Küreselleşme ve teknolojinin gelişmesiyle birlikte tüketici davranışları da hızla
değişmektedir. Yaşanan bu değişim daha entellektüel, varlıklı, kişisel deneyimlere
odaklanan talepkar tüketicinin beklentilerinin karşılanması için konaklama ve turizm
endüstrisi üzerindeki rekabet baskılarını artırmakta ve destinasyonların ve hizmet
sağlayıcılarını yeni arayışlara sürüklemektedir. Bu sebeple, değişen pazar taleplerinin
karşılanabilmesi için tüketicilere eşsiz ve unutulmaz deneyimler sunulması gerekmektedir.
Bu kapsam doğrultusunda çalışmanın amacı, unutulmaz turizm deneyimlerinin sosyal
medya paylaşım davranışı ve genel memnuniyet aracılığıyla davranışsal niyetlere etkisini
incelemektir.
Araştırma yöntemi olarak nicel araştırma yaklaşımı tercih edilmiştir. Araştırmanın
evrenini otuz yedi (37) milyon Türk Facebook kullanıcısı oluşturmaktadır. Örneklemi ise
unutulmaz turizm deneyimi yaşamış ve Facebook kullanıcısı olan yerli turistlerdir. Veri
online olarak gönüllü katılımcılardan kolayda örnekleme yöntemi ile iki aşamada
toplanmıştır. Pilot uygulama sonucunda üç yüz seksen (380) ve sonrasında beş yüz (500)
adet veri istatistik programı ve en küçük kareler yöntemi, yapısal eşitlik modellemesi ile
analiz edilmiştir.
Araştırma sonucuna göre unutulmaz turizm deneyimleri sosyal medya paylaşım
davranışı ve genel memnuniyet aracılığıyla davranışsal niyetleri etkilemektedir. Ayrıca
katılımcıların en son hatırladığı tatil yerine göre (yurt içi, yurt dışı) unutulmaz turizm
deneyimleri farklılık göstermektedir. Araştırma sonuçlarına göre uygulayıcılara ve
gelecekteki araştırmacılara bazı öneriler sunulmuştur.
With the development of globalization and technology, consumer behavior is
changing rapidly. This change is increasing the competitive pressures on the hospitality
and tourism industry to meet the expectations of the more intellectual, wealthy and
demanding consumer focused on personal experiences, and drives destinations and service
providers to pursue new searches. For this reason, unique and memorable experiences must
be offered to consumers in order to meet changing market demands. In line with this scope,
the aim of the study is to examine the effects of memorable tourism experiences on
behavioral intentions through social media sharing behavior and overall satisfaction.
Quantitative research approach has been preferred as a research method. The study
population is thirty-seven (37) million Turkish Facebook users. The sample is local tourists
who have had a memorable tourism experience and Facebook users.
Data are collected online from volunteer participants in two stages using the
convenience sampling method. As a result of the pilot application, three hundred eighty
(380) and later five hundred (500) data are analyzed by a statistical program and Partial
Least Squares Structural Equation Modeling (PLS-SEM).
According to the research results, memorable tourism experiences affect behavioral
intentions through social media sharing behavior and overall satisfaction. In addition,
memorable tourism experiences differ from the last holiday (domestic, international)
remembered by the participants. According to the results of the research, some suggestions
are presented to the practitioners and future researchers.