dc.contributor.advisor |
Şimşek, Güntekin |
|
dc.contributor.author |
Arslan, Ayşe |
|
dc.date.accessioned |
2021-11-25T11:20:00Z |
|
dc.date.available |
2021-11-25T11:20:00Z |
|
dc.date.issued |
2021-11-10 |
|
dc.date.submitted |
2021-03-18 |
|
dc.identifier.citation |
Arslan, A. (2021) Unutulmaz turizm deneyimlerinin sosyal medya paylaşım davranışı ve genel memnuniyet aracılığıyla davranışsal niyetlere etkisi (yayınlanmamış yüksek lisans tezi) Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın |
tr_TR |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11607/4447 |
|
dc.description.abstract |
Küreselleşme ve teknolojinin gelişmesiyle birlikte tüketici davranışları da hızla
değişmektedir. Yaşanan bu değişim daha entellektüel, varlıklı, kişisel deneyimlere
odaklanan talepkar tüketicinin beklentilerinin karşılanması için konaklama ve turizm
endüstrisi üzerindeki rekabet baskılarını artırmakta ve destinasyonların ve hizmet
sağlayıcılarını yeni arayışlara sürüklemektedir. Bu sebeple, değişen pazar taleplerinin
karşılanabilmesi için tüketicilere eşsiz ve unutulmaz deneyimler sunulması gerekmektedir.
Bu kapsam doğrultusunda çalışmanın amacı, unutulmaz turizm deneyimlerinin sosyal
medya paylaşım davranışı ve genel memnuniyet aracılığıyla davranışsal niyetlere etkisini
incelemektir.
Araştırma yöntemi olarak nicel araştırma yaklaşımı tercih edilmiştir. Araştırmanın
evrenini otuz yedi (37) milyon Türk Facebook kullanıcısı oluşturmaktadır. Örneklemi ise
unutulmaz turizm deneyimi yaşamış ve Facebook kullanıcısı olan yerli turistlerdir. Veri
online olarak gönüllü katılımcılardan kolayda örnekleme yöntemi ile iki aşamada
toplanmıştır. Pilot uygulama sonucunda üç yüz seksen (380) ve sonrasında beş yüz (500)
adet veri istatistik programı ve en küçük kareler yöntemi, yapısal eşitlik modellemesi ile
analiz edilmiştir.
Araştırma sonucuna göre unutulmaz turizm deneyimleri sosyal medya paylaşım
davranışı ve genel memnuniyet aracılığıyla davranışsal niyetleri etkilemektedir. Ayrıca
katılımcıların en son hatırladığı tatil yerine göre (yurt içi, yurt dışı) unutulmaz turizm
deneyimleri farklılık göstermektedir. Araştırma sonuçlarına göre uygulayıcılara ve
gelecekteki araştırmacılara bazı öneriler sunulmuştur. |
tr_TR |
dc.description.abstract |
With the development of globalization and technology, consumer behavior is
changing rapidly. This change is increasing the competitive pressures on the hospitality
and tourism industry to meet the expectations of the more intellectual, wealthy and
demanding consumer focused on personal experiences, and drives destinations and service
providers to pursue new searches. For this reason, unique and memorable experiences must
be offered to consumers in order to meet changing market demands. In line with this scope,
the aim of the study is to examine the effects of memorable tourism experiences on
behavioral intentions through social media sharing behavior and overall satisfaction.
Quantitative research approach has been preferred as a research method. The study
population is thirty-seven (37) million Turkish Facebook users. The sample is local tourists
who have had a memorable tourism experience and Facebook users.
Data are collected online from volunteer participants in two stages using the
convenience sampling method. As a result of the pilot application, three hundred eighty
(380) and later five hundred (500) data are analyzed by a statistical program and Partial
Least Squares Structural Equation Modeling (PLS-SEM).
According to the research results, memorable tourism experiences affect behavioral
intentions through social media sharing behavior and overall satisfaction. In addition,
memorable tourism experiences differ from the last holiday (domestic, international)
remembered by the participants. According to the results of the research, some suggestions
are presented to the practitioners and future researchers. |
tr_TR |
dc.description.tableofcontents |
İÇİNDEKİLER
KABUL VE ONAY SAYFASI............................................................................................i
BİLİMSEL ETİK BİLDİRİM .............................................................................................ii
ÖZET..................................................................................................................................iii
ABSTRACT .......................................................................................................................iv
ÖNSÖZ................................................................................................................................v
ŞEKİLLER DİZİNİ............................................................................................................ix
GRAFİKLER DİZİNİ .........................................................................................................x
TABLOLAR DİZİNİ..........................................................................................................xi
EKLER DİZİNİ.................................................................................................................xii
KISALTMALAR DİZİNİ ................................................................................................xiii
GİRİŞ...................................................................................................................................1
1. BÖLÜM........................................................................................................................18
1. UNUTULMAZ TURİZM DENEYİMİ (UTD).............................................................18
1.1. Turistik Deneyim ..........................................................................................18
1.2. Turizm Deneyiminde Hafızanın Önemi........................................................20
1.3. Unutulmaz Turizm Deneyimin Evrimi .........................................................21
1.4. Unutulmaz Turizm Deneyiminin ve Unutulmaz Turizm Deneyim Ölçeği
Bileşenlerinin Tanımlanması........................................................................24
1.5. Geliştirilmiş UTD Ölçekleri..........................................................................29
1.6. UTD Literatür Taraması................................................................................32
2. BÖLÜM .......................................................................................................................39
2. SOSYAL MEDYA PAYLAŞIM DAVRANIŞI (SMPD).............................................39
2.1. Bilgi ve İletişim Teknolojileri ve Turizm İlişkisi .........................................39
2.2. Küresel Ağ (Web) Kavramı ..........................................................................40
2.3. Turizm Endüstrisinde Bilginin Önemi ve Bilgi Arama ................................43
2.4. Sosyal Ağ Siteleri..........................................................................................45
vii
2.4.1. Sosyal Ağ Sitelerinin Amaçları..............................................................47
2.5. Sosyal Medya ve Turizm ..............................................................................49
2.5.1. Sosyal Medyada Turizm Deneyimi Paylaşım Davranışı......................51
2.6. Facebook .......................................................................................................58
2.6.1. Dünya ve Türkiye 2019 Yılı Dijital ve Facebook Verisi .......................58
3. BÖLÜM........................................................................................................................64
3. GENEL MEMNUNİYET..............................................................................................64
3.1. Memnuniyet ve Müşteri Memnuniyeti Kavramları ......................................64
3.2. Memnuniyeti Ölçme Yaklaşımları................................................................67
3.3. Genel Memnuniyet ve Sosyal Medya ...........................................................69
4. BÖLÜM........................................................................................................................71
4. DAVRANIŞSAL NİYETLER ......................................................................................71
4.1. Davranış Kavramı .........................................................................................71
4.2. Tüketici Davranışı.........................................................................................74
4.2.1. Tüketici Karar Verme Süreci .................................................................75
4.2.2. Tüketici Davranışını Etkileyen Faktörler...............................................82
4.2.2.1. Tüketici Davranışını Etkileyen Dışsal Faktörler......................82
4.2.2.2. Tüketici Davranışını Etkileyen İçsel Faktörler ........................86
4.3. Planlı Davranış Teorisi..................................................................................89
4.3.1. İnanç Yapıları ve Tahmin Değişkenleri .................................................92
4.3.2. Davranışsal İnançlar ve Davranışlara Karşı Tutum ...............................93
5. BÖLÜM........................................................................................................................94
5. BÖLÜM UNUTULMAZ TURİZM DENEYİMLERİNİN SOSYAL MEDYA ve
GENEL MEMNUNİYET ARACILIĞIYLA DAVRANIŞSAL NİYETLERE
ETKİSİ.....................................................................................................................94
5.1. Pilot Araştırma Sonuçları..............................................................................94
5.2. Araştırma Bulguları ve Sonuçları .................................................................95
5.2.1. Ölçüm Modeli ........................................................................................98
viii
5.2.2. İç Tutarlılık Güvenirliği (Internal Consistency Reliability).................100
5.2.3. Birleşme Geçerliliği (Convergent Validity).........................................101
5.2.4. Ayrışma Geçerliliği (Discriminant Validity) .......................................101
5.2.5. Yapısal Model ......................................................................................103
5.2.5.1. Hipotez Testleri.................................................................................104
5.2.5.2. Aracılık Etkisi ...................................................................................106
6. TARTIŞMA VE SONUÇ..........................................................................................108
7. KAYNAKLAR...........................................................................................................118
8. EKLER .......................................................................................................................161
ÖZGEÇMİŞ ...................................................................................................................163 |
tr_TR |
dc.language.iso |
tur |
tr_TR |
dc.publisher |
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü |
tr_TR |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
tr_TR |
dc.subject |
Unutulmaz turizm deneyimi, sosyal medya paylaşım davranışı, genel memnuniyet, davranışsal niyetler, yapısal eşitlik modeli |
tr_TR |
dc.subject |
Memorable tourism experience, social media sharing behavior, overall satisfaction, behavioral intention, structural equation model |
tr_TR |
dc.title |
Unutulmaz turizm deneyimlerinin sosyal medya paylaşım davranışı ve genel memnuniyet aracılığıyla davranışsal niyetlere etkisi |
tr_TR |
dc.title.alternative |
The effect of memorable tourism experiences on behavioral intentions through social media sharing behavior and overall satisfaction |
tr_TR |
dc.type |
doctoralThesis |
tr_TR |
dc.contributor.department |
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Turizm İşletmeciliği Ana Bilim Dalı |
tr_TR |