dc.contributor.advisor |
İcil Tuncer, Aslı |
|
dc.contributor.author |
Deniz, Burcu |
|
dc.date.accessioned |
2021-11-25T10:31:38Z |
|
dc.date.available |
2021-11-25T10:31:38Z |
|
dc.date.issued |
2021-11-23 |
|
dc.date.submitted |
2021-08-09 |
|
dc.identifier.citation |
Deniz, B. (2021) Sanal kabilelerde sosyal etkileşim ve etkileri (yayınlanmamış yüksek lisans tezi) Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın |
tr_TR |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11607/4429 |
|
dc.description.abstract |
Enformasyon çağının getirdiği değişimlerle kültürel, sosyal ve toplumsal yapıda
farklılıklar oluşmuş, modernizmin önerileri geride kalmış, postmodernizmin önerisi olan
bireycilik anlayışı ise kabilecilik anlayışı ile bir ikilik oluşturmuştur. Birey merkezli yaklaşım
bireye odaklanmakta kabile odaklı anlayış ise gruba odaklanmaktadır. Kabilecilik anlayışında
bireyi tanımlayan nokta tükettiği ürünlerden ziyade bir gruba aidiyet ve tüketim yoluyla
oluşturduğu sosyal ilişkilerdir.
Bu çalışmada kabilesel pazarlama anlayışı çerçevesinde, Harry Potter markası,
tüketici temelinde oluşmuş bir sanal kabile olan Hogwarts Türkleri grubu, kabile ve topluluk
temel unsurları açısından incelenmiş, etkileşim yoğunluğu ve oluşan bağlantı değeri
değerlendirilmiş ve tüketim pratiklerine etkisi olup olmadığı araştırılmıştır. Söz konusu
değerlendirmeye, literatür doğrultusunda, içerik analizi yöntemi ve NodeXL ağ analizi
programları kullanılarak yapılan araştırmalar yoluyla ulaşılmıştır. Günümüzde özellikle
sosyal medya platformlarında oluşan postmodern kabilelerde bireyler birbirleriyle etkileşime
geçmekte, bilgi, duygu ve düşüncelerini paylaşmaktadırlar. Bireyin kendini ifade etme ortamı
sağlayan ve aidiyet hissi oluşturan bu topluluklarda bireyler her ne kadar tüketim yoluyla bir
araya gelmiş olsa da topluluk içinde oluşan sosyal ilişkiler tüketilen nesneden daha önemli
hale gelmektedir. |
tr_TR |
dc.description.abstract |
With the changes brought by the information age, differences in cultural, social and
social structure have occurred, the suggestions of modernism have been left behind, and the
understanding of individualism, which is the suggestion of postmodernism, has created a
duality with the understanding of tribalism. The individual-centered approach focuses on the
individual, while the tribe-oriented approach focuses on the group. The point that defines the
individual in the understanding of tribalism is not the products he consumes, but the social
relations he creates through belonging to a group and consumption.
In this study, within the framework of tribal marketing approach, the Harry Potter
brand, the Hogwarts Turks group, which is a virtual tribe formed on the basis of consumers,
was examined in terms of tribe and community basic elements, the interaction density and the
connection value formed were evaluated and it was investigated whether it had an effect on
consumption practices. The aforementioned evaluation has been reached through research
conducted using the content analysis method and NodeXL network analysis programs, in line
with the literature. Today, especially in postmodern tribes formed on social media platforms,
individuals interact with each other and share their knowledge, feelings and thoughts.
Although individuals have come together through consumption in these communities, which
provide an environment for the individual's self-expression and create a sense of belonging,
the social relations formed within the community become more important than the consumed
object. |
tr_TR |
dc.description.tableofcontents |
İÇİNDEKİLER
KABUL VE ONAY SAYFASI..............................................................................................iii
BİLİMSEL ETİL BİLDİRİM SAYFASI ...............................................................................iv
ÖZET....................................................................................................................................... v
ABSTRACT ...........................................................................................................................vi
ÖNSÖZ..................................................................................................................................vii
TABLOLAR DİZİNİ............................................................................................................... x
ŞEKİLLER DİZİNİ................................................................................................................xi
GÖRSELLER DİZİNİ...........................................................................................................xii
GİRİŞ....................................................................................................................................... 1
1. BÖLÜM............................................................................................................................... 2
1. SANAL KABİLELER......................................................................................................... 2
1.1. Enformasyon Çağı............................................................................................................ 2
1.1.1. Enformasyonalizm ve Ağ Toplumu .............................................................................. 2
1.1.2. “Bir Global Köy”, Küreselleşme ................................................................................... 5
1.1.3. Enformasyonel Kapitalizm............................................................................................ 7
1.1.4. Modern Toplumdan Postmodern Topluma ................................................................. 11
1.1.5. Bilgi Toplumu ve Tüketim Toplumu Kavramlarına Genel Bakış............................... 25
1.2. Tüketim Toplumu ve Tüketim Kültürü .......................................................................... 28
1.2.1. Tüketim Toplumu ve Tüketim Kültürü ....................................................................... 30
1.2.2. Kabilesel Pazarlama ve Topluluklar............................................................................ 34
1.2.3. Postmodern Tüketici Toplulukları............................................................................... 39
1.3. Sanal Kabileler ............................................................................................................... 44
1.3.1. Geleneksel Medyadan Yeni Medyaya......................................................................... 51
1.3.2. Arkaik Kabilelerden Sanal Kabilelere......................................................................... 56
1.3.2.1. Sanal Kabilelerin Gelişim Süreci ............................................................................. 60
1.3.2.2. Sanal Kabilelere Katılım Motivasyonu .................................................................... 61
ix
1.3.3. Sanal Topluluk, Sanal Cemaat ve Sanal Kabile Kavramları Arasındaki İlişkiler....... 64
1.3.3.1. Topluluk, Cemaat ve Kabile Kavramlarını Çerçeve Edinen Çalışmalar.................. 76
2. BÖLÜM............................................................................................................................. 80
2. SANAL KABİLELERDE SOSYAL ETKİLEŞİM VE ETKİLERİ ................................. 80
2.1. Sanal Kabilelerde Kültür................................................................................................ 80
2.2. Sanal Kabilelerde Kimlik ............................................................................................... 84
2.3. Bir Tüketici Kabilesi Olarak Sanal Kabileler................................................................. 91
2.4. Sanal Kabilelerde Sosyal Etkileşim................................................................................ 93
2.5. Sosyal Etkileşim, Etkisi ve Bağlantı Değeri................................................................... 95
2.6. Sosyal Etkileşim ve Bağlantı Değeri Bağlamında Tüketim Pratikleri ......................... 100
3. BÖLÜM........................................................................................................................... 102
3. ARAŞTIRMA.................................................................................................................. 102
3.1. Araştırmanın Amacı ..................................................................................................... 102
3.2. Araştırmanın Önemi ..................................................................................................... 102
3.3. Araştırmanın Örneklemi............................................................................................... 103
3.4. Araştırmanın Yöntemi .................................................................................................. 103
3.5. Araştırmanın Sınırlılıkları............................................................................................. 105
3.6. Araştırmanın Bulguları................................................................................................. 105
3.6.1. Topluluk Unsurlarına İlişkin Bulgular ...................................................................... 106
3.6.2. Kabilede Üyeler Arası Sosyal Etkileşime İlişkin Bulgular ....................................... 126
3.6.2.1. NodeXL Programı İle Hogwarts Türkleri Topluluğu Etkileşim Yoğunluğu Ölçümü
................................................................................................................................. 127
3.6.3. Hogwarts Türkleri Kabilesinin Tüketim Pratiklerine İlişkin Bulgular...................... 135
3.6.4. Markaya Yüklenen Anlam, Öneri ve Beklentilere İlişkin Bulgular.......................... 136
SONUÇ................................................................................................................................ 138
KAYNAKÇA ...................................................................................................................... 142
ÖZGEÇMİŞ......................................................................................................................... 147 |
tr_TR |
dc.language.iso |
tur |
tr_TR |
dc.publisher |
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü |
tr_TR |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
tr_TR |
dc.subject |
Bağlantı Değeri, Etkileşim, Kabile, Postmodernizm, Sanal Kabileler |
tr_TR |
dc.subject |
Connection, Interaction, Postmodernism, Tribe, Value, Virtual Tribes |
tr_TR |
dc.title |
Sanal kabilelerde sosyal etkileşim ve etkileri |
tr_TR |
dc.title.alternative |
Social interaction and its effects in virtual tribes |
tr_TR |
dc.type |
masterThesis |
tr_TR |
dc.contributor.department |
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Halkla İlişkiler ve Reklamcılık Ana Bilim Dalı |
tr_TR |