Bu araştırmanın amacı, 8. Sınıf TC İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük ders kitabı ile
Nutuk’ta yer alan değerlerin tespiti ve bu iki kaynakta yer alan değerlerin öğretmen
görüşleri açısından değerlendirilmesidir. Bu çalışmada, nitel araştırma yöntemlerinden
içerik analizi ve görüşme tekniklerine başvurulmuştur. Veri toplama aracı olarak Atatürk’ün
Nutuk adlı eserinden ve 2019-2020 eğitim öğretim yılında okutulan, Nev Yayınlarına ait 8.
sınıf TC İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük ders kitabı ile öğretmen görüşlerinden
yararlanılmıştır Araştırmanın çalışma grubunu Türkiye‘ nin farklı illerinde kamu ve özel
ortaokullarda görev yapan 10 Sosyal Bilgiler Öğretmeni oluşturmuştur. Araştırma
verilerinin toplanmasında yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Verilerin
çözümlenmesinde betimsel analiz ve tümevarımsal içerik analizi teknikleri kullanılmıştır.
Araştırma da ders kitabından 52, Nutuk’tan 337, öğretmenlerin görüşme sorularına verdiği
cevaplardan 25 sayfalık ham veri elde edilmiştir. Veriler Word ortamına aktarılmış ve bu
veriler ışığında 8. Sınıf TC İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük ders kitabı ile Nutuk’ta yer alan
değerler ve bu iki kaynakta yer alan değerler ile ilgili öğretmen görüşleri belirlenmiştir.
Sonuç olarak Nutuk’ta 982, ders kitabında 573 değer tespit edilmiştir. Her iki kaynakta da
ilk iki sırayı alan değerler vatanseverlik ve bağımsızlıktır. Çalışmaya katılan öğretmenlerin
kazanımlar ve buna bağlı verilmesi gereken değerleri eşleştiremediği, değer kavramları
konusunda eksik oldukları, sınav odaklı eğitime yöneldikleri, değerler eğimine yönelmek
isteseler de gerek sınavın gerek ders saati azlığının buna imkân tanımadığı, derste en çok
kullanılan yöntemin geleneksel yöntemlerden biri olan anlatım yöntemi olduğu farklı
yöntem kullanan çok az sayıda öğretmenin olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Gerek 8. sınıf
İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük konularının kazanımlarını büyük oranda içermesi gerek
v
değerler açısından da zengin olması göz önünde bulundurulduğunda Nutuk’tan mümkün
olduğu kadar fazla yararlanılması gerektiği kanaatine varılmıştır.
The aim of this research is to determine the values in the 8th Grade Turkish Revolution
History and Kemalism textbook and Nutuk and to evaluate the values in these two sources
in terms of teachers' opinions. In this study, content analysis and interview techniques from
qualitative research methods were used. As a data collection tool, Atatürk's Speech (Nutuk),
the 8 th grade Turkish Revolution History and Kemalism textbook of Nev Publishing, which
was taught in the 2019-2020 academic year, and the opinions of teachers were used.The
study group of the research consisted of 10 Social Studies Teachers working in public and
private secondary schools in different provinces of Turkey. A semi-structured interview
form was used to collect the research data. Descriptive analysis and inductive content
analysis techniques were used to analyze the data. In the research, 52 pages of raw data
were obtained from the textbook, 337 from the Nutuk, and 25 pages from the answers given
by the teachers to the interview questions. The data were transferred to the word document
and in the light of these data, the opinions of the teachers about the values in the 8th Grade
Turkish Revolution History and Kemalism textbook and Nutuk and the values in these two
sources were determined. As a result, 982 values were determined in Nutuk and 573 values
in the textbook. Values that take the first two places in both sources are patriotism and
independence. The teachers who participated in the study could not match the achievements
and the values that should be given, they were deficient in value concepts, they tended to
exam-oriented education, although they wanted to turn to the values education, both the
exam and the lack of course hours did not allow this, and the most used method in the lesson
was the lecture method, which is one of the traditional methods. It has been concluded that
there are very few teachers who use different methods. Considering that it contains the
vii
achievements of 8th grade Revolution History and Kemalism to a large extent and that it is
rich in values, it has been concluded that Nutuk should be utilized as much as possible