Günümüzün en önemli sorunlarından biri olan stres, hem çalışma hayatında hem de
sosyal yaşantıda insanların sıklıkla karşılaştığı ve bireylerde derin izler bırakabilen bir
durumdur. Stres bugün ortaya çıkan bir kavram olmayıp geçmişten günümüze kadar süre
gelen, kişinin sosyal ilişkilerini, iş performansını, yaşam kalitesini doğrudan etkileyen ve
üzerinde durulması gereken bir kavramdır. Gelişim ve değişim çağında olduğumuzu
düşünecek olursak da bugünün insanının eski dönemlere nazaran daha fazla stres altında
kaldığını söylemek mümkündür. Stres, kritik noktaların aşılması durumunda olumsuz
sonuçlar doğururken öte yandan da belli bir düzeyde yaşanması stresin olumlu yanını da
gösterebilmektedir. Fakat stresin her insanda farklı şekillerde görülebileceği ve farklı
sonuçlar ortaya çıkarabileceği göz ardı edilmemesi gereken bir durumdur. Bu bağlamda
örgütlerde yöneticilerin çalışanlar üzerinde neyin stres yarattığını, nasıl tepkiler verdiklerini
ve stresle başa çıkma yollarının neler olduğu konusunda yeterli bilgiye sahip olmaları
gerekmektedir.
Bu çalışmada, Kuşadası’ndaki 4 ve 5 yıldızlı konaklama işletmelerinde çalışanlar
üzerinde stres yaratan etmenlerin neler olduğu, stresle baş etmek için hangi yöntemlere
başvurdukları ve stres durumunda hangi tavırları sergiledikleri tespit edilmeye çalışılmıştır.
Ayrıca stres yaratan faktörlerin, stresle baş etme stratejilerinin ve stres durumundaki
tavırların demografik özeliklere göre farklılaşıp farklılaşmadığı ortaya koyulmaya
çalışılmıştır.
Araştırma sonucunda, otel çalışanları üzerinde stres yaratan en önemli etkenin “iş
yükü/kariyer” faktörü olduğu tespit edilmiştir. Stresle baş etme stratejilerinde çalışanların en
iv
fazla tercih ettikleri yöntem ise pozitiflik boyutunda yer alan “Elinden gelenin en iyisini
yaptığına inanmak” olarak tespit edilmiştir. Çalışanların stres durumunda gösterdikleri
tavırlara ilişkin sonuçlar ise işe yönelik tepki faktörünün olduğu tespit edilmiştir. Bununla
birlikte çalışanların iş performansının ve verimliliğinin olumsuz yönde etkilendiği sonucu
ortaya çıkmıştır.
Araştırmanın diğer bir sonucu ise, otel çalışanlarının demografik özellikleri ile stres
yaratan faktörler, stresle baş etme stratejileri ve stres durumundaki tavırları arasında anlamlı
bir farklılık tespit edilmiştir.
Stress, which is one of the most important problems of today, is a situation that people
frequently encounter, both in working life of social life, and can leave deep scars on
individuals. Stress is not a notion that emerges today, it is a notion that continues from the
past to the present, directly affecting the social relations, job performance, quality of life of
the person and should be emphasized. Considering that we are in the age of development
and change, it is possible to say that today's people are under more stress than in the past.
Stress has negative consequences when critical points are exceeded, on the other hand,
experiencing a certain level of stress can also show the positive side of stress. However, it
should not be ignored that stress can be seen in different ways and produce different results
in every person. In this context, managers in organizations need to have sufficient
knowledge about what causes stress on employees, how they react and what are the ways to
cope with stress.
In this study, it has been tried to determine employees the 4 and 5 stars
accommodation business in Kuşadası the factors that cause stress, methods they use to cope
with stress and which attitudes they display in case of stress. In addition, it has been tried to
put forth whether the factors that cause stress, the strategies of coping with stress and the
attitudes in stress situation differ according to demographic characteristics.
As a result of the research, it has been determined that the most important factor
causing stress on hotel employees is the "workload / career" factor. Employees' most
preferred method in the strategies of coping with stress was determined as "believing that
you are doing the best you can" in the positivity dimension. The results regarding the
vi
attitudes of the employees in the situation of stress, were found to be a reaction factor
towards the work. However, it has emerged that the work performance and productivity of
the employees are negatively affected.
Another result of the study is that there is a significant difference between some
demographic characteristics of hotel employees and their stress-inducing factors, their stress
coping strategies and their attitudes in stress.