Günümüzde turizm sektörünün gelişim gösteren alanlarından biri olan kruvaziyer
turizminde işletmeler rakiplerine karşı avantaj elde edebilmek için büyük bir rekabet
içerisindedir. Bu nedenle kruvaziyer işletmeleri, misafirlerine karşı verdikleri hizmetleri en
iyi şekilde sunmakta ve marka sadakati oluşturmak için büyük çaba sarf etmektedir. Bu
çalışmada kruvaziyer turizmine katılan misafirlerde, marka sadakatinin ölçülmesi üzerine
bir araştırma yapılması amaçlanmıştır. Araştırmada ikincil veri olarak literatürden
faydalanılmış ve birincil veri elde etmek için nicel yöntem olan anket tekniği kullanılmıştır.
Çalışmada dünyaca ünlü iki kruvaziyer (Crystal Cruises International, Royal Caribbean
International) gemisinin misafirleri anket katılımcısı olarak ele alınmıştır. Araştırma üç ana
bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde, kruvaziyer turizminin tanımı, tarihsel gelişimi,
etkileri ile ilgili bilgiler verilmiştir. İkinci bölümde, markanın tanımı, markanın tarihsel
gelişimi, markanın faydaları, marka sadakati, marka sadakati boyutları, turizmde marka
sadakati gibi konulara yer verilmiştir. Üçüncü bölümde ise, araştırmanın ayrıntılı bir şekilde
açıklaması ve çalışma kapsamında uygulanan anketlere ait veri analizlerinin açıklamaları
yer almaktadır.
Araştırma kapsamında veriler, 2019 Ocak ayı ile 2020 Şubat ayları arasında
kruvaziyer gemilerinde misafir olan 390 kişiye uygulanan anketlerle elde edilmiştir.
Araştırmada yapılan analizler sonucunda; kruvaziyer turizminde ekonomik etkenlerden çok
katılımcıların hizmet kalitesine ve güvenilirliğe önem verdikleri ortaya çıkmıştır. Ayrıca
katılımcıların kruvaziyer gemilerine olan marka sadakat düzeyleri oldukça yüksek çıkmıştır.
Nowadays, in cruise tourism, which is one of the developing areas of the tourism
sector, companies are in great competition to gain an advantage over their competitors. For
this reason, cruise companies provide their guests with the best services and make great
efforts to build brand loyalty. This study is aimed to do a research on measuring brand
loyalty among guests participating in cruise tourism. Throughout the research, literature was
used as secondary data source and quantitative method of survey was used to obtain primary
data. The guests of two world-famous cruise ships were observed as participants in the
study. The research consists of three main sections. In the first section, information about
the definition, historical development and effects of cruise tourism is given. In the second
section, topics such as the definition of the brand, the historical development of the brand,
the benefits of the brand, brand loyalty, brand loyalty levels, brand loyalty in tourism are
covered. In the third section, there is a detailed explanation of the research and the
explanations of the data analysis of the surveys applied within the scope of the study.
Within the scope of the research, the data were obtained through surveys applied to
390 people who were guests on cruise ships between January 2019 and February 2020. As a
result of the analysis made in the research; It has been revealed that in cruise tourism, the
participants give more importance to service quality and reliability rather than economic
factors. In addition, the brand loyalty level of the participants to the cruise ships was very
high