dc.contributor.advisor |
Sönmez, Feriştah |
|
dc.contributor.author |
Güden, Merve |
|
dc.date.accessioned |
2021-11-25T12:19:46Z |
|
dc.date.available |
2021-11-25T12:19:46Z |
|
dc.date.issued |
2021-11-11 |
|
dc.date.submitted |
2021-01-25 |
|
dc.identifier.citation |
Güden, M. (2021) Metal eşya endeksine kayıtlı şirketlerin finansal performanslarının bulut endeks performans yöntemiyle değerlendirilmesi (yayınlanmamış yüksek lisans tezi) Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın |
tr_TR |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11607/4462 |
|
dc.description.abstract |
Metal Eşya sektörü Türkiye’de imalat sanayinin lokomotif sektörleri arasında
yer almaktadır. Bu sektörün varlığını sürdürebilmesi ve rekabet gücünü artırabilmesi
finansal performanslarına bağlıdır. Dolayısıyla rekabet güçlerini sağlıklı bir şekilde
devam ettirebilmeleri ve ne oranda başarılı olduklarını görebilmeleri finansal
performanslarının ölçümünü ve analizini gerekli kılmaktadır. Özellikle Çok Kriterli
Karar Verme yöntemleriyle yapılan analizler neticesinde çok sayıda kriterin ve
alternatifin aynı anda analize tabi tutularak finansal performans ölçümüne gidilmesi
daha sağlıklı ve bütünsel bakış açısı elde edilebilmeleri açısından önem arz
etmektedir.
Bu çalışmanın amacı, Metal Eşya Endeksine (XMESY) kayıtlı şirketlerin 5
yıllık verileriyle (2015-2019) finansal performanslarının değerlendirilerek, sonuçların
nasıl endekslenebileceğini göstermektir. Finansal performans analizi Çok Kriterli
Karar Verme yöntemlerinden dinamik bir yöntem olan Bulut Endeks Performans
Yöntemiyle analiz edilmiştir. Yöntem uygulanırken oran analizinde kullanılan likidite
oranları, verimlilik oranları, finansal yapı oranları, karlılık ve büyüme oranlarından 5
ana grup altındaki finansal oranlardan faydalanılmıştır. Alternatiflerin genel endeks
düzeyinde puanları hesaplanıp sıralama değerleri belirlendikten sonra alt endeksler
bazında da çıktılar elde edilerek işletmeler hem kendi içerisinde hem de kendi
aralarında analize tabi tutulmuştur. Böylelikle karar vericilere etkili ve çok yönlü bir
performans değerlendirme modeli sunmak amaçlanmıştır. |
tr_TR |
dc.description.abstract |
Fabricated Metal Products sector is among the leading sectors of the
manufacturing industry in Turkey. The sustainability and competitiveness of this
sector depends on their financial performance. Therefore, their ability to maintain
their competitive power in a healthy way and to see how successful they are, requires
measuring and analyzing their financial performance. Especially, as a result of the
analysis made with Multi-Criteria Decision Making Methods, it is important to
analyze financial performance by analyzing many criteria and alternatives at the same
time in order to obtain a healthier and holistic perspective.
The purpose of this study is to how the results can be indexed by evaluating the
financial performance of companies registered in the Metal Goods Index (XMESY)
with 5 years data (2015-2019). Financial performance analysis has been analyzed
using Bulut Performance Index method, which is a dynamic method of MCDM
methods. While applying the method, financial ratios are used under 5 main groups of
liquidity ratios, efficiency ratios, financial structure ratios, profitability ratios and
growth ratios used in ratio analysis. After the scores of the alternatives were calculated
at the general index level and the ranking values were determined, the outputs were
obtained on the basis of sub-indices and the enterprises were analyzed both within
themselves and among themselves. Thus, it is aimed to provide decision makers with
an effective and versatile performance evaluation model. |
tr_TR |
dc.description.tableofcontents |
İÇİNDEKİLER
KABUL VE ONAY SAYFASI........................................................................... iii
BİLİMSEL ETİK BİLDİRİM SAYFASI ........................................................... iv
ÖZET.................................................................................................................... v
ABSTRACT....................................................................................................... vii
ÖNSÖZ.............................................................................................................. viii
İÇİNDEKİLER.................................................................................................... ix
TABLOLAR DİZİNİ ......................................................................................... xii
GRAFİKLER DİZİNİ ....................................................................................... xiii
EKLER DİZİNİ................................................................................................. xiv
KISALTMALAR DİZİNİ.................................................................................. xv
GİRİŞ ................................................................................................................... 1
1.BÖLÜM ............................................................................................................ 3
1. DÜNYA’DA VE TÜRKİYE’DE METAL EŞYA MAKİNE ELEKTRİKLİ
CİHAZLAR VE ULAŞIM ARAÇLARI SEKTÖRÜ VE KAVRAMSAL ÇERÇEVE 3
1.1. Beyaz Eşya Sektörünün Tanımı ve Sınıflandırılması.................................. 3
1.2. Türkiye’de Beyaz Eşya Sektörü.................................................................... 4
1.3. Beyaz Eşya Sektöründe Faaliyet Gösteren Şirketler................................... 6
1.3.1. Türkiye’nin Önde Gelen Beyaz Eşya Üretici Şirketleri ......................... 7
1.3.2. Üretim..................................................................................................... 7
1.3.3. Yurt İçi Satışlar....................................................................................... 8
1.3.4. Dış Ticaret .............................................................................................. 9
1.4. Dünyada Beyaz Eşya Sektörü ................................................................... 11
1.5. Otomotiv Sektörünün Tanımı ve Sınıflandırılması................................... 12
1.6. Türkiye’de Otomotiv Sanayi..................................................................... 14
1.6.1. Türk Otomotiv Sektörünün Gelişimi.................................................... 15
x
1.7. Türkiye’de Otomotiv Sanayiinde Faaliyet Gösteren Firmalar...................16
1.7.1. Üretim....................................................................................................16
1.7.2. Yurt İçi Pazar.........................................................................................17
1.7.3. Dış Ticaret .............................................................................................18
1.8. Dünyada Otomotiv Sektörü........................................................................19
1.9. Dünyada Genel Durum...............................................................................20
2. BÖLÜM.....................................................................................................25
2. FİNANSAL PERFORMANSIN DEĞERLENDİRİLMESİ .....................25
2.1. Finansal Performans Kavramı......................................................................25
2.2. Finansal Performans Ölçümünün Amacı ve Önemi....................................26
2.3. Finansal Performansın Değerlendirilmesinde Gerekli Olan Veriler...........29
2.3.1 Aktifler (Toplam Varlıklar ) ...............................................................30
2.3.2. Pasifler (Toplam Yükümlülükler) .......................................................32
2.3.3. Özkaynak (Özsermaye) .......................................................................33
2.3.4. Toplam Gelirler ....................................................................................33
2.3.5. Toplam Giderler ...................................................................................34
2.3.6. Net Gelir ( Net Kâr)..............................................................................34
2.4. Finansal (Mali) Analiz Teknikleri...............................................................34
2.4.1. Karşılaştırılmalı Tablolar Analizi (Yatay Analiz).................................36
2.4.2. Yüzde Yöntemi (Dikey) İle Analiz .......................................................37
2.4.3. Eğilim (Trend) Yüzdeleri Analizi .........................................................37
2.4.4. Oran (Rasyo) Tekniği İle Analiz ..........................................................39
2.5. Finansal Performans Analizlerinde Çok Kriterli Karar Verme Yöntemleri 53
2.5.1. PROMETHEE.......................................................................................56
xi
2.5.2. ELECTRE............................................................................................. 57
2.5.3. TOPSIS................................................................................................. 59
2.5.4. VZA (Veri Zarflama Analizi)............................................................... 63
2.5.5. Bulut Performans Endeks Yöntemi ...................................................... 65
3. BÖLÜM.................................................................................................... 71
3. METAL EŞYA, MAKİNE ELEKTRİKLİ CİHAZLAR VE ULAŞIM
ARAÇLARI SEKTÖRÜNÜN BULUT PERFORMANS ENDEKSİ YÖNTEMİ İLE
FİNANSAL PERFORMANSLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ........................... 71
3.1. Araştırmanın Amacı ve Önemi ................................................................... 71
3.2. Literatür Taraması....................................................................................... 72
3.2.1. Çok Kriterli Karar Verme Yöntemlerinin Kullanıldığı Çalışmalar...... 72
3.3. Araştırmanın Kapsamı ve Veri Seti ............................................................ 77
3.3.1. Verilerin Analizi................................................................................... 79
3.4. ARAŞTIRMANIN BULGULARI.............................................................. 80
3.4.1. Oran Analizi ile Elde Edilen Oranların Sınıflandırılması ve
Hesaplanması ........................................................................................................... 81
3.4.2. Bulut Performans Endeks Yöntemi İçin Oran Kriterlerinin Yönü ve
Referans Değerlerinin Belirlenmesi......................................................................... 82
3.4.3. Bulut Performans Endeks Yöntemi Uygulama Aşamaları ................. 82
3.4.4. Bulut Performans Endeks Yöntemiyle Alt Endekslere Ait Çıktıların
Elde Edilmesi ........................................................................................................... 95
4.TARTIŞMA VE SONUÇ.............................................................................. 111
5.KAYNAKLAR.............................................................................................. 116
6. EKLER......................................................................................................... 128 |
tr_TR |
dc.language.iso |
tur |
tr_TR |
dc.publisher |
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü |
tr_TR |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
tr_TR |
dc.subject |
Metal Eşya Sektörü, Finansal Performans Analizi, Bulut Performans Endeksi |
tr_TR |
dc.subject |
Metal Goods Industry, Financial Performance Analysis, Bulut Performance Index |
tr_TR |
dc.title |
Metal eşya endeksine kayıtlı şirketlerin finansal performanslarının bulut endeks performans yöntemiyle değerlendirilmesi |
tr_TR |
dc.title.alternative |
Assessment of the financial performances of companies registered in the metal goods index with the bulut index performance method |
tr_TR |
dc.type |
masterThesis |
tr_TR |
dc.contributor.department |
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Ana Bilim Dalı |
tr_TR |