COVID-19'un neden olduğu son salgın, hava taşımacılığı hareketliliğini ve genel
olarak havayolu endüstrisini küresel olarak etkiledi. Havayolu taşımacılığında, potansiyel
olarak küresel havayolu endüstrisi üzerinde ciddi uzun vadeli etkilere yol açan çok sayıda
kısıtlama uygulanmıştır. Ülkeler gümrük kapılarını kapatmış ve yabancıların giriş
çıkışlarına kısıtlar getirmiştir. Bu çalışmada, hava taşımacılığı hareketliliği, havayolu
endüstrisi ile ilişkili kaynaklardan elde edilen mevcut veriye dayalı olarak Avrupa ve
Türkiye açısından analiz edilmiştir. Veri, salgının Avrupa ve Türkiye’de başlamasına ve
daha sonra tam gelişimine karşılık gelen 2020 yılının Ocak-Ağustos ayları arasındaki belirli
dönemlerde analiz edilmiştir. Kargo Trafiği Pandemiden çok fazla etkilenmemiş, hatta bazı
durumlarda hastalıkla mücadelede tıbbi ekipman temini nedeniyle artmıştır.
Yapılan istatistiksel araştırmalar doğrultusunda Avrupa ve Türkiye Hava Sahası
kullanım oranlarında Covid-19 Pandemisinin 2020 yılı Ocak-Ağustos döneminde ortalama
%70 düşüşe sebep olduğu ve bunun sonucu olarak da havayolu işletmelerinin yüzü olan
kabin memurlarının istihdamlarında da büyük düşüşler olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
The recent pandemic caused by COVID-19 has globally affected air transport
mobility as well as the airline industry in general. Numerous restrictions have been
implemented in airline transport, which is potentially leading towards long-term impacts on
the global airline industry. In this paper, air transport mobility was analyzed regarding
Europe and Turkey based on the available data from the relevant sources associated with the
airline industry. Also in this paper, flight attendants turnover rate has been analyzed based
on three years data starting from 2018. Flights were analyzed in specific periods from
January to December of 2020, which corresponded with the initialization of the pandemic in
the Europe and Turkey. The results revealed that COVID-19 gradually affected air transport
mobility in the Europe and Turkey where a peak was reached in April with a reduction in
the number of flights in the Europe region reaching more than 90%. Because of the peak,
airline companies needed to save money and they started to dismissal employees. The unit
which has the most employment in airline companies is Cabin Services. Most of the
companies started dismissaling from flight attendants.
Study shows %70 decline of Eurpean and Turkish Aerospace usage during January December 2020 and due to this situation, a huge decrease of employment rate of the flight
attendants has been captured.