Bu araştırmanın amacı 6, 7 ve 8. sınıf öğrencilerinin öğrenme motivasyonunu
etkileyen faktörlerin neler olduğunu belirlemektir. Araştırmanın amacı doğrultusunda nitel ve
nicel araştırma yöntemlerinin bir arada kullanıldığı ardışık karma yöntem kullanılmıştır.
Nicel çalışma için “Öğrenme Motivasyonu Ölçeği”, öz-belirleme kuramı temel alınarak
geliştirilip veriler toplanmıştır. Ölçeği yanıtlamış olan öğrencilerden nitel çalışmaya da
katılmak isteyenler belirlenmiştir. Belirlenenler arasından, ölçekten en düşük ve en yüksek
puan almış olan öğrenciler ile görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Nitel çalışmada yarı
yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır.
Araştırmanın çalışma evrenini ve örneklemini İzmir İli merkez ilçesinde bulunan 6, 7
ve 8. sınıf öğrencileri oluşturmuştur. Çalışma, toplamda 954 öğrencinin katılımıyla
gerçekleştirilmiştir. Öğrenme motivasyonu ölçeği, 284 öğrenciye sınıf ortamında
uygulanırken pandemi koşulları sebebiyle 670 öğrenciye online form kullanılarak
uygulanmıştır. Nitel çalışma kısmında 4 öğrenci ile yüz yüze, 8 öğrenci ile online olarak
görüşmeler gerçekleştirilmiştir.
Öğrenme motivasyonu ölçeğine ait bulgularda hem ölçeğin öz-düzenleme, öz-yeterlik
ve sınıf iklimi alt boyutlarının birbiri ile anlamlı bir ilişkisi olduğu hem de bu alt boyutların
öğrenme motivasyonu puanları ile anlamlı ilişkileri bulunduğu tespit edilmiştir. Kız
öğrencilerin erkek öğrencilere kıyasla öz-düzenleme alt boyutu puanının daha yüksek, öz yeterlik alt boyutu puanının daha düşük olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Sınıf iklimi alt boyutu
puanının özel okul öğrencilerinde devlet okulu öğrencilerine kıyasla daha yüksek olduğu
görülmüştür. Nitel çalışma bulguları göstermiştir ki, öğrencilerin öğrenme motivasyonlarını;
öz-düzenleme, özerklik, öz-yeterlik, bilişsel odaklanma, etkinlik değeri, aile, sınıf iklimi ve
öğretmenler etkilemektedir. Ayrıca, hem yeterlilik algısının ve ilgisizliğin,
vii
motivasyonsuzluğun sebeplerinden oldukları hem de pandemi sürecinde online ders
anlatımının, ders süresinin, sınıf yönetiminin, sınıf mevcudunun, iletişimin ve teknik
sıkıntıların, pandemi sebebiyle online eğitim alan öğrencilerin öğrenme motivasyonlarını
etkilediği tespit edilmiştir. Bunun yanı sıra, öğrenciler online ve yüz yüze eğitimi
kıyasladıklarında büyük bir çoğunluk yüz yüze eğitimi tercih etmiştir.
The aim of this research is to determine the factors affecting the learning motivation
of 6th, 7th and 8th grade students. The sequential mixed method, which combines qualitative
and quantitative research methods, was used in accordance with the research's purpose. The
“Learning Motivation Scale,” based on self-determination theory, was developed for the
quantitative study, and data were collected. Those students who agreed to participate in the
qualitative study were chosen from among those who responded to the scale. Students with
the lowest and highest scores on the scale were interviewed among those who were
determined. In the qualitative study, a semi-structured interview form was used.
The research's target population and sample included 6th, 7th, and 8th grade students
from Izmir's central district. The study was carried out with the participation of 954 students
in total. While the learning motivation scale was applied to 284 students in the classroom
environment, it was applied to 670 students using the online form due to the pandemic
conditions. In the qualitative study, 4 students were interviewed in person and 8 students were
interviewed online.
In the findings of the learning motivation scale, it has been determined that both the
self-regulation, selfefficacy and classroom climate subdimensions of the scale have a
significant relationship with each other and that these subdimensions have significant
relationships with the learning motivation scores. According to the results, female students
had a higher self-regulation sub-dimension score and a lower selfefficacy sub-dimension
score than male students. It was observed that private school students scored higher on the
classroom climate sub-dimension than public school students. With respect to the qualitative
study findings, students' learning motivations are influenced by self-regulation, autonomy,
self-efficacy, cognitive focus, effectiveness value, family, classroom climate and teachers.
ix
Furthermore, it has been determined that both the perception of competence and indifference
are among the causes of lack of motivation, and online lectures, course duration, classroom
management, class size, communication and technical difficulties during the pandemic
process affect the learning motivation of students who receive pandemic-related online
education. In addition, when students were asked to compare online and face-to-face
education, the majority of them preferred face-to-face education.