dc.contributor.advisor |
Çolakoğlu, Ülker |
|
dc.contributor.author |
Şahin, Akın |
|
dc.date.accessioned |
2021-11-25T10:39:19Z |
|
dc.date.available |
2021-11-25T10:39:19Z |
|
dc.date.issued |
2021-11-09 |
|
dc.date.submitted |
2021-06-07 |
|
dc.identifier.citation |
Şahin, A. (2021) Michelin restoranlarında müşteri talebi ve deneyimi üzerine bir araştırma (yayınlanmamış yüksek lisans tezi) Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın |
tr_TR |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11607/4432 |
|
dc.description.abstract |
İnsanların en temel ihtiyacı beslenmedir ve buna paralel olarak yiyecek-içecek
işletmeleri de önem kazanmaktadır. Yiyecek içecek işletmeleri insanların beslenme
gereksinimi kadar eski bir geçmişe sahiptir. Fakat bu işletmeler varoluşundan bu yana
insanların değişen gereksinimlerine göre biçimlenmiştir. Başlarda yalnız yeme içme
gereksinimini karşılamaya çalışan işletmeler rekabet edebilirliğin sağlanması ve müşterilerin
değişen istekleri sonucunda sürekli bir değişim ve gelişim içine girmişlerdir. Alan yazında
restoranların sınıflandırılmasına ilişkin pek çok kriter bulunsa da dünyada genel kabul görmüş
restoran derecelendirme sistemleri bulunmaktadır.
Dünya ülkeleri tarafından kabul görmüş restoran derecelendirme sistemlerinden biri
Michelin Rehberi’dir. Bu rehber belirli standartları sağlayan iyi restoranlara yıldız olarak
nitelendirilen sembol vermektedir. Gastronomi alanında Michelin yıldızlı restoran olmak
prestij açısından oldukça önemlidir. Yıldız sahibi olmak restoranların lezzet ve
ambiyanslarının tasdik edilmesi anlamına geldiği için müşteri potansiyelini önemli ölçüde
etkileyen bir faktör haline gelmektedir. Bu bilgiler ışığında araştırmada gastronomi
dünyasında önemli bir etkiye sahip olan Michelin Rehberi ile ilgili literatür çalışmaları
yapılmıştır. Yapılan literatür taramasının ardından Michelin yıldızlı restoranlar ile yapılan
görüşmeler ile görüşme sağlanan restoranların Tripadvisor yorumları nitel veri analizi ile
değerlendirilmiştir. |
tr_TR |
dc.description.abstract |
The basic need of people is nutrition and parallel to this, food and beverage businesses
are gaining importance. Food and beverage establishments have a history as old as people's
nutritional needs. But these businesses have been shaped according to the changing needs of
people since their existence. Initially, only businesses trying to meet their food and beverage
needs have undergone constant change and development as a result of ensuring
competitiveness and changing demands of customers. Although there are many criteria
regarding the classification of restaurants in the literature, there are generally accepted
restaurant rating systems in the world.
One of the restaurant rating systems accepted by the countries of the world is the
Michelin Guide. This guide gives good restaurants that meet certain standards, a symbol that
qualifies as stars. Being a Michelin star restaurant in gastronomy is very important in terms
of prestige. On the other hand, having a star means that the taste and ambience of the
restaurants are certified, thus becoming a factor that significantly affects the customer
potential. Based on this framework, literature studies were conducted on the Michelin Guide,
which has an important effect in the world of gastronomy. After the literature review,
interviewed wit Michelin star restaurants and same restaurants customers' comments from
Tripadvisor were evaluated with qualitative data analysis. |
tr_TR |
dc.description.tableofcontents |
İÇİNDEKİLER
KABUL VE ONAY SAYFASI............................................................................................iii
BİLİMSEL ETİK VE BİLDİRİM SAYFASI ...................................................................... iv
ÖZET..................................................................................................................................... v
ABSTRACT ......................................................................................................................... vi
ÖNSÖZ................................................................................................................................ vii
SİMGELER DİZİNİ............................................................................................................. xi
ŞEKİLLER DİZİNİ............................................................................................................. xii
TABLOLAR DİZİNİ.......................................................................................................... xiii
GÖRSELLER DİZİNİ........................................................................................................ xiv
EKLER ................................................................................................................................ xv
GİRİŞ..................................................................................................................................... 1
1. BÖLÜM............................................................................................................................. 6
1. DÜNYA GENELİNDEKİ YİYECEK İÇECEK İŞLETMELERİNİN
DERECENLENDİRME SİSTEMLERİ ........................................................................... 6
1.1. Michelin Rehberi ....................................................................................................... 7
1.1.1. Tarihi Gelişim Çerçevesinde Michelin Rehberi................................................. 9
1.1.2. Michelin Rehberinde Denetleme Sürecinin İşleyişi......................................... 11
1.1.2.1. Müfettişlerin temel değerleri ............................................................... 13
1.1.3. Michelin Rehberinin Restoranları Değerlendirdiği Diğer Sistemler ............... 17
1.1.3.1. Restoran konforunu belirten çatal bıçak (kuver) sembolü................... 18
1.1.3.2. Otel konforunu belirten semboller....................................................... 19
1.1.3.3. Bib gourmand ve michelin tabağı sembolleri...................................... 19
1.1.3.4. Kuver ve tabak sembolü ...................................................................... 20
1.1.3.5. Yerel lezzetler ve sembolleri ............................................................... 21
1.1.4. Ödülün Getirdiği Baskı ve Stres ...................................................................... 23
ix
1.2. Zagat ........................................................................................................................ 26
1.3. Gault et Millau ......................................................................................................... 27
1.4. The Good Food Guide ............................................................................................. 28
1.5. Dünyanın En İyi 50 Restoranı ................................................................................. 29
1.6. Diğer Restoran Derecelendirme Sistemlerine Örnekler .......................................... 31
1.6.1. YEDY Derecelendirme Sistemi ....................................................................... 32
1.6.2. La Liste Derecelendirme Sistemi..................................................................... 32
1.7. Sektörel Olarak Yiyecek İçecek İşletmeleri ............................................................ 33
1.8. Yiyecek-İçecek Hizmeti Sektörünün Güncel Durumuna Genel Bakış.................... 36
1.9. Tarihsel Süreçte Restoranların Gelişimi.................................................................. 38
1.10. Restoranların Sınıflandırılması.............................................................................. 41
1.11. Restoranlardaki Uygulamalar ve Pazarlama Faaliyetleri....................................... 43
1.12. Restoranlara İlişkin Yapılan Çalışmalar................................................................ 53
1.13. Restoranlar Çerçevesinde Tüketicilere İlişkin Yapılan Çalışmalar....................... 54
2. BÖLÜM........................................................................................................................... 63
2. MICHELIN YILIZLI RESTORANLARA ÖRNEKLER............................................... 63
2.1. Mirazur..................................................................................................................... 63
2.2. Noma........................................................................................................................ 64
2.3. Asador Etxebarri...................................................................................................... 65
2.4. Gaggan ..................................................................................................................... 66
2.5. Geranium ................................................................................................................. 66
2.6. Alain Ducasse at The Dorchester............................................................................. 67
2.7. Blue Hill................................................................................................................... 67
2.8. Alinea....................................................................................................................... 69
2.9. The French Laundry................................................................................................. 70
2.10. Mume ..................................................................................................................... 71
x
3. BÖLÜM........................................................................................................................... 77
3. MICHELIN RESTORANLARINA AİT TÜKETİCİ YORUMLARININ
İNCELENMESİ.............................................................................................................. 77
3.1. İncelenen Yorumların Maxqda Kod Oranları.......................................................... 81
3.2. Maxqda Kodların Birbirlerine Olan Oranlarının Analizi ........................................ 82
4. BÖLÜM........................................................................................................................... 90
4. YÖNTEM........................................................................................................................ 90
4.1. Araştırma Evreni ve Yöntemi.................................................................................. 90
4.2. Veri Toplama Yöntemi ve Araçları ......................................................................... 92
4.3. Verilerin Analizi ...................................................................................................... 93
4.4. Bulgular ................................................................................................................... 95
4.4.1. Le Jardinier....................................................................................................... 96
4.4.2. Ai Fiori............................................................................................................. 98
4.4.3. Bouley at Home................................................................................................ 99
4.4.4. Gramercy Tavern ............................................................................................. 99
4.4.5. Casa Mono ..................................................................................................... 101
4.4.6. Buona Terra.................................................................................................... 102
4.4.7. Song of İndia .................................................................................................. 103
4.4.8. Alma............................................................................................................... 105
4.4.9. Mume ............................................................................................................. 108
5. TARTIŞMA VE SONUÇ.............................................................................................. 109
6. KAYNAK:LAR............................................................................................................. 117
EKLER .............................................................................................................................. 137
ÖZGEÇMİŞ....................................................................................................................... 147 |
tr_TR |
dc.language.iso |
tur |
tr_TR |
dc.publisher |
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü |
tr_TR |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
tr_TR |
dc.subject |
Maxqda Analizi, Michelin Rehberi, Michelin Restoranları, Restoran Derecelendirme Sistemleri, Tüketici Deneyimi |
tr_TR |
dc.subject |
Consumer Experience, Maxqda Analysis, Michelin Guide, Michelin Restaurants, Restaurant Rating System |
tr_TR |
dc.title |
Michelin restoranlarında müşteri talebi ve deneyimi üzerine bir araştırma |
tr_TR |
dc.title.alternative |
A research on customer demand and experience in michelin restaurants |
tr_TR |
dc.type |
masterThesis |
tr_TR |
dc.contributor.department |
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Turizm Ana Bilim Dalı |
tr_TR |