1970-2005 yılları arasında hizmet veren ve Türkiye’de sayılı okullardan biri olan
Söke Ziraat Teknik Lisesi derinlemesine incelenmeye çalışılmıştır. Söke Ziraat Teknik
Lisesi kuruluşundan kapanmasına kadar geçen süreçte öğrenciler, ders müfredatları ve
saatleri, kültürel ve sportif faaliyetleri açısından ele alınmıştır.
Tez araştırmasının amacı, araştırmanın önemi, problem cümlesi ve alt problemler,
araştırmanın sınırlılıkları, araştırmanın yöntemi, veri kaynakları ve veri toplama araçları
hariç beş ana bölümden oluşmuştur. Birinci bölümde Türkiye’de tarım ve eğitimle ilgili
genel bilgiler verilmiştir. Özellikle mesleki eğitimde tarım eğitimi üzerinde durulmuştur.
Daha özelde Söke’de tarım ve eğitimle ilgili veri toplanmıştır. İkinci bölümde araştırmada
kullanılan yöntem başka bir deyişle araştırmanın metodolojisinden bahsedilmiştir. Üçüncü
bölümde Söke Ziraat Teknik Lisesi kuruluşu ve idari yapısı, istihdam durumu ifade
edilmiştir. Dördüncü bölümde okula öğrenci alımı, okulun masraflarının karşılanma
usulleri, statü değişimleri ve okulun eğitim- öğretimi ifade edilirken okutulan dersler ve
içerikleri detaylandırılmıştır. Hatta Söke Ziraat Teknik Lisesi haftalık ders saatleri genel lise
ve diğer meslek liseleri ile karşılaştırılmıştır. Beşinci bölümde ise Söke Ziraat Teknik Lisesi
sportif ve kültürel faaliyetleri ele alınmıştır.
Ayrıca Söke Ziraat Teknik Lisesi’nin Türkiye ve Söke’ye etkileri ele alınmıştır.
Özellikle Söke tarımı ve eğitimine etkileri detaylandırıldığı gibi tarım makineleri
imalatçılarına önderlik etmesi üzerinde durulmuştur. Günümüzde TAYEM’e dönüşerek
varlığını sürdürmesinin ve okulun kapanmasının Söke’ye etkileri üzerinde durulmuştur.
Söke Agricultural Technical High School, which served between 1970-2005 and is
one of the few schools in Turkey, was tried to be investigated in depth. During the period
from the foundation to the closure the Agricultural Technical High School’s students,
schedules and hours were discussed in terms of cultural and sporting activities.
The thesis consists of four main parts, i.e. the purpose of the research, the
importance of the research, the problem sentence and sub-problems, the limitations of the
research, the method of the research, data sources and data collection tools. In the first
section, general information about agriculture and education in Turkey is given. In
particular, the focus was on agricultural education in vocational education. More
specifically, data on agriculture and education were collected in Söke. In the second section,
the method used in the research is mentioned in other words, the methodology of the
research. In the third section, the establishment and administrative structure of Söke
Agricultural Technical High School and the employment status are expressed. In the fourth
chapter, the acceptance of students to the school, the procedures for covering the costs of the
school, status changes and the courses taught while the school's education and training are
expressed and their contents are detailed. Even Söke Agricultural Technical High School
weekly course hours were compared with general high schools and other vocational high
schools. In the fifth section, The sports and cultural activities of Söke Agricultural Technical
High School are discussed.
Furthermore, the effects of Söke Agricultural Technical High School on Turkey and
Söke were discussed. In particular, as well as the leadership of agricultural machinery
vii
manufacturers, the effects of Söke agriculture and education were detailed,. Today it has
evolved into Tayem and the effects of the closure of the school have been focused on Söke.