dc.contributor.advisor |
Ulutaş, Mehmet |
|
dc.contributor.author |
Usta, Hümeyra |
|
dc.date.accessioned |
2021-11-25T10:59:14Z |
|
dc.date.available |
2021-11-25T10:59:14Z |
|
dc.date.issued |
2021-11-10 |
|
dc.date.submitted |
2021-04-22 |
|
dc.identifier.citation |
Usta, H. (2021) Öğretim elemanlarının mobbing ve örgütsel çatışma algı düzeyleri arasındaki ilişki (yayınlanmamış yüksek lisans tezi) Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın |
tr_TR |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11607/4439 |
|
dc.description.abstract |
Geçmişten günümüze kadar eğitim ve öğretimin en önemli noktalarından birisini de
üniversiteler oluşturmaktadır. Bu kadar önemli bir noktada olan üniversitelerin işleyişlerini
devam ettirebilmeleri ve içinde yaşanan sorunlara kalıcı çözüm yolları bulmak da son derece
önemlidir. Bu çalışmada üniversitelerde görev yapmakta olan öğretim elemanlarının mobbing
ve örgütsel çatışma algı düzeyleri arasındaki ilişkinin tespit edilmesi amaçlanmıştır.
Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır.
Araştırmanın evrenini, Adnan Menderes Üniversitesi’nde 2020-2021 eğitim öğretim yılında
görev yapmakta olan 1206 öğretim elemanı oluşturmaktadır. Bu araştırmada örneklem
belirlenmemiş olup, çalışma evreninin tamamına ulaşılmaya çalışılmıştır. Yapılan çalışmalar
sonucunda çalışma evrenine yollanan ölçeklerden 235’ inden geri bildirim alınmıştır.
Araştırmada veri toplama aracı olarak: “Kişisel Bilgi Formu”, Sağlam ve Ehi (2011)
tarafından geliştirilen “Psikolojik Şiddet (Mobbing) Ölçeği” ile A. Rahim (1983) tarafından
geliştirilen ve Niederauer tarafından Türkçeye uyarlanan “Örgütsel Çatışma Ölçeği”
kullanılmıştır. Uygulanan ölçeklerden elde edilen veriler, SPSS 22.0 Programı ile analiz
edilmiştir.
Araştırma sonuçlarına göre; öğretim elemanlarının mobbing düzeylerinin, en yüksek
puan ortalaması, mesleğe yönelik saldırılar boyutunda çıkmıştır. Bunu sosyal yaşama yönelik
saldırılar takip etmektedir. Örgütsel çatışma algılarının ise en yüksek puan ortalaması,
bütünleştirme boyutunda çıkmıştır. En düşük puan ortalaması ise hükmetme boyutunda
çıkmıştır. Cinsiyet değişkenine göre mobbing ve örgütsel çatışma kavramları arasında anlamlı
bir ilişki yoktur. Örgütsel çatışmanın alt boyutu olan ödün vermede evli olan öğretim
elemanlarının daha çok ödün verdikleri belirlenmiştir. Çocuk sahibi olma ve mobbing
arasında şahsa yönelik saldırılar boyutunda anlamlı bir fark bulunmuştur. Çocuk sahibi olan
öğretim elemanlarının daha çok şahsa yönelik saldırılara maruz kaldıkları tespit edilmiştir.
Örgütsel çatışma ve yaş değişkeni arasında anlamlı fark sadece bütünleştirme alt boyutunda
vi
bulunmuştur. 40+ ve 30-39 yaş aralığında olan öğretim elemanlarının daha çok bütünleştirme
alt boyutunu seçtikleri tespit edilmiştir. Örgütsel çatışma ve unvan değişkeni arasında
bütünleştirme alt boyutunda anlamlı fark bulunmuştur. Profesörlerin ve araştırma
görevlilerinin daha çok bütünleştirme alt boyutunu seçtikleri belirlenmiştir. Kıdem değişkeni
ve mobbingin tüm alt boyutları arasında bir ilişki tespit edilmiştir. 11-15, 16-20 ve 21+ kıdeme
sahip öğretim elemanlarının daha çok mesleğe yönelik saldırılara maruz kaldıkları
saptanmıştır. Örgütsel çatışma ve kıdem değişkenine göre ilişki sadece bütünleştirme
boyutunda tespit edilmiştir. Örgütsel çatışma ve alan arasında hükmetme boyutu arasında bir
ilişki tespit edilmiştir. Mobbing ve örgütsel çatışma kavramları ve alt boyutları arasında
negatif yönde ilişkiler olduğu görülmüştür. Bu sonuçlara bakıldığında mobbing arttıkça
mağdurların örgütsel çatışma ortamından kaçındıkları görülmüştür. Mobbing ve örgütsel
çatışma ortamının düzeltilmesi için; mentörlük, hizmet içi eğitimler, araştırmanın farklı
üniversiteler de yapılması, yeni ölçekler geliştirilmesi gibi çeşitli çalışmalar yapılabilir. |
tr_TR |
dc.description.abstract |
Universities constitute one of the most important points of education and training from past
to present. It is also very important for universities, which are at such an important point, to
continue their functions and to find permanent solutions to the problems experienced in them.
In this study, it was aimed to determine the relationship between mobbing and organizational
conflict perception levels of academic staff working at universities. In the research, relational
survey model, one of the quantitative research methods, was used. The of the research consists
of 1206 lecturers working at Adnan Menderes University in the 2020-2021 academic year.
The sample was not determined in this study, and it was tried to reach the whole population.
As a result of the application of measuremet tools feedback was received from 235 academic
staff. As a data collection toll in the research: “Personal Information Form”, “Psychological
Violence (Mobbing) Scale” developed by Sağlam and Ehi (2011) and “Organizational
Conflict Scale” developed by A. Rahim (1983) and adapted to Turkish by Niederauer were
used. The data obtained from the applied scales were analyzed with spss 22.0 program.
According to the research results; The highest average score of the mobbing levels of
the faculty members was found in the dimension of attacks on the profession. This is followed
by attacks on social life. The highest mean score of organizational conflict perceptions was
found in the integration dimension. The lowest average score was found in the domination
dimension. There is no significant relationship between the concepts of mobbing and
organizational conflict according to the gender variable. This shows that men and women
have a close perception level to each other. It has been determined that in concessions, which
is the sub-dimension of organizational conflict, married faculty members make more
concessions. A significant difference was found between having children and mobbing in
terms of personal attacks. It has been determined that the academic staff who have children
are exposed to personal attacks more A significant difference between organizational conflict
and age variables was found only in the integration sub-dimension. It was determined that the
viii
instructors between the ages of 40+ and 30-39 mostly chose the integration style. A significant
difference was found between organizational conflict and title variables in the integration sub dimension. It was determined that professors and research assistants mostly chose the
integration integration. A relationship was found between the seniority variable and all sub dimensions of mobbing. It has been determined that 11-15, 16-20 and 21+ seniority faculty
members are exposed to more occupational attacks. According to the organizational conflict
and seniority variable, the relationship was determined only in the integration dimension. A
relationship has been found between the organizational conflict and the domain of ruling. It
has been observed that there are negative relationships between the concepts of mobbing and
organizational conflict and their sub-dimensions. Considering these results, it is seen that as
mobbing increases, victims avoid organizational conflict. In order to regulate the mobbing
and organizational conflict environment; Many suggestions such as mentoring, in-service
training, conducting research at different universities, developing new scales were presented |
tr_TR |
dc.description.tableofcontents |
İÇİNDEKİLER
KABUL VE ONAY SAYFASI..............................................................................................iii
BİLİMSEL ETİK BİLDİRİM SAYFASI...............................................................................iv
ÖZET....................................................................................................................................... v
ABSTRACT ..........................................................................................................................vii
ÖNSÖZ...................................................................................................................................ix
ŞEKİLLER DİZİNİ............................................................................................................... xv
TABLOLAR DİZİNİ............................................................................................................xvi
EKLER DİZİNİ...................................................................................................................xvii
GİRİŞ....................................................................................................................................... 1
1. BÖLÜM............................................................................................................................ 17
1. KURAMSAL VE KAVRAMSAL ÇERÇEVE................................................................. 17
1.1. Mobbing Kavramı...................................................................................................... 17
1.1.2. Mobbing ile ilgili Kavramlar........................................................................... 19
1.1.2.1. Zorbalık ............................................................................................... 19
1.1.2.2. Çatışma................................................................................................ 20
1.1.2.3. Stres..................................................................................................... 20
1.1.2.4. Şiddet................................................................................................... 21
1.1.2.5. Cinsel Taciz......................................................................................... 22
1.1.3. Mobbingin Tarafları......................................................................................... 22
1.1.3.1. Mobbingin Mağdurları ........................................................................ 23
1.1.3.2. Mobbing Uygulayanlar ....................................................................... 24
1.1.3.3. Mobbingin Seyircileri ......................................................................... 26
1.1.4. Mobbing Belirtileri .......................................................................................... 27
1.1.4.1. Mobbingin Bireydeki Davranışsal Belirtileri...................................... 27
1.1.4.2. Mobbingin Bireydeki Fizyolojik Belirtileri ........................................ 28
1.1.5. Mobbingin Aşamaları ...................................................................................... 29
xi
1.1.5.1. Leymann’ın Mobbing Aşamaları ........................................................ 30
1.1.5.2. İtaylan-Ege Modelinin Aşamaları ....................................................... 32
1.1.6. Mobbingin Dereceleri...................................................................................... 34
1.1.6.1. Birinci derece mobbing ....................................................................... 34
1.1.6.2. İkinci derece mobbing......................................................................... 35
1.1.6.3. Üçüncü derece mobbing...................................................................... 35
1.1.7. Mobbingin Türleri ........................................................................................... 35
1.1.7.1. Yukarıdan aşağıya doğru (dikey) mobbing......................................... 36
1.1.7.2. Aşağıdan Yukarıya Doğru (Düşey) Mobbing ..................................... 37
1.1.7.3. Eş düzeyler arasında (yatay) mobbing ................................................ 37
1.1.8. Mobbinge Neden Olan Faktörler..................................................................... 37
1.1.8.1. Kişilik yapısından kaynaklanan nedenler............................................ 38
1.1.8.2. Örgüt yapısından kaynaklanan nedenler ............................................. 39
1.1.8.3. Sosyal yapıdan kaynaklanan nedenler................................................. 40
1.1.9. Mobbing Sendromunun Etmenleri .................................................................. 40
1.1.10. Mobbingle Başa Çıkma Yöntemleri .............................................................. 41
1.1.10.1. Bireysel mücadele yöntemleri........................................................... 42
1.1.10.2.Yakın çevre ve aile yardımları ........................................................... 43
1.1.10.3. Örgütsel mücadele yöntemleri .......................................................... 44
1.1.10.4. Hukuki açıdan mobbing .................................................................... 45
1.2. Örgütsel Çatışma Kavramı......................................................................................... 48
1.2.1. Örgütsel Çatışma Süreci................................................................................ 49
1.2.1.1. Çatışmanın öncülleri....................................................................... 50
1.2.1.2. Çatışmanın algılanması................................................................... 50
1.2.1.3. Çatışmanın hissedilmesi ................................................................. 50
1.2.1.4. Açık çatışma ................................................................................... 50
1.2.1.5. Çatışma sonucu............................................................................... 51
xii
1.2.2. Örgütsel Çatışmanın Türleri ............................................................................ 51
1.2.2.1. Çatışmaya Taraf Olanlara Göre........................................................... 51
1.2.3. Çatışmanın Örgüt İçindeki Yerine Göre.......................................................... 54
1.2.3.1. Dikey Çatışma ..................................................................................... 54
1.2.3.2. Yatay çatışma ...................................................................................... 54
1.2.3.3. Emir-komuta ve kurmay çatışması...................................................... 55
1.2.4. Çatışmanın Niteliğine Göre........................................................................... 55
1.2.4.1. Fonksiyonel çatışma............................................................................ 55
1.2.4.2. Fonksiyonel olmayan çatışma ............................................................. 55
1.2.5. Çatışma Nedenleri ......................................................................................... 56
1.2.5.1. Çatışmaya neden olan bireysel davranış etkenleri .............................. 56
1.2.6. Çatışmaya Neden Olan Etkenler ................................................................... 57
1.2.6.1. İş bölümü ve farklılaşma ..................................................................... 57
1.2.6.2. Örgütlerdeki değişim ve yeni uzmanlıklar.......................................... 58
1.2.6.3. Sınırlı kaynaklar.................................................................................. 58
1.2.6.4. Ortak karar verme................................................................................ 58
1.2.6.5. Haberleşme noksanlıkları.................................................................... 59
1.2.6.6. Algılama farklılıkları........................................................................... 59
1.2.6.7. Yönetim alanı ile ilgili belirsizlikler ................................................... 60
1.2.6.8. Statü farklılığı...................................................................................... 60
1.2.6.9. Örgütün büyüklüğü ............................................................................. 60
1.2.6.10. Personelin Farklılığı .......................................................................... 61
1.2.6.11. İşçi- işveren ilişkilerindeki kutuplaşmalar ........................................ 61
1.2.7. Çatışmanın Etkileri........................................................................................ 61
1.2.8.Çatışma Yönetim Yolları................................................................................ 62
1.2.8.1. Çatışmanın bir analizini yapma........................................................... 62
1.2.8.2. Sorun çözme........................................................................................ 63
xiii
1.2.8.3. Yüce amaçlar saptama......................................................................... 63
1.2.8.4. Kaynakların genişletilmesi.................................................................. 63
1.2.8.5. Kaçınma .............................................................................................. 63
1.2.8.6. Yumuşatma.......................................................................................... 64
1.2.8.7. Uzlaşma............................................................................................... 64
1.2.8.8. Yetki kullanma .................................................................................... 64
1.2.8.9. İnsan değişkenini değiştirme............................................................... 64
1.2.8.10. Yapısal değişkeni değiştirme ............................................................ 65
1.2.8.11. Kura çekme ....................................................................................... 65
1.2.8.12. Hakeme başvurma ............................................................................. 65
1.2.8.13. Bütünleştirme .................................................................................... 65
1.2.8.14. Uyma ................................................................................................. 66
1.2.8.15. Hükmetme ......................................................................................... 66
1.2.9. Çatışmanın Kuramsal Temelleri ...................................................................... 66
1.2.9.1. Klasik (geleneksel) örgüt kuramı ve çatışma ...................................... 66
1.2.9.2. Neo-klasik örgüt kuramı ve çatışma.................................................... 67
1.2.9.3. Modern örgüt kuramı ve çatışma ........................................................ 67
2. BÖLÜM............................................................................................................................ 68
2. YÖNTEM.......................................................................................................................... 68
2.1. Araştırmanın Modeli.................................................................................................. 68
2.1.1. Çalışma Evreni................................................................................................. 68
2.2. Veri Toplama Araçları............................................................................................... 71
2.2.1. Kişisel Bilgi Formu.......................................................................................... 71
2.2.2. Psikolojik Şiddet (Mobbing) Ölçeği................................................................ 71
2.2.3. Örgütsel Çatışma Ölçeği.................................................................................. 72
2.3. Verilerin Toplanması ................................................................................................. 72
2.4. Verilerin Analizi ........................................................................................................ 73
xiv
3. BÖLÜM............................................................................................................................ 75
3. BULGULAR VE YORUM ............................................................................................... 75
3.1. Birinci ve İkinci Alt Probleme İlişkin Bulgular......................................................... 75
3.2. Üçüncü Alt Probleme İlişkin Bulgular ...................................................................... 82
4. BÖLÜM............................................................................................................................ 85
4. TARTIŞMA, SONUÇ VE ÖNERİLER............................................................................ 85
4.1. Öneriler...................................................................................................................... 90
4.1.1. Uygulayıcılar İçin Öneriler.............................................................................. 90
4.1.2. Araştırmacılar İçin Öneriler............................................................................. 91
5. KAYNAKLAR................................................................................................................. 93
6. EKLER ........................................................................................................................... 104
ÖZGEÇMİŞ ....................................................................................................................... 110 |
tr_TR |
dc.language.iso |
tur |
tr_TR |
dc.publisher |
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü |
tr_TR |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
tr_TR |
dc.subject |
Mobbing, Örgütsel Çatışma, Öğretim elemanı, Yükseköğretimde Mobbing, Yükseköğretimde çatışma |
tr_TR |
dc.subject |
Mobbing, Organizational conflict, Instructor, Mobbing in Higher Education, Conflict in Higher Education |
tr_TR |
dc.title |
Öğretim elemanlarının mobbing ve örgütsel çatışma algı düzeyleri arasındaki ilişki |
tr_TR |
dc.title.alternative |
The relationship between faculty members mobbing and organizational conflict perception levels |
tr_TR |
dc.type |
masterThesis |
tr_TR |
dc.contributor.department |
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Eko. Ana Bilim Dalı |
tr_TR |