eArşiv@Adu

Metal eşya endeksine kayıtlı şirketlerin finansal performanslarının bulut endeks performans yöntemiyle değerlendirilmesi

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisor Sönmez, Feriştah
dc.contributor.author Güden, Merve
dc.date.accessioned 2021-11-25T12:19:46Z
dc.date.available 2021-11-25T12:19:46Z
dc.date.issued 2021-11-11
dc.date.submitted 2021-01-25
dc.identifier.citation Güden, M. (2021) Metal eşya endeksine kayıtlı şirketlerin finansal performanslarının bulut endeks performans yöntemiyle değerlendirilmesi (yayınlanmamış yüksek lisans tezi) Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın tr_TR
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11607/4462
dc.description.abstract Metal Eşya sektörü Türkiye’de imalat sanayinin lokomotif sektörleri arasında yer almaktadır. Bu sektörün varlığını sürdürebilmesi ve rekabet gücünü artırabilmesi finansal performanslarına bağlıdır. Dolayısıyla rekabet güçlerini sağlıklı bir şekilde devam ettirebilmeleri ve ne oranda başarılı olduklarını görebilmeleri finansal performanslarının ölçümünü ve analizini gerekli kılmaktadır. Özellikle Çok Kriterli Karar Verme yöntemleriyle yapılan analizler neticesinde çok sayıda kriterin ve alternatifin aynı anda analize tabi tutularak finansal performans ölçümüne gidilmesi daha sağlıklı ve bütünsel bakış açısı elde edilebilmeleri açısından önem arz etmektedir. Bu çalışmanın amacı, Metal Eşya Endeksine (XMESY) kayıtlı şirketlerin 5 yıllık verileriyle (2015-2019) finansal performanslarının değerlendirilerek, sonuçların nasıl endekslenebileceğini göstermektir. Finansal performans analizi Çok Kriterli Karar Verme yöntemlerinden dinamik bir yöntem olan Bulut Endeks Performans Yöntemiyle analiz edilmiştir. Yöntem uygulanırken oran analizinde kullanılan likidite oranları, verimlilik oranları, finansal yapı oranları, karlılık ve büyüme oranlarından 5 ana grup altındaki finansal oranlardan faydalanılmıştır. Alternatiflerin genel endeks düzeyinde puanları hesaplanıp sıralama değerleri belirlendikten sonra alt endeksler bazında da çıktılar elde edilerek işletmeler hem kendi içerisinde hem de kendi aralarında analize tabi tutulmuştur. Böylelikle karar vericilere etkili ve çok yönlü bir performans değerlendirme modeli sunmak amaçlanmıştır. tr_TR
dc.description.abstract Fabricated Metal Products sector is among the leading sectors of the manufacturing industry in Turkey. The sustainability and competitiveness of this sector depends on their financial performance. Therefore, their ability to maintain their competitive power in a healthy way and to see how successful they are, requires measuring and analyzing their financial performance. Especially, as a result of the analysis made with Multi-Criteria Decision Making Methods, it is important to analyze financial performance by analyzing many criteria and alternatives at the same time in order to obtain a healthier and holistic perspective. The purpose of this study is to how the results can be indexed by evaluating the financial performance of companies registered in the Metal Goods Index (XMESY) with 5 years data (2015-2019). Financial performance analysis has been analyzed using Bulut Performance Index method, which is a dynamic method of MCDM methods. While applying the method, financial ratios are used under 5 main groups of liquidity ratios, efficiency ratios, financial structure ratios, profitability ratios and growth ratios used in ratio analysis. After the scores of the alternatives were calculated at the general index level and the ranking values were determined, the outputs were obtained on the basis of sub-indices and the enterprises were analyzed both within themselves and among themselves. Thus, it is aimed to provide decision makers with an effective and versatile performance evaluation model. tr_TR
dc.description.tableofcontents İÇİNDEKİLER KABUL VE ONAY SAYFASI........................................................................... iii BİLİMSEL ETİK BİLDİRİM SAYFASI ........................................................... iv ÖZET.................................................................................................................... v ABSTRACT....................................................................................................... vii ÖNSÖZ.............................................................................................................. viii İÇİNDEKİLER.................................................................................................... ix TABLOLAR DİZİNİ ......................................................................................... xii GRAFİKLER DİZİNİ ....................................................................................... xiii EKLER DİZİNİ................................................................................................. xiv KISALTMALAR DİZİNİ.................................................................................. xv GİRİŞ ................................................................................................................... 1 1.BÖLÜM ............................................................................................................ 3 1. DÜNYA’DA VE TÜRKİYE’DE METAL EŞYA MAKİNE ELEKTRİKLİ CİHAZLAR VE ULAŞIM ARAÇLARI SEKTÖRÜ VE KAVRAMSAL ÇERÇEVE 3 1.1. Beyaz Eşya Sektörünün Tanımı ve Sınıflandırılması.................................. 3 1.2. Türkiye’de Beyaz Eşya Sektörü.................................................................... 4 1.3. Beyaz Eşya Sektöründe Faaliyet Gösteren Şirketler................................... 6 1.3.1. Türkiye’nin Önde Gelen Beyaz Eşya Üretici Şirketleri ......................... 7 1.3.2. Üretim..................................................................................................... 7 1.3.3. Yurt İçi Satışlar....................................................................................... 8 1.3.4. Dış Ticaret .............................................................................................. 9 1.4. Dünyada Beyaz Eşya Sektörü ................................................................... 11 1.5. Otomotiv Sektörünün Tanımı ve Sınıflandırılması................................... 12 1.6. Türkiye’de Otomotiv Sanayi..................................................................... 14 1.6.1. Türk Otomotiv Sektörünün Gelişimi.................................................... 15 x 1.7. Türkiye’de Otomotiv Sanayiinde Faaliyet Gösteren Firmalar...................16 1.7.1. Üretim....................................................................................................16 1.7.2. Yurt İçi Pazar.........................................................................................17 1.7.3. Dış Ticaret .............................................................................................18 1.8. Dünyada Otomotiv Sektörü........................................................................19 1.9. Dünyada Genel Durum...............................................................................20 2. BÖLÜM.....................................................................................................25 2. FİNANSAL PERFORMANSIN DEĞERLENDİRİLMESİ .....................25 2.1. Finansal Performans Kavramı......................................................................25 2.2. Finansal Performans Ölçümünün Amacı ve Önemi....................................26 2.3. Finansal Performansın Değerlendirilmesinde Gerekli Olan Veriler...........29 2.3.1 Aktifler (Toplam Varlıklar ) ...............................................................30 2.3.2. Pasifler (Toplam Yükümlülükler) .......................................................32 2.3.3. Özkaynak (Özsermaye) .......................................................................33 2.3.4. Toplam Gelirler ....................................................................................33 2.3.5. Toplam Giderler ...................................................................................34 2.3.6. Net Gelir ( Net Kâr)..............................................................................34 2.4. Finansal (Mali) Analiz Teknikleri...............................................................34 2.4.1. Karşılaştırılmalı Tablolar Analizi (Yatay Analiz).................................36 2.4.2. Yüzde Yöntemi (Dikey) İle Analiz .......................................................37 2.4.3. Eğilim (Trend) Yüzdeleri Analizi .........................................................37 2.4.4. Oran (Rasyo) Tekniği İle Analiz ..........................................................39 2.5. Finansal Performans Analizlerinde Çok Kriterli Karar Verme Yöntemleri 53 2.5.1. PROMETHEE.......................................................................................56 xi 2.5.2. ELECTRE............................................................................................. 57 2.5.3. TOPSIS................................................................................................. 59 2.5.4. VZA (Veri Zarflama Analizi)............................................................... 63 2.5.5. Bulut Performans Endeks Yöntemi ...................................................... 65 3. BÖLÜM.................................................................................................... 71 3. METAL EŞYA, MAKİNE ELEKTRİKLİ CİHAZLAR VE ULAŞIM ARAÇLARI SEKTÖRÜNÜN BULUT PERFORMANS ENDEKSİ YÖNTEMİ İLE FİNANSAL PERFORMANSLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ........................... 71 3.1. Araştırmanın Amacı ve Önemi ................................................................... 71 3.2. Literatür Taraması....................................................................................... 72 3.2.1. Çok Kriterli Karar Verme Yöntemlerinin Kullanıldığı Çalışmalar...... 72 3.3. Araştırmanın Kapsamı ve Veri Seti ............................................................ 77 3.3.1. Verilerin Analizi................................................................................... 79 3.4. ARAŞTIRMANIN BULGULARI.............................................................. 80 3.4.1. Oran Analizi ile Elde Edilen Oranların Sınıflandırılması ve Hesaplanması ........................................................................................................... 81 3.4.2. Bulut Performans Endeks Yöntemi İçin Oran Kriterlerinin Yönü ve Referans Değerlerinin Belirlenmesi......................................................................... 82 3.4.3. Bulut Performans Endeks Yöntemi Uygulama Aşamaları ................. 82 3.4.4. Bulut Performans Endeks Yöntemiyle Alt Endekslere Ait Çıktıların Elde Edilmesi ........................................................................................................... 95 4.TARTIŞMA VE SONUÇ.............................................................................. 111 5.KAYNAKLAR.............................................................................................. 116 6. EKLER......................................................................................................... 128 tr_TR
dc.language.iso tur tr_TR
dc.publisher Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess tr_TR
dc.subject Metal Eşya Sektörü, Finansal Performans Analizi, Bulut Performans Endeksi tr_TR
dc.subject Metal Goods Industry, Financial Performance Analysis, Bulut Performance Index tr_TR
dc.title Metal eşya endeksine kayıtlı şirketlerin finansal performanslarının bulut endeks performans yöntemiyle değerlendirilmesi tr_TR
dc.title.alternative Assessment of the financial performances of companies registered in the metal goods index with the bulut index performance method tr_TR
dc.type masterThesis tr_TR
dc.contributor.department Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Ana Bilim Dalı tr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster