dc.contributor.advisor |
Yazıcı Ayyıldız, Ahu |
|
dc.contributor.author |
Topçu, Şafak |
|
dc.date.accessioned |
2021-11-25T13:12:53Z |
|
dc.date.available |
2021-11-25T13:12:53Z |
|
dc.date.issued |
2021-11-22 |
|
dc.date.submitted |
2021-02-10 |
|
dc.identifier.citation |
Topçu, Ş. (2021) Sosyal medya kullanımının kuşaklara göre müşteri tercihleri üzerine etkileri: konaklama işletmelerinde bir inceleme (yayınlanmamış yüksek lisans tezi) Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın |
tr_TR |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11607/4478 |
|
dc.description.abstract |
“Sosyal Medya Kullanımının Kuşaklara Göre Müşteri Tercihleri Üzerine Etkileri:
Konaklama İşletmelerinde Bir İnceleme" isimli bu çalışmanın amacı, sosyal medya
kullanımının kuşaklar üzerinde etkisi ve konaklama işletmesi seçiminde tüketicilerin sosyal
medyadan etkilenme düzeyinin belirlenmesidir. Bu çalışma ile sosyal medyada yapılan
paylaşımların, potansiyel ziyaretçilerin konaklama işletmelerine yönelik tutumlarına etkisinin
değerlendirilmesi amaçlanmıştır.
Çalışma, giriş ve sonuç bölümleri hariç olmak üzere, üç bölümden oluşmaktadır.
Birinci bölümde, sosyal medya kavramı hakkında bilgi verilmiş, sosyal medyanın tarihsel
gelişimi geçmişten günümüze incelenmiş ve sosyal medya uygulamaları işlevlerine göre
sınıflandırılarak konaklama işletmeleri açısından önemine değinilmiştir. İkinci bölümde,
kuşaklar ve tüketici davranışları ayrıntılı olarak incelenmiştir. Üçüncü ve son bölümünde ise,
araştırmanın metodolojisi ve bulgulara yer verilmiştir. Çalışmanın uygulama kısmında
Kuşadası'nda bulunan 4 ve 5 yıldızlı konaklama işletmelerinde konaklayan 409 misafire
ulaşılarak anket formunu doldurmaları sağlanmıştır.
Bu çalışmada konaklama işletmelerine yönelik tutumlar demografik faktörler
bakımından farklılık gösterir mi, sosyal medya kullanımının kuşaklara göre etkilenme düzeyi
var mıdır, sosyal medya kullanımı kuşaklar arasında farklılık gösterir mi, kuşakların sosyal
medya üzerinden satın alma davranışında işletmelerin etkisi var mıdır gibi birçok soruya
cevap aranmaya çalışılmıştır.
Yapılan bu çalışmanın sonuçlarına göre, turistlerin sosyal medyadan edindikleri
bilgilerin konaklama işletmesi seçimlerini etkilediği ortaya çıkmıştır. Sessiz Kuşak ve Bebek
Patlaması Kuşak grubunun paylaşımlara ilişkin tutum ve konaklama işletmelerine ilişkin
tutumları arasında anlamlı ilişki olmadığı belirlenirken, X Kuşağının konaklama işletmelerine
vi
ilişkin tutumlarında çok zayıf bir ilişki belirlenmiştir. Y Kuşağının paylaşımlara ilişkin tutum
ve konaklama işletmelerine ilişkin tutumlarında ise, yine çok zayıf bir ilişki ortaya çıkmıştır.
Z Kuşağı ise paylaşımlara ilişkin tutumlarında zayıf bir ilişki söz konusu iken konaklama
işletmelerine ilişkin tutumlarında anlamlı ilişki olmadığı tespit edilmiştir. |
tr_TR |
dc.description.abstract |
The aim of this study titled "Effects of Social Media use on Customer Preferences
According to Generations: A Study in Hospitality Businesses" is to determine the effect of
social media use on different generations and the level of influence on consumers from social
media in the choice of accommodation businesses. It was aimed to evaluate the effect on their
attitudes towards.
The study consists of three parts, excluding the introduction and conclusion parts.
In the first part, information is given about the concept of social media; the historical
development of social media has been examined from the past to the present, and the
importance of social media applications in terms of accommodation businesses are mentioned
by classifying them according to their relevant functions.
In the second section, the behavior of different generations and consumer are examined in
detail. In the third and last part, the methodology and findings of the research are listed.
In the implementation part of the study, 409 guests staying in 4 and 5 star accommodation
establishments in Kusadasi were contacted and asked to participate in a survey by filling out
a questionnaire.
In this study, it was tried to find answers to many questions such as whether the
attitudes towards accommodation businesses differ in terms of demographic factors; how is
the level of influence of social media use according to generations; how does the use of social
media differ between generations and do businesses have an effect on the purchasing behavior
of generations on social media.
According to the results of this study, it has been revealed that the information tourists
get from social media does affect their choice of accommodation. While it was furthermore
determined that the boomer and silent generations attitudes had no significant relationship
towards online posts and/or towards the accommodation businesses of any kind, there
viii
appeared to be a very weak relationship in the attitude towards accommodation businesses of
the X Generation. Also a very weak relationship was found in the Y Generations attitude
towards sharing and accommodation businesses. Generation Z, on the other hand, has a weak
relationship in their attitude towards shared online posts, while there is no significant
relationship in their attitude towards accommodation businesses. |
tr_TR |
dc.description.tableofcontents |
İÇİNDEKİLER
KABUL VE ONAY SAYFASI..............................................................................................iii
BİLİMSEL ETİK BİLDİRİMİ ...............................................................................................iv
ÖZET .......................................................................................................................................v
ABSTRACT ..........................................................................................................................vii
ÖNSÖZ...................................................................................................................................ix
ŞEKİLLER LİSTESİ............................................................................................................viii
TABLOLAR LİSTESİ..........................................................................................................xiv
EKLER LİSTESİ..................................................................................................................xvi
KISALTMALAR LİSTESİ .................................................................................................xvii
GİRİŞ.......................................................................................................................................1
BİRİNCİ BÖLÜM.................................................................................................................10
SOSYAL MEDYA ................................................................................................................10
1.1. Sosyal Medya.............................................................................................................. 10
1.1.1. Sosyal Medya Kavramı ........................................................................................10
1.1.2. Sosyal Medyanın Tarihsel Gelişimi .....................................................................11
1.1.3. Sosyal Medyanın Özellikleri................................................................................14
1.1.4. Sosyal Medyanın İşlevlerine Göre Sınıflandırılması ...........................................15
1.1.4.1. Sosyal Ağ Siteleri ..........................................................................................15
1.1.4.2. Bloglar ...........................................................................................................16
1.1.4.3. Mikrobloglar..................................................................................................17
1.1.4.4. Wikiler...........................................................................................................17
1.1.4.5. Profesyonel Ağlar..........................................................................................18
1.1.4.6. İçerik Toplulukları.........................................................................................19
1.1.4.7. Sosyal Haber Ve İmleme Siteleri ..................................................................20
1.1.4.8. Sanal Sosyal Dünyalar...................................................................................20
1.1.4.9. Sanal Oyun Dünyaları....................................................................................21
1.1.4.10. Podcastler.....................................................................................................21
1.1.4.11. Kitlesel İletişim Uygulamaları.....................................................................21
1.1.4.12. Yer Bildiren Uygulamalar ...........................................................................23
1.2. Konaklama İşletmelerinde Sosyal Medya Kullanımı ................................................. 23
1.2.1. Sosyal Medyanın Konaklama İşletmeleri Açısından Önemi ...............................24
1.2.2. Sosyal Medya Pazarlamasının Konaklama İşletmeleri Açısından Önemi ...........26
xi
İKİNCİ BÖLÜM ...................................................................................................................27
KUŞAKLAR VE TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI.................................................................27
2.1. Kuşak Kavramı ........................................................................................................... 27
2.1.1. Kuşak Kavramının Tanımı ve Tarihsel Gelişimi .................................................27
2.1.2. Kuşakların Sınıflandırılması.................................................................................28
2.1.2.1. Sessiz Kuşak (1925-1945).............................................................................29
2.1.2.2. Bebek Patlaması Kuşağı (1946-1964) ...........................................................30
2.1.2.3. X Kuşağı (1965-1980)...................................................................................30
2.1.2.4. Y Kuşağı (1981-1999)...................................................................................31
2.1.2.5. Z Kuşağı (2000- 2021)...................................................................................32
2.1.2.6. Alfa Kuşağı (2010 ve Sonrası) ......................................................................34
2.1.3. Kuşaklar Arasındaki Farklılıklar..........................................................................35
2.2. Tüketici Davranışları................................................................................................... 36
2.2.1. Tüketici Davranışı Kavramı ve Özellikleri ..........................................................36
2.2.2. Tüketici Davranışını Etkileyen Faktörler.............................................................38
2.2.2.1. Kültürel Faktörler ..........................................................................................39
2.2.2.2. Sosyal Faktörler.............................................................................................40
2.2.2.3. Kişisel Faktörler.............................................................................................41
2.2.2.4. Psikolojik Faktörler .......................................................................................44
2.2.3. Tüketicinin Satın Alma Karar Aşamaları.............................................................46
2.2.3.1. İhtiyaç Oluşması ............................................................................................46
2.2.3.2. Alternatiflerin Oluşturulması.........................................................................47
2.2.3.3. Alternatiflerin Değerlendirilmesi...................................................................47
2.2.3.4. Satın Alma Kararının Verilmesi ....................................................................48
2.2.3.5. Satın Alma Sonrası Davranışlar.....................................................................48
2.2.4. Tüketici Karar Verme Sürecinde Sosyal Medyanın Etkisi ..................................49
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM...............................................................................................................51
ARAŞTIRMA METODOLOJİSİ VE BULGULAR.............................................................51
3.1. Araştırma Metodolojisi ............................................................................................... 51
3.1.1. Araştırmanın Amacı ve Önemi.............................................................................51
3.1.2. Araştırmanın Modeli ve Hipotezleri.....................................................................52
3.1.3. Evren ve Örneklemi..............................................................................................55
3.1.4. Veri Toplama Tekniği ..........................................................................................56
3.1.5. Veri Analiz Süreci................................................................................................57
3.1.6. Kapsam ve Sınırlılıklar.........................................................................................57
xii
3.2. Bulgular....................................................................................................................... 58
3.2.1. Bulguların Frekans ve Yüzdelik Dağılımı............................................................58
3.2.1.1. Demoğrafik Özelliklere İlişkin Bulgular.......................................................58
3.2.1.2. Konaklama İşletmelerinin Özellikleri............................................................59
3.2.1.3. Sosyal Medya Uygulamalarının Kullanım Sıklığı.........................................60
3.2.1.4. Sosyal Medya Uygulamalarının Kullanım Amaçları ....................................60
3.2.1.5. Konaklama İşletmesi Seçimini Etkileyen Paylaşımlar..................................61
3.2.1.6. Konaklama İşletmesi Seçimini Etkileyen Faktörler ......................................62
3.2.1.7. Paylaşımlara İlişkin Tutum ve Konaklama İşletmelerine İlişkin Tutumlar...62
3.2.2. Hipotezlerin Sınanması ........................................................................................65
3.2.2.1. Cinsiyete Göre Paylaşımlara ve Konaklama İşletmelerine İlişkin Tutumlarda
Farklılık Durumu ........................................................................................................65
3.2.2.2. Medeni Duruma Göre Paylaşımlara ve Konaklama İşletmelerine İlişkin
Tutumlarda Farklılık Durumu.....................................................................................66
3.2.2.3. Yaş Gruplarına Göre Paylaşımlara ve Konaklama İşletmelerine İlişkin
Tutumlarda Farklılık Durumu.....................................................................................66
3.2.2.4. Uyruğa Göre Paylaşımlara ve Konaklama İşletmelerine İlişkin Tutumlarda
Farklılık Durumu ........................................................................................................67
3.2.2.5. Eğitim Durumlarına Göre Paylaşımlara ve Konaklama İşletmelerine İlişkin
Tutumlarda Farklılık Durumu.....................................................................................67
3.2.2.6. Meslek Gruplarına Göre Paylaşımlara ve Konaklama İşletmelerine İlişkin
Tutumlarda Farklılık Durumu.....................................................................................68
3.2.2.7. Aylık Gelire Göre Paylaşımlara ve Konaklama İşletmelerine İlişkin
Tutumlarda Farklılık Durumu.....................................................................................69
3.2.2.8. Konaklama İşletmelerinin Hizmet Sınıfına Göre Paylaşımlara ve Konaklama
İşletmelerine İlişkin Tutumlarda Farklılık Durumu ...................................................69
3.2.2.9. Kuşakların, Konaklama İşletme Seçimini Etkileyen Faktörler ile Paylaşımları
İlişkin Tutumları ve Konaklama İşletmelerine İlişkin Tutumları Arasındaki İlişkisinin
Test Edilmesi ..............................................................................................................71
3.2.2.10. Araştırma Hipotezlerinin Genel Durum Değerlendirmesi...........................76
SONUÇ VE ÖNERİLER.......................................................................................................78
KAYNAKÇA ........................................................................................................................89
EKLER ................................................................................................................................112
ÖZGEÇMİŞ.........................................................................................................................118 |
tr_TR |
dc.language.iso |
tur |
tr_TR |
dc.publisher |
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü |
tr_TR |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
tr_TR |
dc.subject |
Sosyal medya, Kuşak, Müşteri Tercihleri, Konaklama İşletmeleri |
tr_TR |
dc.subject |
Social media, Generation, Customer Preferences, Hospitality Business |
tr_TR |
dc.title |
Sosyal medya kullanımının kuşaklara göre müşteri tercihleri üzerine etkileri: konaklama işletmelerinde bir inceleme |
tr_TR |
dc.title.alternative |
Effects of social media use on customer preferences according to generations: a study in hospitality businesses |
tr_TR |
dc.type |
masterThesis |
tr_TR |
dc.contributor.department |
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Turizm İşletmeciliği Ana Bilim Dalı |
tr_TR |