Bu tez okullarda örgütsel adalet algısının öğretmenlerin tükenmişlik, iş doyumu,
örgütsel bağlılık ve örgütsel vatandaşlık algıları üzerine etkisini belirlemek amacıyla
hazırlanmıştır. Araştırma meta-analiz yöntemi kullanılarak yapılmıştır. Eğitim-öğretim
alanında örgütsel adalet ile tükenmişlik, iş doyumu, örgütsel bağlılık ve örgütsel vatandaşlık
arasında yapılmış olan korelasyonel çalışmalar araştırmanın kapsamına alınmıştır. Tarama
sürecinde tükenmişlik kapsamında 4 adet çalışma araştırmaya dahil edilmiş ve toplam 885
kişilik, iş doyumu değişkeni kapsamında 19 çalışma dahil edilmiş ve 6727 kişilik, örgütsel
bağlılık değişkeni kapsamında 17 çalışma dahil edilmiş ve 6875 kişilik, örgütsel vatandaşlık
değişkeni kapsamında 10 çalışma dahil edilmiş ve 6316 kişilik örnekleme ulaşılmıştır.
Toplamda 46 çalışma ve 20.803 kişilik örneklem sayısına ulaşılmıştır. Aynı zamanda okul
kademesi, yayın türü, çalışmanın yapıldığı bölge, çalışma alanı ve örneklem büyüklükleri
kapsamında moderatör analizi yapılmıştır. Araştırmanın sonucunda; örgütsel adalet algısının
öğretmenlerin tükenmişlik algılarına negatif yönlü ve düşük düzeyde, iş doyumu algılarına ve
örgütsel bağlılık algılarına pozitif yönlü ve orta düzeyde, örgütsel vatandaşlık algılarına ise
pozitif yönlü ve düşük düzeyde etkide bulunduğu tespit edilmiştir. Örneklem büyüklüğü ve
bölgenin ilişkilerde moderatör değişken olduğu ancak okul türü, yayın türü ve çalışma
alanının büyük ölçüde moderatör etki göstermediği sonucuna ulaşılmıştır. Son olarak bulgular
kapsamında uygulayıcılar ve araştırmacılar için çeşitli öneriler sunulmuştur.
This thesis was prepared to determine the effect of organizational justice perception
in schools on teachers' burnout, job satisfaction, organizational commitment and
organizational citizenship perceptions. The research was conducted using the meta-analysis
method. In order to reach the aim of the research, correlational studies conducted between
organizational justice and burnout, job satisfaction, organizational commitment and
organizational citizenship in the field of education. During the screening process, 4 studies
were included in the scope of burnout and a total of 885 people were included in the scope of
the job satisfaction variable, 19 studies were included in the scope of the variable of job
satisfaction, 17 studies were included in the scope of the organizational commitment variable
and 6875 people were included in the scope of the organizational citizenship variable and
6316 people were included. sample has been reached. At the same time, moderator analysis
was conducted within the scope of school level, publication type, region of study, study area
and sample sizes. As a result of the research; It has been determined that organizational justice
perception has a negative and low effect on teachers' burnout perceptions, a positive and
moderate effect on their perceptions of job satisfaction and organizational commitment, and
a positive and low effect on organizational citizenship perceptions. It has been concluded that
the sample size and region are moderator variables in the relations, but the type of school,
publication type and field of study do not have a moderator effect to a large extent. Finally,
various suggestions were presented for practitioners and researchers within the scope of the
findings.