılma Niyeti .................................................................................................. 11
1.2.1. İşten Ayrılma Niyetinin Öncülleri ................................................................... 14
1.2.2. İşten Ayrılma Niyetinin Sonuçları................................................................... 16
1.3. İşçi Sendikaları ve Sendikalaşma .............................................................................. 16
1.3.1. Sendikalaşmanın Tarihi ................................................................................... 17
1.3.2. Türkiye’de Sendikalaşmanın Tarihçesi ........................................................... 19
1.3.3. Sendikalaşmanın Boyutları.............................................................................. 21
1.3.4. Sendikalaşmanın Öncülleri.............................................................................. 22
1.3.5. Sendikalaşmanın Sonuçları.............................................................................. 23
ix
2. BÖLÜM............................................................................................................................ 25
2. PERAKENDE SEKTÖRÜNDE ÖRGÜTSEL SİNİZM, İŞTEN AYRILMA NİYETİ
VE SENDİKALAŞMA................................................................................................ 25
2.1. Perakende Sektörü Çalışanlarında Algılanan Örgütsel Sinizm ................................. 25
2.2. Perakende Sektörü Çalışanlarının İşten Ayrılma Niyeti............................................ 27
2.3. Perakende Sektörü Çalışanları ve Sendikalaşma ....................................................... 29
2.4. Perakende Sektöründe Örgütsel Sinizm, İşten Ayrılma Niyeti ve Sendikalaşma
Arasındaki İlişkiye Yönelik Araştırmaların Önemi ................................................ 31
3. BÖLÜM............................................................................................................................ 35
3. HAZIR GİYİM PERAKENDE SEKTÖRÜNDE ÖRGÜTSEL SİNİZMİN İŞTEN
AYRILMA NİYETİNE ETKİSİNDE SENDİKALAŞMANIN ARACI ROLÜ
ÜZERİNE ARAŞTIRMA............................................................................................ 35
3.1. Araştırmanın Konusu ve Problemin Tanımı.............................................................. 35
3.2. Araştırmanın Amacı................................................................................................... 36
3.3. Araştırmanın Önemi .................................................................................................. 36
3.4. Araştırmanın Yöntem ve Tekniği .............................................................................. 37
3.5. Araştırmanın Evreni ve Örneklemi............................................................................ 39
3.6. Araştırmanın Hipotezleri ........................................................................................... 40
3.7. Araştırmanın Sınırlılıkları.......................................................................................... 42
4. BÖLÜM............................................................................................................................ 44
4. BULGULAR ..................................................................................................................... 44
4.1. Demografik Analiz .................................................................................................... 46
4.1.1. Değişken Ortalamalarının Katılımcıların Cinsiyetleri Bağlamında
Karşılaştırılması ............................................................................................... 47
4.1.2. Değişken Ortalamalarının Katılımcıların Yaşları Bağlamında
Karşılaştırılması ............................................................................................... 48
4.1.3. Değişken Ortalamalarının Katılımcıların Medeni Durumları Bağlamında
Karşılaştırılması ............................................................................................... 49
4.1.4. Değişken Ortalamalarının Katılımcıların Eğitim Düzeyleri Bağlamında
Karşılaştırılması ............................................................................................... 50
x
4.1.5. Değişken Ortalamalarının Katılımcıların Perakende Sektöründe Çalışma
Süreleri Bağlamında Karşılaştırılması ............................................................. 51
4.1.6. Değişken Ortalamalarının Katılımcıların Mevcut Şirketlerinde Çalışma
Süreleri Bağlamında Karşılaştırılması ............................................................. 52
4.1.7. Değişken Ortalamalarının Katılımcıların İş Yerindeki Pozisyonları
Bağlamında Karşılaştırılması ........................................................................... 53
4.1.8. Değişken Ortalamalarının Çalışma Türü Bağlamında Karşılaştırılması ......... 56
4.2. Korelasyon Analizine İlişkin Bulgular ...................................................................... 56
4.3. Regresyon Analizine İlişkin Bulgular........................................................................ 59
5. TARTIŞMA VE SONUÇ ................................................................................................ 65
6. KAYNAKLAR................................................................................................................. 70
7. EKLER ............................................................................................................................. 80
ÖZGEÇMİŞ ......................................................................................................................... 82 |
tr_TR |
dc.language.iso |
tur |
tr_TR |
dc.publisher |
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü |
tr_TR |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
tr_TR |
dc.subject |
Örgütsel Sinizm, İşten Ayrılma Niyeti, Sendikalaşma, Hazır Giyim Perakendeciliği |
tr_TR |
dc.subject |
Organizational Cynicism, Intention to Leave, Unionization, Cloth Retailing |
tr_TR |
dc.title |
Örgütsel sinizmin işten ayrılma niyetine etkisinde sendikalaşmanın aracı rolü: Ege Bölgesi örneği |
tr_TR |
dc.title.alternative |
Mediating role of unionization in the effect of organizational cynicism on intention to quit: the case of the Aegean Region |
tr_TR |
dc.type |
masterThesis |
tr_TR |
dc.contributor.department |
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İnsan Kaynakları Yönetimi Ana Bilim Dalı |
tr_TR |