dc.contributor.advisor |
Şimşek, Güntekin |
|
dc.contributor.author |
Ünver, Serdar |
|
dc.date.accessioned |
2021-11-25T08:16:23Z |
|
dc.date.available |
2021-11-25T08:16:23Z |
|
dc.date.issued |
2021-11-03 |
|
dc.date.submitted |
2021-08-20 |
|
dc.identifier.citation |
Ünver, S. (2021) Pandemi sürecinin havayolu işletmelerinde görev yapan kabin memurlarının işgören devir hızına etkisi: Türkiye ve Avrupa hava sahası örneği (yayınlanmamış yüksek lisans tezi) Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın |
tr_TR |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11607/4411 |
|
dc.description.abstract |
COVID-19'un neden olduğu son salgın, hava taşımacılığı hareketliliğini ve genel
olarak havayolu endüstrisini küresel olarak etkiledi. Havayolu taşımacılığında, potansiyel
olarak küresel havayolu endüstrisi üzerinde ciddi uzun vadeli etkilere yol açan çok sayıda
kısıtlama uygulanmıştır. Ülkeler gümrük kapılarını kapatmış ve yabancıların giriş
çıkışlarına kısıtlar getirmiştir. Bu çalışmada, hava taşımacılığı hareketliliği, havayolu
endüstrisi ile ilişkili kaynaklardan elde edilen mevcut veriye dayalı olarak Avrupa ve
Türkiye açısından analiz edilmiştir. Veri, salgının Avrupa ve Türkiye’de başlamasına ve
daha sonra tam gelişimine karşılık gelen 2020 yılının Ocak-Ağustos ayları arasındaki belirli
dönemlerde analiz edilmiştir. Kargo Trafiği Pandemiden çok fazla etkilenmemiş, hatta bazı
durumlarda hastalıkla mücadelede tıbbi ekipman temini nedeniyle artmıştır.
Yapılan istatistiksel araştırmalar doğrultusunda Avrupa ve Türkiye Hava Sahası
kullanım oranlarında Covid-19 Pandemisinin 2020 yılı Ocak-Ağustos döneminde ortalama
%70 düşüşe sebep olduğu ve bunun sonucu olarak da havayolu işletmelerinin yüzü olan
kabin memurlarının istihdamlarında da büyük düşüşler olduğu sonucuna ulaşılmıştır. |
tr_TR |
dc.description.abstract |
The recent pandemic caused by COVID-19 has globally affected air transport
mobility as well as the airline industry in general. Numerous restrictions have been
implemented in airline transport, which is potentially leading towards long-term impacts on
the global airline industry. In this paper, air transport mobility was analyzed regarding
Europe and Turkey based on the available data from the relevant sources associated with the
airline industry. Also in this paper, flight attendants turnover rate has been analyzed based
on three years data starting from 2018. Flights were analyzed in specific periods from
January to December of 2020, which corresponded with the initialization of the pandemic in
the Europe and Turkey. The results revealed that COVID-19 gradually affected air transport
mobility in the Europe and Turkey where a peak was reached in April with a reduction in
the number of flights in the Europe region reaching more than 90%. Because of the peak,
airline companies needed to save money and they started to dismissal employees. The unit
which has the most employment in airline companies is Cabin Services. Most of the
companies started dismissaling from flight attendants.
Study shows %70 decline of Eurpean and Turkish Aerospace usage during January December 2020 and due to this situation, a huge decrease of employment rate of the flight
attendants has been captured. |
tr_TR |
dc.description.tableofcontents |
İÇİNDEKİLER
KABUL VE ONAY SAYFASI..............................................................................................iii
BİLİMSEL ETİK BİLDİRİM SAYFASI...............................................................................iv
ÖZET....................................................................................................................................... v
ABSTRACT ...........................................................................................................................vi
ÖNSÖZ..................................................................................................................................vii
TABLOLAR DİZİNİ..............................................................................................................xi
GÖRSELLER DİZİNİ...........................................................................................................xii
GRAFİKLER DİZİNİ ..........................................................................................................xiii
EKLER DİZİNİ....................................................................................................................xiv
KISALTMALAR DİZİNİ ..................................................................................................... xv
GİRİŞ....................................................................................................................................... 1
1. BÖLÜM.............................................................................................................................. 4
1. HAVAYOLU TAŞIMACILIĞI VE KABİN MEMURLUĞU........................................... 4
1.1. Havayolu İşletmeleri.................................................................................................... 4
1.1.1. Havayolu İşletmesi Tanımı................................................................................ 5
1.1.2. Havayolu İşletmesi Türleri ................................................................................ 5
1.1.3. Türkiye ve Avrupa’da Faaliyet Gösteren Havayolu İşletmelerine İlişkin
Bilgiler................................................................................................................ 7
1.2. Kabin Memurluğu........................................................................................................ 8
1.2.1. Kabin Memuru Tanımı ...................................................................................... 9
1.2.2. Kabin Memurluğunun Tarihçesi...................................................................... 11
1.2.3. Kabin Memurluğunun Meslek Oluşu .............................................................. 13
1.2.4. Türkiye’de Kabin Memurluğu......................................................................... 14
1.3. Kabin Memurlarının İşe Alım ve Eğitim Süreçleri ................................................... 14
1.3.1. Kabin Memurları Mülakat ve İşe Alım Süreci ................................................ 15
1.3.2. Eğitim ve Operasyon Süreci ............................................................................ 15
ix
1.3.3. Eğitim Süreci ................................................................................................... 15
1.3.3.1. Temel eğitim ....................................................................................... 16
1.3.3.2. Yangın ve duman eğitimi .................................................................... 16
1.3.3.3. Suda hayatta kalma eğitimi ................................................................. 18
1.3.3.4. Hayatta kalma eğitimi ......................................................................... 18
1.3.3.5. Tıbbi konular ve ilkyardım eğitimi ..................................................... 19
1.3.3.6. İletişim eğitimi .................................................................................... 19
1.3.3.7. Disiplin ve sorumluluklar eğitimi ....................................................... 20
1.3.3.8. Ekip Kaynak Yönetimi (CRM) Eğitimi .............................................. 20
1.3.3.9. Tehlikeli maddeler eğitimi .................................................................. 21
1.3.3.10. Uçak tip eğitimi................................................................................. 22
1.3.3.11. Pratik eğitim ...................................................................................... 22
1.3.3.12. Uçuş eğitimi ...................................................................................... 23
1.4. Kabin Memurları Operasyon Süreci.......................................................................... 23
1.4.1. Kabin Memurlarının Görev ve Sorumlulukları ............................................... 23
1.4.2. Kabin Memurlarının Çalışma Koşulları .......................................................... 25
1.5. Kabin Memurlarını Meslekten Ayrılmaya İten Faktörler.......................................... 30
1.5.1. Kabin Memurlarını İşten Ayrılmaya İten İş ile İlgili Faktörler....................... 31
1.5.2. Kabin Memurlarını İşten Ayrılmaya İten Ailevi Sebepler .............................. 34
2. BÖLÜM............................................................................................................................ 36
2. PANDEMİ SÜRECİNİN PERSONEL DEVİR HIZINA ETKİSİ.................................... 36
2.1. Pandemi Süreçleri ve Etkileri .................................................................................... 36
2.1.1. Covid-19 Pandemisinin Global Etkileri........................................................... 38
2.1.2. Covid-19 Pandemisinin Turizm Endüstrisi Üzerine Etkileri........................... 39
2.2. İşgören Devir Hızı ..................................................................................................... 41
2.3. İşgören Devir Oranının Havayolu İşletmelerine Maliyeti ......................................... 42
2.4. Covid-19 Pandemisinin Havayolu İşletmeleri Üzerine Etkileri ................................ 44
x
2.5. Havayolu Şirketlerinin Covid-19 Pandemisinin Ekonomik Etkilerini Azaltmak
İçin Uyguladığı Yöntemler...................................................................................... 51
2.6. Pandemi Sürecinin Havayolu İşletmelerinde Personel Devir Hızına Etkileri ........... 55
3. BÖLÜM............................................................................................................................ 58
3. PANDEMİ SÜRECİNİN HAVAYOLU İŞLETMELERİNDE GÖREV YAPAN
KABİN MEMURLARININ İŞGÖREN DEVİR HIZINA ETKİSİ: TÜRKİYE VE
AVRUPA HAVA SAHASI ÖRNEĞİ......................................................................... 58
3.1. Araştırmanın Yöntemi ve Sınırlılıkları...................................................................... 62
3.2. Araştırmanın Evren ve Örneklemi............................................................................. 63
3.3. Araştırmanın Bulguları .............................................................................................. 63
4. SONUÇ VE ÖNERİLER ................................................................................................ 67
5. KAYNAKLAR................................................................................................................. 70
6. EKLER ............................................................................................................................. 79
ÖZGEÇMİŞ ......................................................................................................................... 80 |
tr_TR |
dc.language.iso |
tur |
tr_TR |
dc.publisher |
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü |
tr_TR |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
tr_TR |
dc.subject |
Havayolu İşletmeleri, Kabin Memuru, Covid 19, İşgören Devir Hızı |
tr_TR |
dc.subject |
Airline Companies, Flight Attendants, Covid 19, Staff Turnover Rate |
tr_TR |
dc.title |
Pandemi sürecinin havayolu işletmelerinde görev yapan kabin memurlarının işgören devir hızına etkisi: Türkiye ve Avrupa hava sahası örneği |
tr_TR |
dc.title.alternative |
The effect of covid-19 pandemic on flight attendants turn over rate: the case of airlines using Europe’s and Turkey’s aerospace |
tr_TR |
dc.type |
masterThesis |
tr_TR |
dc.contributor.department |
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Turizm Ana Bilim Dalı |
tr_TR |