eArşiv@Adu

2020-2021 eğitim öğretim yılı sosyal bilgiler ders kitaplarında yer alan metinlerin bilimsel bilgi açısından değerlendirilmesi

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisor Akkaya Yılmaz, Mavi
dc.contributor.author Korul, Selver
dc.date.accessioned 2021-11-25T11:04:09Z
dc.date.available 2021-11-25T11:04:09Z
dc.date.issued 2021-11-10
dc.date.submitted 2021-04-20
dc.identifier.citation Korul, S. (2021) 2020-2021 eğitim öğretim yılı sosyal bilgiler ders kitaplarında yer alan metinlerin bilimsel bilgi açısından değerlendirilmesi (yayınlanmamış yüksek lisans tezi) Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın tr_TR
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11607/4441
dc.description.abstract Bilim, belirli bir yöntemle elde edilen ve uygulamalarla doğrulanabilen, evrendeki olguları kendisine konu edinerek bunların belli yönlerini veya kısımlarını inceleyerek gerçeğe ulaşmayı amaçlayan çabalar bütünüdür. Bu çabaların sonucunda ortaya çıkan ürün ise bilimsel bilgi olarak adlandırılmıştır. Bilimsel bilgiyi diğer bilgi türlerinden ayıran özellikleri akla ve mantığa uygun, nesnel, nedensel, olgusal, geçerli ve tutarlı, yöntemli ve sistemli, evrensel, herkese açık, genelleyici, kanıtlanabilir, dinamik, açıklayıcı ve tanımlayıcı olarak belirlenmiştir. Bilimsel bilgi insan hayatının henüz anne karnında iken işlevselliği başlayıp ölümüne kadar hayatın her alanında bilinçli veya bilinçsiz olarak ihtiyaç duyduğu bilgi türüdür. Bireyin ve bireylerden oluşan toplumun bu nedenle bilimsel bilgi edinmeleri kaçınılmaz bir durum oluşturmaktadır. Bu durum ulusların geleceğini oluşturan nesilleri yetiştirmeyi amaçlayan eğitim öğretim sistemleri ile somutlaşmış ve özellikle bilgi çağı diye adlandırılan çağımızda bilimin ve bilimsel bilginin oluşturulma sürecinden uygulama boyutlarına kadar ülkeler arasında adeta yarış halini almıştır. Ülkemizde de bilimsel bilginin aktarılmasının yanı sıra bilimsel düşüncenin de geliştirilmesi amacıyla bilimsel bilginin edindirilmesi ve bilimsel düşünceyi oluşturma, temel ders araç gereçlerinden olan ders kitaplarına yansımıştır. 2020- 2021 eğitim- öğretim yılı Sosyal Bilgiler ders kitaplarının içerikleri bilimsel bilgi açısından incelenmiştir. Her sınıf düzeyinde ve her öğrenme alanında yer alan bilimsel bilgiler, bilimsel bilginin özellikleri kapsamında analiz edilmiştir. Doküman incelemesi yöntemiyle yapılan nitel özellikteki araştırmanın örneklemi, ölçüt örnekleme olarak belirlenmiştir. Araştırmanın örneklemini 2020-2021 eğitim öğretim viii yılında MEB tarafından ders kitabı olarak okutulmasına karar verilen ilkokul 4, ortaokul 5- 6 ve 7. sınıflar sosyal bilgiler ders kitapları oluşturmuştur. Bu kitaplar eğitim öğretim yılı başında, Türkiye’nin yetmiş ilinde devlet okullarında dağıtılmıştır. Veri toplama aracı ise literatür taraması ve uzman görüşlerine dayalı olarak geliştirilen bilimsel bilgiler formudur. Veri toplama tekniği olarak doküman incelemesi kullanılan çalışmaya ait veriler betimsel analiz yöntemiyle çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda tüm sınıflar ve tüm öğrenme alanları düzeyinde Sosyal bilgiler ders kitaplarının bilimsel bilginin boyutlarını yansıttığı tespit edilmiştir. 4. sınıf sosyal bilgiler ders kitabında tüm öğrenme alanlarında bilimsel bilginin farklı boyutlarını yansıtan toplam 105 adet bilimsel bilginin yer aldığı görülmüştür. Yine 5. sınıf sosyal bilgiler ders kitaplarının tüm öğrenme alanlarında farklı boyutlarıyla bilimsel bilgi sayısı 131 iken, 6. Sınıf için bu sayı 173 ve 7. Sınıf ders kitabında ise 222 olmak üzere sosyal bilgiler ders kitaplarında toplam 631 adet bilimsel bilgi yer almıştır. Yapılan analizler ve değerlendirmeler sonucunda 2020-2021 eğitim öğretim yılında MEB tarafından okutulmasına karar verilen ilkokul 4. sınıf ve ortaokul 5- 6 ve 7. Sınıf Sosyal Bilgiler ders kitaplarının içeriklerinde yeter düzeyde bilimsel bilgi yer aldığı sonucuna ulaşılmıştır. tr_TR
dc.description.abstract Science, accessedby a specific method and verified by practices, is a total effort whichaims to get the reality examining some parts of the facts in universe. At the end of these efforts comes an output, “scientificinformation”. What makes scientific informaton different from otherkinds of information is that it is objejtive, causal, factual, current, universal, generic, dinamic, explanatory, provable and systematic. Scientific information is a kind of information that every human being needs consciously or unconsciously from starting in the womb to the death. That’s why socienty containing individuals should inevitably get scientific information. This case is embodied by education systems of which target is to rise the generations for future and seen as an information race among countries. Also, in ourcountry, beside transferring scientificinformation, acquiring and forming information has in the basic school boks. Social science school boks of the year, 2020- 2021 are examined in a scientific way. Scientific information in every grade and learning area, is analyzed in the frame of features of scientific information. The sample of quality based research whseh has been done through document examination, is defined as criteria sample. This researc sample includes for primary grade 4 and secondary grade 5, 6 , 7 social science books decided to be studied by minestery of education. These books have been distributed to government schools ef Turkey. Data collecting tool is scientific infromation form which is developed with literature researc and expert opinsons. Data belonging to study that used in document examination, is sorted out by analyze method. x According to the result of researches, it is determined that social science school boks, at every grade and learning area, have dimensions of scientific information. İt is seen that, social science school boks have totally 105 scientific information including different dimensions of scientific information in all learning areas. In addition to these, in grade 5 social science boks, the number of scientific information is 131; in grade 6 social science books , it is 173 and in grade 7 social science bok, it is 222, which makes totally 631 scientific information. As a result of analysis and evaluation, in education year of 2020- 2021, it is stated that grade 4 for primary andgrades 5, 6, 7 social science boks, determined to be used at schools by Ministary of Public Education, have sufficient scientific information. tr_TR
dc.description.tableofcontents İÇİNDEKİLER KABUL VE ONAY SAYFASI...................................................................................................... iii BİLİMSEL ETİK BİLDİRİM SAYFASI.........................................................................................v ÖZET…......................................................................................................................................... vii ABSTRACT ................................................................................................................................... ix ÖNSÖZ…....................................................................................................................................... xi TABLOLAR DİZİNİ................................................................................................................... xvii KISALTMALAR DİZİNİ ............................................................................................................ xix 1. GİRİŞ............................................................................................................................................1 I. BÖLÜM ........................................................................................................................................2 1.1. Problem Durumu:...............................................................................................................2 1.2. Araştırmanın Amacı...........................................................................................................4 1.3. Problem Cümlesi................................................................................................................4 1.3.1. Alt Problemler ...........................................................................................................4 1.4. Araştırmanın Önemi...........................................................................................................7 1.5. Araştırmanın Sınırlılıkları................................................................................................10 1.6. Araştırmanın Varsayımları...............................................................................................11 1.7. Tanımlar...........................................................................................................................11 II. BÖLÜM .....................................................................................................................................13 2. ARAŞTIRMANIN KURAMSAL ÇERÇEVESİ VE İLGİLİ ARAŞTIRMALAR....................13 2.1. Sosyal Bilgiler..................................................................................................................13 2.2. Ders Kitabı.......................................................................................................................19 2.3. Bilim ................................................................................................................................23 2.4. Bilgi .................................................................................................................................26 2.4.1. Bilgi Türleri .............................................................................................................28 2.5. Bilimsellik ve Bilimsel Bilginin Özellikleri ....................................................................34 2.5.1. Kanıta Dayanır.........................................................................................................35 2.5.2. Akla ve Mantığa Dayanır.........................................................................................36 xiv 2.5.3. Nedenseldir ............................................................................................................. 37 2.5.4. Sorgulayıcı- Eleştiricidir......................................................................................... 38 2.5.7. Olgusaldır................................................................................................................ 39 2.5.8. Dinamiktir (Gelişir-Değişir) ................................................................................... 40 2.5.9. Yöntemli, Sistemlidir (Deney, Gözlem, Tümevarım, Tümdengelim, Sayım ve Çıkarıma/Yordama Dayanır) .................................................................................. 41 2.5.10. Tutarlı ve Geçerlidir.............................................................................................. 43 2.5.11. Açıklayıcı, Tanımlayıcı ve Betimleyicidir............................................................ 43 2.5.12. Herkese Açık......................................................................................................... 44 2.5.13. Genelleyicidir........................................................................................................ 45 2.5.14. Evrenseldir............................................................................................................ 45 2.5.15. Nesneldir (Objektif).............................................................................................. 46 2.6. Sosyal Bilimler ve Bilimsellik ........................................................................................ 49 2.7. İlgili Araştırmalar............................................................................................................ 52 III. BÖLÜM................................................................................................................................... 55 3. YÖNTEM .................................................................................................................................. 55 3.1. Araştırmanın Modeli ....................................................................................................... 55 3.2. Örneklem......................................................................................................................... 56 3.3. Verilerin Toplanması ...................................................................................................... 57 3.4. Verilerin Analizi.............................................................................................................. 57 3.5. Veri Toplama Aracının Geliştirilmesi............................................................................. 58 IV. BÖLÜM................................................................................................................................... 62 4. BULGULAR ve YORUMLAR................................................................................................. 62 4.1. 4. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabında Yer Alan Bilimsel Bilgilere Ait Bulgular ve Yorumlar................................................................................................................. 62 4.1.1. 4. Sınıf Birey ve Toplum Öğrenme Alanına İlişkin Bulgular ve Yorumlar............ 64 4.1.2. 4. Sınıf Kültür ve Miras Öğrenme Alanına İlişkin Bulgular ve Yorumlar.............. 65 4.1.3. 4. Sınıf İnsanlar, Yerler ve Çevreler Öğrenme Alanına İlişkin Bulgular ve Yorumlar................................................................................................................. 68 xv 4.1.4. 4. Sınıf Bilim, Teknoloji ve Toplum Öğrenme Alanına İlişkin Bulgular ve Yorumlar..................................................................................................................72 4.1.5. 4. Sınıf Üretim, Dağıtım ve Tüketim Öğrenme Alanına İlişkin Bulgular ve Yorumlar..................................................................................................................79 4.1.6. 4. Sınıf Etkin Vatandaşlık Öğrenme Alanına İlişkin Bulgular ve Yorumlar...........82 4.1.7. 4. Sınıf Küresel Bağlantılar Öğrenme Alanına İlişkin Bulgular ve Yorumlar.........84 4.2. 5. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabında Yer Alan Bilimsel Bilgilere Ait Bulgular ve Yorumlar..................................................................................................................88 4.2.1. 5. Sınıf Birey ve Toplum Öğrenme Alanına (Bir Bütünün Parçasıyız Adlı Ünite) İlişkin Bulgular ve Yorumlar...................................................................................90 4.2.2. 5. Sınıf Kültür ve Miras Öğrenme Alanına (Geçmişe Yolculuk Adlı Ünite) İlişkin Bulgular ve Yorumlar...................................................................................91 4.2.3. 5. Sınıf İnsanlar Yerler ve Çevreler Öğrenme Alanına (İnsan ve Çevre Adlı Ünite) İlişkin Bulgular ve Yorumlar .......................................................................97 4.2.4. 5. Sınıf Bilim, Teknoloji ve Toplum Öğrenme Alanına (Yaşamımızda Bilim ve Teknoloji Adlı Ünite) İlişkin Bulgular ve Yorumlar.............................................103 4.2.5. 5. Sınıf Üretim, Dağıtım ve Tüketim Öğrenme Alanına (Ekonomi ve İnsan Yaşamı Adlı Ünite) İlişkin Bulgular ve Yorumlar ................................................106 4.2.6. 5. Sınıf Etkin Vatandaşlık Öğrenme Alanına (Etkin ve Sorumluyum Adlı Ünite) İlişkin Bulgular ve Yorumlar.................................................................................111 4.2.7. 5. Sınıf Küresel Bağlantılar Öğrenme Alanına (Bu Dünya Hepimizin Adlı Ünite) İlişkin Bulgular ve Yorumlar .....................................................................113 4.3. 6. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabında Yer Alan Bilimsel Bilgilere Ait Bulgular ve Yorumlar................................................................................................................117 4.3.1. 6. Sınıf Birey ve Toplum Öğrenme Alanına (Biz ve Değerlerimiz Adlı Ünite) İlişkin Bulgular ve Yorumlar.................................................................................122 4.3.2. 6. Sınıf Kültür ve Miras Öğrenme Alanına (Tarihe Yolculuk Adlı Ünite) İlişkin Bulgular ve Yorumlar............................................................................................122 4.3.3. 6. Sınıf İnsanlar, Yerler ve Çevreler Öğrenme Alanına (Yeryüzünde Yaşam Adlı Ünite) İlişkin Bulgular ve Yorumlar .....................................................................132 4.3.4. 6. Sınıf Bilim, Teknoloji ve Toplum Öğrenme Alanına (Bilim ve Teknoloji Hayatımızda Adlı Ünite) İlişkin Bulgular ve Yorumlar........................................143 xvi 4.3.5. 6. Sınıf Üretim Dağıtım ve Tüketim Öğrenme Alanına (Üretiyorum, Tüketiyorum, Bilinçliyim Adlı Ünite) İlişkin Bulgular ve Yorumlar................... 148 4.3.6. 6. Sınıf Etkin Vatandaşlık Öğrenme Alanına (Yönetime Katılıyorum Adlı Ünite) İlişkin Bulgular ve Yorumlar................................................................................ 152 4.3.7. 6. Sınıf Küresel Bağlantılar Öğrenme Alanına (Uluslararası İlişkilerimiz Adlı Ünite) İlişkin Bulgular ve Yorumlar..................................................................... 155 4.4. 7. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabında Yer Alan Bilimsel Bilgilere Ait Bulgular ve Yorumlar............................................................................................................... 158 4.4.1. 7. Sınıf Birey ve Toplum Öğrenme Alanına (İletişim ve İnsan İlişkileri Adlı Ünite) İlişkin Bulgular ve Yorumlar..................................................................... 160 4.4.2. 7. Sınıf Kültür ve Miras Öğrenme Alanına (Türk Tarihinde Yolculuk Adlı Ünite) İlişkin Bulgular ve Yorumlar..................................................................... 163 4.4.3. 7. Sınıf İnsanlar, Yerler ve Çevreler Öğrenme Alanına (Ülkemizde Nüfus Adlı Ünite) İlişkin Bulgular ve Yorumlar..................................................................... 174 4.4.4. 7. Sınıf Bilim, Teknoloji ve Toplum Öğrenme Alanına (Zaman İçinde Bilim Adlı Ünite) İlişkin Bulgular ve Yorumlar............................................................. 182 4.4.5. 7. Sınıf Üretim, Dağıtım ve Tüketim Öğrenme Alanına (Ekonomi ve Sosyal Hayat Adlı Ünite) İlişkin Bulgular ve Yorumlar.................................................. 197 4.4.6. 7. Sınıf Etkin Vatandaşlık Öğrenme Alanına (Yaşayan Demokrasi Adlı Ünite) İlişkin Bulgular ve Yorumlar................................................................................ 203 4.4.7. 7. Sınıf Küresel Bağlantılar Öğrenme Alanına (Ülkeler Arası Köprüler Adlı Ünite) İlişkin Bulgular ve Yorumlar..................................................................... 208 5. TARTIŞMA VE SONUÇ........................................................................................................ 216 5.1. Öneriler ......................................................................................................................... 226 6. KAYNAKLAR........................................................................................................................ 227 7. EKLER..................................................................................................................................... 237 EK 1: Milli Eğitim Bakanlığı Destek Hizmetleri Genel Müdürlüğü Yazısı (ders kitaplarının dağıtım yerleri hk.)....................................................................................................... 237 ÖZGEÇMİŞ................................................................................................................................. 239 tr_TR
dc.language.iso tur tr_TR
dc.publisher Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess tr_TR
dc.subject Sosyal Bilgiler, Bilimsellik, Ders Kitabı, Bilim, Bilgi tr_TR
dc.subject Information, School Book, Science, Scientificity, Social Science tr_TR
dc.title 2020-2021 eğitim öğretim yılı sosyal bilgiler ders kitaplarında yer alan metinlerin bilimsel bilgi açısından değerlendirilmesi tr_TR
dc.title.alternative The evaluation of 2020- 2021 education year social science school books in the frame of scientific information tr_TR
dc.type masterThesis tr_TR
dc.contributor.department Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Türkçe ve Sosyal Bilimler Ana Bilim Dalı tr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster