dc.contributor.advisor |
Elitok Kesici, Ayşe |
|
dc.contributor.author |
Gürcan, Ezgi |
|
dc.date.accessioned |
2021-11-25T08:13:03Z |
|
dc.date.available |
2021-11-25T08:13:03Z |
|
dc.date.issued |
2021-11-03 |
|
dc.date.submitted |
2021-08-25 |
|
dc.identifier.citation |
Gürcan, E. (2021) Üniversite hazırlık sınıfı öğrencilerinin ingilizce (dil becerileri) özyeterlilik algılarının incelenmesi: bir ölçek geliştirme çalışması (yayınlanmamış yüksek lisans tezi) Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın |
tr_TR |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11607/4410 |
|
dc.description.abstract |
Bu çalışmanın amacı, üniversite hazırlık sınıfı öğrencilerinin İngilizceye dair
özyeterlilik algılarını belirlemede kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçek
geliştirmektir. Ölçeğin geçerlilik ve güvenirlik çalışmaları, 2020-2021 öğretim yılı bahar
döneminde Adnan Menderes Üniversitesi Yabancı Diller Yüksekokulunda eğitim gören 269
öğrencinin katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Ülkemizde Pandemi sebebiyle yüz yüze eğitim
yapılamamasından ve öğrencilerin farklı şehirlerde ikamet etmesinden dolayı pilot
uygulama formu verileri “Google Forms” üzerinden toplanmıştır. Öncelikle İngilizce
özyeterlilik ölçekleri ile ilgili alan yazın taraması yapılmış, uzman kanısına başvurulmuş ve
50 madde yazılmıştır. Yapılan analizler sonucu madde sayısı 27 şeklinde güncellenmiştir.
Ölçeğin Cronbach’s Alfa katsayısı ,955, KMO katsayısı ,826 ve Barlett test sonucu 3169,28
şeklindedir. Ölçek 5’li likert tipi olup 5 faktörden oluşmaktadır. Bu faktörler; Anlama,
okuma, dinleme, konuşma ve yazma şeklindedir. Analizlerin yapılmasında lisanslı SPSS 23
istatistik programı kullanılmıştır. Elde edilen bulgular ölçeğin geçerli ve güvenilir bir ölçme
aracı olduğunu göstermektedir |
tr_TR |
dc.description.abstract |
The aim of this study is to develop a valid and reliable scale that can be used to
determine the self-efficacy perceptions of university English preparatory class students. The
validity and reliability studies of the scale were carried out with the participation of 269
students studying at Adnan Menderes University School of Foreign Languages in the spring
term of the 2020-2021 academic year. Due to the fact that there is no face-to-face education
in our country due to the Pandemic and the students live in different cities, the pilot
application form data were collected through “Google Forms”. First of all, a literature
review on English self-efficacy scales was made, expert opinion was sought and 50 items
were written. As a result of the analyzes made, the number of items was updated as 27. The
Cronbah's Alpha coefficient of the scale is .955, the KMO coefficient is .826 and the Barlett
test result is 3169.28. The scale is a 5-point Likert type and consists of 5 factors. These
factors are; Comprehension consists of reading, listening, speaking and writing. SPSS 23
statistical program was used in the analysis. The findings show that the scale is a valid and
reliable measurement tool. |
tr_TR |
dc.description.tableofcontents |
İÇİNDEKİLER
KABUL VE ONAY SAYFASI..............................................................................................iii
BİLİMSEL ETİK BİLDİRİM SAYFASI...............................................................................iv
ÖZET....................................................................................................................................... v
ABSTRACT ...........................................................................................................................vi
ÖNSÖZ..................................................................................................................................vii
ŞEKİLLER DİZİNİ................................................................................................................xi
TABLOLAR DİZİNİ.............................................................................................................xii
EKLER DİZİNİ....................................................................................................................xiii
KISALTMALAR DİZİNİ ....................................................................................................xiv
GİRİŞ....................................................................................................................................... 1
1. BÖLÜM.............................................................................................................................. 6
1. KURAMSAL ÇERÇEVE ................................................................................................... 6
1.1. Özyeterlilik Kavramı ................................................................................................... 6
1.1.1. Yüksek Özyeterlilik Algısı Karakteristik Özellikleri ........................................ 7
1.1.2. Düşük Özyeterlilik Algısı Karakteristik Özellikleri.......................................... 7
1.2. Öz-Yeterlik Kaynakları................................................................................................ 8
1.2.1. Performans Başarıları/Doğrudan Deneyimler ................................................... 8
1.2.2. Dolaylı Yaşantılar / Başkalarının Deneyimleri.................................................. 8
1.2.3. Sözel/Sosyal İkna............................................................................................... 9
1.2.4. Duygusal Durum................................................................................................ 9
1.3. Öz Yeterliği Etkileyen Süreçler................................................................................. 10
1.3.1. Bilişsel Süreç ................................................................................................... 10
1.3.2. Motivasyonel/Güdüsel Süreç........................................................................... 10
1.3.3. Duyusal Süreç .................................................................................................. 11
1.3.4. Seçim Süreci .................................................................................................... 12
1.4. Öz-Yeterliği Geliştirme Yolları................................................................................. 12
ix
1.5. Türkiye’de Yabancı Dilin Gelişimi ........................................................................... 13
1.6. Türkiye’de Yabancı Dilin Önemi .............................................................................. 15
1.7. Yabancı Dil Öğrenimini Etkileyen Faktörler............................................................. 16
1.7.1. Motivasyon ...................................................................................................... 16
1.7.2. Tutum............................................................................................................... 17
1.7.3. Kaygı................................................................................................................ 17
1.7.4. Yetenek ............................................................................................................ 18
1.8. Yabancı Dil Öğreniminde Kullanılan Stratejiler ....................................................... 18
1.9. Yabancı Dil Öğreniminde Öz-Yeterlik Algısı........................................................... 19
2. BÖLÜM............................................................................................................................ 21
2. İLGİLİ ARAŞTIRMALAR............................................................................................... 21
2.1. Yabancı Dil Öğrenimine İlişkin Özyeterlilik Algısı ile İlgili Yurt İçinde Yapılan
Çalışmalar................................................................................................................ 21
2.2. Yabancı Dil Öğrenimine İlişkin Özyeterlilik Algısı ile İlgili Yurt Dışında Yapılan
Çalışmalar................................................................................................................ 24
3. BÖLÜM............................................................................................................................ 27
3. YÖNTEM.......................................................................................................................... 27
3.1. Araştırma Modeli....................................................................................................... 27
3.2. Araştırmanın Evren ve Örneklemi............................................................................. 27
3.3. Veri Toplama Aracı ................................................................................................... 27
3.4. Alan Yazın Taraması ................................................................................................. 28
3.5. Madde Havuzunun Oluşturulması ............................................................................. 28
3.6. Uzman ....................................................................................................................... 28
3.7. Pilot Uygulama .......................................................................................................... 29
3.8. Veri Toplama Süreci.................................................................................................. 29
3.9. Veri Analizi................................................................................................................ 29
4. BÖLÜM............................................................................................................................ 30
4. BULGULAR ..................................................................................................................... 30
x
4.1. Birinci Alt Probleme İlişkin Bulgular ve Yorum....................................................... 30
4.1.1. Açımlayıcı Faktör Analizi ............................................................................... 30
4.1.2. Doğrulayıcı Faktör Analizi.............................................................................. 32
4.1.3. Geçerlilik Analizi............................................................................................. 32
4.1.4. Güvenilirlik Analizi......................................................................................... 35
4.1.5. İngilizce Öz-Yeterlik Algısı Ölçeğinin Son Hali............................................. 36
4.1.5.1. Faktörlere ayrılmış ölçek maddeleri.................................................... 37
4.1.6. Nihai Uygulama............................................................................................... 38
4.2. İkinci Alt Probleme İlişkin Bulgular ve Yorum ........................................................ 39
5. TARTIŞMA VE SONUÇ ................................................................................................ 43
6. KAYNAKLAR................................................................................................................. 47
7. EKLER ............................................................................................................................. 54
ÖZGEÇMİŞ ......................................................................................................................... 60 |
tr_TR |
dc.language.iso |
tur |
tr_TR |
dc.publisher |
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü |
tr_TR |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
tr_TR |
dc.subject |
Özyeterlilik, Özyeterlilik Ölçeği, İngilizce Yeterlik, Yüksek Öğretim |
tr_TR |
dc.subject |
Self-Efficacy, English Self-Efficacy Belief Scale, Higher Education |
tr_TR |
dc.title |
Üniversite hazırlık sınıfı öğrencilerinin ingilizce (dil becerileri) özyeterlilik algılarının incelenmesi: bir ölçek geliştirme çalışması |
tr_TR |
dc.title.alternative |
Examination of english (language skills) self-efficacy perceptions of university preparatory class students: a scale development study |
tr_TR |
dc.type |
masterThesis |
tr_TR |
dc.contributor.department |
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Programları ve Öğretimi Ana Bilim Dalı |
tr_TR |