dc.contributor.advisor |
Özbek, İçten Duygu |
|
dc.contributor.author |
Karadayı, Onur |
|
dc.date.accessioned |
2021-11-25T07:53:36Z |
|
dc.date.available |
2021-11-25T07:53:36Z |
|
dc.date.issued |
2021-11-02 |
|
dc.date.submitted |
2021-08-12 |
|
dc.identifier.citation |
Karadayı, O. (2021) Kamu spotlarında kullanılan reklam çekicilik unsurları (yayınlanmamış yüksek lisans tezi) Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın |
tr_TR |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11607/4405 |
|
dc.description.abstract |
Kamu yararı gözetilerek toplumsal problemlerin çözümü, toplum sağlığının
korunması, bilgi aktarımı gibi konularda toplumun dikkatinin çekilmesi için hazırlanan ve
ilgili kurumlarca desteklenen mesajlar, kamu spotlarını oluşturmaktadır. Toplumun genelini
ilgilendiren ve kamu yararı sağlayan her konuda kamu spotları hazırlanabilmektedir. Kamu
spotları, hedeflenen kitlede tutum ve davranış değişikliği yaratmayı amaçlarken toplumun
geri kalanında farkındalık yaratmayı amaçlamaktadır. Kamu spotlarının halka
ulaştırılmasında en etkili araçlardan birisi televizyondur ancak günümüzde büyük bir hızla
artan internet kullanımı kamu spotlarının da bu ortama taşınmasını sağlamaktadır.
Günümüzde, tüm dünyayı etkisi altına almış olan COVID-19 salgını kapsamında bol
miktarda kamu spotu hazırlanmaktadır. Bu konuda en yetkili kurum olan Sağlık Bakanlığı
tarafından hazırlanan ve internette de yer alan kamu spotları içerik analizi yöntemiyle
incelenmiştir. Bu kamu spotlarında hangi reklam çekicilik unsurlarının kullanıldığı,
kullanılan çekiciliklerin problemle ne kadar uyumlu olduğu ve bu kamu spotlarının kamuya
hangi anlamda yararı olduğu detaylı bir şekilde incelenmiştir |
tr_TR |
dc.description.abstract |
Public service announcements are the messages prepared to attract the attention of the
society on issues such as the solution of social problems, the protection of public health and
the transfer of information, taking into account the public interest and supported by the
relevant institutions. Public service announcements can be prepared on any subject that
concerns the general public and provides public benefit. While public service ads aim to
change the attitude and behavior of the target audience, they aim to raise awareness in the rest
of the society. Television is one of the most effective means of delivering public service
advertisements to the public, but the rapidly increasing use of the Internet enables public
service advertisements to be carried to this medium.
Today, plenty of public service announcements are prepared within the scope of the
COVID-19 epidemic, which has taken the whole world under its influence. The public service
announcements prepared by the Ministry of Health, which is the most authoritative institution
on this subject, and also on the internet, were analyzed by content analysis method. In these
public service advertisements, which advertising appeals are used, how compatible the
appeals used are with the problem, and in what sense these public service advertisements are
beneficial to the public are examined in detail. |
tr_TR |
dc.description.tableofcontents |
İÇİNDEKİLER
KABUL VE ONAY SAYFASI..............................................................................................iii
BİLİMSEL ETİK BİLDİRİM SAYFASI...............................................................................iv
ÖZET....................................................................................................................................... v
ABSTRACT ...........................................................................................................................vi
ÖNSÖZ..................................................................................................................................vii
ŞEKİLLER DİZİNİ................................................................................................................xi
TABLOLAR DİZİNİ.............................................................................................................xii
GÖRSELLER DİZİNİ..........................................................................................................xiii
KISALTMALAR DİZİNİ ..................................................................................................... xv
GİRİŞ....................................................................................................................................... 1
1. BÖLÜM............................................................................................................................... 4
1. KAMU SPOTU VE KAMU SPOTLARININ ÖZELLİKLERİ.......................................... 4
1.1. Kamu Spotu Kavramı .................................................................................................. 4
1.1.1. Kamu Spotlarını Üreten Kaynaklar...................................................................... 8
1.1.2. Kamu Spotlarının Yapısı...................................................................................... 9
1.1.3. Kamu Spotlarının Amaçları Ve Yayın Mecraları .............................................. 10
1.1.4. Kamu Spotları Kapsamındaki Konular.............................................................. 18
1.1.5. Kamu Spotlarında Mesaj Tasarımı ve Türleri.................................................... 21
1.2. Kamu Spotlarının Etkinliği ve Özellikleri................................................................. 27
1.2.1. Kamu Spotlarının Güçlü Yönleri ....................................................................... 32
1.2.2. Kamu Spotlarının Zayıf Yönleri ........................................................................ 34
1.3. Kamu Spotlarının Tarihi ............................................................................................ 40
1.4. Avrupa’da Kamu Hizmet Yayıncılığı ve Kamu Spotları Yayınları .......................... 45
1.5. Türkiye’de Kamu Spotları Yayınları ......................................................................... 49
1.6. Kamu Spotları ve Ticari Reklam İlişkisi ................................................................... 60
ix
2. BÖLÜM............................................................................................................................. 61
2. REKLAM ÇEKİCİLİKLERİ VE KAMU SPOTLARINDA KULLANIMI .................... 61
2.1. Reklam Çekicilikleri.................................................................................................. 62
2.1.1. Rasyonel Çekicilikler......................................................................................... 62
2.1.2. Ödül Çekicilikleri............................................................................................... 64
2.1.3. Ahlaki Çekicilikler............................................................................................. 65
2.1.4. Duygusal Çekicilikler......................................................................................... 66
2.1.4.1. Mizah çekiciliği.......................................................................................... 69
2.1.4.2. Korku çekiciliği.......................................................................................... 73
2.1.4.3. Cinsel çekicilik........................................................................................... 83
2.2. Kamu Spotlarında Çekicilik....................................................................................... 87
2.2.1. Kamu Spotlarında Rasyonel Çekicilik ............................................................... 90
2.2.2. Kamu Spotlarında Duygusal Çekicilik.......................................................... 91
2.2.2.1. Kamu spotlarında korku çekiciliği......................................................... 94
2.2.2.2. Kamu spotlarında mizahi çekicilik ...................................................... 100
2.2.2.3. Kamu spotlarında cinsel çekicilik........................................................ 103
2.2.2.4. Kamu spotlarında empati çekiciliği..................................................... 106
2.2.2.5. Kamu spotlarında olumsuz duygulara dair çekicilikler....................... 106
2.2.2.6. Kamu spotlarında duygusal çekiciliklerin birlikte kullanımı .............. 108
3. BÖLÜM........................................................................................................................... 113
3. KAMU SPOTLARINDA REKLAM ÇEKİCİLİKLERİ ÜZERİNE BİR ALAN
ARAŞTIRMASI.................................................................................................... 113
3.1. Problem.................................................................................................................... 126
3.2. Araştırmanın Amacı................................................................................................. 127
3.3. Araştırmanın Evreni ve Örneklemi.......................................................................... 127
3.4. Araştırmanın Yöntemi ............................................................................................. 128
x
3.5. Araştırmanın Kapsamı Ve Sınırlılıkları................................................................... 128
3.6. Koronavirüsle Mücadele Kapsamında Hazırlanan Kamu Spotlarının İçerik
Analizi ................................................................................................................... 129
3.6.1. Örneklemi Oluşturan Kamu Spotları ............................................................... 129
3.6.2. Kategori Sistemi............................................................................................... 155
3.6.2.1. Kategori Sistemi Kapsamında Değerlendirilecek Sözel Unsurlar ........... 156
3.6.3. Oluşturulan Kategorilerin Değerlendirilmesi................................................... 159
4. SONUÇ............................................................................................................................ 166
5. KAYNAKLAR................................................................................................................ 170
ÖZGEÇMİŞ......................................................................................................................... 187 |
tr_TR |
dc.language.iso |
tur |
tr_TR |
dc.publisher |
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü |
tr_TR |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
tr_TR |
dc.subject |
COVID-19, Kamu Spotu, Kamu Yararı, Reklam Çekicilikleri |
tr_TR |
dc.subject |
Advertising Appeals, COVID-19, Public Service Anouncement, Public Interest |
tr_TR |
dc.title |
Kamu spotlarında kullanılan reklam çekicilik unsurları |
tr_TR |
dc.title.alternative |
Advertising appeals used in public service anouncements |
tr_TR |
dc.type |
masterThesis |
tr_TR |
dc.contributor.department |
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Halkla İlişkiler ve Reklamcılık Ana Bilim Dalı |
tr_TR |