Küreselleşen dünya üzerinde rekabette ön plana çıkmayı planlayan, pazarda lider bir
konuma gelmek isteyen turizm işletmeleri, teknoloji ile birlikte meydana gelen değişim ve
dönüşüme ayak uydurmak, değişim ve dönüşümü bünyesinde özümsemek ve
bütünleştirmek zorundadır. Turizm endüstrisi içerisinde önemli bir yeri olan yiyecek- içecek
işletmeleri, sürdürülebilirliği ve karlılığını devam ettirebilmesi için diğer sektörlerde hızlı
bir şekilde meydana gelen değişimi ve dönüşümü, tüm iş ve işletme süreçlerinde etkin bir
şekilde kullanabilmeyi amaçlamalıdır. Bu çalışma, Türkiye’deki yiyecek-içecek
işletmelerinin üretim ve servis sürecinde dijital dönüşüme yönelik tutumları, niyetleri ve
adaptasyon sürecinin ortaya konulmasını amaçlamaktadır.
Çalışmada, 3 bölümden oluşan anket formu kullanılarak değişkenler ölçülmeye
çalışılmıştır. Araştırma, Gaziantep ilinde faaliyet gösteren turizm işletme belgeli ve belediye
belgeli yiyecek içecek işletme yöneticilerinin görüşleri doğrultusunda gerçekleştirilmiştir.
Çalışma sonucunda, teknolojik altyapısı hazır bulunan, değişim ve dönüşüme belirli bir
kaynak ayıran, organizasyon altyapısını sürekli yenileyen işletmelerin; şahıs işletmeleri ile
kobilere nazaran dijital dönüşüme yönelik tutumları ile niyetlerinin olumlu olduğu
görülmüştür. Ayrıca, bu işletmelerin dijital dönüşüm sürecine daha hazır bulundukları,
dijital dönüşüm sürecinde az problem yaşadıkları, bu sürece kolay uyum sağlayabilecekleri
gözlemlenmiştir. Yiyecek içecek işletmelerinin dijital dönüşüme yönelik tutum ve niyetleri
ile dijital dönüşüm ve yeniliklere organizasyonel olarak hazırbulunmaları arasında doğrusal
bir ilişki olduğu tespit edilmiştir.
Tourism businesses that plan to stand out in competition in the globalizing world and
want to become a leader in the global market have to keep up with the change and
transformation occurring with technology, and have to absorb and integrate the change and
transformation within their body. Food and beverage companies, which have an important
place in the tourism industry, in order to maintain its sustainability and profitability, it
should aim to be able to use the rapid change and transformation in other sectors effectively
in all business and business processes. This study aims to introduce attitudes, intentions and
the adaptation process towards digital transformation during production and service of food
and beverage business in Turkey.
In the study, variables were tried to be measured by using a questionnaire form
consisting of 3 sections. The research was carried out in line with the opinions of the food
and beverage business managers with a tourism business certificate and a municipality
certificate in Gaziantep. As a result of the study, the businesses whose technological
infrastructure is ready, allocating a specific resource for change and transformation, and
constantly renewing the organizational infrastructure; it has been seen that their attitudes
towards digital transformation compared to SMEs and private businesses are positive. In
addition, it has been observed that these businesses are more ready for the digital
transformation process, have few problems in the digital transformation process, and can
easily adapt to this process. It has been determined that there is a linear relationship between
the attitudes and intentions of food and beverage companies towards digital transformation
and their organizational readiness to digital transformation and innovations