eArşiv@Adu

Sosyal medya kullanımının kuşaklara göre müşteri tercihleri üzerine etkileri: konaklama işletmelerinde bir inceleme

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisor Yazıcı Ayyıldız, Ahu
dc.contributor.author Topçu, Şafak
dc.date.accessioned 2021-11-25T13:12:53Z
dc.date.available 2021-11-25T13:12:53Z
dc.date.issued 2021-11-22
dc.date.submitted 2021-02-10
dc.identifier.citation Topçu, Ş. (2021) Sosyal medya kullanımının kuşaklara göre müşteri tercihleri üzerine etkileri: konaklama işletmelerinde bir inceleme (yayınlanmamış yüksek lisans tezi) Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın tr_TR
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11607/4478
dc.description.abstract “Sosyal Medya Kullanımının Kuşaklara Göre Müşteri Tercihleri Üzerine Etkileri: Konaklama İşletmelerinde Bir İnceleme" isimli bu çalışmanın amacı, sosyal medya kullanımının kuşaklar üzerinde etkisi ve konaklama işletmesi seçiminde tüketicilerin sosyal medyadan etkilenme düzeyinin belirlenmesidir. Bu çalışma ile sosyal medyada yapılan paylaşımların, potansiyel ziyaretçilerin konaklama işletmelerine yönelik tutumlarına etkisinin değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Çalışma, giriş ve sonuç bölümleri hariç olmak üzere, üç bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde, sosyal medya kavramı hakkında bilgi verilmiş, sosyal medyanın tarihsel gelişimi geçmişten günümüze incelenmiş ve sosyal medya uygulamaları işlevlerine göre sınıflandırılarak konaklama işletmeleri açısından önemine değinilmiştir. İkinci bölümde, kuşaklar ve tüketici davranışları ayrıntılı olarak incelenmiştir. Üçüncü ve son bölümünde ise, araştırmanın metodolojisi ve bulgulara yer verilmiştir. Çalışmanın uygulama kısmında Kuşadası'nda bulunan 4 ve 5 yıldızlı konaklama işletmelerinde konaklayan 409 misafire ulaşılarak anket formunu doldurmaları sağlanmıştır. Bu çalışmada konaklama işletmelerine yönelik tutumlar demografik faktörler bakımından farklılık gösterir mi, sosyal medya kullanımının kuşaklara göre etkilenme düzeyi var mıdır, sosyal medya kullanımı kuşaklar arasında farklılık gösterir mi, kuşakların sosyal medya üzerinden satın alma davranışında işletmelerin etkisi var mıdır gibi birçok soruya cevap aranmaya çalışılmıştır. Yapılan bu çalışmanın sonuçlarına göre, turistlerin sosyal medyadan edindikleri bilgilerin konaklama işletmesi seçimlerini etkilediği ortaya çıkmıştır. Sessiz Kuşak ve Bebek Patlaması Kuşak grubunun paylaşımlara ilişkin tutum ve konaklama işletmelerine ilişkin tutumları arasında anlamlı ilişki olmadığı belirlenirken, X Kuşağının konaklama işletmelerine vi ilişkin tutumlarında çok zayıf bir ilişki belirlenmiştir. Y Kuşağının paylaşımlara ilişkin tutum ve konaklama işletmelerine ilişkin tutumlarında ise, yine çok zayıf bir ilişki ortaya çıkmıştır. Z Kuşağı ise paylaşımlara ilişkin tutumlarında zayıf bir ilişki söz konusu iken konaklama işletmelerine ilişkin tutumlarında anlamlı ilişki olmadığı tespit edilmiştir. tr_TR
dc.description.abstract The aim of this study titled "Effects of Social Media use on Customer Preferences According to Generations: A Study in Hospitality Businesses" is to determine the effect of social media use on different generations and the level of influence on consumers from social media in the choice of accommodation businesses. It was aimed to evaluate the effect on their attitudes towards. The study consists of three parts, excluding the introduction and conclusion parts. In the first part, information is given about the concept of social media; the historical development of social media has been examined from the past to the present, and the importance of social media applications in terms of accommodation businesses are mentioned by classifying them according to their relevant functions. In the second section, the behavior of different generations and consumer are examined in detail. In the third and last part, the methodology and findings of the research are listed. In the implementation part of the study, 409 guests staying in 4 and 5 star accommodation establishments in Kusadasi were contacted and asked to participate in a survey by filling out a questionnaire. In this study, it was tried to find answers to many questions such as whether the attitudes towards accommodation businesses differ in terms of demographic factors; how is the level of influence of social media use according to generations; how does the use of social media differ between generations and do businesses have an effect on the purchasing behavior of generations on social media. According to the results of this study, it has been revealed that the information tourists get from social media does affect their choice of accommodation. While it was furthermore determined that the boomer and silent generations attitudes had no significant relationship towards online posts and/or towards the accommodation businesses of any kind, there viii appeared to be a very weak relationship in the attitude towards accommodation businesses of the X Generation. Also a very weak relationship was found in the Y Generations attitude towards sharing and accommodation businesses. Generation Z, on the other hand, has a weak relationship in their attitude towards shared online posts, while there is no significant relationship in their attitude towards accommodation businesses. tr_TR
dc.description.tableofcontents İÇİNDEKİLER KABUL VE ONAY SAYFASI..............................................................................................iii BİLİMSEL ETİK BİLDİRİMİ ...............................................................................................iv ÖZET .......................................................................................................................................v ABSTRACT ..........................................................................................................................vii ÖNSÖZ...................................................................................................................................ix ŞEKİLLER LİSTESİ............................................................................................................viii TABLOLAR LİSTESİ..........................................................................................................xiv EKLER LİSTESİ..................................................................................................................xvi KISALTMALAR LİSTESİ .................................................................................................xvii GİRİŞ.......................................................................................................................................1 BİRİNCİ BÖLÜM.................................................................................................................10 SOSYAL MEDYA ................................................................................................................10 1.1. Sosyal Medya.............................................................................................................. 10 1.1.1. Sosyal Medya Kavramı ........................................................................................10 1.1.2. Sosyal Medyanın Tarihsel Gelişimi .....................................................................11 1.1.3. Sosyal Medyanın Özellikleri................................................................................14 1.1.4. Sosyal Medyanın İşlevlerine Göre Sınıflandırılması ...........................................15 1.1.4.1. Sosyal Ağ Siteleri ..........................................................................................15 1.1.4.2. Bloglar ...........................................................................................................16 1.1.4.3. Mikrobloglar..................................................................................................17 1.1.4.4. Wikiler...........................................................................................................17 1.1.4.5. Profesyonel Ağlar..........................................................................................18 1.1.4.6. İçerik Toplulukları.........................................................................................19 1.1.4.7. Sosyal Haber Ve İmleme Siteleri ..................................................................20 1.1.4.8. Sanal Sosyal Dünyalar...................................................................................20 1.1.4.9. Sanal Oyun Dünyaları....................................................................................21 1.1.4.10. Podcastler.....................................................................................................21 1.1.4.11. Kitlesel İletişim Uygulamaları.....................................................................21 1.1.4.12. Yer Bildiren Uygulamalar ...........................................................................23 1.2. Konaklama İşletmelerinde Sosyal Medya Kullanımı ................................................. 23 1.2.1. Sosyal Medyanın Konaklama İşletmeleri Açısından Önemi ...............................24 1.2.2. Sosyal Medya Pazarlamasının Konaklama İşletmeleri Açısından Önemi ...........26 xi İKİNCİ BÖLÜM ...................................................................................................................27 KUŞAKLAR VE TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI.................................................................27 2.1. Kuşak Kavramı ........................................................................................................... 27 2.1.1. Kuşak Kavramının Tanımı ve Tarihsel Gelişimi .................................................27 2.1.2. Kuşakların Sınıflandırılması.................................................................................28 2.1.2.1. Sessiz Kuşak (1925-1945).............................................................................29 2.1.2.2. Bebek Patlaması Kuşağı (1946-1964) ...........................................................30 2.1.2.3. X Kuşağı (1965-1980)...................................................................................30 2.1.2.4. Y Kuşağı (1981-1999)...................................................................................31 2.1.2.5. Z Kuşağı (2000- 2021)...................................................................................32 2.1.2.6. Alfa Kuşağı (2010 ve Sonrası) ......................................................................34 2.1.3. Kuşaklar Arasındaki Farklılıklar..........................................................................35 2.2. Tüketici Davranışları................................................................................................... 36 2.2.1. Tüketici Davranışı Kavramı ve Özellikleri ..........................................................36 2.2.2. Tüketici Davranışını Etkileyen Faktörler.............................................................38 2.2.2.1. Kültürel Faktörler ..........................................................................................39 2.2.2.2. Sosyal Faktörler.............................................................................................40 2.2.2.3. Kişisel Faktörler.............................................................................................41 2.2.2.4. Psikolojik Faktörler .......................................................................................44 2.2.3. Tüketicinin Satın Alma Karar Aşamaları.............................................................46 2.2.3.1. İhtiyaç Oluşması ............................................................................................46 2.2.3.2. Alternatiflerin Oluşturulması.........................................................................47 2.2.3.3. Alternatiflerin Değerlendirilmesi...................................................................47 2.2.3.4. Satın Alma Kararının Verilmesi ....................................................................48 2.2.3.5. Satın Alma Sonrası Davranışlar.....................................................................48 2.2.4. Tüketici Karar Verme Sürecinde Sosyal Medyanın Etkisi ..................................49 ÜÇÜNCÜ BÖLÜM...............................................................................................................51 ARAŞTIRMA METODOLOJİSİ VE BULGULAR.............................................................51 3.1. Araştırma Metodolojisi ............................................................................................... 51 3.1.1. Araştırmanın Amacı ve Önemi.............................................................................51 3.1.2. Araştırmanın Modeli ve Hipotezleri.....................................................................52 3.1.3. Evren ve Örneklemi..............................................................................................55 3.1.4. Veri Toplama Tekniği ..........................................................................................56 3.1.5. Veri Analiz Süreci................................................................................................57 3.1.6. Kapsam ve Sınırlılıklar.........................................................................................57 xii 3.2. Bulgular....................................................................................................................... 58 3.2.1. Bulguların Frekans ve Yüzdelik Dağılımı............................................................58 3.2.1.1. Demoğrafik Özelliklere İlişkin Bulgular.......................................................58 3.2.1.2. Konaklama İşletmelerinin Özellikleri............................................................59 3.2.1.3. Sosyal Medya Uygulamalarının Kullanım Sıklığı.........................................60 3.2.1.4. Sosyal Medya Uygulamalarının Kullanım Amaçları ....................................60 3.2.1.5. Konaklama İşletmesi Seçimini Etkileyen Paylaşımlar..................................61 3.2.1.6. Konaklama İşletmesi Seçimini Etkileyen Faktörler ......................................62 3.2.1.7. Paylaşımlara İlişkin Tutum ve Konaklama İşletmelerine İlişkin Tutumlar...62 3.2.2. Hipotezlerin Sınanması ........................................................................................65 3.2.2.1. Cinsiyete Göre Paylaşımlara ve Konaklama İşletmelerine İlişkin Tutumlarda Farklılık Durumu ........................................................................................................65 3.2.2.2. Medeni Duruma Göre Paylaşımlara ve Konaklama İşletmelerine İlişkin Tutumlarda Farklılık Durumu.....................................................................................66 3.2.2.3. Yaş Gruplarına Göre Paylaşımlara ve Konaklama İşletmelerine İlişkin Tutumlarda Farklılık Durumu.....................................................................................66 3.2.2.4. Uyruğa Göre Paylaşımlara ve Konaklama İşletmelerine İlişkin Tutumlarda Farklılık Durumu ........................................................................................................67 3.2.2.5. Eğitim Durumlarına Göre Paylaşımlara ve Konaklama İşletmelerine İlişkin Tutumlarda Farklılık Durumu.....................................................................................67 3.2.2.6. Meslek Gruplarına Göre Paylaşımlara ve Konaklama İşletmelerine İlişkin Tutumlarda Farklılık Durumu.....................................................................................68 3.2.2.7. Aylık Gelire Göre Paylaşımlara ve Konaklama İşletmelerine İlişkin Tutumlarda Farklılık Durumu.....................................................................................69 3.2.2.8. Konaklama İşletmelerinin Hizmet Sınıfına Göre Paylaşımlara ve Konaklama İşletmelerine İlişkin Tutumlarda Farklılık Durumu ...................................................69 3.2.2.9. Kuşakların, Konaklama İşletme Seçimini Etkileyen Faktörler ile Paylaşımları İlişkin Tutumları ve Konaklama İşletmelerine İlişkin Tutumları Arasındaki İlişkisinin Test Edilmesi ..............................................................................................................71 3.2.2.10. Araştırma Hipotezlerinin Genel Durum Değerlendirmesi...........................76 SONUÇ VE ÖNERİLER.......................................................................................................78 KAYNAKÇA ........................................................................................................................89 EKLER ................................................................................................................................112 ÖZGEÇMİŞ.........................................................................................................................118 tr_TR
dc.language.iso tur tr_TR
dc.publisher Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess tr_TR
dc.subject Sosyal medya, Kuşak, Müşteri Tercihleri, Konaklama İşletmeleri tr_TR
dc.subject Social media, Generation, Customer Preferences, Hospitality Business tr_TR
dc.title Sosyal medya kullanımının kuşaklara göre müşteri tercihleri üzerine etkileri: konaklama işletmelerinde bir inceleme tr_TR
dc.title.alternative Effects of social media use on customer preferences according to generations: a study in hospitality businesses tr_TR
dc.type masterThesis tr_TR
dc.contributor.department Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Turizm İşletmeciliği Ana Bilim Dalı tr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster