dc.contributor.advisor |
Oğlak, Sema |
|
dc.contributor.author |
Demirkol, Nuray |
|
dc.date.accessioned |
2021-11-25T13:06:26Z |
|
dc.date.available |
2021-11-25T13:06:26Z |
|
dc.date.issued |
2021 |
|
dc.date.submitted |
2021 |
|
dc.identifier.citation |
Demirkol, N. (2021). Evde üretim ve informel e-ticaret: Denizli örneği (yayınlanmamış yüksek Lisans tezi). Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın. |
tr_TR |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11607/4476 |
|
dc.description.abstract |
Günümüzde, evde üretim yapan kadınların pazar alanı için informel e-ticaret
uygulamalarını yaygın bir şekilde kullanması son yıllarda giderek yaygınlaşmaya başlamıştır.
Bu çalışma, evde üretim yapan ve bunları informel e-ticaret yoluyla satışını gerçekleştiren
kadınlara yöneliktir. Bu bağlamda, araştırmada nitel araştırma yöntemi tercih edilmiş ve
olasılığa dayalı olmayan örneklem yöntemlerinden kartopu yöntemi kullanılmıştır. Çalışma,
Denizli İli’nde informel e-ticaret yoluyla faaliyet gösteren 20 ev kadını ile gerçekleştirilmiştir.
Araştırma sonucunda, kadınların devletin çeşitli destek mekanizmalarına karşı evde üretime
yöneldiği ve bu çalışma şeklinin yoksulluğu arttırdığı tespit edilmiştir. Bu durumun haksız
rekabet koşullarını doğurması, ekonomik potansiyel büyümeyi olumsuz yönde
etkilemektedir. Kadınların informel e-ticaret yöntemlerini aktif olarak kullanmalarına rağmen
vergi kaçırmaları, formel faaliyetlerde bulunan kişilerin devlet otoritesine güvenini
zedelemektedir. Evde üreten kadınların informel e-ticaret yoluyla elde ettikleri gelirin aile
ekonomisi üzerinde olumlu yönde bir etkiye sahip olduğu tespit edilmiştir. Ancak kayıt dışı
ticaret sonucunda gelir elde etmek, kamu gelirlerini azaltmakta ve ekonomik göstergelerin
gerçeği yansıtmasını engellemektedir. |
tr_TR |
dc.description.abstract |
Today, women who produce at home widely used informal e-commerce applications
for the marketplace, increasingly common in recent years. This thesis is for women who
produce at home and sell them through informal e-commerce. In this context, qualitative
research method was preferred in the research and the snowball method, one of the non probabilistic sampling methods, was used. In the research was carried out with 20 housewives
operating in Denizli Province through informel e-commerce. As a result of the research, it has
been determined that women turn to home production against various support mechanisms of
the state and this way of working increases poverty. The fact that this situation creates unfair
competition conditions negatively affects the economic potential growth. Although women
actively use informal e-commerce methods, their tax evasion harms the trust of those involved
in formal activities in the state authority. It has been determined that the income obtained by
home-producing women through informal e-commerce has a positive effect on the family
economy. However, earning the income as a result of unregistered trade reduces public
revenues and prevents economic indicators from reflecting the reality. |
tr_TR |
dc.description.tableofcontents |
İÇİNDEKİLER
ÖZET......................................................................................................................................v
ABSTRACT...........................................................................................................................vi
ÖNSÖZ .................................................................................................................................vii
TABLOLAR DİZİNİ............................................................................................................xi
EKLER DİZİNİ...................................................................................................................xii
KISALTMALAR DİZİNİ..................................................................................................xiii
GİRİŞ......................................................................................................................................1
1. KAVRAMSAL ÇERÇEVE...............................................................................................3
1.1. Evde Çalışma ve Evde Üretim......................................................................................3
1.1.1. Tarihsel Arka Plan..................................................................................................3
1.1.2. Evde Çalışma Kavramı ve Türleri..........................................................................6
1.1.3. Evde Üretim Kavramı ............................................................................................8
1.2. Kadınları Evde Üretime Yönlendiren Nedenler............................................................9
1.2.1. Ataerkil Normlar ....................................................................................................9
1.2.2. Eğitim...................................................................................................................11
1.2.3. Kadın İstihdamının Yetersiz Olması ....................................................................12
1.2.4. İnformel İstihdam.................................................................................................16
1.2.5. Ekonomik Nedenler..............................................................................................18
1.2.6. Toplumsal Cinsiyet Eşitsizliği..............................................................................19
1.2.7. İş-Aile Yaşam Dengesini Sağlama.......................................................................21
1.3. E-Ticaret ve İnformel E-Ticaret..................................................................................23
1.3.1. E-Ticaret...............................................................................................................23
1.3.1.1. E-Ticaret Kavramı .........................................................................................23
1.3.1.2. Dünyada ve Türkiye’de E-Ticaretin Gelişimi ...............................................25
1.3.1.3 Türkiye’de E-Ticaretin Büyüklüğü.................................................................28
1.3.1.4. Hukuksal Boyutuyla E-Ticaret ......................................................................30
1.3.1.5. E-Ticaretin Avantaj ve Dezavantajları ..........................................................31
1.3.2. İnformel E-Ticaret................................................................................................34
1.3.2.1. İnformel E-Ticaret Kavramı ..........................................................................34
1.3.2.2. Türkiye’de İnformel E-Ticaretin Büyüklüğü.................................................36
1.3.2.3. Hukuksal Boyutuyla İnformel E-Ticaret .......................................................37
1.3.2.4. İnformel E-Ticaretin Avantajları ve Dezavantajları ......................................38
1.4. Evde Üretim ve İnformel E-Ticaret ............................................................................40
1.4.1. Evde Üreten Kadınları İnformel E-Ticarete Yönlendiren Nedenler ....................41
ix
1.4.2. Evde Üreten Kadınların İnformel E-Ticaret Yoluyla Gelir Etkisi .......................42
1.4.3. Evde Üretim ve İnformel E-Ticaretin Ekonomik Yansıması...............................43
2.BÖLÜM: EVDE ÜRETİM VE İNFORMEL E-TİCARET: DENİZLİ ÖRNEĞİ.....45
2.1. Araştırma Metodolojisi ...............................................................................................45
2.1.1. Araştırmanın Amacı .............................................................................................45
2.1.2. Araştırmanın Analiz Birimi..................................................................................45
2.1.3. Araştırmanın Yöntemi..........................................................................................46
2.1.4. Saha Çalışmasının Yapılışı...................................................................................46
2.1.5. Verilerin Toplanması ve Analizi ..........................................................................47
2.1.6. Araştırmanın Kısıtlılıkları ....................................................................................49
2.2. Araştırma Bulguları.....................................................................................................49
2.2.1. Görüşmecilerin Sosyo-Demografik Özellikleri....................................................49
2.2.2. Kadınların Üretim Çeşitleri..................................................................................52
2.2.3. Kadınları Evde Üretime Yönlendiren Nedenler...................................................53
2.2.3.1. İş Bulma Sürecinde Karşılaşılan Zorluklar ve İşsizlik ..................................53
2.2.3.2. Geçmiş İş Deneyimlerinde Karşılaşılan Zorluklar ve Memnuniyetsizlik .....55
2.2.3.3. Aile Bireylerinin Çalışmaya İzin Vermemesi................................................56
2.2.3.4. Çocuk ve Yaşlı Bakımının Kadının Rolü Olarak Görülmesi ........................57
2.2.3.5. Ekonomik ve Sosyal İhtiyaçlarını Karşılama İsteği ......................................58
2.2.3.6. Evde Üretim Yapmanın Sağladığı Rahatlık ..................................................59
2.2.3.7. Boş Zamanı Değerlendirme...........................................................................60
2.2.3.8. Aileye Destek Olma İsteği.............................................................................61
2.2.4. Üretici Kadınları İnformel E-Ticarete Yönlendiren Nedenler .............................63
2.2.4.1. Sosyal Medya Kullanımı ...............................................................................63
2.2.4.2. Ücretsiz Uygulamalar Olarak Görülmesi ......................................................64
2.2.4.3. Ürün Çeşitliliği ..............................................................................................65
2.2.4.4. Düşük Fiyat ve Talep Yüksekliği ..................................................................67
2.2.4.5. Reklam ve Ödeme Kolaylığı .........................................................................68
2.2.4.6. Vergiden Muaf Olması Düşüncesi.................................................................70
2.2.5. Kadınların İnformel E-Ticaret Eğitim Durumları ve Kullanım Süreleri..............72
2.2.5.1. Kadınların İnformel E-Ticaret Eğitim Durumları..........................................72
2.2.5.2. Kadınların İnformel E-Ticaret Uygulamalarını Kullanım Süreleri ...............73
2.2.6. Kadınların Evde Üretim ve İnformel E-Ticaretten Memnuniyet Durumları........74
2.2.6.1. Kadınların Evde Üretimden Memnuniyet Durumları....................................74
2.2.6.2. Kadınların İnformel E-Ticaret Satışından Memnuniyet Durumları ..............75
x
2.2.7. İnformel E-Ticaretin Dezavantajları ve Karşılaşılan Sorunlar.............................76
2.2.8. Evde Üreten Kadınlarda İnformel E-Ticaretin Aile Ekonomisine Katkısı ..........79
SONUÇ VE TARTIŞMA ....................................................................................................84
KAYNAKLAR .....................................................................................................................87
EKLER ...............................................................................................................................109 |
tr_TR |
dc.language.iso |
tur |
tr_TR |
dc.publisher |
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü |
tr_TR |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
tr_TR |
dc.subject |
Evde Üretim, Ev Kadını, İnformel E-Ticaret, Aile Ekonomisi |
tr_TR |
dc.subject |
Home Production, Domestic Women, Informal E-Commerce, Family Economy |
tr_TR |
dc.title |
Evde üretim ve informel e-ticaret: Denizli örneği |
tr_TR |
dc.title.alternative |
Home production and informal e-commerce: the case of Denizli |
tr_TR |
dc.type |
masterThesis |
tr_TR |
dc.contributor.department |
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri Ana Bilim Dalı |
tr_TR |