dc.contributor.advisor |
Angın, Duriye Esra |
|
dc.contributor.author |
Kara, Beyza |
|
dc.date.accessioned |
2021-11-25T11:47:06Z |
|
dc.date.available |
2021-11-25T11:47:06Z |
|
dc.date.issued |
2021-11-10 |
|
dc.date.submitted |
2020-03-13 |
|
dc.identifier.citation |
Kara, B. (2021) Oryantiring eğitiminin 60-71 aylık çocukların kavram gelişimine etkisi (yayınlanmamış yüksek lisans tezi) Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın |
tr_TR |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11607/4455 |
|
dc.description.abstract |
Bu araştırmanın amacı; Oryantiring Eğitiminin 60-71 aylık çocukların kavram
gelişimine etkisini incelemektir. Çalışmada; Oryantiring Eğitim Programının etkililiğini
ortaya koymak amacıyla; ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır.
Hazırlanan Oryantiring Eğitim Programında çocukların yön/konum kavramları kazanımı
gerçekleştirilirken aynı zamanda oryantiring sporunu tanımaları amaçlanmıştır.
Araştırmanın çalışma grubunu; 2018-2019 eğitim öğretim yılında İzmir ilinin
Karabağlar ilçesinde anasınıfına devam eden; 20’si deney grubu, 20’si kontrol grubu olmak
üzere toplam 40 çocuk oluşturmaktadır.
Araştırmada Bracken (1984) tarafından geliştirilen “Bracken Temel Kavram Ölçeği
III:Alıcı Formu (BTKÖ-III:A)” ile toplanmıştır. Elde edilen veriler, bilgisayar ortamına
aktarılarak değerlendirilmiştir. Değişkenlerin normal dağılım göstermemesi nedeniyle
gruplar arasındaki farklar incelenirken “Mann-Whitney U Testi” iki bağımlı değişken
arasındaki farklılık incelenirken ise “Wilcoxon İşaret Testi” kullanılmıştır.
Araştırma sonucuna göre, Oryantiring Eğitim Programı uygulanan deney grubu
çocuklarının BTKÖ-III:A Formu'na ilişkin sıra ortalamaları ile mevcut okul öncesi eğitim
programının müdahale edilmeden uygulandığı kontrol grubu çocuklarının sıra ortalamaları
arasında istatistiksel olarak .05 düzeyinde anlamlı fark bulunmuştur. Deney grubunun sıra
ortalamaları kontrol grubunun sıra ortalamalarından daha yüksek olduğu saptanmıştır. Bu
bulgular doğrultusunda, uygulanan Oryantiring Eğitim Programı’nın 60-71 aylık çocuklarının
yön/konum kavramı gelişimleri üzerinde pozitif etkisi olduğu belirlenmiştir. |
tr_TR |
dc.description.abstract |
he aim of this research is to examine the effect of orienteering education on the
concept development of children 60-71 months old. Semi-experimental pattern with pre-test end test control group was used to determine the effectiveness of the Orienteering Training
Program.
In 2018-2019 academic year, the study group consists of 40 children, including 20
experimental group and 20 control group, who are attending kindergarten in Karabağlar
District of Izmir province. The orienteering training program is designed to help children
acquire the concepts of direction/position while at the same time recognizing the orienteering
sport.
The data was collected using the 'Bracken Basic Concept Scale III: Receiver Form
(BTKÖ-III: A) developed by Bracken (1984). The data obtained were transferred to computer
environment and evaluated through the SPSS18 statistical program. Because of the variable
results not normally distributed when examining the differences between the groups used
Mann-Whitney U test, Wilcoxon Sign Test was used to examine the difference between two
dependent variables.
According to the results of the research, the sequence averages of the test group
children who underwent the Orienteering Training Program on BTKÖ-III: a form were
statistically between the sequence averages of the control group children who underwent the
pre-school education program without interference. Significant difference was found at 05
level. Sequence averages of the experimental group were found to be higher than the sequence
averages of the control group. In line with these findings, it was determined that the
Orienteering training program applied had an effect on the development of the
direction/position concept of children 60-71 months old. |
tr_TR |
dc.description.tableofcontents |
İÇİNDEKİLER
KABUL VE ONAY SAYFASI..............................................................................................iii
BİLİMSEL ETİK BİLDİRİM SAYFASI............................................................................... iv
ÖNSÖZ.................................................................................................................................... v
ÖZET...................................................................................................................................... vi
ABSTRACT ..........................................................................................................................vii
TABLOLAR DİZİNİ.............................................................................................................xii
EKLER DİZİNİ....................................................................................................................xiii
KISALTMALAR DİZİNİ .................................................................................................... xiv
1. BÖLÜM.............................................................................................................................. 1
1. PROBLEM .......................................................................................................................... 1
1.1. Amaç............................................................................................................................ 6
1.1.1. Alt Amaçlar ....................................................................................................... 6
1.2. Araştırmanın Önemi .................................................................................................... 7
1.3. Sayıltılar....................................................................................................................... 8
1.4. Sınırlılıklar................................................................................................................... 8
1.5. Tanımlar....................................................................................................................... 9
2. BÖLÜM............................................................................................................................ 10
2. ARAŞTIRMANIN KURAMSAL ve KAVRAMSAL TEMELİ ...................................... 10
2.1. Oryantiring Tanımı ve Terimleri ............................................................................... 10
2.1.1. Oryantiringin Tanımı....................................................................................... 10
2.1.2. Oryantiring Terimleri....................................................................................... 11
2.1.3. Oryantiring'in Tarihi ........................................................................................ 14
2.1.3.1. Dünyada Oryantiring'in Ortaya Çıkışı ve Gelişimi............................. 14
2.1.3.2. Türkiye'de Oryantiringin Gelişimi ...................................................... 15
2.2. Oryantiring Türleri..................................................................................................... 16
2.2.1. Koşu (Yürüyüş) Oryantiringi........................................................................... 16
ix
2.2.2. Kayak Oryantiringi .......................................................................................... 17
2.2.3. Bisiklet Oryantiringi ........................................................................................ 17
2.2.4. Patika Oryantiringi........................................................................................... 18
2.3. Oryantiring Teknikleri ............................................................................................... 18
2.4. Oryantiring Yarışma Türleri ...................................................................................... 19
2.4.1. Kır Oryantiringi (Serbest Yarışma) ................................................................. 19
2.4.2. Düz Oryantiring (Güzergâh Yarışması)........................................................... 20
2.4.3. Sayı Oryantiringi (Puan Yarışması)................................................................. 20
2.4.4. Takım Oryantiringi (Bayrak Yarışması).......................................................... 21
2.5. Oryantiring Eğitimi.................................................................................................... 21
2.5.1. Oryantiring Eğitiminin Amacı ve Hedefi ........................................................ 21
2.5.2. Oryantiring Haritası ve Haritadaki İşaretlerin Anlamı .................................... 22
2.5.3. Oryantiring Yapılacak Parkurun Hazırlanması ............................................... 22
2.5.4. Güzergâh Seçiminde Dikkat edilecek Hususlar............................................... 23
2.6. Okul Öncesi Dönemde Oryantiring Uygulamaları .................................................... 24
2.7. Oryantiringin Çocuklara Katkıları............................................................................. 25
2.7.1. Oryantiringin Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Gelişim ve Beceri Alanları
Üzerindeki Etkileri......................................................................................... 26
2.7.1.1. Bilişsel Gelişim Alanı....................................................................... 26
2.7.1.2. Motor Gelişim Alanı......................................................................... 27
2.7.1.3. Sosyal- Duygusal Gelişim Alanı....................................................... 28
2.7.1.4. Dil Gelişimi Alanı............................................................................. 29
2.7.1.5. Öz bakım Becerileri .......................................................................... 29
2.7.1.6. Yetişkinlerde Oryantiringin Genel Faydaları.................................... 29
2.8. Bilişsel Gelişim.......................................................................................................... 30
2.8.1. Bilişsel Gelişim Kuramları .............................................................................. 31
2.8.1.1. Piaget'nin Bilişsel Gelişim Kuramı................................................... 31
2.8.1.2. Bruner'in Bilişsel Gelişim Kuramı.................................................... 37
x
2.8.1.3. Vygotsky'nin Bilişsel Gelişim Kuramı ............................................. 39
2.9. Kavram....................................................................................................................... 40
2.9.1. Kavram Gelişimi Kuramları.......................................................................... 42
2.9.1.1. Özellik Soyutlama Kuramı ............................................................. 42
2.9.1.2. Fonksiyonel (İşlevsel) Kuramlar .................................................... 43
2.9.1.3. Prototip Kuramlar........................................................................... 43
2.9.1.4. Temel Düzey Kavramları Kuramı .................................................. 44
2.9.2. Kavram Öğrenme Aşamaları......................................................................... 44
2.9.2.1. Kavram Oluşturma ......................................................................... 45
2.9.2.2. Kavram Kazanma ........................................................................... 45
2.9.2.3. Kavramların Özellikleri.................................................................. 46
2.9.3. Okul Öncesi Dönemde Kavram Kazanımı.................................................... 47
2.9.3.1. Doğal Deneyimler .......................................................................... 48
2.9.3.2. Yarı-Yapılandırılmış Öğrenme Deneyimleri.................................. 49
2.9.3.3. Yapılandırılmış Öğrenme Deneyimleri .......................................... 49
2.9.4. Okul Öncesi Dönem Çocuklarında Kavramların Gelişimi............................ 49
2.9.4.1. Zaman Kavramının Gelişimi .......................................................... 50
2.9.4.2. Hacim, Miktar ve Boyut Kavramlarının Gelişimi.......................... 52
2.9.4.3. Uzaysal Kavramların Gelişimi ....................................................... 53
2.9.4.4. Sıralama ve Sınıflandırma Kavramlarının Gelişimi ....................... 54
3. BÖLÜM............................................................................................................................ 56
3. İLGİLİ ARAŞTIRMALAR............................................................................................... 56
3.1. Oryantiringle İlgili Yürütülen Araştırmalar............................................................... 56
3.2. Kavram Gelişimi ile İlgili Yürütülen Araştırmalar.................................................... 58
4. BÖLÜM............................................................................................................................ 62
4. YÖNTEM.......................................................................................................................... 62
4.1. Araştırmanın Modeli.................................................................................................. 62
xi
4.2. Araştırma Evreni ve Çalışma Grubu.......................................................................... 63
4.3. Veri Toplama Araçları............................................................................................... 64
4.3.1. Bracken Temel Kavram Ölçeği-III: Alıcı Formu ............................................ 64
4.3.2. Bracken Temel Kavram Ölçeği-III: Alıcı Formu'nun Geçerlik ve
Güvenirliği ....................................................................................................... 65
4.3.3. Bracken Temel Kavram Ölçeği-III: Alıcı Formu Yön/Konum Alt Ölçeğinin
Uygulanması ve Puanlanması .......................................................................... 66
4.4. Yön/Konum Kavramlarının Gelişimini Destekleyici Oryantiring Eğitim Programı
(OEP)’nın Hazırlanması ............................................................................................ 67
4.5. Ölçeğin ve Oryantiring Eğitim Programı (OEP)’nın Uygulanması........................... 68
4.5.1. Ön testlerin Uygulanması....................................................................... 68
4.5.2. Yön/Konum Kavramlarının Gelişimini Destekleyici Oryantiring
Eğitim Programı (OEP)’nın Uygulanması.............................................. 68
4.5.3. Son Testlerin Uygulanması .................................................................... 69
4.6. Verilerin Analizi ........................................................................................................ 69
5. BÖLÜM............................................................................................................................ 70
5. BULGULAR ..................................................................................................................... 70
6. TARTIŞMA, SONUÇ VE ÖNERİLER......................................................................... 73
6.1. Tartışma ve Sonuç ..................................................................................................... 73
6.2. Öneriler...................................................................................................................... 78
7. EKLER ............................................................................................................................. 79
8. KAYNAKLAR................................................................................................................. 93
ÖZGEÇMİŞ ....................................................................................................................... 104 |
tr_TR |
dc.language.iso |
tur |
tr_TR |
dc.publisher |
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü |
tr_TR |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
tr_TR |
dc.subject |
Oryantiring Eğitim Programı, Okul Öncesi Eğitim, Kavram Gelişimi |
tr_TR |
dc.subject |
Orienteering Education Program, Preschool Education Program, Concept Development |
tr_TR |
dc.title |
Oryantiring eğitiminin 60-71 aylık çocukların kavram gelişimine etkisi |
tr_TR |
dc.type |
masterThesis |
tr_TR |
dc.contributor.department |
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Okul Öncesi Eğitimi Ana Bilim Dalı |
tr_TR |