eArşiv@Adu

Okul öncesi öğretmenlerinin beslenme eğitimine ilişkin öz-yeterliklerinin incelenmesi

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisor Angın, Duriye Esra
dc.contributor.author Çınar, Damla
dc.date.accessioned 2021-11-25T10:34:19Z
dc.date.available 2021-11-25T10:34:19Z
dc.date.issued 2021-11-09
dc.date.submitted 2021-06-06
dc.identifier.citation Çınar, D. (2021) Okul öncesi öğretmenlerinin beslenme eğitimine ilişkin öz-yeterliklerinin incelenmesi (yayınlanmmaış yüksek lisans tezi) Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın tr_TR
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11607/4430
dc.description.abstract Bu çalışmanın amacı, okul öncesi öğretmenlerinin beslenme eğitimine ilişkin öz yeterliklerini belirlemektir. Çalışma nicel araştırma yöntemlerinden tarama modelinde gerçekleştirilmiştir. Çalışma grubu, evrenin tamamını ifade eden tam sayım yoluyla, 2019-2020 Eğitim Öğretim yılında Bitlis ili merkez ve Tatvan, Ahlat, Adilcevaz, Güroymak, Mutki, Hizan ilçelerinde bulunan Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı resmi ve özel anaokulları ile ilkokulların bünyesindeki anasınıflarında görev yapmakta olan 380 okul öncesi öğretmeninden oluşmaktadır. Çalışmada okul öncesi öğretmenlerinin beslenme eğitimine ilişkin öz-yeterliklerini saptayabilmek adına nicel verilerin toplanmasında veri toplama aracı olarak Angın (t.y) tarafından geliştirilen “Okul Öncesi Öğretmeni Beslenme Eğitimi Öz-Yeterlik Ölçeği” ve araştırmacı tarafından hazırlanan “Kişisel Bilgi Formu” kullanılmıştır. Elde edilen verilen istatiksel analizleri SPSS 21.0 programında, normal dağılım sergileyen iki farklı grubun ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık olup olmadığını belirlemek için parametrik test ilişkisiz örneklemler için t testi, ikiden fazla bağımsız gruba ilişkin ortalamaların en az ikisi arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark olup olmadığını belirlemek için ise parametrik test ilişkisiz örneklemler için tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılmıştır. Çalışmaya katılan okul öncesi öğretmenlerinin beslenme eğitimi öz-yeterlik puan ortalamasının =122.48 olduğu görülmüştür. Öğretmenlerin % 62.1’inin orta, % 19.7’sinin yüksek, % 18.2’sinin ise düşük düzeyde öz yeterliğe sahip oldukları saptanmıştır. Çalışmaya katılan okul öncesi öğretmenlerinin beslenme eğitimi öz-yeterlik puanlarının erkek öğretmenler (p<0.05), beslenme eğitimi alanlar (p<0.05) ve yeterli ve dengeli beslenenler lehine (p<0.05) anlamlı bir farklılık vi gösterdiği saptanmıştır. Bunun yanı sıra kadro durumu değişkenine göre kadrolu öğretmenlerle sözleşmeli öğretmenler arasında kadrolu öğretmenler lehine (p<0.05) anlamlı bir fark saptanmıştır. Ancak okul öncesi öğretmenlerinin beslenme eğitimi öz-yeterlikleri ile diğer değişkenler (yaş, kıdem, öğrenim durumu, sınıf mevcudu, görev yapılan okul türü, çalışılan yaş grubu) arasında anlamlı bir ilişki bulunamamıştır (p>0.05). tr_TR
dc.description.abstract The purpose of this study is to determine the self-efficacy of preschool teachers’ regarding nutrition education. The research was carried out in the descriptive type scanning model which is one of the quantitative research methods. The working group, through the full census which expresses the entire population consists of 380 pre-school teachers who work in public and private kindergardens or elementary schools that are officially affiliated to the Directorate of National Education within the Center of Bitlis Province and Tatvan, Ahlat, Adilcevaz, Güroymak, Mutki, Hizan districts in the Academic Year of 2019-2020. In the research, as a data collection tool in the collection of quantitative data in order to determine the self-efficacy of preschool teachers’ regarding nutrition education; "Preschool Teacher Nutrition Education Self-Efficacy Scale" which was developed by Angın (t.y) and "Personal Information Form" prepared by the researcher were used. In the statistical analyzes obtained, SPSS 21.0 program, t test for parametric test unrelated samples to determine whether there is a statistically significant difference between the averages of two different groups, there is a statistically significant difference between at least two of the averages of more than two independent groups. One-way analysis of variance (ANOVA) was used for parametric test unrelated samples. It was observed that the average of nutrition education self-efficacy points of preschool teachers who participated in the study was 122.48. It was determined that 62.1% of teachers had medium, 19.7% had high, and 18.2% had low self-efficacy. It was found that the nutritional education self efficacy scores of preschool teachers who took part in the study showed a significant difference in favor of male teachers (p<0.05), those who got nutrition education (p<0.05) and the ones who had an adequate and balanced diet (p<0.05). In addition to this, there was viii a significant difference between the permanent teachers and contracted teachers in favor of permanent teachers (p<0.05). However, it was observed that there was no significant relationship between pre-school teachers’ nutritional education self-efficacy and other variables (age, seniority, educational background, age group studied, class size, type of school) (p>0.05). tr_TR
dc.description.tableofcontents İÇİNDEKİLER KABUL VE ONAY SAYFASI..............................................................................................iii BİLİMSEL ETİK BİLDİRİM SAYFASI...............................................................................iv ÖZET....................................................................................................................................... v ABSTRACT ..........................................................................................................................vii ÖNSÖZ...................................................................................................................................ix ŞEKİLLER DİZİNİ..............................................................................................................xiii TABLOLAR DİZİNİ............................................................................................................xiv EKLER DİZİNİ..................................................................................................................... xv KISALTMALAR DİZİNİ ....................................................................................................xvi GİRİŞ....................................................................................................................................... 1 1. BÖLÜM.............................................................................................................................. 9 1. KURAMSAL ÇERÇEVE VE İLGİLİ ARAŞTIRMALAR................................................ 9 1.1. Kuramsal Çerçeve........................................................................................................ 9 1.1.1. Beslenme Kavramı ve Önemi............................................................................ 9 1.1.1.1. Yeterli ve Dengeli Beslenme............................................................... 10 1.1.2. Okul Öncesi Dönemde Beslenme .................................................................... 12 1.1.2.1. Okul Öncesi Dönem Çocuklarında Görülen Beslenme Sorunları....... 13 1.1.2.1.1. Demir Eksikliği .................................................................... 13 1.1.2.1.2. Açlık ve İştah........................................................................ 14 1.1.2.1.3. Besin Boğulmaları................................................................ 15 1.1.2.2. Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Beslenme Davranışlarını Etkileyen Etmenler ................................................................................. 15 1.1.2.2.1. Aile Ortamı........................................................................... 15 1.1.2.2.2. Okul Ortamı.......................................................................... 18 1.1.2.2.3. Akran Etkileşimi................................................................... 19 1.1.2.2.4. Medya ................................................................................... 19 xi 1.1.3. Beslenme Eğitimi............................................................................................. 21 1.1.3.1. Okul Öncesi Dönemde Beslenme Eğitimi ve Önemi.......................... 24 1.1.4. Öz-Yeterlik Kavramı ....................................................................................... 27 1.1.4.1. Bilişsel Süreçler................................................................................... 31 1.1.4.2. Motivasyon Süreçleri .......................................................................... 32 1.1.4.3. Duyuşsal Süreçler................................................................................ 32 1.1.4.4. Seçim Süreçleri ................................................................................... 33 1.1.5. Öz-Yeterlik Kavramının Önemi ...................................................................... 34 1.1.5.1. Öğretmen Öz-Yeterlik Algısı.............................................................. 35 1.1.5.1.1. Öğretmen Öz-Yeterliğinin Öğrenciler ve Öğrenme Süreçleri Üzerindeki Etkisi ......................................................... 37 1.2. İlgili Araştırmalar ...................................................................................................... 39 2. BÖLÜM............................................................................................................................ 50 2. YÖNTEM.......................................................................................................................... 50 2.1. Araştırmanın Modeli.................................................................................................. 50 2.2. Çalışma Grubu ........................................................................................................... 50 2.3. Veri Toplama Araçları............................................................................................... 52 2.3.1. Okul Öncesi Öğretmeni Beslenme Eğitimi Öz-Yeterlik Ölçeği...................... 52 2.3.2. Kişisel Bilgi Formu.......................................................................................... 52 2.4. Verilerin Toplanması ................................................................................................. 53 2.5. Verilerin Analizi ........................................................................................................ 53 3. BÖLÜM............................................................................................................................ 55 3. BULGULAR VE YORUM ............................................................................................... 55 3.1. Okul Öncesi Öğretmenlerinin Ölçekten Aldıkları Toplam Puanlara İlişkin Betimsel İstatistikler................................................................................................ 55 3.2. Cinsiyet Değişkeni Açısından Beslenme Eğitimine İlişkin Öz-Yeterlik Analiz Sonuçları.................................................................................................................. 55 3.3. Yaş Değişkeni Açısından Beslenme Eğitimine İlişkin Öz-Yeterlik Analiz Sonuçları.................................................................................................................. 56 xii 3.4. Öğrenim Durumu Değişkeni Açısından Beslenme Eğitimine İlişkin Öz-Yeterlik Analiz Sonuçları...................................................................................................... 56 3.5. Kıdem Değişkeni Açısından Beslenme Eğitimine İlişkin Öz-Yeterlik Analiz Sonuçları.................................................................................................................. 57 3.6. Kadro Durumu Değişkeni Açısından Beslenme Eğitimine İlişkin Öz-Yeterlik Analiz Sonuçları...................................................................................................... 58 3.7. Çalışılan Yaş Grubu Değişkeni Açısından Beslenme Eğitimine İlişkin Öz Yeterlik Analiz Sonuçları........................................................................................ 59 3.8. Görev Yapılan Okul Türü Değişkeni Açısından Beslenme Eğitimine İlişkin Öz Yeterlik Analiz Sonuçları........................................................................................ 59 3.9. Sınıf Mevcudu Değişkeni Açısından Beslenme Eğitimine İlişkin Öz-Yeterlik Analiz Sonuçları...................................................................................................... 60 3.10. Yeterli ve Dengeli Beslenme Durumu Değişkeni Açısından Beslenme Eğitimine İlişkin Öz-Yeterlik Analiz Sonuçları....................................................................... 61 3.11. Beslenme Eğitimi Alma Durumu Değişkeni Açısından Beslenme Eğitimine İlişkin Öz-Yeterlik Analiz Sonuçları....................................................................... 62 4. TARTIŞMA VE SONUÇ ................................................................................................ 63 5. KAYNAKLAR................................................................................................................. 74 6. EKLER ............................................................................................................................. 90 ÖZGEÇMİŞ ......................................................................................................................... 97 tr_TR
dc.language.iso tur tr_TR
dc.publisher Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess tr_TR
dc.subject Okul Öncesi Öğretmeni, Beslenme Eğitimi, Öz-Yeterlik tr_TR
dc.subject Preschool Teacher, Nutrition Education, Self-Efficacy tr_TR
dc.title Okul öncesi öğretmenlerinin beslenme eğitimine ilişkin öz-yeterliklerinin incelenmesi tr_TR
dc.title.alternative Research on pre-school teachers’ self-efficacy in nutritional education tr_TR
dc.type masterThesis tr_TR
dc.contributor.department Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İlköğretim Ana Bilim Dalı tr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster