dc.contributor.advisor |
Aladağ, Elif |
|
dc.contributor.author |
Köroğlu, Hülya |
|
dc.date.accessioned |
2021-11-25T08:31:09Z |
|
dc.date.available |
2021-11-25T08:31:09Z |
|
dc.date.issued |
2021-11-02 |
|
dc.date.submitted |
2021-06-26 |
|
dc.identifier.citation |
Köroğlu, H (2021) Ortaokul öğrencilerinin finansal okuryazarlık becerilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (yayınlanmamış yüksek lisans tezi) Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal bilimler Enstitüsü, Aydın |
tr_TR |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11607/4416 |
|
dc.description.abstract |
Bireylerin bütçe kontrolü, tasarruf, yatırım, kredi ve benzeri konularda bilgi sahibi
olmaları, finansal konularda doğru ve etkili karar almaları ve doğru davranış göstermeleri
finansal okuryazarlık düzeylerine bağlıdır. Bu bağlamda finansal okuryazarlık, toplumun her
yaş grubunu ilgilendiren bir kavramdır ve henüz küçük yaşlarda finansal bilincin kazanılması
önemli görülmektedir. Bu ihtiyaçla beraber, Milli Eğitim Bakanlığı tarafından 2018 yılında
güncellenen eğitim programında yer alan sosyal bilgiler ders müfredatı kapsamında
kazandırılması amaçlanan beceriler içerisinde finansal okuryazarlık yer almaktadır. Böylece
ortaokul öğrencileri yatırım, para yönetimi, tasarruf ve bütçe gibi konularda belirli bir
farkındalık ve tutum sahibi olması amaçlanmaktadır.
Bu çalışmada, ortaokul öğrencilerinin finansal okuryazarlık becerilerinin, tasarruf,
biriktirme, harcama ve yatırım yaklaşımlarının ve finansal tutumlarının belirlenmesi; ayrıca
finansal tutumlar bakımından sosyo-demografik özelliklerin farklılaşma durumunun
istatistiksel olarak değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Bu amaç kapsamında, nicel araştırma
yöntemine dayalı olarak Aydın İli’nin Nazilli İlçesinde faaliyette bulunan Merkez, Köy ve
Özel orta okulların 5. ve 8. sınıflarında eğitim gören 978 öğrenciden anket yöntemiyle veri
elde edilmiştir. Veriler, SPSS 24 programında analiz edilmiştir. Sonuçlar, öğrencilerin genel
olarak parayla ve harcamayla ilgili hususlarda daha bilgili olduğunu, ancak finansal sistem,
makro ekonomi, yatırım, tasarruf gibi konularda kafa karışıklığı yaşadığını göstermiştir.
Bununla birlikte, finansal okuryazarlık ve olumlu finansal tutumlar bakımından
değerlendirildiğinde, 5. sınıf öğrencilerine kıyasla 8. sınıf öğrencilerinin daha olumlu bir
durum sergiledikleri tespit edilmiştir. Bu durum, finansal okuryazarlık eğitiminin önemini
ortaya koyarken, öğrencilerin daha fazla gelişime ihtiyaç duyduklarını göstermektedir. |
tr_TR |
dc.description.abstract |
Individuals’ knowledge of budget control, savings, investment, credit and similar
issues, their ability to make correct and effective decisions in financial matters, and their
correct behavior depend on their level of financial literacy. In this context, financial literacy
is a concept that concerns all age groups of the society and it is considered important to gain
financial awareness at a young age. Along with this need, financial literacy is among the skills
aimed to be gained within the scope of the social studies curriculum included in the education
program updated by the Ministry of National Education in 2018. Thus, it is aimed that
secondary school students have a certain awareness and attitude on issues such as investment,
money management, savings and budget.
In this study, it was aimed to determine the financial literacy skills, saving, saving,
spending and investment approaches and financial attitudes of secondary school students; In
addition, it was aimed to statistically evaluate the differentiation status of socio-demographic
characteristics in terms of financial attitudes. Within the scope of this purpose, data were
obtained from 978 students studying in the 5th and 8th grades of Central, Village and Private
secondary schools operating in Nazilli District of Aydın Province, based on the quantitative
research method. The data were analyzed in the SPSS 24 programme. The results showed that
students were more knowledgeable about money and spending in general, but were confused
about the financial system, macroeconomics, investment, and savings. However, when
evaluated in terms of financial literacy and positive financial attitudes, it was determined that
8th grade students exhibited a more positive situation compared to 5th grade students. While
this situation reveals the importance of financial literacy education, resultsshows that students
need more development. |
tr_TR |
dc.description.tableofcontents |
İÇİNDEKİLER
KABUL VE ONAY SAYFASI..............................................................................................iii
BİLİMSEL ETİK BİLDİRİM SAYFASI...............................................................................iv
ÖZET....................................................................................................................................... v
ABSTRACT ...........................................................................................................................vi
ÖNSÖZ..................................................................................................................................vii
TABLOLAR DİZİNİ............................................................................................................... x
EKLER DİZİNİ......................................................................................................................xi
KISALTMALAR DİZİNİ .....................................................................................................xii
GİRİŞ....................................................................................................................................... 1
1. BÖLÜM.............................................................................................................................. 6
1. KAVRAMSAL ÇERÇEVE................................................................................................. 6
1.1. Sosyal Bilgiler Eğitimi ve Sosyal Bilgiler Eğitiminde Beceriler ..................................... 6
1.1.1. Sosyal Bilgiler Eğitimi......................................................................................... 6
1.1.2. Sosyal Bilgiler Eğitiminde Becerilerin Tanımlanması ve Sınıflandırılması...... 10
1.2. Sosyal Bilgilerde Beceri Öğretimi ve Beceriler........................................................... 11
1.3. Sosyal Bilimlerde Ekonomi Disiplini .......................................................................... 23
1.3.1. Ekonomi Disiplininin Tanımı ............................................................................ 25
1.3.2. Ekonomi Disiplininin Tarihçesi ......................................................................... 26
1.3.3. Ekonomi ve Sosyal Bilimler İlişkisi .................................................................. 28
1.3.4. Ekonomi ve Finans............................................................................................. 30
1.4. Finansal Okuryazarlık Kavramı ................................................................................... 32
1.4.1. Finansal Okuryazarlığın Tanımı ........................................................................ 34
1.4.2. Finansal Okuryazarlığın Önemi ......................................................................... 36
1.4.3. Finansal Okuryazarlığın Faydaları..................................................................... 39
1.4.4. Finansal Okuryazarlığın Geliştirilmesi .............................................................. 40
1.5. Finansal Okuryazarlığın Özellikleri........................................................................... 41
ix
1.5.1. Parayı İyi Yönetmek ........................................................................................ 42
1.5.2. Bütçe Yönetimi ve Borçlanma......................................................................... 44
1.5.3. Finansal Planlama ............................................................................................ 46
1.6. Finansal Eğitim.......................................................................................................... 46
1.6.1. Gençler İçin Finansal Eğitimin Önemi ............................................................ 47
1.6.2. Finansal Eğitimin Gereksinimleri.................................................................... 50
1.6.3. Finansal Eğitimin İşlevi ve Amacı .................................................................. 52
1.6.4. Finansal Eğitimin Faydaları............................................................................. 53
1.7. Literatür Özeti............................................................................................................ 54
2. BÖLÜM............................................................................................................................ 58
2. YÖNTEM.......................................................................................................................... 58
2.1. Çalışma Grubu ........................................................................................................... 58
2.2. Veri Toplama Araçları............................................................................................... 59
2.2.1. Güvenirlik ve Normal Dağılım Analizi ........................................................... 61
2.2.2. Faktör Analizi .................................................................................................. 62
2.3. Veri Çözümleme Yöntemi......................................................................................... 64
3. BÖLÜM............................................................................................................................ 65
3. BULGULAR ..................................................................................................................... 65
3.1. Frekans Analizi.......................................................................................................... 65
3.2. Betimleyici İstatistikler.............................................................................................. 71
3.3. Sosyo-Demografik Değişkenlerin Fark Testi ............................................................ 73
4. SONUÇ ............................................................................................................................. 78
5. KAYNAKLAR................................................................................................................. 88
6. EKLER ........................................................................................................................... 100
ÖZGEÇMİŞ ....................................................................................................................... 107 |
tr_TR |
dc.language.iso |
tur |
tr_TR |
dc.publisher |
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü |
tr_TR |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
tr_TR |
dc.subject |
Eğitim, Ekonomi, Finansal Okuryazarlık, Finansal Tutum, Sosyal Bilgiler |
tr_TR |
dc.subject |
Economy, Education, Financial Attitude, Financial Literacy, Social Studies |
tr_TR |
dc.title |
Ortaokul öğrencilerinin finansal okuryazarlık becerilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi |
tr_TR |
dc.title.alternative |
An investigation of secondary school students 'financial literacy skills in terms of various variables |
tr_TR |
dc.type |
masterThesis |
tr_TR |
dc.contributor.department |
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Türkçe ve Sosyal Bilimler Ana Bilim Dalı |
tr_TR |